Paard afspuiten VOORDAT je gaat rijden met warm weer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Paard afspuiten VOORDAT je gaat rijden met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 19:43

Wel is gehoord van iemand, zijn er meer die dat doen? Helemaal afspuiten dus ook de zadelplek?

Is er veel kans op 'doorrijden'?

Sisco4life

Re: Paard afspuiten VOORDAT je gaat rijden met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:43

lijkt me eigelijk nergens voor nodig :S

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:44

ik doe het wel, waarom niet? Gewoon goed oplaten drogen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:09

Sisco4life schreef:
lijkt me eigelijk nergens voor nodig :S

Hoezo? Die beesten hebben het toch ook warm. Als ze uit een warme wei komen en dan gelijk aan het werk moeten in de zon..

@ hafgirl dus jij laat hem eerst helemaal opdrogen. Ik bedoelde dus gewoon helemaal afspuiten, beetje laten drogen maar niet helemaal zeg maar.. en dan gewoon optuigen.

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, maar ik was nieuwsgierig of er meer mensen zijn die het doen en of je hem niet door rijdt zeg maar!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:11

Ik doe het ook niet. Mijn paardje staat overdag op stal en daar is het nog best koel. Na het werken is hij wel bezweet en dan spuit ik hem wel even af, maar je gaat zelf toch ook niet douchen voordat je gaat sporten?:S

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:48

Afspuiten voor het rijden doe ik niet, maar met deze hitte rij ik ook niet dan hebben ze lekker vrij. Als ik ze nu nog zou afbuffelen zou ik zielig vinden. Normaal als ze wel erg zweten spuit ik ze wel af als ze goed uitgestapt zijn. De een wat vaker dan de ander want die is koukleum (net als z'n bazinnetje hihihih) dus die hebt het niet snel warm...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:05

Soms haal ik die van mij laat in de middag uit de wei (uurtje of 5).
Dan lekker afspuiten en een paar uurtjes bij laten komen op stal. En dan s'avonds, wanneer het wat koeler is rijden. Dat vind ik nog altijd het beste!

Ik ben altijd bang dat de beenbescherming en het dekje gaan schuren als je ze nat maakt voor het rijden.

Wat ik wel doe is als ze bezweet zijn voor het rijden (en ik kan ze daardoor niet echt poetsen) even lekker sponzen. Niet kleddernat maar een beetje vochtig ik vermijd wel de onderbenen en de plek van het zadel een beetje.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:08

Ik spuit mijn paard vaak even af met zo'n verstuiver ding met van die hele kleine druppeltjes, beetje op zijn flanken en onder zijn buik maar neit helemaal zeiknat...na het rijden trouwens wel.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:09

Hier heb ik nou nog nooit van gehoord... Lijkt mij niet fijn, de dazen komen ook nog eens sneller op je paard af ook... hoe natter des te beter ze het vinden. Spuit haar wel af na rijden en rijd nu om 9 uur 's ochtends, lekker koel.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:45

Ik spons de zweterige plekken af voor we het bos in gaan ja. Na het ritje precies hetzelfde.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:50

Ik spuit mijn 4 jarige nu voor het werk wel gedeeltelijk af.
Vooral als zij van buiten uit de wei komen of al een tidje binnen hebben gestaan, kunnen ze erg heet zijn.
Ik spuit dan zijn onderlijf af, benen en buik vooral.
Die plekken worden altijd zo warm en daar koelen ze sneller op af.. dan kunnen ze lekkerder aan het werk, want tijdens het werk worden ze nu zo snel heet!
Dus het is geen slechte zaak afspuiten voordat je aan het werk gaat.. mijn paard doet het er alleen maar beter op.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:05

Wat ik wel ken is gewoon opzadelen enzo en dan koelen met water, dus spons erover, vooral op de hals en dergelijke. Maar dat wordt bij endurancepaarden ook heel veel gedaan.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:33

Concorde schreef:
Wat ik wel ken is gewoon opzadelen enzo en dan koelen met water, dus spons erover, vooral op de hals en dergelijke. Maar dat wordt bij endurancepaarden ook heel veel gedaan.

Klopt. De theorie hier achter is simpel. Dan kan het paard eerst dat water verdampen voordat het gaat zweten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:35

Water erop laten liggen heb ik gehoord dat het met deze hitte niet zo goed is, het water word dan gewoon heet en verliest de koelende werking.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:46

randie schreef:
Water erop laten liggen heb ik gehoord dat het met deze hitte niet zo goed is, het water word dan gewoon heet en verliest de koelende werking.

Heeft niets met de hitte te maken maar wel met de luchtvochtigheid. Als de luchtvochtigheid hoog is kan er bijna niets verdampen.

Maar met droog warm weer kan het zeker helpen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:47

Ehm, nee na het rijden meestal. Ik zou eerder het paard even een tijdje in de schaduw zetten en dan uiteindelijk gaan klaarmaken voor het rijden.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:57

bij ons in de buurt zijn laatst twee paarden goed tegen de vlakte gegaan omdat ze kort nadat ze uit de brandende zon in de wei kwamen, aan het werk zijn gezet.

Ik haal mijn paardje aan het begin van de avond uit de wei, spons haar lekker nat, laat haar even in de schaduw bijkomen, goed water drinken etcetera. Pas na een half uurtje ga ik dan poetsen, zadelen en aan het werk. Als er niet te veel wind staat, gaat ze na het werken helemaal onder de slang en kan ze koel de avondzon weer in. Als er wel wind staat, spons ik haar alleen af.

Je gaat zelf toch ook geen uren in de zon staan en dan hard rennen. Beetje op temperatuur komen lijkt me niet meer dan logisch, mijn paardje vindt het in ieder geval wel fijn.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:18

Ik doe dr eigenlijk altijd dr na afspoelen ! dan heeft ze het toch het warmste..Dr voor vind ik eigenlijk niet zo nodig..wel staat ze altijd in de schaduw en mag ze ff uit de zoN !

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:19

De zadelplek maak ik niet nat voor het rijden. Maar het is voor het paard best lekker om een plens water over zijn hals te krijgen voordat-ie aan het werk gaat. Doen we in de endurance ook: dus niet alleen onderweg op groomplaatsen, maar ook bij vertrek bij de start en uit de vetgate. Lekker verkoelend en het spaart zweetdruppels, precies zoals Freggel al heeft uitgelegd. Lachen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:20

Ik spuit ook af voor het rijden, op laten drogen en dan rijden..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:09

Ik doe het wel eens, als ze heel erg stoffig is (er ligt in de wei een flinke stoffige plek waar ze altijd in gaat liggen) was ik haar ipv poetsen. De zadelplek doe ik met een zweetmes en dan het zadel erop. Ze wordt toch wel nat onder het zadel want ze gaat toch zweten.. Ik merk niet dat ze er last van heeft.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:26

Ik doe het eigenlijk altijd met warm en droog weer.

Haal ze uit het land, en dan zijn ze vaak wat bezweet (met dit weer is de wei een soort woestijn), afspuiten, zadel erop en gaan. Anders beginnen ze al praktisch oververhit aan hun werk.
Nog nooit problemen mee gehad, al moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn dekjes wel goed schoon houd.
Immers, een viesdekje schuurt ook als het paard enkelt zweet.

Alleen, na het rijden laat ik ze wel opdrogen of rollen voordat ik ze terug zet in het land, anders lijkt me dat alleen maar erger branden. en het lokt ook veelste veel vliegen aan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:44

ik spuit wel af en dan daarna daaspray erop en rijden

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:47

ik poets en zadel hem op.
Daarna de slang erop op hals, benen, buik en kont.Even zweetmes erlangs,Lekker rijden en dan weer douchen, zweetmes erover en nog eens...

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:48

Ik spuit mijn schimpie wel af voor het rijden, maar dit omdat hij onder de stront zit.