Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:47

nu het warmer wordt dan 30 graden en de dazen zo agressief zijn gaan ze bij mij van 12 uur tot 19.00 of 20.00 op stal. Lekker koele stal. Kunnen ze rustig eten en rusten zonder die vervelende dazen.

Lest

Berichten: 1905
Geregistreerd: 10-05-04

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:57

Die van ons hebben helaas ook niet veel schaduw, er zijn al wel boompjes geplant maar die zijn nog niet schaduw wardig. Ze staan bij ons gewoon de hele dag op het land, ze hebben genoeg water en volgens mij vinden ze het fijner om in de wei te staan (zelfs als het heel warm is) dan om met dit weer op stal te staan.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:49

een paard heeft wel een schaduwplaats nodig in de zomer. dáárom bouwt men ook een schuilstal, dat is níet voor de regen(negen van de tien paarden draaien gewoon hun kont naar de regen en gaan verder met grazen in plaats van binnen te staan), maar júist voor een schaduwplekje waar ze kunnen schuilen voor de zon.
een paard is al meer dan tevreden met een boom, schutting, twee palen met een stuk zeil ertussen, iig iets waar ze achter/onder/in kunnen gaan staan om zo ff uit de zon te gaan. als je deze gelegenheid niet hebt kun je ze het beste op het warmst van de dag binnen zetten.

mijn paarden staan 24/7 buiten met verschillende bomen. favoriet is (uiteraard) de appelboom(waaraan ze nu ook beginnen te eten, want de appels groeien weer ;P) midden in de wei, daar staan ze eigenlijk het grootste deel van de dag onder(iig wel op het warmste).

secricible

Berichten: 25719
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:52

bij ons ook het geval. Hij gaat 's ochtends de wei in tot een uur of 10, daarna eruit en pas weer rond 9 uur ofzo erin, tot een uur of 11, als het donker wordt.
Op het moment komt hij helemaal niet in de wei, waarschijnlijk vandaag eventjes, maar weet ik niet precies (verzrogpaard), hij is net ziek geweest en mag geen weidegang voor 4 dagen (sinds maandag), dus vandaag de wei flink sproeien en daarna paard erin.

Anoniem

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:32

De paarden staan bij ons overdag op stal, met die beesten hier is het voor hun écht geen pretje. Ze zijn blij als ze 'sochtends om 9 uur weer naar stal mogen. Ach gut , ze gaan er denk vanaf een uur of 10/11 weer op de wei 'savonds. Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:40

Die van mij gaat pas naar buiten, als er wel weer schaduw komt. 's Avonds dus pas weer. Als je helemaal geen schaduw hebt, dan zou ik ze als het kan 's nachts buiten zetten en overdag binnen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:47

Mijn paard staat op het moment 24/7 buiten, zonder schaduw, helaas...Ik spoel hem één keer per dag af en er is genoeg water. In de stallen is het nog heter, ik heb liever ook schaduw maar dat is er nu eenmaal niet. Mijn paard hoeft 's avonds pas aan de bak en overdag mag hij lekker luieren. Hij stond eerst 's nachts binnen maar de hele kudde wilde op een gegeven moment niet meer naar binnen, hij zal er dus weinig last van hebben. Het is niet ideaal maar het is niet anders. Op stal is geen optie omdat het daar VEEL warmer is. Er staat bij ons overigens wel altijd een windje.