Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:42

Hoi

Wij hebben onze 2 jarige op de weide lopen. Normaal geen probleem maar nu met deze hitte? Ze hebben geen schaduw. Vandaag op stal gezet maar eigenlijk willen wij hen gewoon laten lopen.

Is het erg hun te laten lopen? Is er kans op oververhitting. Ze lopen al vanaf maart buiten. Heb ze nu dus voor het eerst maar eens binnen gezet.

Hoe zou je makkelijk en veilig schaduw in zo'n weiland kunnen krijgen. Land is niet van ons maar die huren wij.
Wij hebben al gedacht aan een parasol. Zo'n 1 met zo'n arm zou ik maar zeggen. Ook gedacht aan een partytent of palen met plastic er over?? Met zo'n parasol en tent zit je met ijzer en ze staan op een open veldje dus weer gevaarlijk met onweer.

Graag tips hier over.

Wij hadden ook al zitten denken om bevroren water met wortels en zo in de wei te gooien om ze af te koelen. maar als zoiets helpt???

graag ideeen!!!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:43

Je kunt ook een containerstal in de wei plaatsen, heb je een stal en meteen een schuilplek...

Sindy19
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:45

griebels schreef:
Je kunt ook een containerstal in de wei plaatsen, heb je een stal en meteen een schuilplek...


Dat is idd een goede optie

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:13

Ja, of overdag binnen en 's nachts buiten.

Birta
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: UK

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:20

Een container wordt helemaal loeiheet met dit weer....!!!
Je kunt ze wel schaduw geven met een paar meter schutting: heel handig 's winters windbrekers en s' zomers schaduw. Zet ze op het zuiden (toch?) voor de meeste schaduw.
Mijn paard kan wel in de schaduw, maar blijft toch in de zon staan. Tja, ik sproei haar 3x per dag lekker nat...dat vindt ze wel lekker. En natuurlijk zorgen dat er steeds voldoende vers drinkwater is!!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:22

Die van mij staat ook 24/7 buiten. ook met dit weer. De stal is nu nog warmer. 's middags kunnen ze tegen een rij bomen aan gaan staan, daar is een beetje schaduw. Dat doen ze niet, ze blijven gewoon in de zon staan. Ze lijkt er geen last van te hebben.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:27

Die van mij gaat smiddags als het op zijn warmst is toch echt binnen staan...

Kirs_86
Berichten: 1149
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:30

ik denk dat het per paard veschilt, inderdaad word een containerstal erg warm met dit weer, moet je maar eens aan voelen als zo'n ding in de zon staat.
en ja zorg er ook goed voor dat er genoeg vers "koud" drinkwater staat, zodat ze genoeg vocht binnenkrijgen.dan is de warmte meestal wel te verdragen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:33

Ik heb arabieren, gemaakt voor het hete weer, maar ze gaan allebei binnen staan als het te warm is.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:37

ik denk als je inderdaad voldoende vers en schoon water geeft het geen problemen zal geven. Lijkt me wel dat je moet oppassen met bevroren wortels ed. Het is ongetwijfeld goed bedoeld maar geeft veel kans op koliek.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:39

een container stal is net een oven, nog heter dan het land, die van mij heeft daar n.l. ook in gestaan

ze staat nu 24/7 op het land zonder schaduw, t lijkt er niet veel te doen, ze staan vaak met z'n allen bij elkaar met staart te zwaaien of staan precies in het windje. op stal zetten kan, maar dan moet je stal wel koeler zijn dan het land natuurlijk Haha!

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:40

Die van ons kunnen niet in de schaduw staan, maar vooral 's middags is het bij ons op stal nog warmer dan buiten zo ong(zon staat er dan pal op, 's ochtends en 's avonds staat ie in zn eigen schaduw geloof ik).. Ik heb niet t idee dat ze t nou vreselijk vinden, ze kunnen voldoende drinken en tja ze staan gewoon beetje te eten en te staan, maar dat doen ze op stal ook...

Beauty0102
Berichten: 1130
Geregistreerd: 27-06-05

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:42

Skygirl schreef:
Ja, of overdag binnen en 's nachts buiten.

mijn verzorgpaard staat nu ook opstal morgen rond 6uur weer de wei op!

lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 22:45

Voldoende water is aanwezig (Zit een bron in de wei dus via de pomp altijd fris en koel water)
Ik haalde hem vanmiddag uit de wei en hij voelde nog koel aan terwijl ik zat te zweten.

Bij ons op stal is het ook nog wel fris ( wat je zo kan noemen alles is hot).
De zon komt laat op die kant terecht.

De weidemaatjes waren ook al opgehaald en komen over een paardagen wel weer terug dus hij zal een paardagen zich op stal moeten vermaken.
Wij vinden het eng om hem s nachts alleen buiten te laten staan toch minder controle.

Niet dat hij druk is maar toch. liever dan op stal. Hij kent buiten staan wel maar met een vriendje er bij.

Dus eigenlijk is het bijna onzin om schaduw te proberen te krijgen. Ze staan er niet snel in.
Een container vinden wij geen goed idee. Wij hebben een tijdje noodstallen gehad. Die waren zo heet echt niet leuk meer. Wij waren toen blij dat wij nog een normaal stalletje hadden.

Ook op een open veld lijkt mij dit niet handig ivm bliksem inslag. Je zou eigenlijk iets van hout moeten hebben.

Maar de heren krijgen op de wei
voldoende koel water (bron)
bietenpulp bij erg warm weer (lekker koel)
Wortels en appels
Een beetje musli ( verwend he Bloos )

De heren zien er goed uit en voelen zich happy.
conclusie als iedereen weer van de partij is lekker buiten laten staan!
Eventueel een lekkere sproeier in de wei zetten. Misschien ook een goed idee?

Daentje

Berichten: 927
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Winterswijk Woold

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:49

Niet in de wei zetten in de hete zon als er geen schaduw is.
Ik denk inderdaad dat snachts buiten en overdag binnen de beste optie is.
Onze paarden staan normaal dag en nacht buiten, maar met deze hitte haal ik ze midden op de dag met de ergste hitte wel binnen. Ondanks dat er genoeg schaduw is!

Daentje

Berichten: 927
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Winterswijk Woold

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:51

lonestar123 schreef:
Dus eigenlijk is het bijna onzin om schaduw te proberen te krijgen. Ze staan er niet snel in.


Oei, dit geloof ik niet

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:18

mijn paard staat ook in een wei zonder schaduw,op stal zetten is geen optie omdat de zon daar volop in schijnt.
hij heeft genoeg water tot zijn beschikking en wordt afgespoten om te koelen.
tja,ik had ook liever gehad dat er wat bomen stonden,maar zolang hij nog af en toe loopt te rennen in de wei en zijn buikje volop aandacht krijgt van het gras,lijkt hij toch gelukkig te zijn!

dlientjuh

Berichten: 12395
Geregistreerd: 01-07-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:23

bij ons staan ze gewoon ook op de wei met dit hete weer me vader heeft wel een mooi stalletje gemaakt maar in de zon staan vinden ze toch lekkerder Knipoog

MegChicken
Berichten: 148
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:28

k heb 3 verzorgpaarden samen met een vriendin. Als we smiddags gaan staan ze in de volle zon terwijl schaduw genoeg is. echt genoeg. alleen de zwarte wil nog wellens in de schaduw gaan staan. maar verder staan ze lekker in het zonnetje. er is genoeg water en we koele ze zowieso 1 x perdag door een lekkere douche te geven . dus ik denk dat of je nu schaduw hebt of niet dat het niet zo erg veel zal uitmaken

Anoniem

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:40

Ik vond mijn schimmel vanmorgen tegen de stalwand geplakt om maar schaduw te zoeken(.De wand van haar schuilstal om juist te wezen)
Toen ik haar op stal(binnen) zette om haar te poetsen zag je haar genieten van de schaduw,ze weefde zelfs niet eens ,wat ze normaal wel doet als ze alleen binnen staat.
Ik heb gauw de rest ook maar binnen gezwierd .Rond vijf uur hebben we ze terug buiten gegooid dan is de zon gedraaid en is er meer schaduw op de wei.
Ik zet ze zomers niet snel binnen, zelfs met heel veel regen staan ze buiten.Maar deze zon vind ik dus echt te gortig.Bovendien zijn er binnen minder vliegen binnen.

lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:25

Citaat:
lonestar123 schreef:
Dus eigenlijk is het bijna onzin om schaduw te proberen te krijgen. Ze staan er niet snel in.


Daentje
Oei, dit geloof ik niet



Mogen wij vragen wat je hier mee bedoelt.

Kijk wij zouden ff uitleggen hoe wij dit bedoelen

Als je leest dat eigenlijk veel paarden de schaduw die wordt aangeboden niet gebruiken is het als je het nuchter bekijkt onzin.

Natuurlijk hadden wij ook liever een weilandje met bomen en schaduw maar helaas dat hebben wij niet. Daarom staat ie nu ook binnen.

Als ie buiten stond smeren wij ze wel in met zonnebrand. Maar niet iedereen kan het ideale weilandje hebben.
Als je op de vlakte staat heb je te maken met andere elementen van het weer. Je moet ook opletten op bliksem inslag dus iets van ijzer wil ik liever niet gebruiken iets verder staan wel bomen maar toch ik blijf dit ook wel eng vinden. Voordeel is wel dat ze eigenijk altijd een windje hebben het is ook gelijk een nadeel zou je een parasol willen gebruiken gaat het dus snel stuk door de wind.

Ieder voor deel heeft zijn nadeel he Haha!

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:30

Er zijn ook 'domme' paarden die wel een koele vliegvrije stal hebben, met dit weer op de warmste plek, midden in het weiland gaan staan.... OF NIET PAARDEBEEST? (=m'n eigen domme paardje) Frusty

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:34

rachelthinka schreef:
een container stal is net een oven, nog heter dan het land, die van mij heeft daar n.l. ook in gestaan


uhhh, heb 6 jaar een container stal gehad. Was geissoleerd, stonden de pony's met z'n 2en in 1 stal met dit weer. Ff voor de duidelijkheid, vrije toegang, niet gedwongen (anders krijg ik zometeen daar weer commentaar op Knipoog ) Duzzzz......niet alle containerstalletjes zijn warm Bloos

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:37

Imka gaat vandaag lekker in dr box. Het is een heerlijk stenen schuur waar het best koel is. Ik heb een parasol in het land staan maar ze gaat er niet onder staan die muts. Vanmidag om een uur of 5 gaat ze weer naar binnen.

Ik zou heel erg uitkijken met bevroren wortels hoor ivm koliek ik zou het nooit geven. Net als ijs water gewoon kraan water geven. Lijkt mij erg pijnlijk aan je maag heel koud water met deze hitte

Chantal1971
Berichten: 77
Geregistreerd: 20-05-06
Woonplaats: bijna in Achterveld

Re: Paarden in wei zonder schaduw??? hoe lossen jullie dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:45

Die van mij kunnen kiezen, stal staat in het land. Er staan voldoende bomen langs de kant van de wei, er is dus altijd schaduw. Die van mij gaan op het heetst van de dag naar binnen, maar dat was alleen gisteren en eergisteren. Daarvoor had ik ze dat nog niet zien doen en bleven ze rustig onder de bomen staan.