bang van water en spuitbus!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:52

hoi,

Marigold, fjord 14 jaar, is heel bang voor water op het lichaam (afsponzen ect), en nog erger van een spuitbus!
ik krijg er dus bijna geen veerust op, terwijl ze wel last heeft van de dazen..
heeft iemand er ervaring mee, wie weet hoe ik haar op een speelse manier er toch aan kan laten wennen?
wat er dus gebeurd, vooral met spuitbus, is dat ze met elke 'sttttj' aan de kant springt en schichtig wordt.
ik heb haar dan aan de hand vast, en geef haar net genoeg ruimte om heel ff te schrikken, verder niet.
het is echt een heule kalme merrie verder!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:44

Mijn fjordje kreeg ik 5,5 jaar geleden. Water en spuitbussen waren ook doodeng. Ik heb haar gewoon vast gezet onder het mom, niet zeuren.

Vervolgens ben ik eerst met de waterslang bij haar benen begonnen. En nee dat vinden ze niet leuk. Ze zal dus weg proberen te komen van het water. Als ze even rustig staat, belonen en water uit doen. Zo steeds verder opbouwen. ik kan haar nu gewoon los onder de slang zetten.

Met de spuitbus ben ik eerst ik haar gezichtsveld gaan sproeien. Het is vaak het geluid wat eng is en als ze maar zien waar het vandaan komt is er niks aan de hand. Nadat hier geen schrikreactie meer op kwam ben ik bij de schouder begonnen met spuiten. Vervolgens naar de achterhand toe gewerkt en pas toen het helemaal oke was, de hals erbij gepakt.Ook dat gaat nu zonder problemen al zal ze de hals nooit prettig gaan vinden. Succes!

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 15:57

fjordnina schreef:
Succes!


haha ja bedankt! Tong uitsteken

nee maar bedankt voor de tips!
haar vastzetten kan nu ff nog niet want er is niks stevigs in het weiland, het hek is niet zo sterk, en haar bij het veulen weghalen vindc ik nog niet zo gewenst.
het is inderdaad de angst voor het geluid dat merkte ik wel, heb haar aan de spuitbus laten ruiken tot ze die niet meer eng vond, en dacht: volgende keer weer verder.
maar had wel hier en daar gespoten, gewoon ff doorpakken, dan merkt ze ook wel dat er niks dramatisch gebeurd..

Anoniem

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:03

Mijn paard vond het ook. Zelf zet ik hem liever dan niet vast maar hou hem beet of laat iemand anders hem beet houden. Als hij gaat hangen gaat er altijd wel iets kapot, als ik hem gewoon vast heb draait hij misschien wat meer maar daar heb ik geen problemen mee. Dit vind ik persoonlijk dan.

Probeer eerst bij de benen en hoeven te beginnen. Hoeft niet eens met de tuinslang, kan ook gewoon met een spons ofzo, als het maar water is.

Je kan anders het spul uit de spuitbus met een spons aanbrengen, dit doe ik bij zijn hoofd altijd. Daar vind hij het geluid ook eng.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:14

oke dan, goede tip die spons! Lachen
heb het gelijk gedaan, moet haar dan wel steeds ff weer vangen, maar ze heeft tenminste veerust op gekregen!

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:16

vaak helpt doorgaan het beste.. mijn verzorgshet was ook zo bang voor water.. nu eigenlijk nog wel (in het begin dan) maar we beginnen gewoon rustig bij de beentjes, en later steeds wat hoger.. ze draaien wel vaak om en vinden het niet prettig maar gewoon doorgaan werkt toch het beste! Daarna kreeg ze bij ons altijd wat lekkers (brokjes, plukje hooi, ligt eraan).
En nu is ze er alleen in het begin nog een beetje bang voor.

Net zoals met spuitbussen met water, dat vond ze ook eng.. we sprayen gewoon door, ook al zit ze zo te drentelen.. even bij het halster vast pakken en af en toe even stoppen werkt ook wel.
Ze is nu stukken rustiger Ja

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:12

Mijn paardje heeft het ook. Ik heb hem met een natte spons wel al eens ongeveer kunnen wassen, maar spuitbussen blijven nationale rampen...

Nibbit

Berichten: 10428
Geregistreerd: 03-06-05

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:52

Fjord van mn zusje wenst ook geen vliegenspray Frusty Die flipt echt, stijgeren ed!

Zou het kunnen dat het spul prikt op de huid ofzo? Of het geluid? Of hij vind het vies Haha!

Antiklit kunnen we zonder probleem spuiten, gek toch?

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:57

die van mij heeft het ook, vast zetten is bij mij geen optie,ze trekt dan gewoon net zo lang door tot er wel iets kapot gaat, uit angst, ook een plantenspuit is eng. Wil haar niet dwingen om te moeten blijven staan terwijl ze doodsangst uitstaat ( dat zie je echt bij haar) hoe doen jullie dat dan???

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:03

Dit had ik vanochtend nog in een ander topic gepost Knipoog

Ik ben begonnen met ergens gaan staan waar hij een beetje heen en weer kan drentelen en daar gewoon rustig de slang vasthouden en hem niet natmaken, maar wel de kans geven er bijvoorbeeld wat uit te drinken.
Daarna heb ik mijn duim op de tuinslang gezet zodat je een ander geluid krijgt en het een beetje gaat nevelen. Ondertussen hield ik hem gewoon vast aan het touw, zodat hij rondjes om me heen kon lopen als stilstaan hem wat teveel werd.
De keer daarna ben ik voorzichtig met de slang in de lucht gaan spuiten, eerst zodat de waterdruppels naast hem landen en vervolgens steeds meer over hem hem heen. Dit was uiteraard niet fijn, dus ging hij wandelen (om me heen) maar al redelijk snel besefte hij dat het geen zin had om zo onder die nattigheid uit proberen te komen. Langzaamaan kon ik toen mijn duim van de tuinslang halen (hier ging wel een tiental keer oefenen overheen. Soms gaat hij nogsteeds wandelen, maar hij is niet meer zo bang

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:04

O dat probleem herken ik van een spuitbus ! Clown
Bij ons was ze bang van het geluid van dat pssst.
Dus wij hebben de spuitbus gepakt en zonder te spuiten gewoon psst gezegt ! en goed in het gezichtveld van hun gaan staan zodat ze zien dat er niks gebeuren als je pssst hoort..
Als ze dan het geluid gewend zijn,dan ga je gewoon terwijl je psst zegt ook met de spuitbus aan de gang..maar wel rustig opbouwen !!
Bij ons heeft het geholpen Haha!
Succes ! Haha!

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:03

odetteke, die post had ik idd elders van je gelezen, ik ben het helemaal met je aanpak eens!

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:55

wij spoten het eerst op een doekje en dat veeg je dan over je paard, hoeft je paard niet zo te stressen Lachen

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:25

Ik heb dit probleem ook met mijn paard.. Zij flipt ook echt..staat soms gewoon te trillen op haar benen en raakt helemaal in paniek. Dus ik ga dit niet meer uitlokken, is gewoon zielig. Ik spuit gewoon altijd vliegenspul op een doekje of spons en wrijf het zo over haar heen. En afspuiten doe ik gewoon niet, ik spons haar meestal heel voorzichtig af. Geleidelijk aan met wat meer water, ze vindt het vreselijk,maar flipt dan niet.

Karin_deB

Berichten: 8284
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:39

De pony waar ik nu voor zorg is ook bang voor spuitbussen. Ik hou haar gewoon vast (zodat ze rondjes om me heen kan draaien), spuit een keertje van haar vandaan zodat ze het geluid hoort, doe daarna de buis over haar hele lichaam wrijven, en spuit dan pas. Soms schrikt ze er nog van, maar uiteindelijk blijft ze wel rustig staan.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:28

bij de benen beginnen, en zo steeds iets hoger en dan vanaf de hals richting de staart spuiten. wanneer ze bang word haal je de sproeier weg en begin je weer bij de benen. t is even een werkje maar ze worden dan minder bang. met vliegenspray zou ik gewoon iemand even je paard laten vasthouden. om steeds weer omnieuw te beginnen, gaat zoveel vliegenspray verloren.

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:10

zelfs als ik een eindje bij haar vandaan sta en ik spuit met een spuitbus of zo iets dan raakt ze al helemaal in paniek, als ik dan op haar afloop met een doekje in mijn handen gaat ze helemaal door haar dak, zo bang is ze. Weet ook niet wat ze voor mij heeft meegemaakt, kan wel iets vreselijks zijn, ik weet dat ze niet zo'n heel fijn verleden heeft.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:13

mijn pony was als te dood voor water toen ik haar kreeg stijgeren los trekken ect. ik ben gewoon door gegaan en nu blijft ze rustig staan. nu ben ik bezig met spuitbussen enz. op de zelfde manier

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:29

Nu maakt een spuitbus Veerust ook wel erg veel herrie.
Ik zou eerst eens beginnen met een spuitbus zonder drukgassen erin, maar gewoon een spray. (het idee van een plantenspuit)

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:34

Sjonniej schreef:
Nu maakt een spuitbus Veerust ook wel erg veel herrie.
Ik zou eerst eens beginnen met een spuitbus zonder drukgassen erin, maar gewoon een spray. (het idee van een plantenspuit)


zal het eens proberen Lachen
maar ja ze schrikt van de normaalste dingen, wat te denken van kliiteband van peesbeschermers Gestoord

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:42

oja, klittenband, ook zo lekker geluid, moet je ook bang van zijn idd Vork

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:21

Marigold schreef:
Sjonniej schreef:
Nu maakt een spuitbus Veerust ook wel erg veel herrie.
Ik zou eerst eens beginnen met een spuitbus zonder drukgassen erin, maar gewoon een spray. (het idee van een plantenspuit)


zal het eens proberen Lachen
maar ja ze schrikt van de normaalste dingen, wat te denken van kliiteband van peesbeschermers Gestoord

Eerst op een spons spuiten en dan sponzen met spray.
Later kan je haar vanzelf gewoon insprayen Knipoog

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:15

ja ik deed net gewoon weer ff met veerust, was écht nodig, ik spoot het op de spons, na waarschuwen en bráááf paard enzo, en dan hooo maar, paard pakken, opdoen..
na afloop werd er erg geintereseerd gesnuffelt aan dat rare voorwerp (spuitbus).

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: bang van water en spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:16

Mijn pony was eerst ook als de dood voor Veerust. Maar sinds kort is dat helemaal over! Ik heb gewoon eerst mijn paard ingespoten die geen pas verroert, zodat ze (de pony dus) kan zien dat het helemaal niet eng is. En dan daarna haar rustig bij de hals en buik inspuiten. En heel erg belonen als ze het toelaat. Nu zijn we zover dat ze gewoon los in de wei loopt als ik haar inspuit, en kan ik haar zelfs in de buurt van haar hoofd/oren spuiten, ze vindt niet echt geweldig, maar blijft wel rustig staan zonder dat ik haar vast moet houden!

Gewoon rustig opbouwen en belonen dus! Ze moet waarschijnlijk gewoon aan het psssst-geluid wennen en als ze er eenmaal achter komt dat het helemaal niet eng is dan is het goed!