Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Jellie schreef:Wow zeg mijn paard moet ca. iedere 5 weken naar de smid omdat haar hoeven zo hard groeien..
Het kan idd komen door de droogte. Olie of vet heeft volgens onze smid geen zin.
Je kan beter de hoeven na het rijden nat spuiten o.i.d.
Rij je veel op de weg?
linda22 schreef:Mijn paard heeft op elke hoef wel een stukje wat is afgebrokkeld. Ze is ongeveer 2 maanden nog bj de smid geweest dus daar kan het niet aan liggen.
Ik vroeg me af of het misschien door het warme weer van de laatste paar weken komt. Weet iemand dit toevallig.
Morgen bel ik de smid dus niet denken dat ik hem zo laat lopen.
Dan is het niet moeilijk dat de hoeven gaan brokkelen!De hoefwand is gewoon véééél te lang!
Ben benieuwd wat hij zegt. Zet je t hier nog neer dan?
nicole_amber schreef:Amaris elke week is een beetje klare onzin, dat lijkt me hellemaal niet gezond voor de hoef maar elke 6 á 8 weken is normaal. Sorry off topic. Maar ik zou m ook gewoon elke dag goed afspoelen met water.

Armaris schreef:nicole_amber schreef:Amaris elke week is een beetje klare onzin, dat lijkt me hellemaal niet gezond voor de hoef maar elke 6 á 8 weken is normaal. Sorry off topic. Maar ik zou m ook gewoon elke dag goed afspoelen met water.
6 à 8 weken is vééél te lang
Doe je elke week de hoef,dan heb je maar een beetje eraf te halen,en dat is véél minder dan 6 à 8weken.De hoeven brokkelen af omdat de hoefwand te lang is,die moet in principe gelijklopen met de zool dus doe je hem om de week.
Maarja,de meeste mensen weten niet beter en dan zijn ze verbaasd dat hun paard zijn/haar hoeven brokkelen
) 
En invetten van de hoeven helpt niet, dat houdt het vocht alleen maar tegen
Heb ik ooit in de penny gelezen.
Charos schreef:
Dan heb je vast medelijden met de mijne die gaat 1 keer in de 3 jaar naar de smid, simpel weg omdat het gewoon niet nodig is. De smid controleerd wel als hij hier is.
Ook bij haar brokkelen de hoeven nu een beetje daar is helemaal niets ergs aan en gaat vanzelf weer over als het weer wat natter wordt.
DaisyH schreef:@Mac: Lijkt me niet?? eergister is de DA nog bij ons geweest en heeft alle paarden na gekeken.. dan had ze toch wel gezien of t een schimmel of iets dergelijks was???
Mac schreef:DaisyH schreef:@Mac: Lijkt me niet?? eergister is de DA nog bij ons geweest en heeft alle paarden na gekeken.. dan had ze toch wel gezien of t een schimmel of iets dergelijks was???
Er wordt gevraagd naar redenen waarom hoeven kunnen brokkelen. Schimmel/bacterie is daar 1 van. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is.
Enne: een da kan ook wel eens iets over het hoofd zien hoor. En een bacterie in de witte lijn is vaak van buitenaf niet eens te zien. Ik spreek (helaas) uit ervaring.
En echt: soms is de hoewand afronden (vooral aan de toon) al genoeg om brokkelen te voorkomen, vooral die oppervlakkige brokjes!
. Verder smeer ik er helemaal niets op.