Ontstoken oog door vliegen, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:01

Vanmorgen liep ik het weiland binnen en trof mijn pony aan met een ontstoken oog. Onder het oog is het opgezwollen en er loopt vocht uit het oog, verder is het oog niet rood en er komt ook geen vuil uit.

Ik heb het schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en neem morgen even een kamilletheezakje mee om het mee af te vegen, dat schijnt ook te werken.

Nu was mijn vraag of er iemand verder nog tips heeft en misschein zelfs beter, hoe ik het kan voorkomen?

Voorheen had ze altijd een vliegenfrontriem om maar die is ze kwijtgeraakt (nieuwe zijn al onderweg), een vliegenmasker vind ik niets omdat dit bij het bont snel zweterig wordt en het is al warm genoeg zo. Ook kunnen daar vliegen onder komen en dan is het natuurlijk helemaal gebeurd.. Pony in paniek etc, ik zie het al helemaal voor me Knipoog

Dus; iemand nog tips?

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:31

je kunt een tubetje zalf van de veearts krijgen en dan is het zo over, doe je paard als het over is wel een vliegenkap op of een vliegenfrontriem aan het halster

mijn paard was er zo van af en het bleef ook weg

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:32

Je bent al goed bezig met het afgekoelde gekookte water.
Dat tubetje zalf doet idd wonderen! Kun je zo telefonisch aanvragen.
Verder idd een kap of netje voor doen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:36

Een vliegenfrontriem krijgt ze inderdaad om Ja bedankt voor de tips! Als het over een paar dagen nog niet minder is bel ik inderdaad even de dierenarts Lachen

Ik heb verder nog van een andere bokker de tip gehad om een vliegenwerend middel op haar hoofd te doen, dus daarvoor heb ik een Neovet Deo-roller besteld bij de paardendrogist. Iemand daar ervaring mee?

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:59

Het valt mij wel op dat het dit jaar erger is dan andere jaren Meestal zijn er wel een paar paarden die er last van hebben maar nu staan er bij ons op stal wel 15 paarden met dikke ogen.Ik heb zelf ook van die vliegengordijntjes voor hun ogen hangen maar nu zag ik gister toch dat ze beide een dik oog hadden.Alle andere jaren werkte die vliegen gordijntjes goed.Ik ga morgen als ik naar mijn werk ga maar even langs Leek om bij divoza toch maar van die vliegen maskers voor ze halen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:01

Mijn ervaring met oogontsteking door vliegen dat je altijd een antibiotica zalfje moet halen. Gekookt water is natuurlijk altijd goed maar daar gaat het waarschijnlijk niet van over.
Succes ermee!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:45

Ik heb ook eens een zalfje van de DA gehad.
Wij gebruiken als het te erg wordt met vliegen toch een masker. Ik vind t ideaal, nooit geen problemen mee gehad dat er vliegen onder gingen zitten ofzo....
Dan maar iets warmer maar iig geen ontstoken ogen...
Maar mss kan je in t vervolg ook preventief met een vliegenstik over het hoofd gaan ofzo...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:43

@ Jellie ; Er is inderdaad ook een vliegenroller onderweg die ik er in het vervolg bij 'vliegerig' Haha! weer overheen ga halen, eens kijken of dat ook nog iets helpt om het te voorkomen.

Ik ben vanmorgen heengeweest en haar oog ziet er al iets rustiger uit, het is nog wel wat gezwollen en ze traant ook nog maar er komt nog steeds geen vuil uit en ze knijpt hem ook niet de hele tijd dicht. Ik heb het maar weer schoongemaakt met afgekoeld gekookt water & kamille, maar eens afwachten hoe het er morgen uitziet.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:24

ik zou gewoon even een zalfje bij de DA halen hoor! Mijn paard had dit laatst ook en ik deed het zalfje in zijn oog en na een half uur ofzo was de zwelling al met meer dan de helft verminderd, 's avonds had ik het er weer op gedaan en de volgende ochtend was zijn oog weer normaal. Hij had alleen nog een klein beetje vocht bij zijn oog, maar de pus en de zwelling waren weg Lachen
Dus je kan nu wel zo blijven spoelen met water en kamille, maar met een zalfje ben je er veel sneller vanaf.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:07

Haar oog zag er vandaag weer zo goed als normaal uit Lachen gelukkig.

@ Alytje ; als er pus uit was gekomen had ik ook zeker gelijk even de DA gebeld, maar omdat het enkel een beetje gezwollen was en er wat traanvocht uitkwam leek het me nogal onnodig om diréct de DA te bellen, en dat blijkt ook zo te zijn Lachen

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:49

Koude thee werkt ook, heb ik gehoord.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:57

Ik heb het inderdaad een aantal keer schoongemaakt met (kamille)thee Lachen

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:30

Yellowfish schreef:
Haar oog zag er vandaag weer zo goed als normaal uit Lachen gelukkig.

@ Alytje ; als er pus uit was gekomen had ik ook zeker gelijk even de DA gebeld, maar omdat het enkel een beetje gezwollen was en er wat traanvocht uitkwam leek het me nogal onnodig om diréct de DA te bellen, en dat blijkt ook zo te zijn Lachen


ooh nee ik lees ook weer niet goed... Bloos dacht dat ie ook pus had, maar fijn dat het weer over is iig Lachen

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:33

Yellowfish schreef:
een vliegenmasker vind ik niets omdat dit bij het bont snel zweterig wordt en het is al warm genoeg zo. Ook kunnen daar vliegen onder komen en dan is het natuurlijk helemaal gebeurd.. Pony in paniek etc, ik zie het al helemaal voor me Knipoog


Liever een beetje zweten achter de oren, dan ontstoken ogen! Ach gut Bovendien komt dat alleen voor bij echte hittegolven. Mijn paard heeft er geen last van, ook niet deze dagen.

Als je een goede maat vliegenmasker koopt, sluit die mooi aan en komen er geen vliegen onder. Mijn keuze is wel duidelijk dus. Je kan wel allerlei middeltjes gebruiken, maar pak liever de oorzaak aan Pling

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:55

Tja, en op die manier kun je bezig blijven, de meningen over vliegenmaskers zijn nou eenmaal verschillend Lachen

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:11

Ik weet niet of het al genoemd is, maar knoflookpoeder kan ook helpen als je dat aan ze voert. En het is nog goed voor het bloed ook. Ja

suziehj
Berichten: 598
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Brielle

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:33

afgekoeld water met camille erin, dan spul uit een tubetje van de DA erin Knipoog

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:26

Mijn paard heeft zonder vliegenmasker ook altijd ontstoken ogen, misschien toch maar overwegen?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:29

Inmiddels is haar oog weer helemaal oke, ik gebruik preventief een vliegwerend middel en ze heeft een vliegenfrontriem om, dus een vliegenmasker hoeft er voorlopig niet om. Mocht het nu weer gaan ontsteken etc ga ik het overwegen.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:20

Mijn pony kan niet overweg met vliegenmaskers of vliegenfrontriemen. Hij raakt ervan in parniek en gaat net zo lang schuren tot zn koppie weer vrij is. Helaas heeft hij nu wel altijd ontstoken ogen...
Weet iemand misschien een vliegenmiddel wat veilig is om rondom de ogen te smeren? Ik durf namelijk niet alle middelen daar te gebruiken. Vooral omdat de oogjes nu toch al veel te lijden hebben omdat ze steeds ontsteken... Boos!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 19:27

Neovet deoroller, mag wel om de ogen heen (niet te dichtbij natuurlijk), en zeker niet in het oog, maar werkt verder prima! gewoon het hoofdje er goed mee onderrollen en tadaa Lachen

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:16

okee thanks, ga ik proberen!

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:42

oogzalf (vitaminen a zalf) van de dierenarts of te koop bij de dierenwinkel voor honden en katten (is namelijk hetzelfde) werkt echt super.
verder heb ik het masker van de paardendrogist gekocht...zit perfect en zweet niet!
www.paardendrogist.nl

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:03

Gisteravond zag ik dat mij shet een dik oog had (boven). Vanmorgen de DA gebeld en nu 4x daags Cavasan oogzalf. Nu hopen dat hij er snel vanaf is. Anders dinsdag weer naar de dierenarts.

linda_lekuri

Berichten: 937
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: In 't Oosten van NL

Re: Ontstoken oog door vliegen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:02

Mijn paard is ook helemaal ingepakt, vliegendeken met hals en aan het halster een vliegenfrontriem (gordijntje).
Toch zag ik dat ze vanmorgen heel zielig met haar oog stond te knipperen Verdrietig Onder haar oog is het ook heel erg dik! En ze traande, zag er heel zielig uit......
Ik zit nu op m'n werk, maar ik denk dat ik toch even de DA bel! Misschien kan m'n moeder dan een zalfje halen en haar oog behandelen. Of ik ga na werktijd zelf even naar de DA.