paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8284
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:25

Lees nu veel op bokt, dat iedereen zijn paard helemaal afspuit omdat het zo warm is.
Maar ik kan me herinneren dat ik ooit ergens heb gelezen dat je je paard nooit helemaal mag afspuiten, en dan weer terug zetten in de zon. (of droogwandelen in de zon). Dan zouden ze verbranden, of alleen maar meer last hebben van de hitte.

Wie weet of dit klopt? Misschien heb ik het wel helemaal fout gelezen, maar ben wel benieuwd.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:27

Ik spuit Nicky wel af, maar laat het in de schaduw opdrogen.
Anders wordt het water warm, en krijgen de paardjes het dus ook warmer.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:27

Als je ineens heel koud water over hem heen spuit, sluiten de poriƫn waardoor hij het inderdaad errug warm krijgt.

Maar als je eerst netjes laat wennen door met zijn benen te beginnen zal hij het alleen maar lekker vinden. Verdamping zorgt tenslotte voor verkoeling.

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:28

ik spuit ester ook af, ze rolt zich meteen weer droog Rolleyes maar in de tijd dat je afpuit koelt ie even lekker af ! Lachen

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:30

Ik spuit mijn paardje na het rijden helemaal af. Dan is die vieze vliegenspray eraf, het zweet en hij vind het heerlijk. Ik begin inderdaad onderaan de voetjes. Daarna laat ik hem rollen in de losgooibak, dan heeft hij een lekker laagje zand op zich. Natuurlijke bescherming tegen de vliegen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:45

Idd, rustig beginnen, niet in eens de koude slang vol op t lijf maar eerst lekker de benen en dan verder.
Ik doe het bij allemaal en ze vinden t heerlijk! Naast koeling is ook lekker t vieze zweet er af.
Meestal zet ik ze in de box tot ze droog/bijna droog zijn en dan lekker de wei in.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:10

Ik begin ook bij de benen, spuit hem helemaal af en zet hem dan even in z'n box tot hij wat droger is dan gaat hij weer buiten

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:18

Met dit weer wordt er bijna iedere dag met hem gezwommen, zijn lichaam is dan al gewend aan water.
Daarna zet ik hem lekker onder de brandslang, vind 'ie zalig.
Ik maak hem dan ook in z'n geheel nat, ook z'n hoofdje.
Ik trek hem een beetje droog met een zweetmes en zet hem weer op de wei, waar hij meestal zelf lekker gaat rollen Ja

pippie123
Berichten: 665
Geregistreerd: 19-02-05

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:23

Elke dag gaat ie onder de slang, we kunnen temperatuur kiezen dus doe hem nooit helemaal koud maar beetje lauw. Als ik hem niet afspuit staat ie met het schuim op zijn lijf op stal, dat kan ook niet.

Janna_

Berichten: 4219
Geregistreerd: 27-07-05

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:23

Ik begin ook bij de benen, hij is toch al een stressbeest met water dus als ik bovenaan begin zou het helemaal drama worden..
Mij lijkt het ook als mens niet echt lekker om na inspanning aan tafel te gaan zitten eten oid. zonder te douchen Clown

KellYY1992
Berichten: 3042
Geregistreerd: 18-02-06

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:51

Janna_ schreef:
Mij lijkt het ook als mens niet echt lekker om na inspanning aan tafel te gaan zitten eten oid. zonder te douchen Clown


Hhaha nee he?? Knipoog
Ik doe het alleen als ik gereden heb, even lekker afspuiten.. Vind ze lekker..
Daarna lekker rollen. Knipoog

Olympia

Berichten: 55605
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:53

Met dit weer spuit ik meestal de paarden af, eerst lekker de benen een tijdje en daarna de rest van het lichaam.. En dan even in de schaduw stappen en meestal als ze nog een beetje klam zijn lekker op stal zetten Ja

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:52

Normaal spuit ik Flip met dit weer lekker af, zeker na het rijden. Laat m altijd wel eerst een half uurtje afkoelen. Op moment heeft hij iets aan zn nieren, waardoor ie helemaal in elkaar krimpt zodra ik halverwege zn buik kom met het water, dus wordt ie niet afgespoten. Dan maar even extra hard poetsen om het zweet er weer uit te krijgen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:56

Maar kan het niet dat je paard een hartaanval krijgt met deze hitte afspoelen?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:26

Japp schreef:
Elke dag gaat ie onder de slang, we kunnen temperatuur kiezen dus doe hem nooit helemaal koud maar beetje lauw. Als ik hem niet afspuit staat ie met het schuim op zijn lijf op stal, dat kan ook niet.


Hier nog een Ja
Lekker even afspuiten, schuim van zijn hals en tussen zijn billen uit, sponsje over de zweetplekken van het hoofdstel en over zijn mondje. Ondanks dat het niet zo'n waterrat is vindt hij het met dit weer toch wel fijn Lachen

Anoniem

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:54

VSW --> SV.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:58

Ik rijd niet met deze hitte maar spoel m'n paardje wel iedere dag af met lauw water. Koud water hoef ik niet te proberen want dat loopt hij heel snel weg. Hij kiest er ook zelf voor om dan in de schaduw op te drogen Knipoog

345fgh
Berichten: 79
Geregistreerd: 09-06-06

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:59

ik begin bij de benen en was hem dan helemaal en dan stap ik hem droog vind hij lekker

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:57

Siem gaat na het rijden lekker onder de slang, het zweet eraf spoelen. En met een spons even het hoofd ontdoen van zweet.

Daarna mag hij gelijk in de bak lekker rollen. Dan krijgt hij nog wat muesli en gaat gewoon de wei weer op.

Door het rollen is hij grotendeels toch al droog. Maar afspuiten of afsponzen van de zweetplekken vind ik wel een must. Zeker als de paarden buiten staan. Zweet trekt namelijk vliegen en dazen aan.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:28

Ik spons mijn paard na het rijden af met fris water.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:14

Ook ik spuit mijn pony helemaal af met dit warme weer, te beginnen bij de voetjes en dan langzaamaan naar boven werken. Haar hoofdje spons ik af. Daarna laat ik haar nog lekker even rollen in de bak & evt nog wat opdrogen in de schaduw Lachen

FenDT

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-05-05

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:19

Ik heb idd ook wel eens gehoord dat als je ze na het werken afspuit met koud water dat hun spieren daar van kunnen verkrampen en ze kunnen er ook spierbevangen van worden.. Een paard bij mij op stal heeft dat namelijk en de iegenaresse weet heeeeeeeeeeeeeel veel van paarden, rijd Z en alles en die zei dat in de vergadering op de manege tegen iedereen. Dat je het beter met lauw water gan doen..

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:29

Narco schreef:
Ik rijd niet met deze hitte maar spoel m'n paardje wel iedere dag af met lauw water.

Idem!

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:32

Lekker afspoelen, vind die van mij heeeerlijk.. Staat in een weide met veel schaduw, dus kan die zelf kiezen...

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Re: paard helemaal afspuiten met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:37

Ik spuit als het zo warm is meestal ook af en laat ze daarna op stal opdrogen. Dus spuit alleen af aan het einde van de middag als ze toch al bijna naar binnen gaan of 's avonds als ze al binnen staan.
M'n verzorgpaard heeft nu ook een veulen, dus vind het ook wel goed dat hij lekker vaak afgespoten wordt, dan is hij iig niet bang voor water Haha!