vliegendeken, helpt dat echt? (tijdens buitenrit?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

vliegendeken, helpt dat echt? (tijdens buitenrit?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:47

Tja de titel zegt het al... Dat vraag ik me dus af. We gebruiken nu Real Relief vliegenspray, maar of dat echt werkt vraag ik me af, want de paarden worden best belaagd.

Ik heb weleens iemand met een vliegendeken zien rijden. In hoeverre helpt dat tegen die gemene dazen? Is het niet warm, en mag je inderdaad gewoon je zadel erop doen en ermee gaan rijden?

Orchid

Re: vliegendeken, helpt dat echt? (tijdens buitenrit?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:23

Bij mij helpt het De meeste dekens zijn niet warm. Zorg wel dat je een deken hebt met niet al te grote mazen, en ook niet zo'n dekentje die alleen over de kont gaat, dat helpt niet echt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:29

Ja, helpt absoluut. Ik legde de deken tussen het dekje en het zadel in als ik ging rijden.
En koop inderdaad een ruime deken die het hele lichaam bedekt.
Mijn paard liep een stuk meer op haar gemak zonder gestoken te worden door dazen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:49

Dit helpt prima

Olymp ging altijd helemaal door het lint van alle prikbeesten, totdat iemand met het idee kwam om met een vliegendeken te rijden.. We konden ineens weer normaal een buitenritje maken, zonder dat mevrouw steeds op 2 of 3 benen stond

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:37

Okee, dat klinkt goed... Maar gaan de dazen dan niet gewoon op hun hals zitten? Of hebben jullie dekens die ook de hals bedekken?

En eh, krijgen ze het niet ontzettend warm in zo'n deken, als de zon schijnt?

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:04

Het helpt wel, maar ik gebruik zelf liever gewoon vliegenspray omdat ik geen goed passende deken kan vinden. Hoef ook alleen maar hals, borst en flanken te sprayen en heel de dag geen last van vliegen.

Maar je hebt ook gewoon vliegendeken mét hals en mét zadeluisparing, die zijn ook ideaal . Geen gezicht maar wel lekkerder voor je paard, en alleen warm als ze dikke lange manen hebben, maar anders niet hoor, zitten genoeg gaatjes in .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:52

De plekken die onbedekt bleven door de vliegendeken spoot ik in met vliegenspray, oa dus de hals en het hoofd.
Er zijn idd dekens die er ook een hals aan hebben, maar mijn ervaring is dat die op gegeven moment naar beneden zakt en niet lekker past.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:20

Ik ga van de zomer ook buitenrijden met vliegendeken, veel relaxter zonder al die steekbeesten. Moet nog zien of het werkt, maar denk het wel.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:25

ik rij ook gewoon met vliegendeken buiten.
ook in de bak trouwens alleen met de les niet dan wordt het gewoon vliegenspray.
ik heb een vliegendeken van HH daar zit ook een hals aan en een zadeluitsparing.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:34

ik heb een vleigendeken met hals en zadeluitsparing en woon midden in de achterhoekse bossen. Het werkt perfect. In plaats van een stuk of 15 dazen op de hals heb ik er nu slechts een enkeling. Eventueel kun je je deken ook nog inspuiten met antidaas dan heb je gegarandeerd geen last meer! Ik heb em bij http://www.allesvoorjepaard.nl vandaan. Van HH.

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:47

fjordnina schreef:
ik heb een vleigendeken met hals en zadeluitsparing en woon midden in de achterhoekse bossen. Het werkt perfect. In plaats van een stuk of 15 dazen op de hals heb ik er nu slechts een enkeling. Eventueel kun je je deken ook nog inspuiten met antidaas dan heb je gegarandeerd geen last meer! Ik heb em bij http://www.allesvoorjepaard.nl vandaan. Van HH.

Dit lijkt me echt een handige deken!!
Maar hoe gebruik je deze? Eerst het zadel op en daarna de deken (en dan beugels er overheen)?
Of eerst de deken op en daarna pas je shabrak + zadel?

Of doen jullie het nog anders???

Ik ben benieuwd Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:12

ik zadel eerst gewoon op en daarna de vliegendeken daar doe ik de zweetbladen overheen.

het is net als een uitrijdeken met zadeluitsparing alleen heb je dan geen klittenband omdat de hals eraan vast zit.

http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/3220012.gif
deze heb ik maar dan wel de zweetbladen erover

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:28

Rubiquil schreef:
fjordnina schreef:

Dit lijkt me echt een handige deken!!
Maar hoe gebruik je deze? Eerst het zadel op en daarna de deken (en dan beugels er overheen)?
Of eerst de deken op en daarna pas je shabrak + zadel?

Of doen jullie het nog anders???

Ik ben benieuwd Haha!

De deken gaat er op het allerlaatst op (ook na het aansingelen al kan dat ook na die tijd nog wel). Je legt de deken erop net zoals anders. Voordat je het vastmaakt haal je eerst je beugels en zweetbladen door de zadeluitsparing. Zo heeft niemand problemen met de gaatjes die na een tijdje in je been zouden gaan staan Knipoog . Dan gewoon vastmaken zoals anders.

@ Areke: Het is dezelfde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:55

Ik wil ook een uitrijdeken hebben voor als we gaan buitenritten, de onbedekte delen dan maar met een gigantische lading stinkspray Haha!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:07

ik heb een speciale vliegen deken voor het mennen maar je hebt ze ook voor onder het zadel.Deze deken bestaat uit 2 stukken.En het werkt super.Is wat meer uitgave maar scheelt heel veel vliegenspray's kopen.
Ik heb de mijne bij www.fly-over.info vandaan