Waarom groeien de hoeven sneller in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Waarom groeien de hoeven sneller in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 23:57

Ik merk aan mijn paarden dat ik in de zomer sneller een smid bij de paarden moet halen dan in de winter. Waarom is dat precies?

ellepel

Re: Waarom groeien de hoeven sneller in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:29

omdat door beweging de hoeven namelijk ook groeien!

in de zomer bewegen ze meer, dus groeien de hoeven sneller.

zo heeft mijn hoefsmid het me verteld hoor, beweging en iets andere voeding zorgen voor snellere groei volgens hem

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:11

Hmmm, is in mijn geval niet echt van toepassing die extra beweging. Ze staan eigenlijk elke dag even lang in de wei. Alleen bij extreem warm weer laat ik ze nog weleens wat langer buiten lopen.

Heeft er nou niemand een wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen?

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:08

Ik zou het ook niet weten, 'k heb het me eigenlijk nog nooit afgevraagd, maar nu ben ik toch ook wel benieuwd.
Groeien onze nagels in de zomer ook niet sneller?

art

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:10

Als het warm is, heb je een betere doorbloeding, bij mensen gaan haar en nagels dan ook sneller groeien, dus paardenhoefjes ook

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:21

art schreef:
Als het warm is, heb je een betere doorbloeding, bij mensen gaan haar en nagels dan ook sneller groeien, dus paardenhoefjes ook

Is dat wetenschappelijk aangetoond?

katrien214

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:00

Toevallig heb ik dat vandaag aan de hoefsmid gevraagd. Hij zei dat het komt door het warmere weer. Ik geloof het wel, maar zou ook wel willen weten ofdat dat wetenschappelijk is aangetoond!

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:56

Mijn hoefsmid heeft het me wel eens andersom uitgelegd: ze groeien lángzamer als het 's winters koud is (zeker als het vriest en paard staat buiten). Dat komt doordat de bloedtoevoer naar de hoeven dan een beetje wordt afgesloten. Schijnt

art

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:44

Haha, ja het is maar hoe je het bekijkt eigenlijk Maar komt er dus op neer dat het klopt dat ze in de zomer sneller groeien en in de winter langzamer

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:50

Ik heb ook gehoord dat het kan komen als ze ineens meer te eten krijgen.

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:24

Anne, ik zal mijn hoefsmid volgende week ook eens vragen

Overigens kan ik me niet voorstellen dat het door meer beweging komt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:31

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:44

Wikipedia is geen officiële encyclopedie, iedereen kan een stukje plaatsen. Dit garandeert de waarheid dus niet

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Warm weer, vochtiger lucht -> betere doorbloeding en dus meer hoorngroei.

Meer beweging geloof ik niet. Door beweging slijten de hoeven weer af, ze groeien dan misschien wel weer harder aan, maar de uiteindelijke ''winst'' blijft dan hetzelfde.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:47

Net als bij mensen groeien de nagels tijdens de zomer harder, heeft met warmte te maken.

(als je griep hebt of ongesteld bent ligt je lichaamstemperatuur hoger en groeien je nagels nóg harder)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:48

nou...ik had geen zin om de andere tien bronnen erbij te vermelden,maar als je gaat zoeken op groei hoeven dan vind je dus zat info..

en t is echt zo, door beweging groeien hoeven beter

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:51

Citaat:

zal zeker meespelen, vooral voor de paarden die zomers buiten staan en swinters binnen.

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:27

Ja kan me wel voorstellen dat ze door beweging ook wel meer groeien. Door beweging zetten de bloedvaten ook meer open en is er ook meer en betere doorbloeding,net hetzelfde als het warm is.
Het hangt er natuurlijk wel van af of je op harde bodem traint, want dan slijten ze idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:54

ellepel schreef:
nou...ik had geen zin om de andere tien bronnen erbij te vermelden,maar als je gaat zoeken op groei hoeven dan vind je dus zat info..

Idd

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 18:58

Zoals ik al in de eerste post zei blijft bij mijn paarden de hoeveelheid beweging ongeveer gelijk. Volgens mij lopen ze in de winter meer in de wei te donderen omdat er dan nauwelijks gras staat, dus als alleen die beweging de oorzaak zou zijn zouden ze in de winter harder moeten groeien.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:00

iK denk dat het vooral komt door meer beweging (in jouw geval n.v.t) en door het zonlicht. Door zonlicht krijg je toch meer vitamines binnen, waardoor bij ons je haren en nagels meer gaat groeien, ik weet alleen even niet meer welke vitamine dat is.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:02

Ik dacht dat het kwam door oa meer bewging en vitamine D die nu door de vele zon veel meer vitamine D zorgt voor snelle aanmaak van cellen van het hoorn en de vacht.

Hooi wat veel vitamine D bevat, dus goed gedroogd in de zon kan hierbij ook een rol spelen.

art

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:10

In de winter is er net zoveel zon als in de zomer, alleen voelt ie niet zo warm aan... Dus alleen door zonlicht komt het niet.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:21

Dat is zeker niet waar, swinters is er veel minder zonlicht. Denk maar eens aan de seizoensgebonden depressies oa.. veraoorzaakt door zonlicht (en het gebrek aan vitamine D)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:32

art schreef:
In de winter is er net zoveel zon als in de zomer, alleen voelt ie niet zo warm aan... Dus alleen door zonlicht komt het niet.

De zon staat in de winter veel verder van de aarde af.
Daarom kunnen de stralen die de vitamine D afgeven moeilijk bij de aarde komen..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:58

art schreef:

Maar wel weer meer wolken