klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:48

geen idee of het hier thuis hoort maar kon niks vinden wat ervij pastte.

Maar is er een manier om erachter te komen of een paard klophengst is of echt ruin???

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:01

Vaak zijn ze veel moeilijker dan een ruin.
Het zijn eigenlijk gewoon hengsten, dus dat gedrag zullen ze ook tonen.

ikke

Re: klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:22

Yep. Je laat een bloedje trekken door de dierenarts en dat wordt dan onderzocht op de aanwezigheid van hormonen. Dit kan op twee manieren:
1) bloedmonster nemen, onderzoeken, uitslag en klaar.
2) bloedmonster nemen, hormoonstimulerend middel inspuiten, poosje wachten, nieuw bloedmonster nemen, verschil onderzoeken, uitslag.

Indien je vrij zeker bent dat het een ruin is, kies je de eerste methode; indien je erge twijfels hebt, ga je gelijk voor methode twee.
Ik heb indertijd de eerste methode gebruikt omdat er gezeik op stal was over het dekken van Morris, hij zou niet goed geruind zijn en misschien maakte hij nu wel de merries drachtig. Aangezien Morris in een goede kliniek is geholpen, was ik zeker van mijn zaak, hetgeen de uitslag ook bevestigde. Heb je die zekerheid niet, of erge twijfels, ga dan voor methode twee omdat dat de aanwezigheid van een bal onomstotelijk aantoond. De bal zal namelijk reageren op het stimulerende middel. Je ziet dan dus een duidelijk verschil in hormoonniveau tussen weide bloedmonsters.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 12:57

Owke heel erg bedankt!