hoeveel brok aan paard dag en nacht op wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

hoeveel brok aan paard dag en nacht op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 23:00

had een vraag mijn paard staat nou dag en nacht buiten met voldoende gras...fgaf mijn paard toen die nog op stal stond er er nog niet genieg gras aan wezig was 2x daags 2 kilo brok naar hoeveel kun je nou terug gaan!!!zal zelf te denken aan 1x daags 3/4 schep brok...gr emaartje

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:03

als ik jou was, deed ik een beetje voorzichtig met je paard dag en nacht in de wei gooien!
in deze tijd van het jaar zit er veel eiwit in het gras, en een paard wat er niet aangewend is, kan daar goed raar van worden.
maar dat was off topic!
ik zou hem 1x een kilotje geven. ligt er ook aan of je op hem rijdt etc.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 23:19

EsSther schreef:
als ik jou was, deed ik een beetje voorzichtig met je paard dag en nacht in de wei gooien!
in deze tijd van het jaar zit er veel eiwit in het gras, en een paard wat er niet aangewend is, kan daar goed raar van worden.
maar dat was off topic!
ik zou hem 1x een kilotje geven. ligt er ook aan of je op hem rijdt etc.

hij staat al langer dag en nacht op wei hoor!!en we geven elke dag maar stukje zodat hij eraan wend en het is niet echt super jong gras hoor al wat ouder dus daar maak ik mij geen zorgen om...1 kilo ow oke,ja en rij hem regelmatig in het bos.. worden ze trouwens dikker van brok!!!de een zegt van wel en de ander van niet..

Emaartje

Re: hoeveel brok aan paard dag en nacht op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 23:23

Emaartje schreef:
had een vraag mijn paard staat nou dag en nacht buiten met voldoende gras...fgaf mijn paard toen die nog op stal stond er er nog niet genieg gras aan wezig was 2x daags 2 kilo brok naar hoeveel kun je nou terug gaan!!!zal zelf te denken aan 1x daags 3/4 schep brok...gr emaartje

zal het even iets duidelijker vermelden mijn paard staat al vanaf 1 mei dag en nacht buiten dus niet meer op stal...dus hij is er al wel aan gewend aan het gras we gevne elke dag stukje bij enz..maar het ging mij dus over de hoeveelheid brok voor nu rij hem regelmatig zowel in bos als 2x per week longe dus als het weer het toelaat ben meer een recreatieruiter dus gr emaartje

justremie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:36

Het ligt ook aan de graad van de training, hoe vaak rij je hem/haar, hoe lang rij je hem/haar, wat krijgt ze behalve gras nog meer ect ect..

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 23:57

justremie schreef:
Het ligt ook aan de graad van de training, hoe vaak rij je hem/haar, hoe lang rij je hem/haar, wat krijgt ze behalve gras nog meer ect ect..

nou ik rijdt dus recreatief in het bos zo'n 2a3 uur soms maar een uurtje,erg verschillend allemaal maar longeer ook nog met de pessoa 2x per week en de rest dus in het bos en wat dressuurmatig op L nivo.hij krijgt behalve gras verders dus niets bij..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:32

Ehm, niks??
Onze paarden krijgen ook geen brok als ze op de wei staan en ze hebben het ook niet nodig, ze zien er gevuld uit en hebben een goede conditie. Ze krijgen elke dag een handje meusli, omdat we er anders geen knoflook inkrijgen, tegen de vliegen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:45

Mijn paard krijgt er altijd wat hooi bij waar hij af en toe aan kan knabbelen, en ze hebben een zoutblok nodig voor de mineralen (die himelaya blokken zijn echt fijn, die smelten niet in de regen ^^ ) En na het rijden een hand kruidenmusli om weer op krachten te komen.. Meer heeft ie eigenlijk niet nodig.
Ik zou gewoon even uitproberen, valt ie af dan kun je weer meer bijvoeren

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:02

ik weet niet hoe vaak dat paard beweging krijgt maar als hij veel beweging krijgt heeft hij natuurlijk ook krachtvoer nodig, ik zou als ik jou was eerst naar 2 kilo brok per dag gaan, dus dat je hem 's ochtends 1 kilo geeft en 's avonds, en dan langzaam afbouwen naar 3/4 en misschien nog wel 1/2 ? Je kunt dit zelf het beste merken aan het paard, dat kunnen wij vanaf hier nl. niet zien Succes ermee

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:39

je paard krijgt een paar keer per week een lichte training,
en hij krijgt volop gras, inprincipe is bij voeren niet echt nodig.
je zou hem zoals al eerder gezegd is een mineralen blok kunnen geven. ze slikken daar naar eigen behoefte aan.
wanneer je aan paard merkt dat hij/ zij toch lauw wordt, kun je hem krachtvoer gaan bij voeren.
althans zo zou ik het doen.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:42

heb toch besloten om mijn paard 1x per 1 kg brok te geven anders wordst hij wel erg sloom gr allemaalbedankt voor de reacties..

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:45

Het Advies van esSther is niet verkeerd. Ook hier krijgen ze elke dag een stukje gras en hooi naar behoefte, er is een mineralensteen waar ze ook naar behoefte aan kunnen likken.
Verder voeren we wortels bij. geen brokken bij ons.

justremie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:34

Wan schreef:
ik weet niet hoe vaak dat paard beweging krijgt maar als hij veel beweging krijgt heeft hij natuurlijk ook krachtvoer nodig, ik zou als ik jou was eerst naar 2 kilo brok per dag gaan, dus dat je hem 's ochtends 1 kilo geeft en 's avonds, en dan langzaam afbouwen naar 3/4 en misschien nog wel 1/2 ? Je kunt dit zelf het beste merken aan het paard, dat kunnen wij vanaf hier nl. niet zien Succes ermee

sorry maar je kunt niet opeens een paard wat geen biks krijgt 2 kilo gaan geven! Je moet het langzaam opbouwen als je het paard toch besluit om biks te geven en niet een 1 keer zoveel, daar kunnen ze hardstikke ziek van worden

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:36

mijn (te dikke) paard staat sinds een maandje ofzo 24/7 op het land en hij krijgt nu nog een kwart schep biks. Daarvoor kreeg hij 1 kilo biks. Mijn paard moet ongeveer 6 dagen per week minstens een uur aan het werk.
Op deze hoeveelheid doet mijn paard het goed.
Bij elk paard is dit natuurlijk anders, maar ik denk dat je de hoeveelheid brok wel flink kunt verlagen met al het nieuwe gras. Ik zou het afbouwen naar 1x 3/4 brok eens proberen, en doet je paard het er niet goed op dan voer je gewoon weer wat meer/minder

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:50

Op de dagen dat hij niet werkt, krijgt hij een half bekertje zemelen (uiteraard nat gemaakt) met ijslands zeewier en een beetje lijnzaad olie erdoor. (voor vitamine en de vacht)

Als hij wel werkt krijgt hij 2 handjes brok met de olie en het zeewier.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:27

justremie schreef:
Wan schreef:

sorry maar je kunt niet opeens een paard wat geen biks krijgt 2 kilo gaan geven! Je moet het langzaam opbouwen als je het paard toch besluit om biks te geven en niet een 1 keer zoveel, daar kunnen ze hardstikke ziek van worden

Ze vraagt toch hoeveel ze kan verminderen in de brok, en ze vraagt toch niet om biks langzaamaan op te bouwen? Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:33

Ik zou hem gewoon 1x per dag 3/4 of 1 kilo bix geven.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:11

Mijn merrie (die overigens moeilijk aankomt)
kreeg van het winter gewoon voldoende ruwvoer+ 2 kilo biks op een dag. ze viel neit af, kwam niet bij, dus ze kreeg voldoende binnen.
nu staat ze weer 24/7 op de wei, rijd haar elke dag en krijgt ze 1 tot 1.5 kilo biks na het rijden(ligt een beetje aan de lengte van het gras) als dat heel veel is, krijgt ze soms maar 0.5 kilo, dus zo rond 1 kilo is vast goed voor jouw paardje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:16

Ik geef aan mijn 3jarige 250gr/kwartschep met een schepje vitaminen/scheutje gezonde olie. Die muesli is dus meer ook voor de supplementen en een beetje voor de lekker

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:25

ik sluit mij aan bij ester. Een mineraal/zoutblok. En misschien een 1/2 kg brok. Anders heb je kans dat het paard te dik wordt en daar sloom van wordt.
Succes
Groetjes

prinsesje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:21

mijn paard staat ook dag en nacht op de wei en krijgt een halve kilo bix..