op vakantie --> ijzers onder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marja1988

op vakantie --> ijzers onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 09:01

In de zomer ga ik met mijn pony een weekje naar de veluwe. Vorig jaar ben ik daar met een andere pony heen geweest en die was na 1 dag kreupel doordat er een steentje in de hoef was gekomen.
(op dat moment was zijn witte lijn ook zwak maar toch)

Aangezien er dus vrij veel steentjes liggen en ik niet weer een kreupele pony wil hebben zit ik eraan te denken om haar voor de vakantie op ijzers te zetten. Evt. alleen voor.

Ik vind het een lastige beslissing. Ze heeft nog nooit op ijzers gestaan en ben opzich ook niet echt een voorstander van ijzers.
Ik ben om me heen begonnen met meningen waarom wel of niet.

Wat vinden jullie. Voor de vakantie op ijzers zetten (uiteraard niet de dag voor vertrek maar zolang dfat ze kan wennen.) en ze na die tijd weer afhalen. Of blootsvoets proberen met het risico dat er vele steentjes klem komen in de hoef..

iris_1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:43

ik zou der ijzers onder laten zette

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:44

Waarom probeer je niett voor deze rit even hoe ijzers bevallen? hoe je paard erop staat, of die snel uitglijd.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:46

beetje banketstaaf antwoord iris_1985.

Ik zou het idd wel doen, ik ben dr zelf niet geweest maar ken wel mensne die het met hun pony gedaan hebben. Die hadden er al ijzers onder of onder laten zetten. geeneentje was kreupel en ffe kijken hoe de pony met ijzrs loopt

Eilandje

Re: op vakantie --> ijzers onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:58

Ik weet natuurlijk niet hoe de ondergrond daar is.

Maar mijn pony gaat ook ijzerloos door het leven, vorig jaar heb ik er op vakantie probleemloos vier dagtochten mee gereden, en volgend weekend gaan we ook vier dagen weg, ook zonder ijzers.

Ik zou gewoon blootsvoets gaan, en zeker een hoevenkrabber meenemen in je zadeltas.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:13

inderdaad blootsvoets en dan bij iedere pauze even de hoeven controleren en zo nodig uit krabben. Zo kost het je ten eerste geen kapitaal, heb je je paardje lopen op dat wat hij gewend is en krijg je ook niet te maken met ijzers zie los gaan zitten, wat ook met zulke tochten weer een groot risico is.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:07

Hmm.. Moeilijk.. Bij ijzers heb je wel weer kans dat er steentjes tussen blijven zitten..
Ik denk dat wanneer je blootvoets gaat en het elke pauze controleert, best te doen is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:43

Wel een vrij dure oplossing, maar wat denk je van hoefschoenen? Dan hoeven er geen ijzers onder en heb je ook geen last met steentjes. En als je weer eens zo iets gaat doen dan kan je die hoefschoenen weer gebruiken.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 21-05-06 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:45

áls je er ijzers onder legt, neme dan die flexibele waar hier zoveel over gesproken word, dat belemmerd het hoefmechanisme namelijk niet, ander skan je ook nog hoefschoentjes overwegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:45

Om te beginnen:
Waar ga je naar toe op de Veluwe?
Het maakt nogal uit. er zijn veel verschillende gebieden met verschillende grondslagen. Hier boven Ede zit veel steenslag in de grond, maar ga je in de buurt van Kootwijk, dan heb je bijna niks.
Erg moeilijk dus om zo'n advies te geven.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:18

We zitten in de omgeving van laag soeren/dieren. Ik weet dat er veel steentjes liggen aangezien ik er vorig jaar ook ben geweest

Uiteraard controleer ik elke pauze de hoeven, maar als er een steentje al diep in de hoef dringt ben je dan al te laat.

Hoefschoenen is miss ook wel eens te overwegen, heb er totaal geen ervaring mee en ook geen mensen die ik ken die het hebben. Ik zal me er eens in verdiepen

Flexibele ijzers klinken ook goed, heb alleen geen idee of mn smid die ook heeft.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:20

Beetje oppassen met hoefschoenen, je paard moet daar echt aan wennen. Bovendien moeten ze goed passen anders ben je meer bezig met het terugvinden van verloren schoenen dan dat je lekker rijdt.

Wij hebben twee jaar terug er gewoon voor een vakantie ijzers onder gedaan. Het normale werk hier kan ze prima zonder ijzers, maar in het Reichswald was de ondergrond wel erg onvriendelijk voor paardevoeten. Na een waarschuwing van een van de daar wonende leden hebben enkele mensen besloten om er eenmalig ijzers onder te doen. Dat is bij iedereen goed gegaan. Geen van de paarden had een probleem met de overgangen van bloot naar ijzer en weer terug. Dit staat of valt echter wel bij de kwaliteit van je hoefsmid, die moet er met het bekappen en onderleggen van de ijzers rekening mee houden dat het een eenmalige actie is.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:35

Zou ik hem niet laten beslaan. Gewoon elke keer goed de hoeven controleren.