Eiwit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 14:43

Hebben jullie ervaring met paarden die gevoelig reageren op het jonge gras van nu?
Het is voor mij helemaal nieuw misschien hebben jullie tips.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:18

rustig opbouwen, dus niet meteen een hele dag op het jonge gras zetten, maar eerst een uurtje, en dan steeds een stukje langer.

succes

Borremans

Re: Eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:57

Ik heb zelf een paard die erg gevoelig is voor eiwitten.
Ben begonnen met verminderen van krachtvoer,langzaam
overgaan van kuil naar hooi en langzaam opbouwen van weiden gang.
Let ook altijd op,hoe een paard allert op mij reageerd en
niet te veel ligt in de wei.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:30

Mijn paard is ook gevoelig voor eiwitten en we bouwen het altijd heel voorzichtig op.
Mocht dat niet genoeg zijn (vaak wel genoeg, maar toch) krijgt hij homeopatische druppels,
waardoor de eiwitten sneller afgebroken worden en er geen overschotten ontstaan.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:39

Inderdaad langzaam opbouwen. Verder heeft mijn paard ook hooi ipv kuilgras.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 08:23

Ze krijgt de hele winter al kuil maar nu ze op de wei staat eet ze de hele dag, liggen doet ze eigenlijk niet.
Ze is enorm gespannen en schrikt van alles ik heb dit nog nooit zo mee gemaakt zit met mijn handen in het haar.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:18

Gespannen zijn en schrikachtig heeft volgens mij niets met eiwit te maken. Als je paard daar niet tegen kan, krijg je dikke benen of bulten...

Kan dit niet gewoon liggen aan het weer moeten wennen op de wei, na er zolang niet op te zijn geweest?

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:11

Inderdaad echt eerst goed opbouwen. Een kennis van me had dat dus niet gedaan en het paard is nu hoefbevangen!
Ze had het paard op hoog gras gezet en meteen de 1e dag 3/4 uur

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 11:15

Mable is weer de oude
ze staat nu ook snachts buiten

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:19

mooi
Mijne staat nog niet snachts maar wel de hele dag overdag (tenzij ik ga rijden:P)

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:12

Paarden moet je altijd laten wennen aan het jonge gras. Mocht je paard nu echt overgevoelig zijn voor de eiwitten dan zou je het land eerst eens kunnen maaien (of laten doen) en dan pas als het gras eraf is, het land op zetten voor een uurtje of twee en dat dan steeds uitbreiden. Hou er wel rekening mee dat er na een periode van droogte weer veel eiwitten in het gras kunnen gaan zitten en als het gras dan weer een groeispurt doormaakt je weer met hetzelfde probleem zit. Overigens kan dit ook in de winterperiode voorkomen. Een hoop mensen vergeten dit en denken daar niet aan maar zelfs de kaalste weidevelden met het kortste gras kan het gevaar in zitten van de eiwitten. Dus hou het gras gewoon goed in de gaten en haal je paard desnoods naar binnen voor een paar dagen in dit soort periodes.

Marchador

Re: Eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:18

Diana_Mabel schreef:
Hebben jullie ervaring met paarden die gevoelig reageren op het jonge gras van nu?
Het is voor mij helemaal nieuw misschien hebben jullie tips.

Ja mijn pony reageerd heel gevoelig op het jonge gras. 2 weken geleden zag ik één van mijn pony's vol staan met eiwitbulten en rode ogen. Thuis aangekomen heb ik de dierenarts gebeld. Die adviseerde me op haar op stal te zetten die nacht. Dat heb ik gedaaan. Daarna mocht ze een kaal stukje weide op. Ze is erg gevoelig voor het jonge gras. Van de dierenarts mag ze ook niet meer het gras op dat zoveel eiwitten bevat. (goed opgebouwd was het wel, maar wat de dierenarts ook zegt; ze is er erg gevoelig voor). De eerste paar dagen, misschien de eerste week, was ze niet helemaal de oude, ze was wat suffig.

Ze staat nu nog steeds op een kaal stukje land met gras dat geen of bijna geen eiwitten bevat. hier staat ze wel gewoon dag en nacht op.
De bulten trekken wel weg, ze heeft ze al veel miner, alleen haar buik zit nog vol.
Ik moet het nog steeds goed in de gaten houden en als ik het niet vertrouw de dierenarts weer terugbellen..