ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:26

ik lees hier topic over die eeuwige vliegendingen voor hun hoofd, vliegendekens enz. enz. enz.

VroegĂ h hadden die paarden toch ook nooit al die toeters en bellen om hun heen??

volgens mij is het tegenwoordig nog apart om een paard zonder dekens en anders antivliegen frummels in het land te zien staan.

met zomerexceem kan ik nog begrijpen dat ze een deken op krijgen, maar een gemiddeld paard heeft toch een staart om ze van zich af te slaan?? slaat gewoon een paar keer met z`n hoofd om van de vliegen af te komen, dat is gewoon de natuur..

ben vast de engiste die geen geld over heeft voor de spullen die na een maand of 2 al uitgewerkt zijn
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-06-06 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:41

mijn paard gaat zowat dood in de wei in de zomer, alleen al door de vliegen, ik doe er dan gewoon een vliegendeken op, die ik nu al meer als 4 jaar heb, dus heb mijn geld er alweer uit

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:43

Mijn paard staat dit jaar voor het eerst met eczeemdeken op de wei, ik vind het erg jammer, heb haar liever in haar blote velletje staan, maar dat gaat helaas niet.

Hiervoor heb ik geen van beide pony's een vliegendeken/frontriem omgehad, ze hebben nooit ergens last van gehad... Het enige wat ik deed was af en toe wat anti-vlieg erop spuiten als ze er echt last van had.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:53

Naja je bent niet de enige... Ik zet mn paard ook zonder frutsels e.d. in de wei.... Ik vind persoonlijk ook dat de paarden tegenwoordig steeds meer verwend worden...

Als ik bijv. in de gemiddelde ruitersportzaak kom... zie ik wel honderden dingen waar ik zelfs geen idee van heb waar je t voor gebruikt.... poedertjes, smeerseltjes, voedingssuplementen e.d.

Laatst zag ik op n foto n haflinger onder n zonnebank staan ... echt niet normaal meer...

Mijn pony heeft btw wel zomereczeem, maar ik zet hem alleen overdag n paar uur buiten(zonder frutsels ) zodat hij weinig last heeft van de muggen....

_MV_

Berichten: 413
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:58

Nee hoor! Die van mij gaat ook gewoon helemaal "naakt" het weiland in. Geen dekens, beschermers oid. En dat vindt ie geweldig. Het eerste wat hij doet zodra hij klaar is met rennen en bokken is heerlijk rollen in het zand, dan kan ie er weer helemaal tegenaan.

Volgens mij is het echt een modeverschijnsel, al die frutsels voor het paard. tja, vroegah was alles anders, haha.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:01

Everest schreef:
Naja je bent niet de enige... Ik zet mn paard ook zonder frutsels e.d. in de wei.... Ik vind persoonlijk ook dat de paarden tegenwoordig steeds meer verwend worden...

Als ik bijv. in de gemiddelde ruitersportzaak kom... zie ik wel honderden dingen waar ik zelfs geen idee van heb waar je t voor gebruikt.... poedertjes, smeerseltjes, voedingssuplementen e.d.

Laatst zag ik op n foto n haflinger onder n zonnebank staan ... echt niet normaal meer...
Mijn pony heeft btw wel zomereczeem, maar ik zet hem alleen overdag n paar uur buiten(zonder frutsels ) zodat hij weinig last heeft van de muggen....


Dat is geen zonnenbank, maar een solarium! dit is erg goed voor paarden na harde arbeid, zodat de spieren rustig kunnen afkoelen nadat ze extra verwarmt zijn. Jij gaat toch ook onder een hete douche bij spierpijn?

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:01

Die van mij staat ook gewoon bloot op het land De manen en voorpluk probeer ik zo lang mogelijk te houden om de vliegen uit de buurt te houden bij de ogen.

maarloesx

Berichten: 345
Geregistreerd: 03-01-05

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:03

Mijn paardjes staat de helft van de dag ook zonder frutsels in de wei.. , Ook in de winter maar bij slecht weer gaan ze ook niet buiten..

vivanes
Berichten: 1356
Geregistreerd: 12-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:03

Tja, als je paard in een wei staat waar veel vliegen en muggen zitten, en het paard er echt gek van wordt, vind ik het geen overbodige luxe om een vliegendeken o.i.d. op te leggen. Dan kunnen ze tenminste lekker rustig grazen zonder continu verveeld en gestoken te worden.

Als het niet nodig is, lekker in hun blote vel laten staan, maar al die producten zijn er gelukkig en paarden worden er meestal alleen maar beter van.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:04

Mijn pony heeft een miniscuul voorplukje die niet groeit dus vrolijk met zijn hoofd slaan helpt niet. Dus hij krijgt nog een vliegenfrontriem. Deken heeft hij niet nodig, zijn staart is wel lang

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:04

Absoluut niet. Bij ons op stal staan er 5 bloot. 3 Paarden staan wel met vliegenfrontriem om omdat deze geen langere pony hebben en vorig jaar last hadden van ontstoken ogen. De rest gaat prima dus die blijven ook mooi kaal staan

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:05

Ik begin er ook niet aan hoor, het zijn paarden, geen suikerklontjes.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:06

ik heb wel zoon vliegengordijntje voor de oogjes maar goed ze hebben bijna geen maantop dus die vliegen bij die ogen de hele tijd vind ik maar niks...

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:06

die van mij ook hoor! Alleen als er heel veel vliegen zijn doe ik wat vliegenspray op. Met slecht weer krijgt ze wel een regendek erop, maar meestal gaan ze dan naar binnen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:07

Die van mij krijgt niks op of om.
Ze loopt letterlijk en figuurlijk bloot!

diandra_15
Berichten: 203
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:07

ligt er denk ik ook aan waar je woont... ik woon dicht bij het bos (postbank) en hier barst het van de horzels etc... ik heb hem alleen een vliegenkap om in de wei

Anoniem

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:08

De laatste jaren zijn de vliegen ook wel erg toegenomen, nu barst het al van de zwarte paardenvliegen, het is pas begin mei..... Dan staan paarden ook nog op kleine stukken wei met meer dan vroeger, meer mest, dus veel meer strontvliegen dan voorheen.

Ik doe ook vliegenrekje voor en als het echt heel erg wordt een vliegenmasker. In hoogseizoen vliegen zitten er zo een stuk of 60 op zijn neus IN en rond zijn ogen. Een oogontsteking kan dan het gevolg zijn en dat kan ook nog eens weken duren.

Dan hebben we hier dazen en ook nog eens die witte kleine vliegjes, dus kortom een heel scala van vliegmachines en voor een paard met een dunne huid waar de aders op liggen als het warm weer is, niet prettig als elk cmtje van zijn lijf moet trillen de hele tijd om van ze af te komen.

Ik ben blij dat die vliegdingen gemaakt worden, kan mijn paard lekker ongestoord relaxed op de wei lopen.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:12

Vliegenfrontriem tegen teveel vliegen bij de ogen. Dekens doe ik niet aan.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:14

benangelique schreef:

Dat is geen zonnenbank, maar een solarium! dit is erg goed voor paarden na harde arbeid, zodat de spieren rustig kunnen afkoelen nadat ze extra verwarmt zijn. Jij gaat toch ook onder een hete douche bij spierpijn?



Ik weet wel dat t een solarium is... maar t werkt toch in principe wel als een zonnebank...(alleen ze worden niet bruin... maar de spieren worden verwarmd) ...

Ik beweer ook niet dat zon solarium niet goed is voor paarden, alleen naja... vroeger werd t bij paarden ook zonder solarium gedaan...
en bij dure sportpaarden enzo... snap ik dat ook wel... maja bij haflingers...

Naja tis niet mijn keuze... sorry
Laatst bijgewerkt door Everest op 07-05-06 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:16

Mijn paard staat ook lekker in zijn blootje in het land. Op zijn halster na dan. Maar na een poosje gaat die ook wel af.

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:18

Bij mij staan ze ook bloot
alleen de oude merrie met een vliegenfrontriem aangezien die ontstoken/traanoog heb en dat met die vliegjes nog erger word.

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:26

Die van ons gaan ook lekker zonder frutsels de wei op!

Ook met rijden, gewoon lekker zonder frutsels, alleen met wat vliegenspray op.
En na het rijden vliegendekentje als ze gezweet heeft, maar zodra ze droog is ook weer lekker zonder, heb ook zo'n raar paard dat onder een vliegendeken als zweet in de zomer....

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:30

Die van mij staat ook zonder frutsels op het land,Maar mijn zus haar v-paard heeft manenexceem en loopt dus wel met een exceem deken op de wei,Dat vind ik ook wel normaal omdat ze er anders ook erg last van heeft!

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:30

benangelique schreef:
Everest schreef:
Naja je bent niet de enige... Ik zet mn paard ook zonder frutsels e.d. in de wei.... Ik vind persoonlijk ook dat de paarden tegenwoordig steeds meer verwend worden...

Als ik bijv. in de gemiddelde ruitersportzaak kom... zie ik wel honderden dingen waar ik zelfs geen idee van heb waar je t voor gebruikt.... poedertjes, smeerseltjes, voedingssuplementen e.d.


Laatst zag ik op n foto n haflinger onder n zonnebank staan ... echt niet normaal meer...

Mijn pony heeft btw wel zomereczeem, maar ik zet hem alleen overdag n paar uur buiten(zonder frutsels ) zodat hij weinig last heeft van de muggen....


Dat is geen zonnenbank, maar een solarium! dit is erg goed voor paarden na harde arbeid, zodat de spieren rustig kunnen afkoelen nadat ze extra verwarmt zijn. Jij gaat toch ook onder een hete douche bij spierpijn?


wel heel leuk z'on solarium,, maar je kunt ook 10 min langer stappen,,

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:31

mn 2 new foresters hebben een vliegenkap om, omdat het bij ons echt stikt van de vliegen (naast een sloot)
mn shets had ik eerst altijd gewoon zo in de wei, maar vorig jaar is mn veulen geopereerd aan dr oog, en dat is nu erg gevoelig met vliegen, dus die heeft nu n kap.
verder als er extreem veel vliegen zijn spuit ik ze in met n mengsel van thee azijn en citronella.