ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:25

Mijn ruin heeft een heel gevoelige huid, en is op de een of andere manier levend voer voor die horzels. Dus met dat warme weer staat hij met een rambo vliegendeken met hele hals + vliegenkap. En aan zijn halster maak ik dan ook nog eens 'lap'omdat zijn neus anders gigantisch verbrand.
Onze Shire (zwart groot en zwaar) is ook levend lokaas, en heeft het enorm warm zomers. Die staat onder een flycooler, en ik weet precies wanneer hij hem op wilt, want dan gaat hij bij het hek staan hinniken...

Mijn 2 merrie's staan altijd bloot, alleen als je zo'n broeierige periode hebt, met enorm veel dazen, krijgen ze een kap en deken op.

Ik ben juist blij met al die 'prullen'anders had ik ze op stal moeten zetten oid. Nu kunnen ze fijn ongestoord gras eten Knipoog

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:07

aan de ene kant ben ik t met je eens..al die toeters en bellen ineens voor paarden.. maar vindt daarintegen vliegenfrontriem en een vliegendeken wel een hele goede uitvinding. sommige paarden hebben geen lange voorpluk en die dient wel voor bescherming van de ogen tegen vliegen. dus waarom geen vliegenfrontriempie..als je je paard daarmee van de vliegen in t gezicht ontlast.

Vanny_

Berichten: 1459
Geregistreerd: 18-08-06
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:56

Mijn verzorgpony Vanity staat ook helemaal zonder gedoe & frutsels op het land. 's Zomers staat ze d'r 24/7 in. Echt helemaal niets, geen halster, geen dekens, beenbescherming, zelfs geen vliegenspray/-frontriem. 's Winters staat ze alleen overdag buiten, dan heeft ze wel een deken.
[Edit] Ze heeft gelukkig wel een lange volle voorpluk die de vliegen uit d'r ogen houdt.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:05

mijn tinker staat ook zonder iets in de wei geen halster beschermers of iets van dat
helemaal kaal Haha!
hij staat 24/7 buiten zomer en winter
hij heeft gelukkig geen last van vliegen of iets

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:18

enidan23 schreef:
aan de ene kant ben ik t met je eens..al die toeters en bellen ineens voor paarden.. maar vindt daarintegen vliegenfrontriem en een vliegendeken wel een hele goede uitvinding. sommige paarden hebben geen lange voorpluk en die dient wel voor bescherming van de ogen tegen vliegen. dus waarom geen vliegenfrontriempie..als je je paard daarmee van de vliegen in t gezicht ontlast.

Die vliegenfrontriem is lang niet altijd een zegen, hoor. Mijn paard heeft nogal bolle ogen en krijgt meer last van irritatie van die slierten dan ze ooit van de vliegen heeft. Zolang ze er geen ontstoken ogen aan overhoudt, doe ik er niets aan (of hoogstens een keer wat vlieg-op gel), maar mocht ze wel last krijgen dan koop ik wel zo'n masker, dat staat bol uit.

enidan23
Berichten: 373
Geregistreerd: 21-02-05

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:34

nee oke..denk ook dat t voor elk paard persoonlijk is...of ze echt hulpmiddelen nodig lijken te hebben of juist niet.

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (Belgiƫ)

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:34

onze paarden staan met een halster om op de wei.
ze worden ook besproeit met vliegen en dazen middel,
en op hun hoofdje word een creme tegen insecten gesmeert,
maar ze staan dan ook 24/24 op de wei en als ze s'avonds op stal gaan zijn het buitenstallen op de wei waar er ook veel vliegen en dazen zitten.
ik doe dit niet uit verwenerij maar vind het wel belangerijk om ervoor te zorgen dat ze zo weinig mogelijk last hebben van insecten op de wei.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:41

Wel leuk hoor voor de mensen die zeggen 'Ja mijn paard staat helemaal zonder die onzin op de wei'...
Maar hebben jullie dan evengoed goed opgelet hoe ze erbij staan? Vooral op een heel warme dag? Geloof me, geen paard blijft onbespaard. Zelf wel eens een steek van een daas of horzel gehad? Nou en die paarden krijgen die dan in meervoud, de hele dag door als ze pech hebben...

Ik vind gerust ook dat er veel onzin te koop is tegenwoordig, maar vliegendekens, sprays etc is toch echt bedoeld voor het welzijn van je paard, en zorg je ervoor dat hij een stuk comfortabeler op de wei staat. Vooral paarden die het snel warm hebben zijn wandelend lokaas.

Deerne
Berichten: 698
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Provincie Gelderland

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:15

Mijn paarden staan ook zonder "frutsels"op de wei. De 1 is een ijslander en de ander een
kwpn-er en dat gaat prima hoor. Als een paard last heeft van ontstoken ogen of andere klachten
ja dan begrijp ik wel dat mensen kiezen voor de "frutsels". Het is ook per paard verschillend
natuurlijk. Die twee van mij hebben weinig last van de vliegen en dazen dus dat is makkelijk.

Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:58

Onze paarden gaan ook helemaal 'kaal' op het land.

Behalve wanneer de merries worden afgespeent van de veulens. Krijgen ze de eerste dag peesjes om, want als ze voor het eerst 'alleen' naar buiten gaan. kunnen ze nogal aardig raar doen.

Vorige week toen die vieze mugjes op het sterkst waren, hadden ze wel een vliegenfrontriem om, omdat een paard een dik ontstoken oog had gekregen.

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:14

Mijn paard gaat ook gewoon helemaal 'kaal' het land op.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:50

Mijn schimmel krijgt wel een vliegenfrontriem om als er veel vliegen bij zijn oog zitten, hij krijgt gauw traan oogjes en ook wel eens een vliegen deken, vanwege de horzels/dazen, dan heb ik opeens een rood paard Tong uitsteken
Mijn shetje krijgt af en toe een vliegenfrontriem om, alleen als er erg veel vliegen zijn maar hij heeft ook een vrij lange voorpluk. Anders staan ze gewoon kaal, dag en nacht

PrisSyl

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-08-06

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:25

voor een gedeelte ben ik het wel met je eens ..
maar je wilt natuurlijk dat je paard zo weinig last heeft van vliegen dus maak je het hem zo prettig mogelijk.. Haha!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:04

Helaas moet ik mezelf weer van het lijstje schrappen...
Nadat het vlak na de hittegolf ging regenen werd Apollo ziek (kon zichzelf niet warmhouden/krijgen door de regen) en omdat er nik smee rop het land stond (door de hittegolf) had die niet meer genoeg te eten. Het was niet bij te houden met bijvoeren, hij kreeg het na elke regenbui weer zo koud dta hij na een paar dagen echt ziek het land uit kwam (koorts, en lopen hielp niet meer om hem warm te krijgen, hij heeft eerst een paar uur met zweetdekens gestaan om hem droog te krijgen, en toen voor een uur of 5/6 een 400 grams winterdeken op gekregen, en hij bleef maar rillen)

Op dat moment hebben wij besloten om hem een (ongevoerde) regendeken op te doen in het land. Hij kwam al snel weer gewicht aan (was erg afgevallen en ingevallen) en ziet er nu weer goed uit.
Door de hitte had hij echt nauwelijks meer vacht, en de kou daarna was echt te veel voor hem (vorig jaar hij hij het ook, maar dan was het met 20 minuten wandelen weer over)

dus tja, dan maar met deken!

FMG8

Berichten: 457
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Drenthe

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:02

heej Haha!

Ik heb bij mijn pony's een vliegenmasker op, en ze worden elke ochtend ingespoten met vliegenspray, bij ons stikt het van de vliegen, woon namelijk tussen boerderijen enz. in, dus heel veel vliegen uit de stallen!

groetjes

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:22

Ook mijn 2 paarden lopen dag en nacht buiten zonder frutsels.
De laatste die ik erbij heb, had volgends de vorige eigenaar behoorlijk zomer eczeem, en kon niet zonder deken.
Maar ik heb een shampoo gebruikt, en zo is zelfs de eczemer de zomer goed doorgekomen zonder deken, en ow wat ben ik daar blij mee!

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:19

mijn pony heeft ook niks op , het helpt toch niet echt heb ik t gevoel, al die vliegenspray enzo..

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:09

Mijn merrie staat ook helemaal bloot 24/7 in de wei. Vliegen hebben we wel maar dazen heb ik hier nog niet gezien gelukkig.

Joyce_fleur
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: purmerend

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:19

mijn pony kan niet zonder vliegenkap, 2 dagen zonder en dan heeft ze meteen een ontstoken oog door al die vliegen.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:56

ik heb mijn pony net gekocht! maar als hij volgend jaar last van vliegen en dazen krijgt dan krijgt hij een vliegenkap om, die ik nog van mijn vorige pony over hebt gehouden! ik zou niet willen dat hij ontstoken ogen er van zou krijgen! dus waarom zou ik hem niet helpen door een masker op te doen!