ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mell_Binky

Berichten: 125
Geregistreerd: 05-04-05

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:29

Mijn paardje staat ook zonder frutsels op het land, maak hem met dit weer nat en laat hem rollen. Maarja vind het op zich wel meevallen hoeveel vliegen er op hem zitten (op andere paarden in het land zitten dr veeel meer) maar als ie dr echt last van krijgt koop ik ook een goed middeltje tegen vliegen

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:45

Mijn paardje staat ook bloot buiten en dat gaat op zich wel prima. Natuurlijk wel last van de dazen, maar ik hbe niet het idee dat het extreem is. Dat komt pas als we buiten gaan rijden, probeer zoveel mogelijk op de weg te rijden ipv de berm omdat we anders meteen belaagd worden. Gister had ik het 'slimme' idee om in een bak in het bos te gaan rijden, hoopte dat het daar wel mee zou vallen. Nou, kon mezelf wel voor de kop slaan! 1 stap in de bak en toen zaten we helemaal onder. Paard helemaal gestresst, rende er gewoon voor weg. Toen ben ik ook maar meteen weggegaan, dit was niet vol te houden. Toen zat ik wel even aan een vliegendeken met hals te denken voor het rijden, aangezien het bos naast de deur is en het daar wel erg mooi is om te rijden.

Had haar trouwens wel ruim ingespoten met een mix van water, azijn en citronella, maar dat werkt voor geen meter dus Boos! Iemand goede ervaringen met knoflookpoeder door het voer???

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:24

Dela schreef:
mijn paard gaat zowat dood in de wei in de zomer, alleen al door de vliegen, ik doe er dan gewoon een vliegendeken op, die ik nu al meer als 4 jaar heb, dus heb mijn geld er alweer uit Knipoog


Idd mijn paard maakt zich zo druk om die vliegen dat ie bezweet op het land staat.
Wellicht is een vliegendeken een optie (is besteld..)
Hij heeft 2 jr zonder gestaan, ging altijd goed tot nu.
Er zijn dit jaar veel meer dazen of het ligt aan de locatie.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:25

Ik doe de paarden wel altijd een vliegennetje om. Vanochtend had onze pony haar halster afgeschuurd en liep dus zonder halster en vliegennetje rond, er zaten ik weet niet hoeveel vliegen op haar hoofd en ze vond dat duidelijk niet prettig! Dat is voor mij een teken dat dat vliegennetje dus wel degelijk een uitkomst is. Verder spuit ik ze gewoon in met Veerust en kunnen ze hun staart gebruiken om de vliegen die op hun lijf zitten weg te jagen, maar met de staart kunnen ze niet de vliegen bij hun ogen wegjagen dus vandaar dat vliegennetje. Lachen

Bovendien het argument van 'vroeger deed men dat toch ook niet' vind ik een beetje onzin. Vroeger had men geen auto's en moest men op dieren jagen om wat te eten 's avonds Vork Knipoog En dat is tegenwoordig ook allemaal anders/verbeterd

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:26

die van mij staat gewoon 'kaal' op de wei Haha! maar mijnes hebben eigenlijk weinig last van de vliegen.. nooit vliegen om zig heen ofzo!

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:29

MIjn paard heeft wel zo'n vliegenfrontriem om omdat ze een beetje ontstoken ogen kreeg van alle vliegen.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:51

Nee hoor, die van ons gaan zonder frutsels de wei in. Haha!

Hoogstens met springschoenen zodat de ijzers er niet af liggen, maar dat heeft weinig met de vliegen te maken. *LOL*

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:52

Bij ons ook zonder frutsies!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:53

Vorige keer dat ik hier poste gebruikte ik ook idd geen frutsels. Nu beginnen de ogen te ontsteken door de grote hoeveelheid vliegen die er iedere keer omheen hangt... Verschrikkelijk, het lijkt wel of er een lijk in het land ligt te rotten zoveel vliegen als er zijn... De paarden lijken af en toe echt belaagd te worden.. Ik heb dus gisteren toch een frutsel aangeschaft... Een vliegenmasker, hoop dat zijn ogen nu snel weer schoon zijn.

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:31

Mijn vz paarden gaan ook zonder dekens/anti-vlieg dingen het land op.. Ze hebben gelukkig genoeg aan hun staart om de vliegen weg te houden Lachen

Candorlover

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-07-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:35

Nou ik begrijp wel dat je het fijner vind als het paard zonder die frummels op het land staat! Maar je kan een paard ook helpen door hem een dekentje op te oen tegen de vliegen! Haha! Dat zijn je eigen keuzes..

XXX Bloos

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:47

Hier lijkt het soms net Afrika! De hoeveelheid vliegen en steekbeesten is hier enorm. Beide pony's staan ingepakt met een vliegenmasker en -deken, ook mijn jaarling, omdat ze anders echt geen moment rust hebben. Hun neuzen zien momenteel gewoon zwart van de hoeveelheid vliegen i.p.v. wit met roze neuzen. Hier in de omgeving is het gewoon noodzaak om je paarden te beschermen, alleen een staart of vliegenspray is niet voldoende. Zelfs de naastgelegen manege heeft bij buitenritten alle paarden ingepakt in vliegendekens met halsstukken en dan nog kun je hier geen ontspannen bosritje maken, want je wordt zelf ook levend opgegeten. Ik zal blij zijn met een weekje regen, dan kan alles weer af Haha!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:50

Duur grapje voor die manegehouder...ik zou het weten, geen buitenritten in hoog seizoen alla dazen Tong uitsteken

ryannuh

Berichten: 507
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:05

Die van mij staan ook gewoon bloot, de een heeft ook een hele korte voorpluk maar een vliegenfrontriem vind ze helemaal niks. Ik geef ze wel veel knoflook, daar hebben ze geen last van en het helpt in ieder geval iets

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:18

Nou ik heb er weer een vliegen frutsel bij hoor.
Een vliegendeken!
Mijn paard werd helemaal panisch op de wei van de vliegen en dazen, nu kan ze ongestoord een dutje doen en lekker grazen zonder continue belaagd te worden door die rot beesten.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:20

waar ik sta gaan alle paarden (particuliere pensionstal) zonder iets naar buiten .. wel pas 's avonds en tijdens het rijden als we heeeeel erg last hebben van dazen dan zelfgemaakte vliegenspray erop.. die van mij kan geen dekens hebbe.. op een of andere manier krijgt zij het voormekaar dat ze altijd zonder deken in de wei staat Clown

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:22

Ik heb de wereld een beetje omgedraaid maar dan ben je in een keer van al je frutsels af!! Werd er helemaal gek van, dingetje dit, dingetje dat. Mijn paardjes gaan s'nacht het land op en staan overdag lekker in een geisoleerde stal, is het lekker cool!!! En ook niet zo bizar warm op het land en geen last van vliegen en of dazen. Op gelost!!!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:22

ik doe eigenlijk ook nooit wat om nee, alleen in Renesse(kom ik net van terug) had Roos zulke ontstoken ogen dat ik zo'n vliegenmasker heb omgedaan, ze kon haar ogen niet meer openen, de DA is daarna langsgekomen.

Ik begreep ook nooit zo goed waarom mensen dit deden maar sinds ik bij een vriendin in Twente ben geweest begrijp ik het wel, zij zette haar paarden niet in de wei en toen ik er was stond ik erop dat ze dat deed, ze zei dat ze haar vliegendeken niet had, maar goed, paard ging in de wei. Een zwerm dazen om het beest heen, ze rende de hele tijd heen en weer, werd helemaal gestoord van de vliegen, en vooral van de dazen, ze was helemaal warm en helemaal bezweet toen we haar weer binnenzette, ja, dan maar wel frutsels toch Knipoog

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:30

Mijn paard heeft nu wel 'frutsels' om nl. een vliegenmasker, zonder dat ding wordt ze knettergek van de vliegen dus ik zie dat 'frustel' nu echt als noodzakelijk.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:38

willem staat alleen met halster.
hij heeft een erge vliegenallergie gehad, 2 seizoenen terug, daar heb ik toen een boett deken voor aangeschaft, die perfect werkte, het seizoen erna had hij geen bultje meer(hij was nl een landkaart, van kop tot staart onder de bulten)

nu sta ik op een andere stal, vlakbij de kust en zijn er een stuk minder nare vliegen. nog steeds heeft hij bultjes, maar die beperken zich tot de flanken en het is minimaal. geen noodzaak om die boett deken erop te gooien, die toch erg heet is.
hij zit wel veel onder de vliegen en onder de horzels, maar hij vind het zelf weinig een probleem, hij gaat graag naar de wei. hij zweet nou eenmaal veel en ik lieg echt niet als ik zeg dat als je je paard (zogoed als)vliegvrij wilt hebben, je willem erbij moet zetten.. ze zitten altijd op hem.

dus lekker frutselloos, kunnen ze ook nix slopen en ik hou het gel voor al die vliegensprays in mijn zak, want na 1 keer zweten werkt dat nl niet meer.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:24

nou dan ben ik dus een paardenmishandelaar Tong uitsteken

mijn merrie staat 24/7 op het land zonder wat dan ook...
ik ga 1 x in de week kijken en smeer haar nergens mee in ondanks haar witte neus,mijn mening is dat als je ooit eenmaal gaat smeren dat je blijft smeren..
hoefsmid komt ook weer als ze terug is van het opfokland..
Ik doe dus echt kompleet niks met haar en het zal je verbazen hoe goed het gaat en hoe super ze eruit ziet en gestaag groeit Haha!

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:13

Mijn paarden staan ook in hun blootje buiten, vliegendekens zouden binnen 1 minuut gesloopt zijn, evenals maskers etc.
Ik heb echt een sloopbedrijf, een tweemanszaak!
Tong uitsteken

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:54

Die van mij gaat met beenbeschermers (kappen en strijklappen), vliegendeken en masker de wei op.
Hij begint werkelijk te flippen van de vliegen..

Waldemar

Berichten: 59
Geregistreerd: 27-01-06

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:33

mijn haf heeft zomerexceem staat met volledige deken in de wei, ik had eerst sliertjes voor zijn ogen maar ik kwam een keer s ochtends en hij had 2 onwijs dikke soepogen heel zn hoofdje zat onder de pus, toen hebk een masker zonder oren gekocht en hij is veeeeel rustiger, nu met de harde wind en regen staat ie even helemaal bloot, kan ie ff genieten Knipoog

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:54

Silvana heeft wel een vliegenfrontriem, want anders zie je haar hoofd niet meer van de vliegen. Scheve mond Maar voor de rest, heel het jaar, frutsel en deken vrij.