hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:47

Ik rijd altijd. Als ik kan probeer ik als het heel warm is wel 's ochtends vroeg of 's avonds laat te rijden.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:24

Als ik kan bij 30+ 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Maar lessen en concoursen laat ik gewoon doorgaan en kan ik het niet buiten de heetste uren omdoen, dan train ik ook gewoon 's middags.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:26

Aangezien ik zelf absoluut niet van (heel) warm hou, rij ik niet als het warmer is dan een graadje of 25. Dan is het heel vroeg 's ochtends of laat in de avond.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:17

30 graden in de avond vind ik echt te heet
eind van de zomer is het paard ook wel wat aan de hitte gewend en ga ik sneller met heet weer rijden dan wanneer het nu ineens heel warm zou zijn.
En na het rijden lekker afspoelen. En gewoon kalm aan doen

0Rocky0
Berichten: 40
Geregistreerd: 26-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:19

Als ik het zelf te warm vind niet meer. En effe op je paard letten.

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:36

Als het erg warm is dan rijd ik in de ochtend of savonds. Anders is het voor mij en me pony ook niet echt fijn rijden.

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:14

hoeveel graden?

nou kijk naar je paard en als het erg warm is doe je wat minder of maak je een stapritje ?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:53

Noukie schreef:
Toen ik in Canada werkte reden we gewoon door in de zomer. (ja, de handel draait door en klanten komen ook midden op de dag)
Wat betekende dat we soms met 38 graden nog op paard zaten. (en ik op een dag riep dat het zo heerlijk koel was toen de thermometer 34 graden aangaf )
Maar, als ik kan kiezen rijdt ik met die warmte liever gewoon 's morgens vroeg of eind van de dag en 's middags paard gewoon in de koele stal)

Wil het nou wel zo zijn dat de meeste stallen juist van die sauna's zijn, Paard kan beter naar buiten, schaduw en windje opzoeken!


Ik ben een warmte persoon, ik vind vanaf 30 graden pas lekker om te rijden!
Ik stop niet voor warmte, maar als het paard aangeeft het moeilijker te vinden passen we de training wel aan, maar ook zij moet leren met de warmte omgaan. Het is wel zo dat we in de volle zon rustiger doen, en in de schaduw flink oppakken, dan word ze minder warm dan andersom. Ze krijgen wel een elektrolyten aanvulling omdat ze veel vocht verliezen met zweten.

In frankrijk reed ik met 38 graden gewoon overdag, no problemo. Flinke pittig buitenritten, daarna paard afspoelen en lekker de wei in. Ook deze paarden kregen elektrolyten aanvulling als ze veel zweette.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:13

Ik hou geen temperaturen aan bij het rijden, kijk gewoon of het te doen is of niet.
Is het echt heel warm dan maak ik een stapritje door het bos of ga ik 's avonds/ochtends rijden. Is het wel warm maar niet zó warm dat je dood neervalt wil ik wel eens gewoon rijden, maar hou wel rekening met de warmte en galopeer bijvoorbeeld niet en lekker veel stappen.

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:02

Als het erg warm is vind ik het zielig om haar in te spannen op het heetst van de dag, lekker in de ochtend of avond rijden dus.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:04

Ik probeer dan 's morgens vroeg of 's avonds laat te rijden. Als dat niet kan, jammer dan. Dan rij ik gewoon door, ook al is het 30 graden.

sam98
Berichten: 1709
Geregistreerd: 05-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 19:45

mememe schreef:
waar paardrijden bedoel je.
in de manegeles?
op je verzorgpony?

nee gewoon eigen paard

sam98
Berichten: 1709
Geregistreerd: 05-02-06

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 19:47

Mendiej schreef:
Ik probeer dan 's morgens vroeg of 's avonds laat te rijden. Als dat niet kan, jammer dan. Dan rij ik gewoon door, ook al is het 30 graden.

ik probeer ik sóchtend te rijden o 8.00 uur en als het TE warm wordt ga ik stoppen dat is meestal rond 9/10 uur al wel .. ! Clown
en dan spuit ik ze lekker af en mogen ze weer het weiland in !!

Chocotof

Berichten: 3597
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Boxtel.

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:01

Mijn pony heeft een top conditie maar ik ga absoluut niet overdag trainen. Wel vind ik het fijn om rond een uur of 10 of 7 lekker een stap ritje te doen een blokje om van een uurtje ofzo en daarna lekker uitgebreid afspuiten.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:04

ik rijd altijd smorgens en niet zo over dreven lang en vraag ook bijna niks gewoon ffies rond hobbelen dat is alles

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:32

Ik rijd niet als het benauwd is, kan ook met 20 graden, kan ik echt niet tegen.
Rij ook nooit op het heetst van de dag in de zomer, altijd 's avonds en soms 's morgens.
Boven de 25 graden rijd ik niet (dus 's avonds rijden Haha! ) ik kan absoluut niet tegen de warmte..

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:34

Ik rijd bijna altijd, behalve als ik er zelf geen zin in heb met dit weer.
Ik pas het werk aan, veel stappen en stukjes draf en een klein galopje. Normaal rijd ik veel in draf, maar nu doen wel het lekker rustig aan. Ja

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:53

als je keus hebt zou ik s'ochtends vroeg of s'avonds pas rijden ik heb gelukkig om 9 uur s'ochtends al les het lijkt me niks om rond 3 uur te moeten lessen op onze manege gaan we dan vaak naar de polder daar is het een stuk koeler

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:22

Ik probeer de zon zoveel mogelijk te vermijden en rij meestal 's ochtends.
Ik let er wel op dat ik voldoende stap en probeer niet te galoperen (af en toe heeft m'n verzorgpony nog wel eens een galopeer'bui', ja ook met dit weer, maar dat probeer ik haar niet zo lang te laten galoperen).
En verder probeer ik in de schaduw te rijden en niet midden op de hei of in de zon. Af en toe moet je wel eens wat langere stukken draven omdat er op sommige plekken veel dazen zitten, maar dan stappen we daarna weer wat langer, en uiteraard na die tijd lekker afspoelen.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:30

LiSSy schreef:
Denim schreef:
Niet wamer dan 25°C. Dan rijd ik liever 's avonds of 's morgens.

dus jij rijd nu al een week niet meer overdag? ik vind het een beetje overdreven hoor...


Waarom is dat overdreven? Het ene paard kan beter tegen deze warmte als de ander. Mijn paard doe ik er ook echt geen plezier mee om met zulke temperaturen overdags te gaan rijden, hij is pikzwart en heeft lange manen en heeft vrij snel last van de warmte. Ik rijd nu ook al een tijd alleen 's ochtendsvroeg of 's avonds na 8 uur.
Hangt dus heel erg af van de situatie en het paard.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:39

ik kan slecht tegen de warmte dus met dit weer doe ik dusook weinig of niks...
heb nog wel telkens sochtends of savonds geprobeert wat te doen maar deze week ging dat steeds meer tegenzitten! veel last van benauwdheid en lastige vliegen! mijn paard doe ik er ook echt geen plezier mee dus die spuit ik dan savonds lekker af en kan ze lekker weer verder doezelen!

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:50

Auky schreef:
LiSSy schreef:
dus jij rijd nu al een week niet meer overdag? ik vind het een beetje overdreven hoor...


Waarom is dat overdreven? Het ene paard kan beter tegen deze warmte als de ander. Mijn paard doe ik er ook echt geen plezier mee om met zulke temperaturen overdags te gaan rijden, hij is pikzwart en heeft lange manen en heeft vrij snel last van de warmte. Ik rijd nu ook al een tijd alleen 's ochtendsvroeg of 's avonds na 8 uur.
Hangt dus heel erg af van de situatie en het paard.

Die eerste reactie was in mei geplaatst toen waren de temperaturen die week anders dan de temperaturen van deze week zeg maar.

En ik heb die van mij deze week twee keer gereden, de rest van de dagen alleen maar wat gestapt en gedoucht.. Hij komt 's ochtends vroeg in de wei dus dan wil ik niet gaan rijden omdat het van zn weiuren afgaat en daarnaast werk ik soms tot vrij laat in de nacht dus ben ik niet op tijd wakker om voor de hitte te rijden. Dus ik ga meestal rijden als het al donker is of bijna donker is.. Gister zat ik er om kwart voor 11 op ofzo..

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:12

Arienette schreef:

Dus ik ga meestal rijden als het al donker is of bijna donker is.. Gister zat ik er om kwart voor 11 op ofzo..

dat is wel lekker of niet? tenminste lekker rustig Haha!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: hoeveel graden niet meer paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:35

Ik moet zeggen dat ik normaal gewoon doorij maar deze week heb ik woensdag alleen gereden de rest aan de longe en twee dagen vrij..Volgende week gaan we wel weer echt werken..