het rijden op gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:44

Oke de lente is nu echt begonnen! Geweldig!

Ik wil binnenkort ook weer rijden op het gras, natuurlijk wanneer dit droog genoeg is. Maar ik zit even met een probleempje. Ik ben gewend om in een bak te rijden. En ik denk altijd dat de paard gaat uitglijden op het gras wanneer ik op haar rij. Ik ben te voorzichtig met het rijden in het gras. Dat heeft het paard door, en daar pakt zij mij ook weer op.

Kloppen mijn voorgevoelens, dat paarden kunnen uitglijden bij het rijden op gras?? Of zit ik helemaal verkeerd??

Help mij! Ik wil graag vol vertrouwen weer op het gras kunnen rijden!!

lucasjuh

Berichten: 1028
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Middelbeers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:45

Ze kunnen inderdaad uitglijden op gras..Heb het zelf wel meegemaakt..

Maar als ie ijzers heeft..Laat er dan schroefgaten in zetten door de hoefsmid..
Dan kun je er schroeven indraaien..HEb je veel meer grip!

Succes ermee!

kenolia

Berichten: 104
Geregistreerd: 13-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:46

Mijn paard glijdt ook vrij snel op het gras, dus ik draai altijd van te voren even de schroeven erin

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:47

maar het paard heeft geen hoefijzers, dus kan ook geen schroeven indraaien...... :S

ThUnDeRtIeJ

Berichten: 438
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: in t boerengat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:48

als je stiften hebt zal dat toch wel meevallen ik houd er zelf niet zo van van gras dus doe dat niet maar mede omdat ik geen sin in die stiften heb heb ik geen geduld voor haha
kus pamela

lucasjuh

Berichten: 1028
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Middelbeers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:48

Dan is het glijden sowieso al een stukje minder..

Maar misschien voor je eigen zelfvertrouwen om dan toch ijzers te nemen met gaten erin?!

ThUnDeRtIeJ

Berichten: 438
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: in t boerengat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:49

zo ik ging type toen als eerste maar hij deed het niet vaag

ThUnDeRtIeJ

Berichten: 438
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: in t boerengat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:49

en die gaten heten stiftgaten mensen;)

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:50

Kalkoenen heet dat toch?
en ik rij best vaak op gras maar nognooit iets van gemerkt

ThUnDeRtIeJ

Berichten: 438
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: in t boerengat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:50

kalkoenen en stiften is hetzelfde

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:52

Mijn verzorgpony heeft geen ijzers (meer) maar ik merk amper wat van het uitglijden. Het kan gebeuren maar het is toch meer de angst die jij hebt dan dat er daadwerkelijk iets gebeurt hoor.

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:56

het paard waar ik op rij heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzingen. Ik heb aan haar al een hele klus gehad dat zij niet begon te bokken in de bak waneer ik op haar aan het rijden was. In de bak weet ze nu dat ze onder het rijden niet mag bokken.

Op het gras rijden voelt zij dat ik het spannend vind, dat we misschien uitglijden. Heel apart, in de bak heb ik lef, maar op het gras niet. Laatste keren dat ik op het gras gereden heb met haar (vorig jaar) begon ze weer te klieren en te etteren. door te gaan bokken.......ze weet het dan precies. En dat heb ik net ff niet het lef op ook op het gras hjaar daarvoor aan te pakken......

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:39

heeft iemand nog opmerkingen of ideeën??? reactie graag

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:25

op een goed droog land kan jij gewoon rijden zonder ijzers.
wij hebben wel onderlinge wedstrijden en daar springen mensen zelfs zonder ijzers. in de hoeken moet je dan wel wat uitkijken als het wat te hard gaat. en je paar voelt snel genoeg als ze gaat glijden en dan hoop ik dat ie wat voorzichtiger wordt. sommige worden dat maarja sommige ook niet

Pietje20199

Berichten: 429
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Grunn!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 21:02

dankjullie wel......iemand nog meer reacties??

tollie
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-04-06

Re: het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:56

je kunt natuurlijk kalkoenen in de ijzers draaien.

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:05

ik rij sinds 3 weken ook weer in de wei met me vz fjordje.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat ze is uitgegleden.
ze heeft geen ijzers, maar het gras is niet heel kort..
En als de wei droog is dus nie heeft geregend dan lijkt hetmij ook niet echt glad.
Of vergis ik me hier in..?

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:12

Ik rij al 17 jaar zonder ijzers op gras (nouja, de pony en paarden onder me dan ) maar nog nooit uitgegleden. Niet door het gras in ieder geval. We hebben geen bak dus ik ben genoodzaakt altijd in het weiland te rijden

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:24

Mijn Arabier had geen ijzers onder en die reed ik vaak genoeg in de wei. Gewoon in galop, zonder zadel en alles. Uitglijden deed ze niet.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:40

Ik heb dit ook wel en vind het zeer irritant.
Omdat het gewoon eng is als je je paard onder je voelt uitglijden.
Ik ben dan ook altijd zeer voorzichtig met rijden in de wei, vooral als we met een hoog tempo een bocht naderen

corina77
Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Drenthe

Re: het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:54

Ik reed vroeger met de pony ook op het gras zonder ijzers, maar dat was een heel braaf ding, dus geen onverwachte bokkesprongen of te hoog tempo enzo. Later met de paarden heb ik altijd met kalkoenen op het land gereden, en dat was ook wel nodig met die figuren. Dat waren ook van die paardjes die leuk konden lopen, maar die je wel moest aanpakken. Dan is het gewoon link zonder extra grip, want je kunt best flinke glijders maken. Met alle blessures en ellende vandien.
Misschien zijn hoefschoenen een goede tussenoplossing voor jou ?
Hoef je niet aan de ijzers, en er zijn genoeg hoefschoenen waar je stiften in kunt draaien. Je doet ze alleen aan als je ze nodig hebt. In aanschaf wat duurder maar op de lange termijn een stuk goedkoper dan ijzers !

jotteke
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: befeld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:07

ik heb bij mijn vz paard ook kalkoenen erin als ik op het gras rij

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:21

geen ijzers eronder zetten als je dat nu ook niet hebt. Mijn ervaring is dat blootvoets toch wel de beste antislip is. Ik heb vroeger altijd op de wei moeten rijden toen mijn paarden nog aan huis stonden, tegenwoordig heb ik ook een buitenbak. Mijn ervaring is dat als het glad is, de paarden ook voorzichtig doen, want ze vinden het helemaal niet leuk om evenwicht te verliezen of uit te glijden. Ik heb ruim 10 jaar op gras gereden, jaarrond, zonder ijzers en ze zijn nog nooit uitgegleden moet ik zeggen.

Adrienna
Berichten: 330
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Eindhoven de gekste ;)

Re: het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:24

ik rij op mijn tinkie ook gewoon op gras (we hebben geen bak) en dat gaat prima.
het gras is nu op de meeste plekken een dikke 15 tot 20 cm lang en ook als het nat is glijd hij niet uit.
Ze spelen toch ook op het gras? rennen, bokken, weet ik wat, en ook dan glijden ze niet uit, dus waarom met een ruiter erop ineens wel? Ik neem dan tenminste aan dat ze lang genoeg onder het zadel is om de goede balans te hebben met ruiter.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:15

Mijn paard heeft ook geen ijzers, en is een bak gewend, op gras hoeft hij niet zo vaak te lopen. Maar op gras glijdt hij echt niet uit, en het is nou niet het allerbraafste paard wat er is op vreemd terrein. Hij durft weleens aan de kletter te gaan, en dan trek ik hem zonder twijfel gewoon om, nooit een probleem geweest.
Ook voltes in middengalopetc. zijn geen punt.
Hij springt zelfs op gras zonder ijzers, en dan hoef je echt niet voorzichtiger te zijn in de bochten. Ook op nat gras glijdt hij niet trouwens.

Is je paard weleens gaan glijden, of ben je alleen maar bang dát hij gaat glijden?
Een paard doet trouwens echt niet iets geks uit zichzelf als hij het idee heeft dat hij weleens onderuit zou kunnen gaan.