pollenallergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Takkel

pollenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:17

Mijn paard heeft last van de bekende kwaal: headshaking.
Ik vermoed dat ze een pollenallergie heeft, aangezien ze er alleen maar in de zomer last van heeft.

Hebben meer paarden hier daar last van?

Bij de paardendrogist verkopen ze net relief.

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft toevallig iemand er 1 liggen die die kwijt wil?

ellepel

Re: pollenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:25

kijk hier even:

viewtopic.php?f=3&t=427906

staat alles in over headshaking, ik heb er in een van de laatste postst zelfs een filmpje bij gezet van mijn eigen pony die dus ook "headshaker"is...

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:10

Ahh ok,
Ik heb het topic wel gezien, maar natuurlijk weer niet verder gekeken dan mijn neus lang is

Maar komt het bij jouw pony ook door een pollen allergie? Of weet je de oorzaak er niet van?

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:15

Ik heb het netje ook en het werkt

Zonder netje kan ik geen bosrit maken of buiten rijden zomers.. Met netje is er niets aan de hand..

Nadeel is dat je geen mexicaanse neusriem moet hebben want dat past niet..

Sandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:18

M'n verzorgpaardje heeft ook last van headshaking; pollenallergie. Wij hebben bij de paardendogist ook deze netjes besteld. Het helpt bij Nienke wel goed. Het probleem is alleen dat ze wel dun zijn dus 1 keer schuren en ze zijn kapot. Dus dat moet je wel in de gate houden, maar verder ben ik er heel tevreden over.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:26

Kunnen ze ook met zo'n netje de wei op?
En op stal staa? Daar is de kans op schuren natuurlijk vrij groot. Vind 50 euro trouwens best behoorlijk voor iets wat na schuren al kapot gaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:48

ik weet bij mijn pony zeker dat het een pollenallergie is omdat hij het echt uitsluitend in het hooikoorts seizoen doet.
plus dat ik een pollen test heb laten doen via josefien hier op bokt.

april/mei schud hij en dan is het over tot aan oktober, dan bloeien er nog weer ene paar bomen en grassen waar hij allergisch voor is.

ik gebruik geen netje, mijn pony word namelijk al helemaal gek als hij een halster omheeft dus zo'n netje zie ik bij hem al helemaal niet zitten.

met rijden houd ik er rekening mee, lekker lang teugeltje zodat hij naar hartelust kan schudden zonder dat ik hem dan onbedoeld in de mond trek.

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:58

Het netje heeft geen zin in de wei want na 1x schuren verschuift het.. Ik heb het netje al heel erg lang en bij mij is het niet kapot gegaan

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:13

mijn pony heeft ook last van pollenallergie, hij is nu al weer een week of 2 aan het schudden. heb er zelf zo'n vliegenkap voor met netje over de neus(bij stal de kroo gekocht voor ik geloof 15,-)
gebruik hem alleen met rijden dan en het werkt wel erg goed.
alleen jeukt het altijd nogal, dus hij wilt altijd na het rijden schuren, maar nu ben ik daar erg streng in en gebeurt dat bij mij écht niet. maar ik vermoed dat het netje een schuurbui niet zou overleven idd..

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:10

Schuren doet ze inderdaad alleen maar! Vooral na het rijden. En ik heb maar besloten het toe te staan. Ze heeft gewoon jeuk, en als ik haar dan ga verbieden om te schuren...... is ook zo zielig!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:20

Takkel schreef:
Schuren doet ze inderdaad alleen maar! Vooral na het rijden. En ik heb maar besloten het toe te staan. Ze heeft gewoon jeuk, en als ik haar dan ga verbieden om te schuren...... is ook zo zielig!

ik vind het ook niet erg als hij schuurt, maar wel met hoofdstel en netje op. hij wacht maar even.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:23

boeflover schreef:
ik vind het ook niet erg als hij schuurt, maar wel met hoofdstel en netje op. hij wacht maar even.

Klopt... met hoofdstel is op zich pijnlijk. Of als je op stal staat en je wordt tegen de tralies aan gelanceerd

Maar goed... heb het eenmaal toegestaan en kan het nu niet meer maken om het te verbieden

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:37

Takkel schreef:
boeflover schreef:

Klopt... met hoofdstel is op zich pijnlijk. Of als je op stal staat en je wordt tegen de tralies aan gelanceerd

Maar goed... heb het eenmaal toegestaan en kan het nu niet meer maken om het te verbieden

of je hoofdstel gaat kapot, net als mijn toen net nieuwe leren hoofdstel (wat ook nog eens voor mn andere paard was.. moeder zeer blij )

kiara_kim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:55

mijn paard heeft ook last van pollen alergie en ze heeft zelfs zomer vorigjaar een astma aanval daar door gehad. dat was echt heel erg en nu is ze onder behandeling bij erik laaraker. en dat gaatr echt onwijs goed.

letziforevr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:31

mijn paard is ook aan het schudden en heeft dikke oogjes.
ik ben naar veearts in honslaarsdijk geweest om zijn traanbuizen uit te spuiten voor de zekerheid,maar die wees me er op dat daar niks mis mee was en dat hij gewoon een allergische reactie heeft.
ik geef hem nu druppels (2x 25 per dag) tegen de hooikoorts.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 07:52

Kunnen ze je paard erop testen... of het echt om een pollenallergie gaat? Hoe gaat dat dan in zijn werk?

En afgezien van een netje over de neus... kan het op een andere manier behandeld worden? Medicijnen, druppels etc?

Vind het toch wel heel zielig voor mijn beest. Ze heeft er echt last van. En dan voornamelijk haar neus. Met dr ogen is niks mis.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:20

Mijn paard heeft het ook en zo'n netje is echt een uitkomst. Ik zat in het bos altijd op een ja-knikker en met het netje is hij een stuk rustiger met zijn hoofd.
Gelukkig heeft hij er alleen in het bos last van en ik gebruik het ook alleen daar.

Het is wel makkelijk zelf te maken hoor, met wat klitteband en horrengaas kom je een heel eind.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:03

Er zijn ook bepaalde homeopatische kuurtjes voor, misschien 3x niks; maar in ieder geval staan ze ook bij de Paardendrogist. En die gebruik je dan als ondersteuning, zo'n netje lijkt mij sowieso ideaal

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:15

Test kan je laten doen bij Josefien zoals Ellepel al zei. Je moet dan naar www.natuurlijkinbalans.nl gaan en dan kan je mailen of bellen. Heb haar net nog over de mail gesproken, en ik ben heel erg tevreden over haar druppels, die ze speciaal op "maat" maakt, nadat ze een test heeft gedaan op haren die je van je paard moet opsturen, erg makkelijk. Is het proberen zeker waard, ik gebruik de druppels nu voor het derde jaar.

Nog even over die paarden die zo lopen te schuren, misschien hebben ze ook nog wel zomerexceem, want dan gaan ze ook als een gek staan schuren, maar je ziet dat wel als ze de hele zomer buiten staan zonder exceemdeken, dan kunnen ze zich helemaal kapotschuren tot bloedens toe. Dus als je misschien een test laat doen, zou ik hem/haar ook zeker voor laten testen.
Mijn paard heeft namelijk pollenallergie ( in het begin heeft hij dan nog geen jeuk, maar nu het warmer wordt (boven de 10 graden) komen die mugjes die zomerexceem (allergie) veroorzaken, en dan begint hij met schuren, en dat is een heel stuk minder nu hij een pak aan heeft. En hij heeft ook zomerexceem, echt niet fijn, maarja hij blijft mijn schatje en zou hem er nooit voor weg doen, heb echt alles voor hem over.
En hij is echt heel vrolijk verder, vooral omdat hij nu lekker een aantal uren al op de wei mag, heerlijk om te zien dat hij zo geniet, het ziet er niet uit met die deken, maar dat mag de pret niet drukken.

Sorry voor het lange verhaal.