een deken in de zomer? (geschoren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fayetje

een deken in de zomer? (geschoren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:14

hey,
ik ga deze zomer mijn paardje laten scheren omdat ie veel zweet en dat dus gemakelijker is maar hoe zit het dan met dekens ? krijgt ie het sneller koud op de weide? wat voor deken moet ik dan opleggen en na het rijden gewoon een fleece zweetdeken? ...

Hulp gevraagt
groetjes faye

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:17

ik neem aan dat je pony in de zomer gewoon zonder deken kan lopen? Of de haren nou er vanzelf afgevallen zijn of dat jij 'm geschoren hebt zal denk ik niet veel uitmaken

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:24

hij staat normaal zomers nog wel goed in zen haren als hij geschoren is staat hij heel wat korter gaat ie dan niet te kou hebben moest het wat kouder zijn op een zomerdag

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:15

fayetje schreef:
hij staat normaal zomers nog wel goed in zen haren als hij geschoren is staat hij heel wat korter gaat ie dan niet te kou hebben moest het wat kouder zijn op een zomerdag

Ik denk het dat het 's zomers niet veel uitmaakt een paard krijgt het niet zo snel koud. In de winter kan je dr misschien wel een deken opgooien .. Chesney is nu ook bijna al haar winterhaar al kwijt en loopt lekker zonder deken rond. Ik denk dat het wel kan

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:21

Ga dit even volgen, mijn paard is alweer haar wintervacht aan het aanmaken en moet dus binnenkort geschoren worden (k weet het, het klinkt een beetje vreemd). Ben ook wel benieuwd of ze dan gewoon buiten kan lopen of met wat slechter weer toch een (ongevoerde) regendeken op moet.

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:26

kdenk dak hem toch met regendekentje op de weide zet bij slechter weer
thokkadisje de winter is net voorbij hoe bedoel je dan dat ie zen wintervacht al an het aanmaken is ?? had je hem in de winter ook geschoren dan ? ben groentje in verband met paarden scheren enzo daarmee probeer er zoveel mogelijk over teweten te komen maar er is vrij weinig reactie op de topic
xx groetjes faye

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:02

nee, paard is een beetje vreemd, ze was niet geschoren en stond ook niet onder een deken en was net mooi uitgehaart. Maar op een 1 of andere manier maakt ze meteen weer een wintervacht aan. Niet zo'n vreselijk dikke als 's winters maar wel veel te dik voor de zomer. Andere jaren heb ik alleen haar borst geschoren omdat ik bang was dat het anders te koud werd. Nu wil ik dus alles scheren omdat het met rijden erg lastig is dierenartsen hebben trouwens ook geen verklaring voor haar ontregelde verharing.

Edit: ze gaat vanaf volgende week weer 24/7 op het land. Ze staat nu alleen overdag buiten.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 27-04-06 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:05

Ik scheer ook regelmatig zomers.
Wij rijden samengestelde menwedstrijden en een geschoren paardje raakt z'n warmte veel beter kwijt.
Als het lekker weer is gaan ze gewoon zonder deken naar buiten, maar bij een kille zomerdag doe ik een zomerdekentje over.
Bij regen staan ze zowieso niet in het land.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:07

Lijkt me niet echt nodig. Een paard kan wel tegen een stootje hoor.

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:31

manie scheer jij ze vlledig of met een bepaald patroon?
ik dacht men paardje volledig te scheren en dan zon hartje op zen bil in lang haar te laten staan ...
groetjes faye

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:22

ik denk dat het niet hoeft met deken.

zo koud krijgen ze het toch niet in de zomer.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:30

ik scheer mijn paard in de winter 3x. Staat dan onder dikke dekens etc. Puur omdat ik veel rij en train met hem en hij uit Polen komt en erg veel haar aanmaakt.
In de zomer scheer ik hem niet.Hij staat niet in de wei. De sportpaarden worden het hele jaar geschoren maar die staan ook binnen.ik vind dat echte geschoren sportpaarden en 24 uur in de wei staan niet samen gaan.

Zelf vind ik dat geschoren paarden alleen bij mooi warm weer bloot naar buiten kunnen.
De zomervacht beschermt ze tegen regen op de huid, het loopt via de vacht eraf. Als je de zomervacht afscheert worden ze doorweekt bij regen en kunnen ze ziek worden.

Dit is gewoon mijn persoonlijke mening en velen zullen deze niet delen. Denk dat je zelf moet uitvinden of jouw paard het koud of niet naar zijn zin heeft in een fikse regenbui op de wei met zijn blote lijf. Als het goed gaat: why not
Als het niet goed gaat: dekentje erop.
Gewoon uitproberen

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:35

hij gaat zowiso smorgends de wei op en voor zen eten savonds rond 7 8 uur terug in de stal snachts staat ie toch binnen maar als het regent ligt de wei al zo glad dat ze gwn niet naar buiten gaan alleen de haflingers en een fries...ik rijd geen wedstrijden ofzo maar ik werkt wel hard met men paardje ga elke dag rijden anderhalf uur en dan half uurtje stappen buiten in het veld maandag heeft ie rust en woensdag ga ik altijd wandelen ik vind het ook veel makkelijker een geschoren paardje.. niet zoveel last met droogstappen enzo, ik hoor zo van al die streep patronen enzo zou ik best aan diegene vragen die hem komt scheren welke ik het beste gebruik ?
groetjes faye

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:38

Haal je alle vacht eraf? Zit je dan niet met verbranden in de zon etc?
De vacht beschermt ook tegen de felle zon lijkt mij
Dus dat wordt dan insmeren of toch een deken zou ik denken...

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:43

ik weet nog niet of alle vacht erafgaat, ik denk vooral borst onderbuik en mss men zadel erin te laten staan en zen benen buiten de kootjes maar weet niks van zulke patronen moet ik nog vragen ik denk dat men vraag bij hem ook wel een juist antwoord zal krijgen mss weet hij uit ervaring mss best dnekje of niet, maar alle info welkom

ga nu een wandelingetje maken
doei..