verhaart nog helemaal niet, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

verhaart nog helemaal niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 11:44

Hallo,

er staan meer van dit soort topics hier, die ik al doorgelezen heb, maar die gaan bijna allemaal over paarden die wel al een beetje verharen.

mijn shet heeft een mega dikke vacht, en verhaart nog geen haar! dan kunnen sommigen wel zeggen dat ik goed moet rossen of met zo'n schuurblokje, maar ze zitten echt allemaal nog muurvast dus dat heeft totaal geen zin.
hij voelt wel warm op stal maar zweet nog niet erg, alleen met rennen zweet hij wel wat sneller.

moet ik het nu gewoon maar afwachten of hij nog gaat verharen? en als ik hem nu ga scheren, moet hij dan een deken op? hij staat buiten met een schuilhokje..

bedankt alvast

Fritsiej

Re: verhaart nog helemaal niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:49

De shetjes die bij mijn vz fjordje op stal staan verharen ook pas sinds een week..
Het word nu al wat warmer dus even afwachten denk ik..

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 11:50

maar het is nu al zo warm...? mn andere shet loopt al zowat in dr zomervacht en de shets van stal verharen ook al als een gek..

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:51

mijn shetjes verharen nu heeeel erg en zijn nu denk ik een weekje bezig,mischien kan je wat lijnzaadolie door zen bix doen heb ik ook gedaan en troen ging het wel beter ,mischien word het daar door wat beter succes ermee

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:54

als je het verharen wilt activeren moet je maar dagelijks een scheutje (zonnebloem)olie door wat eten doen! dan verhaart hij snel genoeg... meer dan je lief is!

succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:57

Hoe oud is je shet? De nachten zijn nog best koud, misschien is het gewoon ene koukleumpje en houd hij zijn vachtje wat langer vast? je kunt hem met lijnzaadolie en de juiste brokken (er bestaan brokken die het verharen een handje helpen) een stukje op weg helpen.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 12:02

ik zal lijnzaadolie bestellen.. hij is bijna 3 jaar, en is wel erg ziek geweest, en is in een half jaar erg opgeknapt, dat zal er mee te maken hebben denk ik?

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:06

Lijnzaad voeren als dat op is doorgaan met lijnzaadolie over het voer te geven ... en je zal zien dat je pony verhaart als de beste

Dat hij ziek is geweest kan er inderdaad ook mee te maken hebben , heeft mijn pony ook gehad..die was een tijdje niet echt lekker en zijn harenkleed zag er niet meer uit, was echt zielig. Toen ben ik hem vitaminen gaan bijvoeren en dus ook lijnzaad en sindsdien voer ik altijd lijnzaadolie. Hij heeft nog nooit zo'n mooie vacht gehad

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 12:07

kan ik ook alleen beginnen met lijnzaadolie? heb namelijk niet de mogelijkheid om water of iets anders te koken, en lijnzaad moet gekookt worden toch?

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:14

niet dat ik weet ik heb gewoon altijd lijnzaadolie in zon cherryken( hoe je het ook maar schrijft) en ik kook het niet en doe het gewoon door de brokken
En het gaat prima met het verharen bij die van mij
(En ik gebruik aleen lijnzaad)

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:56

Dat hij ziek is geweest zal er idd mee te maken hebben. Hij heeft waarschijnlijk veel energie nodig gehad om er weer bovenop te komen en daardoor nu wat in de war (lichamelijk). Hij is waarschijnlijk nog niet helemaal opgeknapt al lijkt dat uiterlijk wel zo.

Mijn shet verhaarde eerst ook niet. Toen ik hem kocht in juni zat hij volop in zijn wintervacht wat ook niet los liet. Mijn DA heeft me toen een vitamine suplement gegeven (kerabol) wat de varharing moest stimuleren.
Dat jaar kwam hij pas in augustus uit zijn vacht, maar het jaar daarna met betere omstandigheden en dat vitamine suplement was in juni alles er uit. Dit jaar gaat het weer een stukje beter.

Ik zou wachten met scheren. Hiermee breng je zijn natuurlijke ritme alleen nog meer in de war. Hij is pas 3 dus hoeft nog niet hard te werken toch. Laat het hem zoveel mogelijk zelf uitzoeken, dan gaat het dit jaar misschien wat minder maar zal op de lange termijn beter gaan.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:44

Afwachten inderdaad et komt vanzelf wel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 06:47

vitamine kuurtje geven, dat helpt vaak ook een hoop.
en inderdaad doordat hij ziek geweest is verharen ze vaak ook moeilijker

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:48

Laanzaadmeel, laanzaadolie of laanzaad voeren. Dit is goed voor de vacht.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:49

ALs het echt moeilijk op gang komt even de da bellen.
Die hebben er wel wat voor om dat te bevorderen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:03

Ik heb dat vorig jaar ook gehad met mijn paard. Die verhaarde maar niet en zat ook niet goed in zijn vel (letterlijk en figuurlijk dus). Hij kreeg toen al lijnzaadolie en had al een vitaminespuit gehad, maar dat haalde niets uit.
Toen heb ik hem een kuur "Opkikker" van de www.paardendrogist.nl gegeven en is hij eindelijk gaan verharen.