Boett-deken in de regen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Boett-deken in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 10:47

Sinds enkele dagen staat mijn merrie weer onder haar Boett-deken. Net zoals vorig jaar.

Ze staat nooit op stal en draagt haar deken dus in weer en wind. Ze heeft wel de mogelijkheid om te schuilen, maar ze doet dit bijna nooit. Als het regent blijft ze meestal gezellig buiten staan. Als het maar een buitje is, vind ik dat geen probleem. Na de regen is de Boett toch weer droog op een half uurtje. Maar soms stopt het niet met regenen en dan staat ze een hele dag of langer onder een natte deken. En dan heb ik wel een beetje schrik dat ze ziek wordt (want door de hele zomer haar deken op te leggen, heb ik gemerkt dat haar vacht niet waterdicht meer is door de deken. En ze raakt dus helemaal doorweekt)

Daarom dat ik eraan dacht ook een regendeken aan te schaffen om op zulke dagen over haar Boett aan te doen.
Maar ik vraag mij af of dat in de zomer niet te warm is?
Een andere mogelijkheid is zelf een regendeken maken uit een lichte ademende stof. Ik dacht eerst aan de kw stof. Maar volgens mij zal ze daar heel hard in zweten. Weet iemand misschien een goede stof om een regendeken in te maken?
Of bestaan er misschien ook speciale regen-zomerdekens of eczeemdekens die helemaal waterdicht zijn?

Wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie de beste oplossing?

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:30

Ik heb op dit moment een regendeken en een (kapotte) boettdeken bij mijn shet op. (de boet is oud en kapot, alleen het hals gedeelte is nog goed de rest wordt op zijn plaats gehouden door een dekensingel).
Als het warmer wordt krijgt hij alleen zijn nieuwe (hele) boett op. Alleen met zware regen doe ik dan de regendeken eroverheen. (Beetje afhankelijk van de temperatuur).

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:59

Als het echt plens weer is gaat de deken er overdag af en als het droog is weer op.
Ben ik niet thuis dan maar de ongevoerde regendeken op

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:30

mijn shet staat al 3 jaar met boett-deken van maart tot oktober, nooit af in de wei en altijd buiten. Ze kan schuilen, maar net als die van jou, ze doet het bijna nooit.
Boett-dekens zijn er wel voor gemaakt en drogen wel aardig snel op. Als je paard zonder deken staat in een regenbui droogt ie ook pas daarna op.
Ik heb haar tijdens een regenbui wel eens uit de wei gehaald, boett-deken en vacht hartstikke nat, maar op de huid was ze nog droog (even met je vinger voelen) en dat is het belangrijkste.

Ik houd de boett-deken wel op, anders wordt ze gek van mugjes en jeuk.

Myke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:38

Mijn paard staat van mei tot oktober onder een Boett deken in de weide. Als het stortregent is de vacht nat, maar de huid is droog. Dat is het belangrijkste.