Wat gebruiken jullie tegen zomerexceem(inwendig)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Wat gebruiken jullie tegen zomerexceem(inwendig)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:04

Melody heeft nu al 2jaar last van (denk ik)zomerexceem.
Ze schuurt haar manen aleen de buitenste rand en haar staart bovenop.
De eerste jaren heeft ze hier geen last van gehad maar daarna begon het..

Vorig jaar gebruikte ik fenonolf wat best goed hielp..aleen als ik een dag niet sprayde was het feest enschuurde ze weer..

Ik heb niet iedere dag de mogelijkhheid haar in te spuiten dus wilde eigenlijk iets door haar voer geven dat voert de staleigenaar namelijk dagelijks dan.

Wat raden jullie mij aan en wat zijn de ervaringen hiermee

ellepel

Re: Wat gebruiken jullie tegen zomerexceem(inwendig)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:48

de mijne zit net aan een kuur van aloe vera en zeealgen.
hebben allemaal een reinigende werking een zeer goed voor de huid:)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:20

De druppels schijnen, volgens een artikel door een DA in Hoefslag, slecht uit de hoek te komen.
Als reinigende en afwerende werking zou je ook knoflook kunnen proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:50

ohw....gedroogde brandnetel wil ook supergoed
gewoon kopen bij een reformzaak en dagelijks een handvol over het voer strooien, meeste paarden eten het zo op:)

voor reinigen en ondersteunen van de nieren, tegen eczeem omdat het de huid weer ondersteunt. en er zit best een waslijst met eigenschappen op, maar moet je zelf maar es gaan zoeken op google.
heb ik gedaan en zag dat pony veel mooier in het haar kwam en veeeel minder schuurde...aja:

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:59

ik gebruik sinds een week de boett deken. het werkt echt meteen, geen opgezette nek meer. Ook geef ik haar knoflook en zeewier door haar eten.

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:46

Ze heeft het niet zo erg dat ze een deken nodig heeft..ze schuurt vooral de wat warmere dagen en echt aleen maar het buitenste randje van haar manenkam en bovenop haar staard..

Ik zal brandnetel eens gaan proberen..
Knoflook heet ze helaas echt niet de poeder niet envers ook neit door haar voer..

diewertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:35

Mijn paard krijgt ook altijd appel azijn door zijn voer heen. Dit zuivert zijn bloed. Bij die van mij helpt dit samen met knoflook heel erg goed. Die van mij heeft het ook in hele lichte mate maar toch heb ik maar zo'n boett deken aangeschaft, vind het zielig als dat beest vreselijk jeuk heeft ook al is het maar af en toe. Het helpt ook om hem na zonsopgang buiten te zetten en voor zonsondergang binnen te halen. Rond deze tijden zijn de muggen namelijk het actiefst.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:07

Er zijn verschillende voedingsuppelementen, waarvan het effect niet is bewezen.
Heb de eerste jaren zeewier gebruikt, hielp niet echt (althans ik zag geen verschil).
Appelazijn schijnt trouwens ook NIET het bloed te zuiveren, stond een artikel in Bit, het doet niets.
Knoflook voor de stank en voor het bloed, maar niet ieder paard vindt het lekker. Die van mij eet het dus niet, schilfers eet ze omheen, poeder laat ze alles staan
Ook heb ik wel eens brandnetels gevoerd, dat vond ze wel erg lekker. Helpt niet tegen de eczeem, maar is wel gezond.

Vorig jaar ben ik begonnen met homeopatische druppels, maar na 3 maanden geen effect ben ik ermee opgehouden.

Nu krijgt ze zonnebloem olie en anders lijnzaadolie. De vacht wordt er gewoon beter van. Helpt dus niet echt tegen de stekende mugjes.

Verder heeft ze een Boett-deken en smeer ik haar in met eczema-balm (hoofd, oren, uiers, benen en buik).

Wat ik eens wou proberen is D-Itch poeder, heeft iemand daar ervaring mee?
Of Drainage Compositum druppels ?
Of het kruidenmengsel Stop-Itch (Wendals Herbs)?

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:22

Ik zat zelf ook de twijfelen of ik drainage compositum druppels zou bestellen en dat kruiden mengsel leek me ook wel iets..

Aleen weet niet hoe de ervaringen hiermee zijn..

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:25

ik heb drainage compositum gebruikt en mijn paard ging er heel veel van plassen, haar manenkam was minder hard en ze zat heel mooi in het haar! Ben benieuwd hoe het deze zomer gaat!

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:30

Puur Allergie lijkt me trouwens ook iets om te gebuiken.Iemand hier ervaring mee?

Met Drainage Compositum ging ze daar ook minder van schuren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:23

ik heb eind vorig jaar de mijne een kuur drainage compositum gegeven.
hij had erg veel schilfers in de manen en stalbenen.

stalbenen zijn nog steeds weg en de schilfes ook, ook werd zijn manenkam er iets dunner van.

nu moet ik nog even dit vertellen:

ap krijgt nu al een tijdje dagelijks aloe vera over zijn voer, en zijn manenkam is nog dunner geworden,bijna normaal.
alleen in t middenstuk( daar waar hij altijd schuurde) zitten nog twee verdikkingen,maar wel veel minder als hoe het was.

kan allemaal toeval zijn, t is nog afwachten hoe het straks verder gaat als het echte seizoen begint

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:50

Hoi,

Kan iemand mij vertellen wat drainage compositum is en hoe ik daar aan kan komen?

Mijn paardje heeft ook last van zomerexceem. Hij krijgt knoflook, helpt niet. Homeopatisch kruiden mengsel met o.a guldenroede, paardenbloem, herbasan, wilgenbast, nog meer knoflook en brandnetel. Helaas helpt dit ook niet. Verder behandel ik de staartwortel en de manenkam met een tea-tree lotion en gebruik ik vliegenspray. Werkt ook niet. Vorig jaar gebruikte ik tkc, maar dat is op basis van petrolium achtige stoffen. Volgens de fabrikant is dit veilig op korte termijn. Iedereen weet echter dat petrolium op lange termijn kankerverwekkend is, (dus dit middel is ongezond,) maar dat is cortico-zalf ook. De laatste werkt prima, het schakeld alle jeuk uit en onderdrukt de histamine productie (=kriebelstofje)... maar het is echte troep! Een deken schuurt hij gewoon kapot. Dus tot zover het vliegjes verhaal... Speciaal voer slaat ook niet goed aan.

Inmiddels weet ik niet meer zo goed wat ik moet beginnen...
Ik weet dat er nog een speciale inenting is, maar die heeft hoefbevangenheid als bijwerking... en mijn paardje is daar heel gevoelig voor. Niet echt aan te bevelen dus....

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:13

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:47

ribes nigrum heb ik vorig jaar geprobeerd.( wat trouwens al niet?)

niet duur ,flesje kost 12 euro bij de reformzaak.

ik had het idee dat t wel wat deed en er was zelfs nog een topic over ribes nigrum hier op bokt.

appie schuurde heel licht in de zomer, de huid was naar mijn idee rustiger en minder dik als normaal.
maar nadat het flesje leeg was en ik geen nieuwe haalde begon hij eigenlijk pas echt met schuren, toen werd de manenkam ook erg dik en ging de hele boel ontsteken..

of het gewerkt heeft?
geen idee ik merkte verderr helemaal niks aan hem dat hij de druppels kreeg,hij was niet anders in gedrag of wat ook.

dus t valt altijd te proberen

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:37

@ellepel:

Ribes Nigrum is de wetenschappelijke naam voor gewoon de zwarte bes, waar ze ook cassis van maken... Natuurlijk is die homeopatische versie in de geconcentreerde vorm, maar voor zo ver ik weet heeft het een licht ontsmettende werking die vooral goed werkt tegen schimmeltjes en aften. Ik zal eens kijken wat het zwarte besje allemaal voor wonderen kan verrichten... ;0)

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:42

@Lise81:
Helaas krijg ik met jouw link geen verdere info, want het product kan niet worden gevonden.

Misschien dat jij me in het kort kan vertellen wat er allemaal (de werkzame stoffen) in het middeltje zit? Ik neem aan dat het druppetjes zijn?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:53

Zomerexceem en hoefbevangenheid komen vaker samen voor. Beide hebben te maken met verkeerd afgesteld immuunstysteem/spijsvertering/verkeerd voeren.

Het paard inwendig weer in balans krijgen door reininging (bv drainagecompositium of een goede homeopathische arts) En het aanpassen van voer. Geen voer dat bewerkt is, dus geen muesli, of biks, geen/zo min mogelijk suikers en zolang het paard niet gestopt is met schuren ook geen gras. Wel hooi, graan en vit./min. supplement.

ukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:57

Wij hebben een fjord die al bijna haar hele leven zomereczeem heeft.
Dit jaar proberen we een 'pilletjes-kuur'
zie deze site: http://www.den-bosdries.tk/
Ik heb toch wel zo'n idee dat het wat helpt, maar echt zeker weet ik t niet, want het seizoen is nog niet echt begonnen.
ik ben benieuwd!

Arlette1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:58

mijn haflinger krijgt elke dag poeder van de paardendrogist door haar eten en heeft een zomerexceemdeken op, werkt erg goed tot nu toe.

vorig jaar was haar hele staart weg en had ze ook al haar manen weg!!!

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:22

[Het paard inwendig weer in balans krijgen door reininging (bv drainagecompositium of een goede homeopathische arts)]

@tamary: moet hij dan zo'n arts op eten... grin... P

All:
OK ff zonder dollen. Dat zomerexceem en hoefbevangenheid samen voor komen is een logisch verschijnsel, daarom vind ik het ook niet zo'n geweldig idee om een inenting te nemen die als bijwerking hoefbevangenheid heeft. Daarbij komt nog eens dat ik niet weet wat er precies in zo'n enting zit. Als er cortico achtige stoffen inzitten of andere stoffen die het imuun-systeem plat leggen is dat lekker slecht!

Onder tussen heb ik ff naar die ribes nigra gekeken en heb ik al zo'n flauw idee gekregen waarom de zwarte bes oraal ingenomen bloedzuiverend werkt. Zo'n besje zit vol met vitamine C. Dit zure pitamientje maakt korte mette met vrije radicalen. (Onwelkome eiwit- of suikerachtigeverbindingen die tijdens de afbraak worden omgezet in gifstoffen, die weer opgeslagen kunnen worden in bep.weefsel o.a vet bla,bla) Dit vitamine verhaal is trouwens ook het geval bij brandnetel, hoewel ik me afvraag wat er aan vitamines overblijft als je de plant droogt.???

Hoe dan ook mijn paardje staat al op speciaal voer en toch mag het niet baten... Zo langzamerhand weet ik het niet meer... misschien is eenzame opsluiting (op stal en 2 uurtjes paddock) toch de enige oplossing. ( Dat zou wel sneu zijn, want hij vindt het heerlijk om met zijn maatjes te spelen.

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:26

ukie schreef:
Dit jaar proberen we een 'pilletjes-kuur'

Hi, wat houdt zo'n pilleje in? Ik heb de site wel braaf bekeken, maar naast positieve reacties van een paar mensen is er geen info over het product. Het bestaat uit kruiden, maar ja... welke...?

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:41

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:01

Canis schreef:
[Het paard inwendig weer in balans krijgen door reininging (bv drainagecompositium of een goede homeopathische arts)]

@tamary: moet hij dan zo'n arts op eten... grin... P

Handige zin, hè?

Nee, om een kuur voor te schrijven die specifieker bij jouw paard past. Wat ik hier kan aangeven is zeg maar EHBO niveau.

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:07

Hallo allemaal,

Mijn verzorgfjordje had vorig jaar ook ontzettend last van zomerexceem, we geven haar nu een soort van pasta, zit eruit als chocopasta, geen idee hoe het heet, tussen een broodje of plukje hooi.
Nu hebben de twee andere fjorden die ook zomerexceem hebben al zo'n Boett deken op en zij nog niet, ze schuurt absoluut niet dus het zal wel helpen...
Zal morgenochtend wel eventjes kijken hoe het spul heet...