Hoofd scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Hoofd scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:19

Vorig jaar heeft mijn pony erge kale plekken op zijn hoofd gehad. Die plekken waren kaal soms bloederig en met etter.Volgens de da kwam dit voornamelijk door het verharen en moest ik hem scheren op zijn hoofd, wassen en daarna insmeren met een of ander zalfje. (iets met hydro geloof ik).

Nu kwam ik erachter dat hij aan de onderkant van zijn hoofd weer begint. Nu wil ik het eig voorkomen dat hij weer van die kale bloederige plekken krijgt.Dus wilde ik hem scheren, op zijn hoofd, vinden jullie dit ook een goed idee of niet?

Vorig jaar had hij nm er erge last van.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:49

Hij zal zich wel stuk schuren omdat hij erge jeuk heeft.
Goed borstelen en regelmatig wassen helpt wel.
Zeker weten dat het geen bacterie, schimmel oid is???

Hoofd scheren op dit tijdstip.....wordt wel erg lelijk hoor....vergeleken met de rest.
Maar goed als het niet anders kan kun je het doen.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:07

hij heeft idd vreselijke jeuk. Ik borstel hem elke dag maa het helpt niet tegen de jeuk.ik denk niet dat het een bacterie of schimmel is, omdat het ook echt korsten zijn en alleen op en bij zijn hoofd.
Wassen helpt helaas ook niet buiten dat, vind hij het verschrikkelijk om water op zijn hoofd te hebben. Waardoor dus alles nat is ( incl mij) behalve zijn hoofd

Ik ben nu toch wel erg aan het twijfelen nog steeds. Ik weet dat het erg lelijk word als ik hem nu nog scheer, maar van de andere kant ik doe alleen zijn hoofd. Vorig jaar zag het er ook niet uit als zijn hoofd half kaal was ( echt kaal) met bloederige en etterige korsten erop.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:20

vraag dierenarts of hij niet een tip heeft? Misschien heeft hij wel een zalfje waardoor de jeuk weggaat of zo, nu je er op tijd bij bent

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:33

Je kunt het hoofd wassen met een spons. En als het de onderkant van zijn hoofd is waar het begint...zit het halster misschien te krap?

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:17

Hij heeft voldoende ruimte over onderaan zijn hoofd, maar hij heeft het halster alleen om als ik hem ga poetsen dus in de wei niet.

Ik heb vandaag nog eens goed gekeken en er zitten al best veel dikke korsten onderaan (in die groeve zeg maar tussen zijn kaken) en aan de zijkant kleine kale plekken.De haren onderaan zitten ook niet echt los en zijn ruw.

Zou het echt veel uitmaken als je hem wast met een spons?Omdat de haren ook nog niet echt los zitten?
Overigens op de rest van zijn hoofd en lichaam vliegt het er bijna af

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:02

Nee dat zou niets uitmaken. Zijn hoofd wordt toch ook nat als hij in de regen staat?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:22

Ik zou het eens goed wassen, maar scheren in deze periode? .. Alleen als het echt echt moet natuurlijk.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:32

Ik zou ook liever niet scheren.

Een van mijn pony's heeft het op haar voorhoofd, kale plekjes, soms zelfs wondjes. Puur van de jeuk ondanks dat ik haar minimaal om de dag flink poets. Ze vind het ook heerlijk als ik met een rosborstel over haar voorhoofd ga om al dat losse haar weg te krijgen.
Met een paar weken is het als het goed is weer over(was vorig jaar ook zo).

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:35

Ik heb hem gister toch geschoren, omdat de etter en het bloed nu ook aan de zijkant en op zijn voorhoofd zat. Toen ik hem scheerde kwamen er nog meer plekken tevoorschijn.

Ik maak vanmiddag fotos en die zal ik hier ook zetten.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:40

Je zit denk ik net op het randje wat scheren betreft.Ze zijn nog maar net begonnen met verharen dus ik denk dat de vacht wel weer mooi terug komt.En beter een kaal hoofd dan de hele dag jeuk lijkt me.Zou toch even aan je dierenarts vragen of hij iets op kweek wil zetten om te kijken of het niet schimmel of zo is.Dan weet je het in elk geval zeker.

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:43

aerdenhout1 schreef:
Je zit denk ik net op het randje wat scheren betreft.Ze zijn nog maar net begonnen met verharen dus ik denk dat de vacht wel weer mooi terug komt.En beter een kaal hoofd dan de hele dag jeuk lijkt me.Zou toch even aan je dierenarts vragen of hij iets op kweek wil zetten om te kijken of het niet schimmel of zo is.Dan weet je het in elk geval zeker.

helemaal mee eens

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:48

Maar met schimmel zou hij het toch ook op de rest van zijn lichaam moeten hebben?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:52

Nee hoor dat hoeft niet perse.En ik zei schimmel maar je hebt natuurlijk nog veel meer dingen waar ze kaal van worden en jeuk van krijgen en dat kan alleen een dierenarts zien door het op kweek te zetten.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 09:09

Wat raar dan eigenlijk dat de da vorig jaar dat ook niet gedaan heeft.Daar ben ik toen langs gegaan en het voorgelegd en die heeft gezegd dat ik hem op die plaatsen moest scheren, wassen en daarna een zalfje (hydro nog wat) er op moest smeren. Zonder dat hij het eig gezien had.

Ik ga zo eerst vooral kijken hoe het er nu mee staat en foto's ervan maken.
Kan ik die ook evt laten zien aan de da of het idd van een huidaandoening komt of dat het van de jeuk is.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:22

Toevallig Hydrocortiderm(zo ongeveer, heb het flesje hier niet staan)?
Ik dacht dat dat een antibiotica smeersel was(wij hebben er iig nog een halfe fles van staan van toen we het voor de pony van m'n zusje moesten gebruiken). Je moet wel handschoenen dragen met dat spul.

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:42

Dennis schreef:
Toevallig Hydrocortiderm(zo ongeveer, heb het flesje hier niet staan)?
Ik dacht dat dat een antibiotica smeersel was(wij hebben er iig nog een halfe fles van staan van toen we het voor de pony van m'n zusje moesten gebruiken). Je moet wel handschoenen dragen met dat spul.

Er zit wat antibiotica (neomycine) en cortico's (prednison) in. Dus zowel jeuk stillend als ontsteking remmend. Het beste resultaat bereik je met 2 à 3 x daags dun inmaseren (trek handschoienen aan )

Ik zou idd ook scheren en insmeren met hydrocortiderm. Is het vorig jaar weggegaan met deze behandeling ?? Als het namelijk schimmel is zou het theoretisch niet op hydrocortiderm reageren en zouden de klachten niet verdwijnen.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:01

Hier wat foto's hoe het er vandaag uitzag.

De onderkant van zijn kaak
Afbeelding

nog een keer
Afbeelding

Zijkant van zijn hoofd
Afbeelding

Zijn voorhoofd
Afbeelding

Nog een keer de onderkant
Afbeelding

Dat gele wat je ziet is etter, denk ik , of wondvocht.
Op de foto's heb ik er nog niks opgesmeerd of schoongemaakt!

en wat denken jullie?

ukkiepuk

Re: Hoofd scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:17

Het lijkt op wat, wij bij honden en katten noemen, een hotspot. Zij veroorzaken het zelf door te krabben/bijten. Je krijgt als het ware een schaafplek waar wondvocht op komt en daar weer ontsteking bij. Dan zie je echt van die pusplekken en deze plekken zijn rustiger. Bij een hotspot zou de hydrocortiderm het goed moeten doen om de plekken te bestrijden.

IK ben natuurlijk geen da Bovendien bestrijd je de symptomen wel maar niet de oorzaak.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:32

Als ik jou was zou ik even een andere dierenarts laten komen die het wel goed na wil kijken.Het kan ook een alergie zijn want in het voorjaar komen er natuurlijk ook weer allerlei bloemen en planten tot leven.

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:44

K heb er verder geen vestand van, *foto's zien er niet zo lekker uit) k zal gewoon het advies van de DA opvolgen, als het erger word of niet werkt, gewoon weer even bellen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:18

Sluit me bij commentaar aan van Aardenhout.

Hydrocortiderm, prima middel bij dat soort dingen. Bij mij staat ook altijd een fles in m'n kast. Wel idd met handschoenen opdoen, door de cortisonen erin werkt het huidverdunnend; ook een rede waarom je het niet altijd hele jaar door mag gebruiken, maar maar heel even

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:32

Ik zou er een dierenarts bij halen

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:56

ik heb dat ook gehad bij 1 van mijn paarden, maar dan op de maantop, ik heb dr eczeemzalf opgesmeerd (gewoon van mezelf, wel een hormoonvrije zalf) en fucidine (=ontstekingremmer) en t was binnen 2 dagen weg... mja niet iedereen heeft eczeem en dus die zalf nodig