'Sokje' knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee_

'Sokje' knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:43

Hallo,
Mijn nrps ruin heeft 'sokjes' om het zo maar even te zeggen.
Afbeelding
Het is niet echt een duidelijke foto, maar je kan het hier in iedergeval zien.
Maar zo ziet het er dus uit bij elke 4 zijn voeten. Nu wil ik het graag gewoon netjes kort hebben. Maar ik hoor van die ene van dat het wel weer kan, maar die ander die zou het weer niet doen vanwege het mok. Hij gaat denkik eind mei het land op, en nu staat die elke dag wel 3/4 uurtjes buiten in een paddock. Als het heeft geregend is die paddock best nat, maar zoals vandaag met dit weer is die gewoon droog. Nu wil ik graag jullie mening horen, wat zouden jullie doen? Die 'sokjes' nu knippen, of nog even wachten, of gewoon lekker laten zitten?
Het is dus gewoon voor de netheid want ik vind het er nu zo slordig uitzien.
Alvast Bedankt
Sabine

Owja, en ik weet niet of het hier goed staat, maar wist niet waar ik het anders neer moest zetten.

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:12

ik zou ze knippen of nog liever scheren.. kan geen kwaad lijkt me, als je maar goed oplet

PardoesJessi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:15

Zeker als je op wedstrijd gaat staat het netter als de sokken eraf zijn! Ik heb nog nooit gemerkt dat ze dan eerder mok zouden krijgen. Zeker als ze niet de hele dag buiten staan, dus een deel van een dag droog in stal, zie ik weinig problemen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:40

Ik zou idd knippen als je dat mooier vind, maar de sokken hebben wel degelijk een functie.

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:42

Ik scheer 't altijd, vind 't geen gezicht anders... Maar das ieder z'n eigen keus

crabbybitch

Re: 'Sokje' knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:45

Hoe meer haar aan de benen, hoe langer het nat blijft en dus kans op mok!!Gewoon kort knippen en nog liever scheren dan droogt het been veel sneller!!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:47

ik scheer de kootholtes altijd uit en scheer de lange haren aan de pijp netjes weg..... ik ben nu eenmaal anti-haar, hihihi.
Mijn paard heeft nog nooit mok gehad....

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:52

Als je het niet lelijk vind dan zou ik het laten zitten. Het zal er wel niet voor niets zitten.

Ik knip het bij mijn paardje wel netjes bij, ik vind zo'n sok niet echt netjes staan. Maar dat is persoonlijke smaak denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:19

die sok heeft eigenlijk 2 functies...

in de zomer beschermd hij tegen de zon, vooral bij witte kootholtes kan het dan verbranden en beschermd de sok er dus tegen.

als het regent beschermt het de kootholte doordat de regen van bovenaf op het paard komt en via de sok er zo vanaf glijd zonder dat de kootholte nat word.

maarrrrrrr

als je dier in nat land staat en dus tot "zijn sokken erin staat" dan heb je dus meer kans dat door die sokken de boel veel langer nat blijft, het lekker warm word en je zo dus meer kans hebt op mok, maar mok is ook een kwestie van een iets mindere afweer, dus de een krijgt het wel en de andere niet.

t is maar net wat je mooier vind staan, wel er af of niet

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:39

kees2 schreef:
Hoe meer haar aan de benen, hoe langer het nat blijft en dus kans op mok!!Gewoon kort knippen en nog liever scheren dan droogt het been veel sneller!!

wat een onzin!
mijn paard heeft mega sokken en heeft in de winter aardig in de drek( plassen, modder etc) gestaan... ze heeft geen mok gehad( terwijl trekparden daar aardig gevoelig voor zijn) en dr kootholtes zijn al die tijd droog geweest. het heeft dus juist wél een functie!

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:09

Dit kan ik beamen: mijn paardje heeft zoals ik al schreef geen sokjes maar ze heeft aan haar voorbeen wel wat mok (t is ook een schimmel) maar haar 2 stalvrienden, 2 tinkers, met enorme sokken hebben nergens last van. Staan bovendien ook nog veel meer in de modder.

Denk dus ook dat de sokken weldegenlijk een functie hebben.

Maar ja, het oog wil ook wat!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:19

roossie22 schreef:
kees2 schreef:

wat een onzin!
mijn paard heeft mega sokken en heeft in de winter aardig in de drek( plassen, modder etc) gestaan... ze heeft geen mok gehad( terwijl trekparden daar aardig gevoelig voor zijn) en dr kootholtes zijn al die tijd droog geweest. het heeft dus juist wél een functie!

Lichaamshaar heeft ook een functie!!!!
Laatst bijgewerkt door crabbybitch op 07-04-06 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:21

ellepel schreef:
die sok heeft eigenlijk 2 functies...

in de zomer beschermd hij tegen de zon, vooral bij witte kootholtes kan het dan verbranden en beschermd de sok er dus tegen.

als het regent beschermt het de kootholte doordat de regen van bovenaf op het paard komt en via de sok er zo vanaf glijd zonder dat de kootholte nat word.

volledig eens!

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:25

Er wordt gezegd dat ze o.a. beschermen tegen mok. Daarentegen hebben paarden met veel sokken eerder last van mok. Dus hoe het nou zit weet ik niet. Ik knip ze gewoon en heb nog geen problemen gehad.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:29

dit kleine beetje sok hierboven geeft geen mok, hierbij moet je meer denken aan de sokken van een tinker etc etc...
Als je het mooier vind en wedstrijden rijdt kun je het er beter afhalen en anders laat je het zitten. Scheer je het en ben je bang dat ze mokgevoelig is? Maak dan als ze uit de wei komt haar kootholtes droog met een handdoek

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:30

ze... sorry tis een ruin

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:33

Cyntje schreef:
dit kleine beetje sok hierboven geeft geen mok, hierbij moet je meer denken aan de sokken van een tinker etc etc...
Als je het mooier vind en wedstrijden rijdt kun je het er beter afhalen en anders laat je het zitten. Scheer je het en ben je bang dat ze mokgevoelig is? Maak dan als ze uit de wei komt haar kootholtes droog met een handdoek

Inderdaad, ben je bang voor mok gewoon even met een handdoek droogmaken. Geknipte sokjes staan in ieder geval wel een stuk netter!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:06

kees2 schreef:
Lichaamshaar heeft ook een functie!!!!

idd en dat haal ík weg omdat ik het geen gezicht vind..... de reden die jij gaf was niet dat je het niet vind staan, maar omdat het mok zou geven.... beetje meten met 2 verschillende maten dus

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:37

Het heeft idd wel degelijk een functie en vind het bij de meeste paarden niet misstaan.
Voor op wedstrijd vind ik het wel netter dat ze afgeknipt worden maar niet *knipknipknip* alles eraf, neen, je neemt het haar en trekt het strak loodrecht naar beneden en knipt dan evenwijdig met de grond zodanig dat het meeste eraf is maar er nog altijd (bijna niet zichtbaar) stukje overblijft die het water afdrijft.
Maar bij de barokke paarden vind ik het eerder een eigenschap, daar vind ik het onnodig

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:56

Om eerlijk te zijn vind ik het zelf niet erg mooi als ze zon sok hebben. Scheer bij mijn merrie de kootholtes ook altijd uit daarom .

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:11

ach het blijft een kwestie van ´smaken verschillen´, ik denk daarom ook dat de TS gewoon moet kijken wat ze nu wil doen...

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:27

Super bedankt allemaal voor de antwoorden, ik ga het denkik gewoon knippen zoals Aminatjj zei. Bedankt allemaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:48

De vetlok; kun je beter laten zitten, heeft een vocht en vuil afvoerende functie, andere zijn van mening dat er 'troep' in blijft zitten wat mok veroorzaakt, dus als gaat knippen, is dat dan maar je eigen keuze

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:37

Inderdaad, altijd een klein 'afdakje' laten zitten zodat het aflopende water niet in de kootholte loopt.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:16

kees2 schreef:

inderdaad! afhalen is ook veel mooier en staat verzorgder