Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:12

Parouscha vind haar hoofd ook niet leuk.
Maar ook dat scheer ik met het grote apparaat kaal.

Hoorde ook dat je moest scheren tijdens de verharing??
Dan komt het haar niet zo snel terug oid?

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:29

Chrystal-gek schreef:
Mork schreef:
Op de rug laat ik haar zitten in de vorm van een gelpad, net iets breder. Ook dit teken ik af met een krijtje zodat het aan beide kanten gelijk is. Ik laat het ook zitten op de schoft en laat het dan gelijkmatig afglijden naar de rug, zodat het er gestroomlijnt uitziet. Dit om zijn rug te beschermen tegen het zadel en zo eventuele schuurplekken te voorkomen.


Heb je hier misschien een foto van?
Van dat stukje wat je op de schoft laat zitten en dan laat afglijden naar de rug?

Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en daar komt het zadel dan ook niet (heb ook een zadel met terug gesneden kamer).
De deken valt hier dan ook overheen en ligt dus verder dan de schoft.


Ik laat dat namelijk ook zitten ivm het schuren van de deken. Je scheert gewoon vanaf 10 cm van de schoft richting rug en dan scheer je gelijk sjabrak vorm of gelpad vorm, heb helaas geen foto.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:31

hoi

ik wil mijn pony voor het eerst laten scheren dit jaar, denk alleen niet dat het alleen met een praam lukt..wat kan ik als middel gebruiken als het niet gaat? ze begint nu al iets vacht te krijgen, kan ik al regendeken omdoen (ze staat snachts op stal en overdag poos buiten) of is dat te warm nu?en wanneer kan ik het beste mijn pony laten scheren, kan het overigens met een scheer apparaat wat ook bij koeien word gebruikt? (is van mijn vriend en die denkt dat het ook altijd bij paarden word gebruikt) en hoeveel dekens moet ik opdoen na het scheren? hoe weet ik wat warm genoeg is..?bedankt!

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:31

Ineke2 schreef:
[img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7IEXYL33[/img]

Ik had het zo vorig jaar.
*let niet op de troep, mestbak was net geleegd *

Idd zoals hier op de fotoo alleen ik laat het iets meer doorlopen op de schoft. Tis maar een klein stukje.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:36

Bonny4life schreef:
hoi

ik wil mijn pony voor het eerst laten scheren dit jaar, denk alleen niet dat het alleen met een praam lukt..wat kan ik als middel gebruiken als het niet gaat? ze begint nu al iets vacht te krijgen, kan ik al regendeken omdoen (ze staat snachts op stal en overdag poos buiten) of is dat te warm nu?en wanneer kan ik het beste mijn pony laten scheren, kan het overigens met een scheer apparaat wat ook bij koeien word gebruikt? (is van mijn vriend en die denkt dat het ook altijd bij paarden word gebruikt) en hoeveel dekens moet ik opdoen na het scheren? hoe weet ik wat warm genoeg is..?bedankt!



Ik geloof dat je een rustgevend middel kunt geven in pastavorm. Ik geloof dat het Sedalin ofzo heet. Een vriendin van mij geeft haar paard dat want die vind de scheermachine niets! Met wat rustgevends ondergaat ze het prima!!!!

De deken die je opdoet is afhankelijk van of je paard binnen of buiten staat en de temperatuur natuurlijk. Die van mij staat binnen en na het scheren doe ik hem een 300 grams deken om. indien erge kou en vrieskou , -10 ofzo heb ik nog een 500 grams deken achter de hand. Dit meer om te voorkomen dat hij dan in zijn haar schiet.

Puera

Berichten: 8131
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:03

Mork schreef:
Ik geloof dat je een rustgevend middel kunt geven in pastavorm. Ik geloof dat het Sedalin ofzo heet. Een vriendin van mij geeft haar paard dat want die vind de scheermachine niets! Met wat rustgevends ondergaat ze het prima!!!!

De deken die je opdoet is afhankelijk van of je paard binnen of buiten staat en de temperatuur natuurlijk. Die van mij staat binnen en na het scheren doe ik hem een 300 grams deken om. indien erge kou en vrieskou , -10 ofzo heb ik nog een 500 grams deken achter de hand. Dit meer om te voorkomen dat hij dan in zijn haar schiet.

Sedalin is sinds ongeveer een jaar uit de handel genomen. Maar er zijn wel alternatieven weer verkrijgbaar. Zowel bij de dierenarts als bij de ruitersportzaak dacht is. Sowieso wel bij de DA.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:35

sedalin uit de handel??

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 00:13

Sedalin uit de handel?
Oh? Tja ik hoef het niet te gebruiken dus dat wist ik niet

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:07

Scheren jullie ook het hoofd van je paard? Of alleen de kaak?

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:43

Vorig jaar is de kaak meegeschoren tot aan de plek waar de bakstukken van het hoofdstel zitten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:53

Sedalin is een hele poos uit de handel.
Triangel is de nieuwe meende ik.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:19

ik heb een warm winterdeken van ik dacht 250/300 gram die ook waterdicht is, zou dit na het scheren genoeg zijn (ze staat snachts op stal in een warme stal en staan namelijk ook koeien en die geven veel warmte af) ik heb ook nog een dunne winterdeken van rond de 100 gram denk ik, niet waterdicht, verder heb ik nog een wollenfleecedeken en een zomerdeken, kan ik hiermee vooruit? en wat zouden jullie opdoen na het scheren?

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:54

ja ik scheer ook het hele hoofd (zie foto vorige pagina) vind het persoonlijk niet mooi het hoofd niet te scheren.

ja er is verschil tussen koeien en paardenmessen. geen idee wat een messenset kost, is vast wel te vinden op internet.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:59

via google:



Messenset
Messenset voor Aesculap Econom II Equipe.
€ 32,50


Messenset
Messenset voor Heiniger Delta
€ 28,00


weet niet welk apparaat je hebt, maar je moet dus op ongeveer 30 euro rekenen.

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:30

Mag ik vragen waarom Sendalin uit de handel is ? Ik heb het altijd bij mijn pony gebruikt, en goede ervaringen mee moet ik zeggen..
(Voor 2 jaar terug heb ik haar het laatst hiermee behandeld geloof ik)

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:37

Shoq was super rustig bij het scheren. De eigenaresse zei dat ze hem al veel vaker had geschoren in de winter. Ze deed het ook zelf. Zonder verdoving/praam helemaal geschoren tot hoofd (inclusief bles etc) behalve stukje bij de staart uiteraard en onder het zadel de vorm van het gelpad...

vièro
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:13

Suzy schreef:
Ok, hier dan even een vraagje van mijn kant,
In de winter laat de ik de paarden altijd scheren. Maar nu was ik aant denken, het kost me elke keer 35 euro en als je drie paarden scheert, misschien wel twee keer in een winter kan je net zo goed zelf een scheerapparaat aanschaffen.
Maar mijn vraag dus of het erg moeilijk is om zelf te scheren, hoeveel gemiddeld een goed degelijk apparaat kost en wat er zoal aan onderhouds en vervangingskosten bij komen kijken.
Alvast bedankt!
Bij verschillende paardensport zaken kun je ook een goed scheer apparaat huren. Een vriendin van mij heeft er wel eens een gehuurd voor 25,- euro per dag bij Hyporama (rotterdam) Dus als je zo een ding nou zelf huurt en voor een leuk prijsje voor anderen hun paarden scheert dan ben je goedkoop uit zonder een apparaat aan te hoeven schaffen.
Esther

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:19

maar waarom ken ik dan mensen die ook met koeien scheerapparaat scheren en ook een heel mooi resultaat hebben? mag/kan het officieel niet dan?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:20

zijn er meerdere die hier mee scheren?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:27

Ik geloof dat de messen breder staan. Een voor paarden is fijner daardoor krijg je een netter resultaat, althans, dat is mij verteld.... Ik had altijd met 'paarden-messen' geschoren.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:57

zou je dan in zo'n scheerapparaat ook andere messen kunnen doen (de fijnere) waardoor het wel kan? ik kan dan namelijk altijd scheren met t apparaat van mn vriend zou wel net zo makkelijk zijn, en als ik dan de mesjes moet aanschaffen is wel voordeliger!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:09

Ik meen dat dat op de meeste apparaten dat wel kan !! De 'aansluiting' is in de meeste gevallen hetzelfde alleen de messen verschillen dan...

Kijk even welk apparaat je gebruikt en dan kan je het mss op internet nazoeken !?!?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:11

Ludora schreef:
Ik meen dat dat op de meeste apparaten dat wel kan !! De 'aansluiting' is in de meeste gevallen hetzelfde alleen de messen verschillen dan...

Kijk even welk apparaat je gebruikt en dan kan je het mss op internet nazoeken !?!?


bedankt zal eens gaan kijken en zoeken!

Zazou_Murier

Berichten: 203
Geregistreerd: 29-08-04

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:56

Ik scheer ze helemaal behalve een gelpad op de rug (ook hoofd helemaal) vind ik het mooist en handigst (concourspaarden) Die gelpad kan je ook weglaten heb in belgie wel gezien dat ze alleen de schoft nog laten zitten (10 cm) en dat ging ook goed.

Daarna spons ik ze helemaal van top tot teen af met lauwwarm water. geen haartje meer over en geen grauwe kleur van het haarvet!!!!!dan een wollen deken op (20 min) en dan de stal dekens

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:52

vièro schreef:
Suzy schreef:
Ok, hier dan even een vraagje van mijn kant,
In de winter laat de ik de paarden altijd scheren. Maar nu was ik aant denken, het kost me elke keer 35 euro en als je drie paarden scheert, misschien wel twee keer in een winter kan je net zo goed zelf een scheerapparaat aanschaffen.
Maar mijn vraag dus of het erg moeilijk is om zelf te scheren, hoeveel gemiddeld een goed degelijk apparaat kost en wat er zoal aan onderhouds en vervangingskosten bij komen kijken.
Alvast bedankt!
Bij verschillende paardensport zaken kun je ook een goed scheer apparaat huren. Een vriendin van mij heeft er wel eens een gehuurd voor 25,- euro per dag bij Hyporama (rotterdam) Dus als je zo een ding nou zelf huurt en voor een leuk prijsje voor anderen hun paarden scheert dan ben je goedkoop uit zonder een apparaat aan te hoeven schaffen.
Esther


Als ik het zo'n beetje aan de ervaringen hoor, zijn die apparaten die je leent niet veel soeps, vaak begeven ze het na een bepaalde tijd, of scheren ze niet erg optimaal.
Veel mensen die zo'n ding huren gaan er vaak niet zo netjes mee om als dat het hun eigen apparaat is.

Nog even een vraag: Welke scheerapparaten raden jullie aan en welke absoluut niet?