Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:21

spokey schreef:
Wanneer gaan jullie scheren?

denk half of eind oktober

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:29

ik ook:)

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:35

Ik zat zelf aan eind oktober/begin november te denken...
Wil hem nu zo lang mogelijk zonder deken laten staan en als zijn vacht echt niet meer droog te stappen is met rijden dan het scheerapparaat erover heen...

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:59

ik heb deze:

Afbeelding

aesculap econom


hij is duur, maar scheer heel fijn en schijnt niet kapot te krijgen te zijn.

dus als mensen nog iemand zoeken om een paard te scheren... bied ik me aan

Wilke

Berichten: 685
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:03

ik wil mn paardje ook graag laten scheren maar ik zou graag willen weten hoe ik dat met dekens moet doen?? Hoe dik ?? En ook een regendeken of wat?? bEDANKT

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:05

hara is typisch iets fries ik kende het ook niet tot ik een keer stage moest lopen in minnertsga.

ik laat het doen bij merel(omdat zevrij nerveus kan worden en ik daar echt niet de handigheid voor heb en ik al helemaal geen jachtmodel er netjes in krijg )

willem doe ik zelf als het nodig is. ik heb het 2 jaar gedaan, maar tot nu toe zit hij perfect in de vacht, zo goed heeftie er nog nooit in gezeten, dus ik laat hem zo lang mogelijk zonder scheren.

ik had al een adv gezet voor merel dus als iemand zich geroepen voelt om haar te scheren???? ze staat in katwijk

EquineNature

Berichten: 157
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Soest

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:54

Ik wil deze herfst/ winter mijn pony scheren, hij kweekt namelijk een vacht van ong. 10 cm! Het meeste vacht kan ik redelijk in toom houden met dekens, maar dan hou ik alsnog een vacht van ong. 3 cm.

Hij is vorig jaar voor het eerst geschoren (dekenmodel) Dit jaar wil ik hem scheren volgens het jachtmodel.
Het probleem is nu dat ik ook de benen zou willen scheren omdat het verschil tussen zijn geschoren vacht en niet geschoren vacht zo groot is dat het er niet mooi uitziet. (Ik besef heel goed dat het er niet mooi uitziet maar wel heel functioneel is. )
Maar omdat mijn pony in de winter elke dag ong. 6/8 uur buiten staat vraag ik mij af of het kwaad kan als hij met geschoren benen buiten staat.
hier nog even een foto van mijn eerste scheer-resultaat:
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:57

Je kan ook tot aan de knieƫen scheren en dan het laatste stukje tot aan de knie/op de knie met de haargroeirichting meescheren. Dan is de overgang vloeiender en is het resultaat mooier om te zien.

Zo houd hij toch het haar wat nodig is op het land

lumikki
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-09-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:12

Ik ga scheren wanneer het nodig is!!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 23:27

zohra schreef:
Ik wil deze herfst/ winter mijn pony scheren, hij kweekt namelijk een vacht van ong. 10 cm! Het meeste vacht kan ik redelijk in toom houden met dekens, maar dan hou ik alsnog een vacht van ong. 3 cm.

Hij is vorig jaar voor het eerst geschoren (dekenmodel) Dit jaar wil ik hem scheren volgens het jachtmodel.
Het probleem is nu dat ik ook de benen zou willen scheren omdat het verschil tussen zijn geschoren vacht en niet geschoren vacht zo groot is dat het er niet mooi uitziet. (Ik besef heel goed dat het er niet mooi uitziet maar wel heel functioneel is. )
Maar omdat mijn pony in de winter elke dag ong. 6/8 uur buiten staat vraag ik mij af of het kwaad kan als hij met geschoren benen buiten staat.
hier nog even een foto van mijn eerste scheer-resultaat:
Afbeelding
neej opzich kan het niet zo veel kwaad hoor
vind dit model wat je op de foto hebt zo erg lelijk sorry net een poedel zo met die niet geschoren benen,denk dat het idd veel mooier is als je de benen ook meescheert,en het kan opzich helemaal niet veel kwaad

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 04:19

gekke_koei schreef:
hara is typisch iets fries ik kende het ook niet tot ik een keer stage moest lopen in minnertsga.


Ik ken HARA ook en woon niet in Friesland of omgeving, maar in Twente.
Schoonmaakmiddelen en attributen.
Maar volgens mij niet voor paarden of andere dieren.
Wordt volgens mij ook niet in een winkel verkocht, meer huis-aan-huis of via een verkooppunt (denk aan oriflame, herbalife, tupperware, dat soort spullen dat via via gaat).

Ik wil mijn paard dit jaar voor het eerst scheren, probeer zonder verdoving.
Als dat niet gaat, stoppen en een andere keer verder proberen met verdoving.
Ik wil dit zelf doen, eventueel met hulp van anderen.
Familie heeft een scheerapperaat voor koeien die ik wil gebruiken (eerder al voor bijscheren staart en benen gebruikt).
Verder heb ik een klein scheerapperaatje, voor menselijk gebruik , die ik al eerder bij mijn paard hebt gebruikt (denk aan de haren op de neus en onder de kin, hoeven, oren, vetlokken, 3e oor, die dingen).
Hoop dat ik daar het hoofd ook mee red.
Ding moet af en toe koelen, maar na een tijdje issie dan weer bruikbaar .
Als de scheermachien er aan gaat is dat geen probleem wat betreft het apperaat zelf, maar wel als het nog niet klaar is .
Plan is haar totaal te scheren, van top tot teen dus.
Tot die tijd geen deken op (ze begint nu toch al een vachtje te kweken door het rare weer dit jaar) en na het scheren de 1e deken erop (denk erover om er eentje met hals aan te schaffen, hoor hier voor en nadelen over???).
Schapenwol heb ik trouwens in huis, had ook van andere middeltjes gehoord, ben daar nog niet helemaal over uit.

Hoe doen jullie dat bij de manen? Dat pluizige stukje tussen de vacht en de echte manen, staat altijd een beetje rechtop.
Gaat dat er ook af of blijft dat zitten?
Een 3hoekje bij de staart?
En op de rug wat laten zitten waar het zadel komt en in welke vorm dan of daar ook alles weg?

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 04:35

Chrystal-gek schreef:
gekke_koei schreef:
hara is typisch iets fries ik kende het ook niet tot ik een keer stage moest lopen in minnertsga.



Hoe doen jullie dat bij de manen? Dat pluizige stukje tussen de vacht en de echte manen, staat altijd een beetje rechtop.
Gaat dat er ook af of blijft dat zitten?
Een 3hoekje bij de staart?
En op de rug wat laten zitten waar het zadel komt en in welke vorm dan of daar ook alles weg?


Bij de manen scheer ik tot de haarinplant, erg precies werkje! Vorig jaar scheerde ik een stuk van de manen mee Haha gelukkig net voor zijn voorpluk.)
Ik doe een driehoekje net bovende staartinplant, Ik teken het af met een krijtje
Op de rug laat ik haar zitten in de vorm van een gelpad, net iets breder. Ook dit teken ik af met een krijtje zodat het aan beide kanten gelijk is. Ik laat het ook zitten op de schoft en laat het dan gelijkmatig afglijden naar de rug, zodat het er gestroomlijnt uitziet. Dit om zijn rug te beschermen tegen het zadel en zo eventuele schuurplekken te voorkomen.
De benen scheer ik niet maar scheer wel een rand, glooiend, aan de bovenkant.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 08:43

mork schreef:
Bij de manen scheer ik tot de haarinplant, erg precies werkje! Vorig jaar scheerde ik een stuk van de manen mee Haha gelukkig net voor zijn voorpluk.)
Ik doe een driehoekje net bovende staartinplant, Ik teken het af met een krijtje
Op de rug laat ik haar zitten in de vorm van een gelpad, net iets breder. Ook dit teken ik af met een krijtje zodat het aan beide kanten gelijk is. Ik laat het ook zitten op de schoft en laat het dan gelijkmatig afglijden naar de rug, zodat het er gestroomlijnt uitziet. Dit om zijn rug te beschermen tegen het zadel en zo eventuele schuurplekken te voorkomen.


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:17

Die van mij gaat helemaal kaal.
Ik vind die modellen niets.
Dus lekker in der blote kont
Ik scheer rond oktober november, hangt even af hoe snel mijn paard zijn vacht verandert.
Ik gebruik ook de Afbeelding
Fijn apparaat.
Ik scheer ook altijd zelf.

Ik spuit ze van te voren helemaal in met glansspray.
Wassen doe ik niet, want wij hebben alleen maar koud water, en dat is niet verstandig om ze dan helemaal te gaan wassen.
Daarna pak ik altijd schapenwol en daar poets ik der helemaal mee.
Spiritus heb ik ook gehoord idd.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:32

wij hebben thuis een Aesculap(type,weet ik niet)
en een Moser voor het fijne werk

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:44

Mork schreef:
Op de rug laat ik haar zitten in de vorm van een gelpad, net iets breder. Ook dit teken ik af met een krijtje zodat het aan beide kanten gelijk is. Ik laat het ook zitten op de schoft en laat het dan gelijkmatig afglijden naar de rug, zodat het er gestroomlijnt uitziet. Dit om zijn rug te beschermen tegen het zadel en zo eventuele schuurplekken te voorkomen.


Heb je hier misschien een foto van?
Van dat stukje wat je op de schoft laat zitten en dan laat afglijden naar de rug?

Mijn paard heeft een vrij hoge schoft en daar komt het zadel dan ook niet (heb ook een zadel met terug gesneden kamer).
De deken valt hier dan ook overheen en ligt dus verder dan de schoft.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:57

Afbeelding

hier een voorbeeld van zo'n 'gelpad'

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:04

loulou stond trouwens altijd 24/7 buiten en zoals je ziet heb ik haar gewoon helemaal geschoren. heb ik geloof ik 3 jaar op een rij gedaan en nooit ziek geworden ofzo.

1 winter heb ik haar pas heel laat geschoren en toen gaf hij echt hele strenge vorst op. ze stond toen al onder een dikke deken en ik durfde haar daarom niet in 1x helemaal kaal de scheren met zo'n koud weer. toen heb ik eerst een model geschoren en 2 weken later weer alles eraf.

vind zo'n model trouwens heel erg lelijk, maar wel functioneel en daar gaat het om.

hier een foto van het model. was trouwens de 1e keer dat ik haar helemaal zelf had geschoren. dus zo'n model scheren viel nog best wel tegen

Afbeelding

(en let niet op mijn vriendje, die was tegen loulou aan het praten omdat ze niet luisterde )

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:09

Chrystal-gek schreef:
Ik ken HARA ook en woon niet in Friesland of omgeving, maar in Twente.
Schoonmaakmiddelen en attributen.
Maar volgens mij niet voor paarden of andere dieren.
Wordt volgens mij ook niet in een winkel verkocht, meer huis-aan-huis of via een verkooppunt (denk aan oriflame, herbalife, tupperware, dat soort spullen dat via via gaat).


wij hebben thuis ook HARA producten en ik woon in NB

Chrystal-gek schreef:
Familie heeft een scheerapperaat voor koeien die ik wil gebruiken (eerder al voor bijscheren staart en benen gebruikt).


kun je geen paardenmessen kopen en die op dat scheerapparaat zetten? lijkt mij fijner en een setje messen is zo duur niet.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:20

Loulou, op jouw fotovoorbeeld, is dat wat Mork bedoelde van op de schoft ook wat haar laten zitten en dit laten overlopen in het 'gelpadmodel' op de rug?

Zijn dat dan verschillende messen? Koeienmessen en paardenmessen?
En hoe duur is ongeveer zo'n setje?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:53

Afbeelding

Ik had het zo vorig jaar.
*let niet op de troep, mestbak was net geleegd *

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:54

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat de kosten zijn van die messen.

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:56

Ook ik laat mijn paard dit jaar voor het eerst scheren

waneer is het beste om hem te scheren ? Hij is nu flink aan het verharen en heeft sinds vandaag zijn ongevoerde regendek op. In de winter is hij altijd een teddybeer.

waneer kan ik hem het beste scheren ?

groetjes kim

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:09

ik doe willem altijd helemaal kaal, hij is erg gevoelig op zijn schoft, maar dat wordt alstie geschoren is niet erger, dus ga ik juist op de plek waar hij veel zweet(onder het zadel) geen dik haar laten staan.
ik scheer bij willem ook de manen mee(fjordencoup heeftie dus) lekker makkelijk en dat driehoekje bij de staart heb ik de vorige keer mis geschoren.. dus ook maar helemaal eraf

alleen zijn hoofd laat ik met rust, ook de kaken scheer ik niet, hij is panisch als ik er mee bij zijn hoofd kom.

hara zalongetwijfeld overal te kennen zijn ik praat hier over 3 jaar terug en ik kende het niet hier. maar dat mens organiseerde altijd van die partys

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:11

Tuhan schreef:
Ook ik laat mijn paard dit jaar voor het eerst scheren

waneer is het beste om hem te scheren ? Hij is nu flink aan het verharen en heeft sinds vandaag zijn ongevoerde regendek op. In de winter is hij altijd een teddybeer.

waneer kan ik hem het beste scheren ?

groetjes kim



Oktober.