Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 18:17

Aangezien er ineens heel veel topics worden geopend over het scheren(jah de herfst en winter komen er weer aan) en het een beetje dubbel wordt allemaal is dit nu het Centrale PaardenSCHEER topic.
voor al je vragen,weetjes,ervaringen,meningen, noem maar op

Scheer ze!!

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:48

Tip voor verschillende modellen:Whoaa! Western all the way!

Ik heb mijn paard vorig jaar in een combinatie van 2 streepmodellen laten scheren. Voor ervaringen en foto's, PB maar even.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:32

Ok, hier dan even een vraagje van mijn kant,
In de winter laat de ik de paarden altijd scheren. Maar nu was ik aant denken, het kost me elke keer 35 euro en als je drie paarden scheert, misschien wel twee keer in een winter kan je net zo goed zelf een scheerapparaat aanschaffen.
Maar mijn vraag dus of het erg moeilijk is om zelf te scheren, hoeveel gemiddeld een goed degelijk apparaat kost en wat er zoal aan onderhouds en vervangingskosten bij komen kijken.
Alvast bedankt!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:44

Suzy schreef:
Ok, hier dan even een vraagje van mijn kant,
In de winter laat de ik de paarden altijd scheren. Maar nu was ik aant denken, het kost me elke keer 35 euro en als je drie paarden scheert35 euro per paard?of alle drie voor 35 euro??, misschien wel twee keer in een winter kan je net zo goed zelf een scheerapparaat aanschaffen.
*Maar mijn vraag dus of het erg moeilijk is om zelf te scherennee hoor valt wel mee,je moet even wennen aan de trillingen van de machine(stille hand hebben) en de manier van scheren
hoeveel gemiddeld een goed degelijk apparaat kost voor een goed apparaat kun je eens kijken bij www.agradi.nl
en wat er zoal aan onderhouds en vervangingskosten bij komen kijken.onderhoud doe je 1x perjaar of 1 x per 2 jaar voor het scheerseizoen begint,kosten zijn verschillend
Alvast bedankt!


verder heb je er opzich altijd wel profijt van,want zo kun je ook in de zomer en dergelijk de paardenbenen nog eens opscheren

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:46

Ik scheer altijd zelf, ik vindt het niet moeilijk, en aangezien je het denk ik al een aantal keer gezien hebt denk ik dat je er zo de smaak van te pakken hebt.

-Neem alle tijd.
-Trek fijne kleding aan, waar zo min mogelijk haartjes in kunnen komen want anders ga je voordat je klaar bent dood van de jeuk van die kleine rot haartjes
-Zorg ervoor dat je staart en manen goed aan de kant hebt als je in die omgeving scheert. (ik heb de eerste keer de helft van mijn paard haar staart afgeschoren, er zat een vlieg )
-Zorg dat de messen scherp genoeg zijn en dat je voldoende olie op de messen doet.
-En zorg dat je paard rust heeft.
-Ik probeer altijd na het scheren mijn paard te wassen, dan zijn alle kriebelhaartjes weg en er komt een schone deken op dus dat vind ik prettiger. (ik heb ook wel eens gehoord dat je je paard na het scheren met olie in kan smeren, maar hoe dat moet, welk product, weet ik niet dat heb ik nog nooit gedaan)

Machines zijn er in alle prijsklasse, ik heb een vrij goedkoop machine, ik heb 1 paard en scheer 1 en soms 2 keer per jaar dus ik heb niet de allerbeste nodig. Maar ik zou met 3 paarden (die je mss dezelfde dag nog wil scheren) echt een goede machine aanschaffen !!

Ik jou geval lijkt het me wel rendabel om zelf te scheren.
Succes.

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:50

1 van mijn pony's moet geschoren worden, omdat hij een zeer dikke vacht krijgt. Vorig jaar is hij in het jachtmodel geschoren (kaal op de benen en zadelplek na)

Nu wil ik hem misschien laten scheren in het zeer lage streepmodel.
(Een strook bij de luchtpijp naar beneden tussen de voorbenen en onder de buik)

Moet hij dan nog steeds een deken op of zou hij dan zonder kunnen?

Hij vind dekens namelijk helemaal niet leuk en krijgt er ook snel jeuk onder (al liggen ze maar 5 minuten op, heeft hij al jeuk)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:54

Ludora schreef:
Ik scheer altijd zelf, ik vindt het niet moeilijk, en aangezien je het denk ik al een aantal keer gezien hebt denk ik dat je er zo de smaak van te pakken hebt.

-Neem alle tijd.
-Trek fijne kleding aan, waar zo min mogelijk haartjes in kunnen komen want anders ga je voordat je klaar bent dood van de jeuk van die kleine rot haartjes
-Zorg ervoor dat je staart en manen goed aan de kant hebt als je in die omgeving scheert. (ik heb de eerste keer de helft van mijn paard haar staart afgeschoren, er zat een vlieg )
-Zorg dat de messen scherp genoeg zijn en dat je voldoende olie op de messen doet.
-En zorg dat je paard rust heeft.
-Ik probeer altijd na het scheren mijn paard te wassen, dan zijn alle kriebelhaartjes weg en er komt een schone deken op dus dat vind ik prettiger. (ik heb ook wel eens gehoord dat je je paard na het scheren met olie in kan smeren, maar hoe dat moet, welk product, weet ik niet dat heb ik nog nooit gedaan)

Machines zijn er in alle prijsklasse, ik heb een vrij goedkoop machine, ik heb 1 paard en scheer 1 en soms 2 keer per jaar dus ik heb niet de allerbeste nodig. Maar ik zou met 3 paarden (die je mss dezelfde dag nog wil scheren) echt een goede machine aanschaffen !!

Ik jou geval lijkt het me wel rendabel om zelf te scheren.
Succes.

van die vlieg das wel balen maar het is vast wel weer aangegroeit

enne wat je zei over die olie,vorig jaar heb ik daar idd ook wat over gehoord,over het wassen,voor of na,of met zon olie insmeren...(daar waren meningen nogal over verdeeld)

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:59

Hey Ineke,
Ik ga Bjarni dit jaar ook een laag streepmodelletje geven. Nu had ik hem in maart zo geschoren omdat het toen al zo warm was en het scheelde zo veel dat ik nu in oktober ga scheren (hij begint nu alweer flink vacht aan te maken.
Ik ga verder niet met dekens werken, die zitten toch niet onder de hals en buik. Het water gaat er gewoon langs en als je in oktober scheert heb je tegen de tijd dat het echt koud wordt alweer wat vacht.
Ik zag trouwens dat er nu alweer mensen met dekens in de weer zijn zeg!

Ineke2

Berichten: 33157
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:05

Oke, hij staat wel op stal dan hoor (helaas...) maar het kan dan dus zonder deken. Dat is een stuk fijner voor hem.

Zodra hij op stal komt begin oktober dan zal ik dat maar doen dan

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:08

Bjarni schreef:
Hey Ineke,
Ik ga Bjarni dit jaar ook een laag streepmodelletje geven. Nu had ik hem in maart zo geschoren omdat het toen al zo warm was en het scheelde zo veel dat ik nu in oktober ga scheren (hij begint nu alweer flink vacht aan te maken.
Ik ga verder niet met dekens werken, die zitten toch niet onder de hals en buik. Het water gaat er gewoon langs en als je in oktober scheert heb je tegen de tijd dat het echt koud wordt alweer wat vacht.
Ik zag trouwens dat er nu alweer mensen met dekens in de weer zijn zeg!

wij hebben snachts de paarden ook al een deken op hoor
maar een tussen deken. dus nog geen zware kwaliteit winterdeken.
maar gewoon een weather Beeta deken

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:09

meiske16 schreef:
van die vlieg das wel balen maar het is vast wel weer aangegroeit

enne wat je zei over die olie,vorig jaar heb ik daar idd ook wat over gehoord,over het wassen,voor of na,of met zon olie insmeren...(daar waren meningen nogal over verdeeld)


Ik stond echt te janken !!!! Dat was echt erg !!

Wassen doe ik dus na, voor de haartjes. Tsja dat met doe olie weet ik echt niet. Ik zou het niet zomaar doen, ze gaan dan meteen onder deken dus als ze schoon zijn lijkt dat mij genoeg !?!

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:23

Lijkt mij ook, ik zou ook niet snel en graag olie op mijn paard smeren :S lijkt me niet echt een lekker gevoel als ik voor mezelf spreek..

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:44

meiske16 schreef:
Suzy schreef:
Ok, hier dan even een vraagje van mijn kant,
In de winter laat de ik de paarden altijd scheren. Maar nu was ik aant denken, het kost me elke keer 35 euro en als je drie paarden scheert35 euro per paard?of alle drie voor 35 euro??, misschien wel twee keer in een winter kan je net zo goed zelf een scheerapparaat aanschaffen.
*Maar mijn vraag dus of het erg moeilijk is om zelf te scherennee hoor valt wel mee,je moet even wennen aan de trillingen van de machine(stille hand hebben) en de manier van scheren
hoeveel gemiddeld een goed degelijk apparaat kost voor een goed apparaat kun je eens kijken bij www.agradi.nl
en wat er zoal aan onderhouds en vervangingskosten bij komen kijken.onderhoud doe je 1x perjaar of 1 x per 2 jaar voor het scheerseizoen begint,kosten zijn verschillend
Alvast bedankt!


verder heb je er opzich altijd wel profijt van,want zo kun je ook in de zomer en dergelijk de paardenbenen nog eens opscheren



Ik betaal dus 35 euro per paard per keer
Iig bedankt voor de tips, hier heb ik al een hoop aan !

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:12

Je hoort ook weleens dat ze na het scheren met een doekje spiritus over het paard gaan. Voor de glans enzo. Is dat dan gewone spiritus of?

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:40

Jah gewone spiritus of schapenwol

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:57

idd schapenwol!!!werkt super!!
hebben we vroeger heel veel gebruikt,helaas kunnen we nu niks krijgen van die persoon waar we het van hadden,maar echt het wol stinkt wel een beetje,maar werkt perfect,als je dan nog eens een NATUURLIJKE glans op je paardje wil,moet je echt onbewerkt schapenwol gebruiken

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:09

Maar ff over dat wassen na het scheren is dat beter want wij hebben namelijk aalleen koudwater uit de slang en dat lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee en met emmers ook niet want dat duurt veelste lang
ik was ook wel eens met hara( schoonmaak middel van mijn moeder) dan kun je binnen en gebruik je minderwater paarden worden er ook supper glad van wat raden jullie aan??

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:25

perla,ik snap ff die laatste 2 zinnen niet...

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:32

Dat van die spiritus heb ik ook eerder gehoord, maar ik heb daar ook een raar gevoel bij. Zou dat niet slecht zijn voor de huid ?? Ik bedoel je gebruikt het om dingen in de fik te zetten

Aan schaap kan ik wel komen, mijn schoonbroertje scheer regelmatig schapen, dus ik vraag of hij wat voor me meeneemt dan ga ik dat nu ook eens proberen.

Ik heb eigenlijk al weer zin om te scheren, niet dat het al nodig is, maar ik vind het echt zo'n leuk werk......

Trouwens het aangroeien van die staart duurde een 1,5 tot 2 jaar !!! Dus zo'n fout maak ik noooooit meer !!

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:42

Perla schreef:
Maar ff over dat wassen na het scheren is dat beter want wij hebben namelijk aalleen koudwater uit de slang en dat lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee en met emmers ook niet want dat duurt veelste lang
ik was ook wel eens met hara( schoonmaak middel van mijn moeder) dan kun je binnen en gebruik je minderwater paarden worden er ook supper glad van wat raden jullie aan??


Kennen jullie hara niet??
dat is met een speciale handschoen en Glyserine ofzoiets je kunt er alles meer schoonmaken ( van auto's tot paarden en van ramen tot de vloer) mijn moeder gaat regelmatig naar van die party's net als tupperwear

Verder kan ik het eigenlijk niet uitleggen ben geen experd ik dacht dat het wel bekender was

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:02

Ludora schreef:
Dat van die spiritus heb ik ook eerder gehoord, maar ik heb daar ook een raar gevoel bij. Zou dat niet slecht zijn voor de huid ?? Ik bedoel je gebruikt het om dingen in de fik te zetten

Aan schaap kan ik wel komen, mijn schoonbroertje scheer regelmatig schapen, dus ik vraag of hij wat voor me meeneemt dan ga ik dat nu ook eens proberen.

Ik heb eigenlijk al weer zin om te scheren, niet dat het al nodig is, maar ik vind het echt zo'n leuk werk......

Trouwens het aangroeien van die staart duurde een 1,5 tot 2 jaar !!! Dus zo'n fout maak ik noooooit meer !!

klopt idd van die staart is heel jammer,en het duurt ontzettend lang voordat het echt weer eenbeetje mooi is.
een van onze eigen fokproducten stond3 jaar geleden op de weide samen met nog een 2jarige. nooit iets mee aan dehand tot dat we een keer kwamen en ineens zagen dat ons veulen(toen nog) eigenlijk geen noemenswaardige staart meer had,maar eigenlijk meer staartwortel en nog enkele plukjes staarthaar... wij balen...
(volgens mij heeft die andere 2jarige er echt niet met zijn mondje aangezeten,aangezien ze 2jaar met elkaar op de weide hebben gelopen(afspenen))
en nu is de staart super dik en vol echt heel gaaf(zie fotos profiel,Tinahide) maarjah daar zijn wel 2,5 jaar al over heen gegaan tot dit resultaat.dus ik kan me goed voorstellen hoe je je toen voelde

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:11

Wanneer gaan jullie scheren?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:05

Ik laat mn haf denk ik oktober scheren.Als het dan mooi weer is kan ze even zonder deken naar buiten.Wanneer het dan natter weer is een dunne deken op en 's nachts op stal.

Weet iemand ook hoe duur het is om bilriemen aan de deken te laten maken?Van mijn 360 grams waterdichte deken zijn ze eraf en of ik kan een nieuwe kopen...of laten maken

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:09

sorayalover schreef:
Ik laat mn haf denk ik oktober scheren.Als het dan mooi weer is kan ze even zonder deken naar buiten.Wanneer het dan natter weer is een dunne deken op en 's nachts op stal.

Weet iemand ook hoe duur het is om bilriemen aan de deken te laten maken?Van mijn 360 grams waterdichte deken zijn ze eraf en of ik kan een nieuwe kopen...of laten maken



Bij divoza kan je losse bilriemen kopen. Zijn niet echt duur geloof ik.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:12

als er ringen aan je dek zitten op de plaats waar ze horen kun je ze gewoon los kopen van elastiek om ze er aan te laten zetten als er geen ringen zaten weet ik niet maar dit doen ze vast wel bij een zadelmakerij waar ze ook dekens repareren