Eigen staart bijten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

esthermdr

Eigen staart bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-24 13:42

Mijn volbloed heeft links en rechts op zijn staartwortel lange, dunne, kale plekken. In het midden is zijn staart intact. Hij kan nergens schuren. Ik denk dat hij zijn eigen staart bijt. Ik heb het hem trouwens nooit zien doen.Is alleen in het knuttenseizoen. Heeft iemand hetzelfde probleem en zo ja is het echt ontstaan door bijten in eigen staart?

Martje80

Re: Eigen staart bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:56

Is er niet een ander paard die dat bij hem doet? Is een paard zo lenig dat ie bij zijn eigen staart kan komen, en vervolgens zo in balans kan blijven op 3 benen om zijn staart te beknabbelen? Ik kan me dat niet voorstellen eigenlijk(of ik heb korte hals stijve hark paarden :) )

esthermdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-24 14:21

Mijn paard staat alleen in de weide en doet dit al jaren. Als hij ergens tegenaan zou schuren dan zou zijn hele staartwortel kaal zijn. Nu zijn het twee smalle repen links en rechts die kaal zijn. Paarden zijn best lenig hoor.

Ollie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:00

Cribox erop?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:08

Hij kan nergens schuren is eigenlijk niet helemaal juist.
Paarden kunnen namelijk na het rollen ook nog even “zitten” en zo met de staart over de grond schuren.
En ja ik had een Welsh die dat deed.
Zou toch kijken of het kan helpen om te wassen,of te smeren met iets wat de jeuk weg haalt.
Hier erg goede ervaring met skincalmin lotion

Mocht het wel zo zijn dat hij echt in zijn eigen staart bijt dan denk ik dat het alleen staan niet goed is en hij zich verveelt en stereotiep gedrag vertoond.
Dan toch kijken naar afleiding, paarden er bij,speelgoed,takken o.i.d.

esthermdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 09:08

Dank voor je reactie Ellepel. Mijn paard staat niet alleen maar met schapen en gescheiden met een jaarling. Sinds ik een vliegendeken op heb groeit de staart weer aan. Hij kan er nu dus niet meer bij. Ik smeer de staart in met vaseline, dat is hopelijk verzachtend en helend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:25

Oh aha, in je tweede bericht staat namelijk wel dat je paard alleen staat en dit al jaren doet.
Dus ging ik niet uit van schapen.
Maar fijn dat het weer aan groeit :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:26

Ik heb van mijn leven nog nooit een paard gekend die bij zijn eigen staart kan. Denk dat hij veel met een aangeknepen staart 'wiebelt' en hem tussen de billen kaal schuurt.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:48

Het is enorm onwaarschijnlijk dat hij dat met zijn tanden doet. Indien wel dan hoop ik dat je er een keer een filmpje van kan maken :D
Waarschijnlijk eerder inderdaad bij het rollen of toch een paaltje.

Ik hoop dat ik echter verkeerd lees dat er een jaarling is die in zijn eentje op de wei staat met enkel neuskontakt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:33

Als het door knutjes komt, wat wel heel waarschijnlijk is, dan zou je hem 's avonds binnen kunnen zetten of zijn staart bandageren. Punt is alleen dat knutjes dan ook over de rest van zijn lichaam (waaronder manen) last geven en dat maak ik niet op uit je OP, TS.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

esthermdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-24 13:32

Haha, ik heb hem nog nooit betrapt. Maar als hij vliegendeken draagt, met lange staartflap, groeit het weer bij ....

AchillesKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:17

Ik heb een arabische volbloed ruin en hij bijt aan zijn eigen staartwortel. Hij staat aan huis dus ik zie het hem dagelijks doen. Hij is extreem flexibel en heeft het zelfs eens gedaan toen ik op zijn rug zat. Jammer genoeg is het door de knutjes, maar met een rambo sweet itch deken doet hij het niet meer zo vaak.

esthermdr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-24 14:49

Dus toch ..... ik weet nu bijna zeker dat mijn paard dit ook doet. Nooit gezien dus vooral 's nachts. En inderdaad een vliegendeken beschermd het beste. Het is een volbloed met lange rug dus ja, ik denk dat hij erbij kan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie