Felle buien, wat doe jij met je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Petrichor

Felle buien, wat doe jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-24 10:47

Dat vraag ik mij dus tegenwoordig af want ik word een beetje gek van dit weer.

In principe staan onze paarden met deze temperaturen 24/7 buiten, als het in de nacht koud word of er word veel regen of onweer voorspeld zetten we ze in de nacht op stal. Want wij hebben geen schuilmogelijkheden op de wei. De afgelopen dagen staan ze snachts op stal omdat de plek waar ze normaal gaan liggen nu zeiknat is.

Maar zoals gister middag was er opeens een felle bui met onweer, dit was tegen 16u dus ik heb ze binnen gezet en ook maar binnen gelaten. Vandaag hebben we weer te kampen met het zelfde verhaal, maar eigenlijk wil ik mijn paard niet weer zo optijd binnen zetten voor 1 buitje met mogelijk veel regen en onweer.

Ik vind het lastig want buiten met onweer vind ik toch wel wat eng. Aan de andere kant zit buienradar er vaak naast waardoor de paarden ook wel eens voor niks vroeg de stal op gaan.

Ik ben benieuwd wat jullie doen.

The smell of earth after rain!

Duhelo

Re: Felle buien, wat doe jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:01

de mijne staan 24/7 buiten (twee ervan momenteel zelfs zonder schuilmogelijkheid).
Ze smelten echt niet van een buitje, ook niet van een hele dag regen. Als er een schuilhok is kiezen ze zelf wel waar ze staan (bij dagen regen voorzie ik dan ook ruwvoer binnen).

De twee die nu tijdelijk zonder schuilhok staan gooi ik wel een regendekentje op als ze langer dan 24 uur constante regen voorspellen. Maar met deze temperaturen en buien afgewisseld met droog doe ik niks op.

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:03

Mijne kan zelf naar binnen, maar mevrouw heeft daar niet zoveel zin in soms..
verplicht binnen zetten werkt bij haar niet, ze is al 20 jaar gewend 24/7 te mogen kiezen voor buiten/binnen. Eten ligt wel binnen, dus als ze wil eten kan ze dat binnen doen

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:04

Hier gaan ze sowieso in de nacht naar binnen en met heel zwaar weer ook. Maar verder gewoon buiten, regen is niet erg immers. In de herfst als het ook kouder wordt en met een fikse wind, gooi ik een regendeken over.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:08

Onze oude fries had de keuze, in de stal staan, het tussenpad waardoor hij lekker overal naar toe kon kijken maar wel droog en uit de wind, onder de overkapping van de stal, stond hij net droog of de paddock of de buitenbak. In weer in wind stond hij buiten, maakte hem niets uit, ook al hing ik het hooi zo neer dat hij droog kon staan dan ging hij wel zo staan dat hij er net bij kon en kont alsnog in de regen stond. Met onweer probeerde ik hem ook op stal te krijgen maar hij was vaak van een andere mening... Met deze temperaturen kunnen ze regen prima hebben als ze niets mankeren of als je merkt dat ze het koud krijgen dan is het wat anders.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:09

Hier altijd snachts binnen. Wij halen ze ook op als het gaat onweren. Wel hangt dat niet van buienradar af maar gewoon zelf naar buiten kijken en zien wat het weer doet. Is betrouwbaarder dan buienradar

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:10

Als het veel regent in de zomer, krijgt mijne op t land een rambo summer series op (of bij echt dagen lang een regendeken) maar verder blijft ze zonder schuil op het land staan. Als het land te nat is, komen ze snachts op de paddock waar ze een afdak heeft en droog kan eten. Verder zet ik ze alleen echt op stal Als het echt dagen bar en boos is, en ook met deken niet te doen is en ze meer dan 2 dagen niet hebben kunnen liggen. Maar dat komt - zelfs het afgelopen natte half jaar - niet veel voor.

Onweer is spannend, maar zet ik ze niet voor binnen. In zomer zet ik ze met code geel wel op Paddock. Code oranje/rood komen ze wel op stal.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:11

Ik heb ze meestal 24/7 buiten in paddock of op de weide. De paddock heeft een schuilstal, de weide niet. Als het slecht weer wordt zet ik de paarden terug op de paddock, niet perse voor de paarden zelf maar wel voor de weide die anders kapot gaat (hoera voor kleibodem..). Ik heb ook stallen voor nood, maar die gebruik in in een jaar maar een nacht of 5 bij echt slecht weer, oud-en nieuw, etc. en verder alleen om krachtvoer te geven.

Ik merk wel dat mijn paarden niet heel vaak schuilen (eentje wel, die houdt echt niet van regen) maar de rest staat regelmatig in de regen. Maar nu ze echt in hun zomervacht zitten schuilen ze sinds een week of 2 wél heel snel, dus ik merk dat ze daar nu erg last van hebben van de kou/wind/regen combinatie. Nu is het ook te nat op de weide deze week, dus ze kunnen ook schuilen want ze staan in de paddock, maar was dat niet het geval zou ik toch proberen ze bij de slechtste omstandigheden (langdurige regen, wind) binnen te zetten zoals je nu doet.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:19

Hier ook paddock met schuilstal en weide. Met die flinke buien, en zeker met onweer, haal ik ze van de wei en zet ze in de paddock. Ze gaan dan altijd zelf op stal staan, die harde regens vinden ze niet fijn.
Gister dus 3x op de wei en er weer afgehaald. :')
's Nachts staan ze altijd op de paddock.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:22

Hier staat op de dag de deuren open en kunnen ze dus zelf kiezen en ‘s nachts gaan de deuren dicht ivm wolf. Mijn paarden houden niet van regen dus kiezen er tegenwoordig vaak voor om binnen te zijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:27

Ze hebben hier een afdak, regendeken ging broeien pas geleden(echt zweten eronder) dus afgelaten. Vind het ook ontzettend moeilijk maar heb zelf geen stal. De weide en paddock zijn nat maar ze staan in principe droog, kan het niet beter voor ze maken helaas. Mogen elke dag 3-4 uur op de weide, normaal 24 uur op strook begrazing maar dat gaan nu gewoon niet. Wacht nog steeds op droger weer, ook de bak is niet te begaan, zelfs het bos om ''droge voeten'' te halen met een wandeling zijn paden overspoeld... In jouw geval, bij geen schuiling, zou ik ze op de ergste dagen toch binnen zetten, ze kunnen er allemaal prima tegen maar vrijwel ieder dier staat toch liever even droog te worden.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 30-05-24 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:27

Hier ook een paddock met schuilstal en weide. Die van mij kiest alleen met echt harde regen de schuilstal. In de zomer wordt de stal vaker gebruikt, bij felle zon en hitte.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:32

Die van mij gaat lekker onder het afdak staan als het plenst.

Die staat jaarrond 24/7 buiten en gedijt daar goed.

Ik gebruik af en toe een summer shower deken, met waterdichte rug, en mesh zijpanelen, maar op dit moment loopt hij gewoon met de vliegendeken op. Die neemt geen water op, dus is na de bui ook weer direct droog.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:35

In Vlaanderen is een schuilhok verplicht, de gemeente deed dan ook niet moeilijk toen ik aanvroeg om er eentje te zetten. Moest wel in hout zijn.

De paarden trekken zich van de regen meestal niets aan. Ze gaan wel dikwijls schuilen bij felle zon.
Of voor de mugjes en de dazen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:36

Hier hebben ze wel een schuilstal maar gaan ze niet in staan bij slecht weer, wel voor insecten.

In de nacht heb ik ze sowieso binnen.
En dit jaar ook meer vroeg dan ooit.

Als het om 11 uur plenst laat ik ze staan.
Is het een korte bui om 4 uur ook.
Maar zie ik dat het vanaf 4 uur de hele avond weer gaat regenen haal ik ze binnen.
En ik hoef mijn neus maar buiten te steken en ze rennen dan ook al naar het hek.
Ja ook om 11 uur, maar dan hebben ze pech }>
Is het mooi weer komen ze om 11 uur echt niet aangerend, dus denk dat ook zij dit weer wel beu zijn onderhand

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:42

Mijn paard staat 24/7 buiten nu maar wel met schuil mogelijkheden. Nu hoef ik dus niks te regelen gelukkig. Al vind ik het na vorig jaar met alle dekens nu heel spannend zonder dekens voor een oudje.

Vorig jaar in die natte zomer stond hij namelijk nog 24/7 op het land zonder schuilmogelijkheden. Dat was echt geen doen want hij kon niet meer droog staan en liggen in de hele natte weken. Dunne zomerdekens waren toen de redding om zijn rug goed warm en droog te houden, maar het was niet hoe ik het graag zou zien. Af en toe een nachtje op stal ging niet omdat niemand anders dat nodig vond. Beetje de pech dan met het oudste paard van stal tussen een groep jonge beesten. Die kunnen toch wat meer aan dan.

Ik denk dat je er dus prima aan doet om de paarden in de nacht naar stal te halen zodat ze een mogelijkheid hebben om droog te liggen. Dat maakt veel goed als het weer overdag zo vies is.

Ik denk alleen niet dat ik ze eerder binnen zou halen bij iedere bui. Dan eerder 's ochtends naar buiten met een dunne zomerdeken en dan 's avonds gewoon pas weer naar binnen. Beetje het beste van beide denk ik dan. Maar als het einde dag is kan een uurtje eerder of later natuurlijk ook niet zoveel uitmaken.

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:14

Ze blijven hier gewoon buiten. Kunnen onder een afdak of een schiilstal in maar doen dat in de praktijk nooit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:02

Overdag staan ze hier buiten. Kunnen in schuilstal of onder bomen als het te gortig wordt maar meestal blijven ze stug verder grazen, weer of geen weer.

Merrie met veulen gaan 's nachts wel op stal.

Verder geen dekens od.

De enige die soms wat staat te rillen bij aanhoudende regen is de harige pony. Watje :') .
Maar die is er na een extra dot hooi ook weer van bekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:41

Ze blijven gewoon buiten hier, ze hebben een schuilstal, onbeperkt (droog) hooi en het is niet koud dus ze redden zich wel. S"nachts gaan ze wel op stal maar dat is door andere redenen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:46

Ik denk er niet over om ze op te halen als het al plenst, want dan word ik zelf veel te nat :D !
Maar hier staan ze 's nachts binnen, en als het echt veel gaat regenen halen we ze eerder uit de wei.
Ter bescherming van de wei, om een modderbende te voorkomen - voor de paarden maakt het niet zo veel uit....
Onweer vind ik wel een dingetje trouwens, als dat heftig lijkt te worden gaan ze naar binnen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:17

Hier nu s, nachts op stal zodat ze lekker droog kunnen liggen, en dat ik niet midden in de nacht eruit hoeft als het gaat onweren. Overdag laat ik ze wel gewoon buiten ongeacht het weer

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:48

Jessix schreef:
Hier staat op de dag de deuren open en kunnen ze dus zelf kiezen en ‘s nachts gaan de deuren dicht ivm wolf.

Hier ook, tref hem vaak zat binnen aan met regen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:10

Ik snap de TS wel.
Het is gelijk enorm veel water tijdens een bui wat er valt momenteel en de weides zijn sompig, de grond nog zo verzadigd.
Ik heb ze snachts nog steeds binnen zodat ze droog kunnen liggen terwijl ik ze de jaren hiervoor nu ook al 24/7 buiten had.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:20

Mijn bejaarde shet ging uit zichzelf binnen staan als het regende. Hoefde maar één druppel te vallen of ze rende de stal in. Als er regen werd voorspeld kreeg ze toch wel een deken op: in de zomer als het benauwd was een gaasdeken met waterdichte bovenkant, en anders de dunne regendeken van Nika. In de winter liep ze eigenlijk de hele winter ook onder dek om geen energie kwijt te zijn aan warm blijven. Dat was de wat dikkere regendeken van Rhino, eventueel met liner.

Mijn IJslander was graag buiten, en ook als het regende, sneeuwde enz. Heb een keer meegemaakt dat er hevige regen met onweer was voorspeld. Hij stond met twee andere paarden, en één van die paarden was báng. De bange stond in het midden, en mijn paard en het andere paard rechts en links van 'm. Echt flank aan flank stonden ze daar met hun drietjes in de stromende regen. En af en toe neusden de buitenste paarden aan de neus van het middelste, bange paard om hem gerust te stellen.

Ik was zo enorm trots op mijn rosje <3 Vanaf die dag heb ik mij nooit een seconde meer ongerust gemaakt om hem en het weer. Ja, het is vervelend als het overal nat is. En aanhoudende oostenwind in de winter is ook stom. Maar ik wist dat mijn paard zich daar veel minder druk om maakte dan ik. Naarmate hij zieker werd kreeg hij ook een regendek op als er erg veel regen werd voorspeld of als het koud was en dat vond hij stómmm. Als het in de winter dagenlang regende gingen ze 's nachts op stal, vond hij nóg stommer.

Ook een keer trof ik nadat er een regengebied met veel neerslag was overgetrokken de pony van een stalgenoot bibberend aan. Het was augustus, maar hij had het zo koud. Stalgenoot was met vakantie, dus ik heb haar kasten overhoop getrokken op zoek naar een deken. Pony naar de schuilstal getrokken (hij stond buiten, moest 'm echt aan het halster meesleuren), dikke zweetdeken op en wachten tot hij niet meer bibberde. Ik meen dat ik ook nog warme slobber voor hem gemaakt heb. En 's avonds is iemand nog even wezen kijken hoe het met hem ging. Dat was wel even schrikken, was meer een type sportpony, en ik was met mijn IJslander dat soort dingen niet gewend.

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:46

Popstra schreef:
Ik snap de TS wel.
Het is gelijk enorm veel water tijdens een bui wat er valt momenteel en de weides zijn sompig, de grond nog zo verzadigd.
Ik heb ze snachts nog steeds binnen zodat ze droog kunnen liggen terwijl ik ze de jaren hiervoor nu ook al 24/7 buiten had.

Zelfde hier. Tot s avonds laat ik ze buiten, maar 's nachts op stal. Totdat ze droog kunnen liggen buiten. Heb ook geen schuilstal op de wei, wel 2 bomen waar ze redelijk lang droog onder kunnen staan.