Zweten tijdens/na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Nienke_20

Zweten tijdens/na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 14:00

Het is/word nu weer wat warmer en merkte laatst al dat ik echt veel zweet. Ik draag vaak ook nog een bodyprotector en dat maakt het ook niet veel beter. Maar ook zonder zweet ik me ook kapot. Ik had zaterdag een roze polo aan maar dan heb ik aan het einde van de rit gewoon een hele natte rug en onder me borsten z’n vieze natte streep…

Na het rijden droogt het ook niet echt snel omdat ik dan op stal nog wat dingen ga doen en ik me dan kapot blijf zweten..

Tuurlijk is het normaal dat je zweet maar is wel een vervelend beeld.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Nienke_20 op 16-05-24 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Re: wat doen jullie met warm weer aan en weet dat je flink gaat zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:01

Extra shirt mee nemen en wisselen zodra je stopt met “zware” dingen doen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:26

Hier ook een snelle zweter en inderdaad ik heb vaak een reserve shirtje mee. Zeker als ik een licht kleurtje draag, met een donker kleurtje zie je het niet zo snel gelukkig. Ook heb ik altijd deo in mijn kast om even een beetje snel op te frissen :+

Edit; wellicht dat je kan kijken naar zo'n airvest ipv een bodyprotector? Deze zijn wel wat dunner en wellicht wat minder warm, mocht je er heel erg mee zitten.

Igorette M ZZ-Licht +6
Instagram: @Kirrietje @Kirsten.Dressage

Apple

Re: Zweten tijdens/na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:38

Het wil ook wel helpen om een hemdje onder je T-shirt aan te doen.

En inderdaad: ander T-shirt mee. Donker shirt aan :-)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:43

Ik zweet gelukkig niet zo snel maar met een bodyprotector ontkom je gewoon niet aan een nat shirt als het warmer wordt. Ik draag er het liefst van die dunne (quick dry) sport shirts onder, als het even kan met gaas, en sowieso ook altijd een reserve shirt in mijn kast.

Maar in de zomer doe ik ook vaak mijn shirt gewoon uit en rij dan alleen met een sport bh onder mijn bodyprotector :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:46

Ondershirt/hempje onder je shirt aandoen. Klinkt wellicht nogal counter-intuitive maar er is een reden dat tot niet zo lang geleden dat de norm was. Het vangt de ergste zweet op zodat het niet/minder in je nette bovenkleding komt en zorgt ook nog eens dat kleding mooier om je lichaam valt. En een goed ondershirt voor de zomer voegt tegenwoordig vrijwel geen warmte toe.

Verder shirts van van dat sneldrogende ademende sportshirtmateriaal ipv gewone polos of shirts. Je zweet er minder in en als er toch zweet door komt droogt het veel sneller op zodat plekken niet zichtbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 16-05-24 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 14:53

Ah oke, had al een keer gedacht om een extra shirt mee te nemen maar las ergens een keer dat als je je bezwete shirt ergens in een tas propt je shirt er niet beter op word Hoe doen jullie dat dan? en als het wat warmer is blijf ik na het rijden nog zweten. Dan kan ik een nieuwe aan doen maar die is dan ook weer zo nat. Zal inderdaad ff voor andere shirts gaan kijken.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:56

.
Woops, ik wou iets editen en klikte op het verkeerde knopje :+

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:01

Nienke_20 schreef:
Ah oke, had al een keer gedacht om een extra shirt mee te nemen maar las ergens een keer dat als je je bezwete shirt ergens in een tas propt je shirt er niet beter op word Hoe doen jullie dat dan? en als het wat warmer is blijf ik na het rijden nog zweten. Dan kan ik een nieuwe aan doen maar die is dan ook weer zo nat. Zal inderdaad ff voor andere shirts gaan kijken.

Als ik thuis ben gaat ie gewoon direct de was in, nooit problemen mee gehad :o
Verder inderdaad voor van die lekkere gladde sportstofjes gaan, hier in zweet je ook een stuk minder.
En ik zou even kijken of je een paar shirtjes kan scoren met gaas op de rug. Dit geeft ook veel lucht.

Igorette M ZZ-Licht +6
Instagram: @Kirrietje @Kirsten.Dressage

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 15:07

Kirrietje schreef:
Nienke_20 schreef:

Verder inderdaad voor van die lekkere gladde sportstofjes gaan, hier in zweet je ook een stuk minder.
En ik zou even kijken of je een paar shirtjes kan scoren met gaas op de rug. Dit geeft ook veel lucht.

Zal eens kijken, hoe zit dat eigenlijk met wedstrijden? Moest vorig jaar een wedstrijd rijden en daar MOEST je een jasje aan (het was die dag 25 graden). Iedereen was helemaal doorweekt na t rijden…

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:20

Nienke_20 schreef:
Zal eens kijken, hoe zit dat eigenlijk met wedstrijden? Moest vorig jaar een wedstrijd rijden en daar MOEST je een jasje aan (het was die dag 25 graden). Iedereen was helemaal doorweekt na t rijden…
Wat ik doe is pas vlak voor de proef jasje aan en vlak daarna uit, luchtige kleren eronder die snel drogen en zweet vangen (zodat het niet in de colbert komt, draag een ondershirt + wedstrijdshirt). Daarna gewoon bij thuiskomst wassen. Ik heb nog een ouderwets jasje van normale colbertstof ipv zo'n modern sportjasje en meer last van vlekken dan zweet, verwacht dat die moderne jasjes minder erg zijn kwa hitte. Dus ik zou het zoeken in wat onder het jasje gaat en de jas zo kort mogelijk aan hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:27

Je zou ook nog kunnen kijken voor een anti zweet top voor onder je shirt ;)

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:35

Inderdaad trainingsshirtjes van een sneldrogende stof :j Die van mij hebben ook mesh aan de onderkant van het mouwtje waardoor het ademend is. Daarnaast heb ik ook een shirtje van dezelfde soort stof, maar deze heeft mouwtjes en een bovenkant van gaas. Is ook heel fijn tijdens het rijden in de zomer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:43

Ik draag veel wandel shirts. Sport stof, veel gaas en goedkoper dan 'paardenshirts'. Kun je 2 kopen ipv 1 bij wijze van

Je hebt wedstrijd jasjes van volledig gaas.
Overigens in het outdoor seizoen mag je zelf kiezen of je een jasje aan wil. Dat zijn knhs regelementen. Als het om knhs wedstrijden gaat

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:45

Nienke_20 schreef:
Kirrietje schreef:
[quote="Nienke_20"

Zal eens kijken, hoe zit dat eigenlijk met wedstrijden? Moest vorig jaar een wedstrijd rijden en daar MOEST je een jasje aan (het was die dag 25 graden). Iedereen was helemaal doorweekt na t rijden…[/quote]

Euh das toch vrij.. wedstrijden in 't shirt... doe ik al zeker 2 jaar.. of ben jij van België ( misschien die regels anders)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:33

Zal ik straks denk ik ook weer last van gaan krijgen.
Maar wat bij mij helpt is de odorex depper. Paar weken geleden zoveel zweten onder mijn oksels maar sinds ik dit gebruik geen stink en natte oksels meer.de avond er voor Dep ik het er altijd op, dag erna nergens last van.

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:39

Ik heb vooral last van een erg warme cap, daar komt zomers mijn haar echt drijfnat onder vandaan :( Het is een casco en ik heb al gekeken naar een andere liner maar die zijn niet te vinden. Hebben jullie dit ook en eventueel een oplossing?

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:46

Ik heb altijd wat reserve shirts in mijn kast liggen. Na het rijden, die ik meteen (na het afzadelen) het shirtje omwisselen.
Het shirtje hang ik zolang even ergens op.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.[&]

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:01

pjer schreef:
Ik heb vooral last van een erg warme cap, daar komt zomers mijn haar echt drijfnat onder vandaan :( Het is een casco en ik heb al gekeken naar een andere liner maar die zijn niet te vinden. Hebben jullie dit ook en eventueel een oplossing?

Er bestaan anti zweet strips, ik weet niet of dat werkt.
Ik draag met hardlopen een zweet cap dat werkt wel goed. Gewoon een zeeetband met flap eraan.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 18:40

BeFunny schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken voor een anti zweet top voor onder je shirt ;)

Wat is dat? Nog nooit van gehoord

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:42

Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-05-24 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-24 18:42

[/quote] Euh das toch vrij.. wedstrijden in 't shirt... doe ik al zeker 2 jaar.. of ben jij van België ( misschien die regels anders)[/quote]

Gewoon nederland maar van iemand daar moest het perse

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:02

Dan kent die persoon de KNHS regels niet.
Het is vrij om in de zomer zonder jasje te rijden.
(Maar ik snap ook dat je dat toch misschien maar doet, als iemand dat daar zegt.)

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.[&]

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:10

Ik heb polo's van een mesh achtige stof. Zijn niet doorschijnend, maar de wind komt er echt heerlijk verkoelend doorheen altijd en zweetvlekken zijn niet zichtbaar. Ze gaan ook niet stinken, wat ik vaak wel met normale paarden shirts/polo's heb. Hier werk ik altijd in en echt super tevreden mee :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:41

FrNo schreef:
Dan kent die persoon de KNHS regels niet.
Het is vrij om in de zomer zonder jasje te rijden.
(Maar ik snap ook dat je dat toch misschien maar doet, als iemand dat daar zegt.)

Niet op kampioenschappen dacht ik…