Psylliumzaad hoeveel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 15:02

Hoi,

Ja daar is weer een topic, ik heb al veel topics er over gelezen maar het is zo uiteenlopend over hoeveel gram. Ik heb daarom een hele simpele vraag.

Als ik ga voor 300 gram per dag, puur uit voorzorg en dan een kuur van 7 dagen doe ik het dan goed? Het gaat om een flinke barokke merrie van 1.55m en 675 kilo.

Ik kan mij herinneren dat ik het toen door de brokjes heb gemengd, maar dat at ze slecht en gezien ik nu maar heel weinig voer zou de psylliumzaad de overhand gaan nemen. Kan ik het ook later toevoegen aan de slobber? Ook daar over lees je weer veel verschillende dingen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:04

Dit is een advies van een dierenarts

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:05


Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 15:09

Dat is snel, dankjewel! Ik ga dan inderdaad maar uit van wat de dierenarts zegt. Dan moet het goedkomen. :)

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:12

Hoe zwaar is je paard? :o Dat kan haast niet tenzij echt zwaar overgewicht. Mijn hengst zit met 1.57 op 480 kg. Ik denk dat je het gewicht erg overschat.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:17

Mijn merrie wel iets groter met 160 en 633 kg.

en de ruin 1,49 groot en weegt 508 kg
En zijn ribben ware toen zichtbaar, wilde hem net wat zwaarder hebben

Ik vind 480 dan toch wel erg weinig klinken bij een breed gebouwd paard.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 15:21

Captain schreef:
Hoe zwaar is je paard? :o Dat kan haast niet tenzij echt zwaar overgewicht. Mijn hengst zit met 1.57 op 480 kg. Ik denk dat je het gewicht erg overschat.

Ja het is toch echt zo, ik heb haar laatst gewogen. Ze is wel echt heel barok, dikke hengsten hals en een mega boeg. Maar ik ben eerlijk ze mag ook echt wel wat slanker. Maarja ik kan haar helaas op dit moment door de natte bak niet zoveel beweging geven als dat moet. Maar ze staat wel op het gras en krijgt hooi. Dus ja er mogen echt wel wat kilo's af. Maar ik durf ook niet te minderen met hooi ivm maagzweren etc. Ja wanneer doe je het goed?


Afbeelding

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:39

Even volg!

Hier wil ik mijn verzorg paard uit voorzorg ook een kuur geven, stond afgelopen maanden veel op zand.
Hij is rond de 167-170m
Ik heb geen idee hoe zwaar hij is, maar is heel fijn gebouwd.

Wat zou ik het beste qua hoeveelheid aan kunnen houden? En mag je het ook in een keer geven? Ik ben niet in de gelegenheid om twee keer per dag te komen voeren. En eigenaar gaat dat vergeten toe te voegen :o

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:50

Mijn merrie is 162 en weegt 650 (en heeft zelfs 680 tot 700 gewogen).

Laatst was er een topic over gewicht meten, heb een rekentool gebruikt, een weeglint en een echte weegschaal. De rekentool zat er niet ver naast, die zou je kunnen proberen om een inschatting te maken. Een weeglint is hier echt onzin, die zat er ruim 100 kilo naast.

Tancreda4 @ [VSW] Gewichtsbepaling paard

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 15:07

Ik weet het gewicht van mijn paard zeker, zoals je op de foto hier boven kan zien is ze een flinke dame.

Ik ga voor 400 gram psylliumzaad, denk dat ik dan aardig goed zit. Durf ook niet te veel te geven dus doe het eerst zo. :)

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:15

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie is 162 en weegt 650 (en heeft zelfs 680 tot 700 gewogen).

Laatst was er een topic over gewicht meten, heb een rekentool gebruikt, een weeglint en een echte weegschaal. De rekentool zat er niet ver naast, die zou je kunnen proberen om een inschatting te maken. Een weeglint is hier echt onzin, die zat er ruim 100 kilo naast.

Tancreda4 @ [VSW] Gewichtsbepaling paard



Die ga ik eens proberen, dankje! :)

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:21

Volgens mij kan je van psyllium niet snel teveel geven. Ik geef mijn merries 600 gram psylliumzaad door de slobber heen, aangezien dit nogal fanatiek gegeten wordt denk ik dat er zeker 50 tot 100 gram nog geknoeid wordt..

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:32

Het makkelijkste is om het in 2 porties te geven bij zulke grote hoeveelheden, want als ze het niet eten helpt het ook niet. Het spul zorgt voor meer darmperistaltiek waardoor zand afgevoerd wordt; zolang er voldoende vocht/water bij zit gaat het goed. Niet droog geven, maar als slobber in een lekkere mash of ander geweekt voer. Kort voor het geven erdoor mengen, want het absorbeert gigasnel water.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:59

Die van mij moet ik het echt niet in slobber geven, dan wordt het net een soort cement en dan eet die het helemaal niet.
Daarnaast wil je eigenlijk pas dat het z'n slijmerige werk in je paard gaat doen en niet al in je emmer slobber.

Ik marineer ze in wat lijnzaadolie, en meng er dan muesli doorheen, dan krijg ik het er een paar dagen in.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:06

Ik maak slobber aan en dan net voor ik het geef doe ik het er door

Die van mij eet snel dus dan heeft het geen tijd om lijm te worden

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:22

Het voeren van zoveel psyllium vind ik ook echt een uitdaging! Dus ik lees graag al jullie manieren om het erin te krijgen.

Marineren in lijnzaad en vervolgens muesli lijkt aardig te gaan, maar lukt nog steeds niet de hele portie in 1 keer.

Welke slobber in onweerstaanbaar?

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:23

En volgens onderzoek is het toevoegen van magnesium sulfaat /epsom zout/ bitterzout ook geadviseerd.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:27

Ik geef m’n paard deze week toevallig ook een kuur, preventief.
Het gaat om een Gelderse ruin van 1,73 die gewogen is op de weegschaal; 640 kg
Hij krijgt psylliumzaad, niet de husk. Hij eet t zaad veel beter. Hij krijgt 550 gram psyllium per dag met 75 gram versgemalen lijnzaad. Ik doe t vlak voor t voeren door slobber van vitalbix. Hij heeft t met een paar minuten op… :D
Beetje off-topic maar Petrichor als je paard echt zoveel weegt denk ik dat je er toch goed aan doet om haar wat af te laten vallen…

@Sunnyhorse; die van mij vindt die mash van vitalbix onweerstaanbaar, wel zoals je hierboven kunt lezen psyllium zaad en niet de husk…dat wordt net behanglijm
Laatst bijgewerkt door Pallatin op 21-02-24 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:28

Marije_jiplover schreef:
Die van mij moet ik het echt niet in slobber geven, dan wordt het net een soort cement en dan eet die het helemaal niet.
Daarnaast wil je eigenlijk pas dat het z'n slijmerige werk in je paard gaat doen en niet al in je emmer slobber.

Ik marineer ze in wat lijnzaadolie, en meng er dan muesli doorheen, dan krijg ik het er een paar dagen in.


Dat kan ook, maar het slijmerige is niet de werking van Psyllium. De werking is dat het de beweging van de darmen, de peristaltiek, verhoogt en met die krachtiger werking komt zand mee naar buiten.
Als een paard het droog eet of in een slobber/mash etc. maakt dus niet uit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:32


DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:39

Pallatin schreef:
Beetje off-topic maar Petrichor als je paard echt zoveel weegt denk ik dat je er toch goed aan doet om haar wat af te laten vallen…


Wat een slecht advies!

Je gaat iemand toch niet zeggen dat zijn paard moet afvallen op basis van het gewicht..... je hoeft niet af te vallen omdat je zwaar bent, afvallen is alleen nodig als je te VET ben. Ze heeft gewoon een heel mooi stevig gebouwd en gespierd paard..... dat is geen reden om af te vallen.
Verder vraagt ze alleen om advies voor het geven van Psyliumzaad en ik denk dat ze dan helemaal goed zit met de door haar zelf genoemde 400gram per dag.
Dat zou ik doen en alle andere stomme adviezen lekker laten hangen!

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Psylliumzaad hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:33

Doe jij ns even rustig zeg hee! Ze geeft zelf al aan dat haar paard wat slanker zou moeten zijn. Ik zie een behoorlijke speklaag op de hals van dit paard en dat is ook voor een barok type Fries paard niet normaal. Ook bij paarden brengt overgewicht allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee
En ja, op basis van dit gewicht bij die stokmaat met de foto kun je dat naar mijn mening wel zeggen…

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 19:49

Pallatin schreef:
Doe jij ns even rustig zeg hee! Ze geeft zelf al aan dat haar paard wat slanker zou moeten zijn. Ik zie een behoorlijke speklaag op de hals van dit paard en dat is ook voor een barok type Fries paard niet normaal. Ook bij paarden brengt overgewicht allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee
En ja, op basis van dit gewicht bij die stokmaat met de foto kun je dat naar mijn mening wel zeggen…


Ja dat kan je wel zeggen, maar ik vraag er niet om. :)

Zoals ik zelf al zeg, ja mijn paard mag echt wel wat afvallen. Maar ik heb haar liever te dik, maar wel met voldoende ruwvoer zodat ze geen maagzweren en andere ellende krijgt dan het perfecte figuurtje en dus alle ellende van dien. Ze krijgt op dit moment door het slechte weer te weinig beweging, tja het is even niet anders.