Paard maakt geen wintervacht aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:19

Ik heb een probleem. Mijn blijft gehele jaar door dun in der vacht. Ik heb al geprobeerd zo lang mogelijk zonder deken te blijven, maar als ze gaat rillen vind ik het zielig. Wat kan ik doen? Moet ik me hier zorgen om maken?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:23

Zeker een dekentje opgooien. Je paard heeft het duidelijk nodig. Verhaard je paard wel netjes 2x per jaar? En is je paard fit en gezond verder?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:28

Mijn Spaanse schone heeft een prima wintervacht, maar je voelt het verschil met de zomervacht nauwelijks.

De ervaring leert dat Knollie het tot plm -7 prima zonder deken doet. Komende nacht dus weer puur natuur.
... en een béétje rillen hoort er bij: dat is het signaal om de vacht wat dikker te gaan maken.


De oude truc ivm verharen luidt geef wat lijnzaadolie over het voer.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:49

Merrie van mijn vriendin heeft dit ook. Niets aan te doen. Deken er op gooien en verder niet moeilijk doen.

Vind je het een probleem die deken?

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:51

Doe alsjeblieft een deken op! Veel mensen blijven aan de stugge fantasie vasthouden dat paarden vacht aanmaken doordat ze het koud hebben, dit gaat puur op daglengte.
Mijn 26 jarige staat onder deken, maakt gewoon vacht aan ondanks dat ze echt warm genoeg staat, maar haar vachtstructuur is heel zacht zonder warmte te geven, die staat ook lekker onder dikke dekens nu.

Sommige paarden hebben nou eenmaal niet zo'n functionele vacht en heel veel baat bij een deken. Als ze te lang rillen kunnen ze spierbevangen worden

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:54

Mijn paard snapt het concept wintervacht ook niet, ze verhaart keurig, glimt als een spiegel maar ze blijft dun in het haar.
Ze krijgt dus een deken op gelijk als een geschoren paard. Als ze het te koud heeft is ze rillerig en druk, met deken is er niets aan de hand.

Persoonlijk denk ik niet dat het stug zonder deken houden en het paard kou laten lijden er voor gaat zorgen dat ze een dikkere vacht aanmaken. Sommige paarden hebben nu eenmaal geen dikke wintervacht en die moet je een beetje helpen met een deken.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:56

Gewoon een waterdichte deken op.
Niet elk paard maakt een goede vacht.
Je laat hem dan toch niet zo staan?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:00

Ik ken het paard van TS niet.
Mijn eigen Knollie wel.

And please, moeder natuur is slimmer dan 'vacht gaat puur en alleen op daglengte'....

Tussen het weinige winterweer in wordt de vacht van nijn paard 'zo mogelijk nog dunner', om als het weer gaat vriezen ietsje dikker te worden.
Tot -7 blijft ze vrolijk kijken en braaf doen, dus daar maak ik mij geen zorgen om.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:10

Waarom zou je een paard zo koud laten worden dat hij gaat rillen? Rillen is een overbodige energieverspilling en je paard gaat niet meer vacht aanmaken omdat hij het koud heeft.

Vacht aanmaak wordt geregeld in de hypofyse en is dus hormoon gestuurd. Net als dat de ene mens dik en veel haar heeft, waar de ander dun vlassig haar heeft. Het ene paard maakt mega vacht aan, de ander bijna niet.

Laten we niet vergeten dat paarden van oorsprong steppedieren zijn. Je kunt je dus afvragen hoe natuurlijk het is een paard niet te helpen bij koude, terwijl wij ze in een compleet ander klimaat houden.

Goede voeding is een beetje van invloed op de vachtaanmaak, maar een paard dat van nature geen dikke wintervacht aanmaakt, gaat dit niet ineens wel doen als je hem maar koud genoeg laat worden of op een bepaalde manier voert.

Deken erop dus…

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:12

Dunner en dikker als het wel of niet vriest? Dat lijkt me stug. Er vallen toch niet opeens honderden haren uit hij 5 graden boven nul en een week later zijn die weer bijgegroeid als het onder 0 duikt. :+

De haren kunnen wel meer overeind gaan staan of platter liggen afhankelijk van de temperatuur. Maar dan moet er dus wel een beetje vacht zijn om dat te doen. Paarden zijn al jarenlang niet meer wild en ver doorgefokt. Er is weinig over van de paarden die in de barre natuur leefden in iedere weersomstandigheid. Die vacht zal dus echt niet bij ieder paard zo optimaal meer werken. Daarbij poetsen wij paarden ook graag, dat helpt ook niet bij de waterdichtheid van de vacht.

Een paard dat staat te rillen heeft het gewoon koud. Niet een beetje fris, maar echt veel te koud. Dat is gewoon echt onnodig en op lange termijn niet gezond. De oplossing hoeft overigens niet altijd een deken te zijn. Een goede overkapping om uit de regen en wind te kunnen staan en een bak vol ruwvoer helpen vaak ook. Maar niet altijd voldoende. Het is echt aankijken wat jouw paard nodig heeft. Dat het ene paard vrolijk blijft bij -7 maakt niet dat de andere dat ook moet kunnen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:07

Celebi schreef:
Dunner en dikker als het wel of niet vriest? Dat lijkt me stug. Er vallen toch niet opeens honderden haren uit hij 5 graden boven nul en een week later zijn die weer bijgegroeid als het onder 0 duikt.

Ik ben het met je eens dat het typisch is, maar ik schrijf wat ik zie.
Citaat:
De haren kunnen wel meer overeind gaan staan of platter liggen afhankelijk van de temperatuur. Maar dan moet er dus wel een beetje vacht zijn om dat te doen.
Klopt. Tien dagen geleden heb ik wat haren op haar croupe overeind zien staan. Maar de dag erna was het weer minder koud, dus de deken bleef af.
Citaat:
Paarden zijn al jarenlang niet meer wild en ver doorgefokt. Er is weinig over van de paarden die in de barre natuur leefden in iedere weersomstandigheid. Die vacht zal dus echt niet bij ieder paard zo optimaal meer werken. Daarbij poetsen wij paarden ook graag, dat helpt ook niet bij de waterdichtheid van de vacht.

Mijn Andalusische is beslist "een cultuurproduct", maar wel gefokt uit twee rassen die uitstekend tegen de kou kunnen (Spaans bergpaard en Aabier).
Citaat:
Een paard dat staat te rillen heeft het gewoon koud. Niet een beetje fris, maar echt veel te koud.

... dat hangt af er dus van af.
Het paard van TS ken ik niet.
Vandaar dat ik schreef over
'een béétje rillen'.

Paarden onnodig onder een deken zetten is helaas óók weer niet goed...
En idd: een goede overkapping om uit de regen en wind te kunnen staan en een bak vol ruwvoer zijn belangrijk.

(En PS: nergens heb ik beweerd dat ieder paard is zoals de mijne...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-01-24 23:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:08

Mijn fries maakt ook nauwelijks vacht aan, die staat ook onder een deken omdat ze anders staat te trillen. Ze is verder helemaal gezond. Maar wel strak in het velletje
Foto van gister
Afbeelding

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 01:35

Dankjewel voor de reacties. Ik laat der ook zeker niet zonder staan waardoor ze gaat trillen het was maar een voorbeeld. Maar het is dus gelukkig niets om me zorgem om te maken.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:55

Gewoon een deken op, wij houden hier rassen die uit een heel ander klimaat komen waardoor ze genetisch niet altijd in staat zijn om zich aan te passen.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:25

Janneke2 schreef:
Ik ken het paard van TS niet.
Mijn eigen Knollie wel.

And please, moeder natuur is slimmer dan 'vacht gaat puur en alleen op daglengte'....

Tussen het weinige winterweer in wordt de vacht van nijn paard 'zo mogelijk nog dunner', om als het weer gaat vriezen ietsje dikker te worden.
Tot -7 blijft ze vrolijk kijken en braaf doen, dus daar maak ik mij geen zorgen om.


Fijn dat jouw 'Knollie' dat kan, het paard van TS niet.
Dus TS, gewoon lekker een deken erop! :)

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 11:20

Top bedankt voor de reacties!

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:31

Citaat:
Janneke2 schreef:
Ik ken het paard van TS niet.
Mijn eigen Knollie wel.


Fijn dat jouw 'Knollie' dat kan, het paard van TS niet.
Dus TS, gewoon lekker een deken erop! :)


Ja, ik vind dat fijn. :j :)
Nergens heb ik gezegd dat TS per se hetzelfde moet doen.
(Dus ik snap niet dat je je tot mij richt ipv je eigen ervaringen te vertellen....)
(En als jij het paard van TS kent, snap ik de uitspraak over haar paard misschien wel, maar van achter een scherm vind ik het wat boud.)

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Paard maakt geen wintervacht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:41

Vacht wordt hoe dan ook niet zomaar dunner of dikker als het paard eenmaal klaar is met verharen. Een beetje rillen doet daarom ook niets qua vachtaanmaak :') is een broodje aap verhaal net zoals dat dekens dikte van de vacht zouden beïnvloeden.

Paarden die opgroeien in landen waar -20 of kouder in de winter de norm is hoeven ook helemaal niet te rillen, die maken meteen in het najaar genoeg vacht aan. En zo niet dan doe je inderdaad een deken om

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:45

Janneke2 schreef:
Ja, ik vind dat fijn. :j :)
Nergens heb ik gezegd dat TS per se hetzelfde moet doen.
(Dus ik snap niet dat je je tot mij richt ipv je eigen ervaringen te vertellen....)
(En als jij het paard van TS kent, snap ik de uitspraak over haar paard misschien wel, maar van achter een scherm vind ik het wat boud.)

Het probleem is dat je gewoon onzin praat.

Citaat:
een béétje rillen hoort er bij: dat is het signaal om de vacht wat dikker te gaan maken
dit is onzin.

Citaat:
And please, moeder natuur is slimmer dan 'vacht gaat puur en alleen op daglengte
Ook dit is grotendeels onzin.

Dan kun je je aangevallen voelen omdat mensen op je reageren, maar als je geen onzin praat heb je dat probleem niet.