Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 09:12

3 Januari as. verhuizen wij naar een stal zonder binnenbak.
Vooropgesteld dat we enorm uitkijken naar deze verhuizing zou ik graag wat tips van jullie krijgen omtrent zaken waar we rekening mee moeten houden/tips. Behalve een goede waterdichte deken, regendeken, regenjas en rijbroek voor ons ben ik niet gekomen.
Wellicht hebben jullie nog ideeën voor wat handig is?

Reden voor de verhuizing is het welzijn van het paard. Op de huidige stal zijn nauwelijks voorzieningen meer om ons paard vrij te laten bewegen.(Die waren er voorheen volop, echter zijn een aantal paddocks nu veranderd in huisvesting voor de geiten).
Op de nieuwe stal zijn ruim voldoende paddocks waar de paarden een groot deel van de dag buiten kunnen staan en vrij kunnen bewegen.
Daarnaast is de hoeveelheid ruwvoer die er momenteel bij ons gevoerd wordt, sinds er een nieuwe eigenaar in zit, dusdanig karig dat de kosten van het zelf bijkopen van hooi de pan uit rijzen. Meerdere gesprekken hierover liepen op niets uit. Het argument; ‘Er staat hier geen enkel mager paard op stal’.

Al met al besloten om onze luxe op te geven.

Als jullie nog goede ideeën hebben hoor ik het graag!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:17

Laagjes… Want je zult je niet alleen tegen regen moeten kleden, maar vooral ook tegen de koude wind.
Een buff en goede handschoenen zijn ook erg fijn.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:33

Een fleecedeken voor je paard. Als het paard natgeregend is tijdens het rijden, is meteen een regendeken op niet fijn. Zo kan het paard opdrogen zonder kou te vatten.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:35

Buienalarm/buienradar :Y)

Ik ben ook van een binnenbak naar een buitenbak gegaan en eerlijk gezegd valt het mij mee hoeveel last je hebt van de regen met rijden. Mijn paard vond het niet altijd even leuk wn heeft wel even door moeten leren lopen in de regen & door plassen. Gewoon doen! Mijn knielange jas is trouwens wel mijn allerbeste cadeau ooit geweest.

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:40

Hier zweer ik bij m’n knielange jas <3
Dan blijven je bovenbenen (grotendeels) droog. (En warmer ook).

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:42

Ja een weerapp is misschien wel het allerbelangrijkste, continu rekening houden met weer en weersvoorspellingen. Voor nood kun je kijken naar een binnenbak in de buurt waar je eventueel mag rijden (tegen betaling) in het geval van twee weken sneeuw oid.

Goed dat je voor je paard kiest.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:45

Lieser schreef:
Een fleecedeken voor je paard. Als het paard natgeregend is tijdens het rijden, is meteen een regendeken op niet fijn. Zo kan het paard opdrogen zonder kou te vatten.

Een Bucas stay dry is hier ook handig voor.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:54

Wat goed dat jullie gaan verhuizen voor het welzijn van jullie paard.

De beste tip is al gegeven: buienradar icm buienalarm. Ook een bucas staydry power cooler zodat je paard optioneel ook nat onder zn deken kan worden gezet (tenzij je al een bucas regen/winterdeken hebt).

Ik rijd zelf niet meer maar draag wel altijd de thermoleggingen van Felix buhler. En daar overheen een ski-overall wat erg fijn is als je weinig beweegt.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:03

Genoeg tips denk ik zo maar nog even van iemand die alleen maar buitenbakken kent: de keren dat ik zeiknat ben geregend vallen echt mee hoor. Dit valt sowieso mee met goede regenkleding maar ik bedoel er meer mee te zeggen dat het toch best heel vaak net droog is als ik rij. Deels met dank aan buienradar maar ook omdat dagen dat het de hele dag regent best zeldzaam zijn hoor. Zelfs nu :D

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:11

Tja momenteel is het janken zonder binnenbak, maar dit is echt het eerste jaar dat ik tegen alle modder en water aanloop.

Voor jezelf is 2 dingen een must: waterdichte jas en een paar goede laarzen! Ik zweer bij mijn Ariat outdoorlaarzen, zelfs nu met alle water, nooit koude/natte voeten.

Verder laagjes idd voor de warmte. Altijd een paar (werk)handschoenen op stal hebben liggen.

Qua paard is het echt afhankelijk van het dier. Die van mij heeft alleen 1 regenjas voor als het echt slecht buiten is. Buitje regen onder het rijden droogt ze wel weer van op, maar uren lange regen in combinatie met wind is wel slecht voor haar rug, dus dan gaat ze onder de regendeken.

Fleece neemt geen vocht op (of nauwelijks). Als je echt wilt gaan rijden in de stromende regen, een wollen deken voor erna of een Stay dry voering van bv Bucas voor na die tijd.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:17

Leg ook een pakketje reserve kleding in je zadelkast of in de auto, moest je dan toch echt zeiknat geregend zijn ben je tenminste de dag erop niet ziek :)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:18

Met dit weer is voor mij het belangrijkste: een trailer en een lidmaatschap bij een rijvereniging met binnenbak :+

Maar dat is ook omdat onze bak heel lang nat blijft en dan niet goed te rijden is.

Verder een goede regenjas, uitrijdeken gebruik ik zelden, maar fleece of wollen deken om na het rijden paard weer op te drogen is wel nuttig.

En droge kleding voor mezelf ligt ook altijd in de auto met dit weerx evenals een paar kaplaarzen.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:23

Goede lange regenjas voor jezelf + paard is hier echt een must. Dit scheelt mij super veel tijd in het opdrogen van mijn paard na het rijden en aangezien ik ook redelijk droog blijf rijd ik nog met plezier.
Verder goede warme waterproof handschoenen is belangrijk.
Ik heb dus naast een lange warme winterjas deze regenmantel : https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-bove ... el-Premium.
Verder heb ik op stal een schoenendroger met timer liggen om mijn laarzen te drogen indien ze wat vochtig zijn.
Voor mijn paard heb ik regen en winterdekens, alle diktes 2 stuks om te kunnen afwisselen ivm de hoeveelheid regen afgelopen weken. Als laatste goede zweetdrijvend.

Als je paard op beslag staat toch even nadenken over sneeuw beslag.

Succes!

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:26

Oh ja vergeet ik wel te zeggen dat ik waar ik sta echt gezegend ben met een buitenbak die zelfs nu nog gewoon droog is. Dat is wel echt een groot geluk. *\o/*

Anoniem

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:43

Ik ben vorige maand ook verhuisd van een stal met binnenbak naar alleen een buitenbak. Heb dik 3 jaar lang een binnenbak ter beschikking gehad en eerlijk gezegd valt het echt mee. Een goede waterdichte jas is wel aan te raden maar als ik eenmaal aan het rijden ben heb ik niet zo veel last van de regen. Paard moet er wel nog even aan wennen maar wat hier boven ook gezegd wordt de keren dat je echt in de regen rijdt zijn minder dan de keren die je echt in de regen rijdt.

Enige nadeel is dat je spullen lang nat blijven en niet drogen met dit koude vochtige weer. Dekjes drogen bij mij nu enkele dagen.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:48

LV19952 schreef:
Ik ben vorige maand ook verhuisd van een stal met binnenbak naar alleen een buitenbak. Heb dik 3 jaar lang een binnenbak ter beschikking gehad en eerlijk gezegd valt het echt mee. Een goede waterdichte jas is wel aan te raden maar als ik eenmaal aan het rijden ben heb ik niet zo veel last van de regen. Paard moet er wel nog even aan wennen maar wat hier boven ook gezegd wordt de keren dat je echt in de regen rijdt zijn minder dan de keren die je echt in de regen rijdt.

Enige nadeel is dat je spullen lang nat blijven en niet drogen met dit koude vochtige weer. Dekjes drogen bij mij nu enkele dagen.


Eens. Als het echt flink regent en ik moet er nog op stappen dat vind ik dan nog het meest uitdagend maar als ik er al op zit en het begint te regenen dan rij ik gewoon verder, dan merk je het amper. Met nare slagregen dan wachten we soms even want dat vind mijn paard echt niet fijn dus dan staan we soms even een paar minuutjes en kunnen we weer verder. 2x gebeurd in de afgelopen 2 jaar.

Als het echt niet goed wil met drogen van de dekjes neem ik eens een keer iets mee naar huis zodat het daar kan drogen.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:58

Alles valt en staat met hoe is je bak? Heel wat stallen hebben bakken die nat en glad worden dan kun je dus niet zoveel. Belangrijkste is dan een trailer en een bak in de buurt waar je rijden kan.

Verder leven met buienradar inderdaad ja en dan is het niet zoveel anders.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:22

Zwemvliezen ontwikkelen, snorkel kopen.

Ik heb ze aan huis staan en wij hebben geen binnenbak. Het is soms vloeken maar stiekem vind ik het heerlijk. Als ik in de regen rijd (geen stortregen dan!) voelt het heerlijk alleen met me paard. Ook echt niet elke keer en ligt er ook aan wat voor weer het is als ik opstap. Overigens zou ik wel investeren in een goede waterdichte jas om in te rijden. Ik heb zelf het liefst een lange jas zodat mijn bovenbenen iig droog blijven

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:19

Goede rubberen laarzen kopen, ik heb muckboots, deze zijn warm en waterdicht.
Zorg dat je een regenjas in de kast hebt liggen. Of een droge in de auto.

Om mijn paard te drogen heb ik een Rambo dryrug, deze droogt veel beter dan de meeste zweetdekens. Wol kan ook, maar dit wordt erg zwaar.

Verder pluk de dag, als het droog is ga je rijden, regent het doe je wat anders. Wees dus flexibel in je schema. Apps zijn aan te raden maar hebben het ook soms fout.

Zolang je een bak hebt met goede afwatering kan je prima rijden. Zeker met een knappe bodem die stevig blijft kan je ook prima op een nog wat natte bodem rijden.

Laatste tip, zorg dat je een borstel hebt waarmee je het zand van laarzen, singel etc af kan halen.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:27

Idd goede jas setje droge kleding in de kast
Rainlegs voor je zelf en een waterdichte uitrij deken vind mijn paard wel fijn ( soms rij ik in de regen minder lang en blijft hij gewoon op) de mijne blijft ook met galop op zijn plek dus geen last van.
En idd pluk de dag en wees flexibel voor je zelf van wat regen ga je niet dood en soms is het taken om draaien om dat het weer bericht dat zegt..... 8)7

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:42

Ach, hoewel ik de binnenbak dit regenachtige jaar wel mis, is het echt geen ramp om alleen een buitenbak te hebben als deze redelijk goed aangelegd is en daardoor wel jaarrond vrij goed te rijden blijft. Anders is het wel een beetje afzien.

Verder:
- Heeft je paard een deken nodig dan is het lastig om in de regen te rijden want dan kan de deken erna niet meer op. Als Bucas past dan is investeren in een stay dry deken echt geweldig want dan hoef je je nooit zorgen te maken. Helaas krijgt de mijne wondjes van Bucas dekens dus ik probeer het nu te doen met een dunne stapmolen deken voor het longeren en ik heb een uitrijdeken liggen voor als ik echt in de regen moet rijden (met les bijvoorbeeld).
- Zelf heb ik een waterdichte rijrok, heerlijk warm en droog in alle omstandigheden. Zadel en zadelbontje blijven ook droog wat wel heel fijn is. Met een lange rijrok kun je zelfs je paard droog houden en heb je geen uitrijdeken meer nodig. Erg fijn.
- Goede waterdichte handschoenen voor gure omstandigheden en dunnere winter rijhandschoenen voor gewone koude dagen.
- Buienalarm 24/7 bekijken om je dagen in te plannen. _O-

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:55

Ik heb gelukkig wél een buitenbak die zelfs nu gewoon droog (op af en toe een plas na als de pomp dicht heeft gestaan) en goed te rijden is.
Anders zou ik echt flink balen want dan kun je de komende maanden niet zoveel.

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:07

Wat ik doe om deze maanden te overleven is zomers mijn merrie laten dekken :+ Hoef ik er nu niet uit te rijden of longeren haha. Voeren, binnen buiten zetten en uitmesten en dan weer gauw naar de kachel :+ Moet maar een winterslaap inlassen denk ik..

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Verhuizen van stal met binnenbak naar stal zonder binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:43

Alhoewel bucas goede dekens heeft, ze zijn niet voor elk paard geschikt, de pasvorm is vrij specifiek.
Bij mijn paarden zakken ze altijd scheef.

Daarnaast ook met een buitenbak en veel buiten kan je paard geschoren worden als deze een mega dikke vacht aanmaakt. Je hebt ook waterdichte in/uitrij dekens.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:46

Goede waterdichte kleding en laarzen, goede waterdichte dekens.