De hele winter dezelfde deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muchas
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-19

De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 09:11

Ik heb mijn merrie deze winter voor het eerst een deken op gedaan, en het is nog even zoeken. Ze is niet geschoren en staat 24/7 buiten met schuilstal.

Ik ben begonnen met bucas smartex rain (de fleece voering zou je kunnen vergelijken met 50/100 gram) en toen het vorige week onder de 5 graden kwam heb ik er een onderdeken van 200 gram bij gedaan.

Nu twijfel ik zo. Haal ik de onderdeken er weer af nu het ver boven de 5 graden is?

Sommige stalgenoten leggen een 200/300 gram er de hele winter lang op. Voor hun paarden gaat dat prima.

Misschien denk ik er te menselijk over maar ik vind het zo lastig te geloven dat ze dezelfde deken bij 10 graden kan dragen als bij -5.

Wat is jullie ervaring?

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:13

Ik heb een deken die van +15 tot -5 gaat. Die kan dus inderdaad de hele winter op blijven liggen. :)

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:18

Ik heb de smartex medium en paard houdt zich niet helemaal aan de temperatuur range die daar bij hoort. Dus dat betekent dat ze hem iets eerder op krijgt als de range zegt en als het echt gaat vriezen komt er wat onder.

Maar dat betekent idd dat ze het grootste gedeelte van de winter met dezelfde deken staat. Die onderdeken is vaak maar enkele dagen. Je merkt aan het paard ook of het genoeg is of te veel.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:28

Hier een paard die een volledige winter onder een Atlantic staat, doet ze super mee. Maar mijn ander paard zou met die deken nooit genoeg hebben, heel paardafhankelijk dus :)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:32

Het is ook echt kijken naar je paard.
De een heeft het koud bij een 200 grams deken, terwijl de ander op dezelfde dag onder een 100 grams staat te zweten.

Eerdere jaren had ik die van mij altijd geschoren en werkte ik met dikkere dekens, dit jaar door omstandigheden niet geschoren.
Hij staat 24/7 buiten met een ruime schuilstal en nagenoeg onbeperkt ruwvoer.
Hij doet het tot nog toe prima onder de 100 grams gevoerde regendeken met halve hals, alleen toen het een week vnl s nachts aan het vriezen was, heb ik er een liner van 100 gram bij gedaan, maar die is er nu ook alweer een week onder weg.

Je kunt er dus echt niks van zeggen, zonder het paard en de omstandigheden te kennen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-12-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:32

Hier begon ik in oktober (nat, maar relatief warm weer boven de 10 graden) met een 0 grams (ongeschoren paard van 19, die pas sinds een jaar een deken draagt, omdat hij ir/ppid heeft en de nattigheid/guur weer minder verdraagt), momenteel vooral een 50 grams en bij de kou laatst een 100 gram liner onder een 0 grams....

Ik 'puzzel' wat af, maar anders staat hij te warm. Bij 200 gram staat hij volgens mij écht te koken onder zo'n deken, maar elk paard is anders natuurlijk :+ .

Hij heeft ook een schuilstal én genoeg ruwvoer 24/7. Wij komen elke ochtend en namiddag/avond en dan voelen we natuurlijk ook goed hoe hij aanvoelt.
Ik heb inmiddels meerdere dekens/liners (Amigo/Horseware) en gelukkig ook dat hij tegenwoordig goed dekens past (dat was vroeger wel anders, toen hij nog een behoorlijk stevige body had :o ).

Hij doet het er veel beter op nu in de wintermaanden én ik heb gewoon zowaar een brandschoon paard onder die deken. Was zo gewend aan een modderpaard altijd, haha :D .
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-12-23 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:35

Muchas schreef:
Ik heb mijn merrie deze winter voor het eerst een deken op gedaan, en het is nog even zoeken. Ze is niet geschoren en staat 24/7 buiten met schuilstal.

Ik ben begonnen met bucas smartex rain (de fleece voering zou je kunnen vergelijken met 50/100 gram) en toen het vorige week onder de 5 graden kwam heb ik er een onderdeken van 200 gram bij gedaan.

Nu twijfel ik zo. Haal ik de onderdeken er weer af nu het ver boven de 5 graden is?

Sommige stalgenoten leggen een 200/300 gram er de hele winter lang op. Voor hun paarden gaat dat prima.

Misschien denk ik er te menselijk over maar ik vind het zo lastig te geloven dat ze dezelfde deken bij 10 graden kan dragen als bij -5.

Wat is jullie ervaring?


Een goed ademende kwaliteitsvolle deken kan dat prima, een gevoerde Bucas kan van -15 tot + 15 als het moet. Hier staan ze dus ook de hele winter gewoon onder 1 deken. Ik werk niet met liners er onder maar gewoon met goede dekens. (Bucas dus) En wij hebben de regel dat de dekens er af gaan bij 14/15 graden of ze worden dan vervangen door een licht gevoerde deken.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:46

Mijn paard had dood gegaan als ik die onderdeken er niet uit had getrokken met deze temperaturen. :+

Toen ik nog mijn Smartex Rain gebruikte kon mijn paard min of meer vanaf de herfst tot het voorjaar met die ene deken doen. Was geweldig. Alleen toen het 2 dagen ver onder 0 dook en enorm veel sneeuw viel heb ik toen die onderdeken van 150g eronder gelegd. Die ging er na die 2 dagen mooi weer onder vandaan.

Gewoon kijken wat je paard nodig heeft. Als je onder de deken voelt hoeft je paard daar niet warm te zijn als deze niet geschoren is. De echte temperatuur voel je dan pas als je je vingers onder de haren duwt. Als het daar warm is zit je goed. Grote kans dat de Smartex Rain ook bij jouw paard en grote range aankan. De grens van jouw paard leer je vanzelf kennen.

Die deken is ook echt niet te vergelijken met een goedkope EJ deken bijvoorbeeld. Ondanks dat daar 300g in zit zijn die heel anders opgebouwd en dus niet perse warmer.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:00

Elisa2 schreef:
Muchas schreef:
Ik heb mijn merrie deze winter voor het eerst een deken op gedaan, en het is nog even zoeken. Ze is niet geschoren en staat 24/7 buiten met schuilstal.

Ik ben begonnen met bucas smartex rain (de fleece voering zou je kunnen vergelijken met 50/100 gram) en toen het vorige week onder de 5 graden kwam heb ik er een onderdeken van 200 gram bij gedaan.

Nu twijfel ik zo. Haal ik de onderdeken er weer af nu het ver boven de 5 graden is?

Sommige stalgenoten leggen een 200/300 gram er de hele winter lang op. Voor hun paarden gaat dat prima.

Misschien denk ik er te menselijk over maar ik vind het zo lastig te geloven dat ze dezelfde deken bij 10 graden kan dragen als bij -5.

Wat is jullie ervaring?


Een goed ademende kwaliteitsvolle deken kan dat prima, een gevoerde Bucas kan van -15 tot + 15 als het moet. Hier staan ze dus ook de hele winter gewoon onder 1 deken. Ik werk niet met liners er onder maar gewoon met goede dekens. (Bucas dus) En wij hebben de regel dat de dekens er af gaan bij 14/15 graden of ze worden dan vervangen door een licht gevoerde deken.


Maar dan alsnog wisselt het per paard. Ik heb even goede dekens, ook bucas, maar moet wel met liners werken als het 's nachts onder 0 komt. En vanaf graad of 12, als het s nachts niet enorm afkoelt, de 0 grams op in voorjaar. Najaar zodra het onder de 15 graden wordt

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:02

Als hij tot vorige week zonder onderdeken kon, kan dat nu ook. Lijkt me logisch eigenlijk.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:15

Ik heb 2 Haflingers 24/7 buiten met schuilstal, maar ze hebben niet standaard dezelfde dikte dekens op. Ik heb voor beide Bucas Atlantics, de ene staat het grootste deel van de winter onder de 50 grams, heeft die koude dagen de 200 wel opgehad en mocht het hard gaan vriezen kan er nog een liner onder. De ander staat nu ook onder 50 met hals, maar heeft zodra het weer wat kouder wordt wel snel de 200 weer op en daarvoor heb ik ook een 300 grams Irish en ook liners liggen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:18

Mijne heeft met de vorst met een 100 grams deken op gestaan, toen weer een tijdje zonder (droog en rond de 10 graden overdag) en vandaag weer een 0 gram deken op vanwege de >20 mm regen.

Kijk naar je paard, voel hoe warm hij is en handel daarnaar

Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:26

Ik heb die van mij gisteren een 50 grams regendeken opgelegd van horseware. Heb ook een 100 grams liggen en verder liners.

Onder 100 gram is het nu te warm voor hem, ook al staat hij in een buitenstal in de nacht.

Elisa, wanneer er met liners gewerkt wordt, wil niet zeggen dat het geen goede dekens zijn natuurlijk. Bucas is een fijn merk, maar past niet elk paard en dan zijn er merken die even goed zijn als bucas.
Het fijne van liners vind ik dat je makkelijk kunt variëren en voor een redelijker prijs.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:28

Ik wissel dekens naar het weer. Een halve of hele hals bij veel regen, een gewone deken zonder hals bij droog weer en ook qua diktes. Ze stond gisteren onder een 0 rhino (ongeveer tot 5 graden) vandaag onder een 50 grams wug omdat het veel gaat regenen (50 grams ongeveer tot 0 graden). Toen het kouder was (rond vriespunt) hadden ze 100 grams op (100 grams rond vriespunt en tot kouder), en als het echt guur wordt kan dat 200 of 300 grams worden (24/7 flink vriezen). En als het dan weer warmer wordt, weer dunner.

Mijn paarden zijn ongeschoren en staan 24/7 buiten.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:44

Mijn ongeschoren shet die gauw koud is staat onder een regendeken met daaronder zijn bucas therapy. Zonder de therapy eronder trekken zijn spieren weer strak. Mijn geschoren shet (oktober geschoren) staat onder 200 gram en heeft ook een vacht die daarop aangepast is qua groei. Ik heb nog niks hoeven aanpassen, ze staan beide al maanden perfect zo.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:51

Mijn geschoren 19-jarige pony (met diabetes en ppid) heeft een 250gr Amigo met losse hals op. Evt. uit te breiden met een 100gr. liner. Zij zat in september al volledig in haar wintervacht en was helemaal niet happy. Klef zweten. Helemaal geschoren en nu is ze echt een happy chappy. En schoon ;-)
Mijn ongeschoren 29-jarige hackney draagt een 2e hands 250gr. Amigo (denk dat die in werkelijkheid nu 200gr. is). Voor hem heb ik nog een 250gr. liggen en ook een 100gr. liner en een hals.
Daarnaast is er ook nog een 50gr. regendeken voor hem waar de liner ook nog in kan mocht het weer warmer worden. Voor de pony is er nog een 0gr. regendeken waar ook een liner in kan.

Als de liners een tijdje gebruikt zijn dan neem ik ze even mee naar huis om ze te wassen (fijn wasmiddel). De dekens gaan na het seizoen naar een wasserij zodat ze schoon opgeborgen kunnen worden.

Beiden staan 24/7 buiten met toegang tot schuilstallen. Tot 3 jaar geleden droegen ze nooit dekens in de winter, ging prima, maar nu merk ik dat ze het echt fijn vinden en ook meer bewegen; zonder deken zouden ze bij een buitje meteen naar binnen gaan, maar nu grazen ze rustig door.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:54

Ik gebruikte de bucas power light inderdaad als enige deken op mijn ongeschoren paard. Hij ging op als het onder de 15 graden ging (of iets later als het zonnig was) en als het onder nul ging met mooi weer of onder 5 graden met regenachtig weer deed ik de hals er op. Maar het is wel een kwestie van proberen. Je ziet snel genoeg met welke temperaturen en weertypes je paard het koud of juist warm heeft.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:22

Toen ik nog dekens gebruikte was dat voornamelijk de 200 gram. Ik deed ze zo laat mogelijk op en zo vroeg mogelijk af. Als het op de dag ook nog flink onder nul bleef dan kwam er misschien de dikkere op.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: De hele winter dezelfde deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:26

Onze warmbloed staat met een 50grams, als het kouder wordt (nachtvorst) gaat er een 200 grams op. Dan voelt hij behagelijk aan onder de deken. Afgelopen droge en warme dagen hebben we overdag de deken eraf gehaald. Maar wij hebben de luxe dat ze thuis staan dus dan kun je makkelijk s morgens en s avonds even wat wisselen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:57

Wintu schreef:
Ik heb die van mij gisteren een 50 grams regendeken opgelegd van horseware. Heb ook een 100 grams liggen en verder liners.

Onder 100 gram is het nu te warm voor hem, ook al staat hij in een buitenstal in de nacht.

Elisa, wanneer er met liners gewerkt wordt, wil niet zeggen dat het geen goede dekens zijn natuurlijk. Bucas is een fijn merk, maar past niet elk paard en dan zijn er merken die even goed zijn als bucas.
Het fijne van liners vind ik dat je makkelijk kunt variëren en voor een redelijker prijs.


Ik bedoel ook Bucas en vergelijkbare dekens.

Maar volgens mij wordt er in dit topic ook wel wat door elkaar gehaald.

Sommige mensen laten een paard eerst een wintervacht groeien en doen dan een denken op als het koud is of regent. Die paarden krijgen het inderdaad snel te warm.

Wij doen altijd in September/ Oktober de dekens al op in de nacht zodat er geen wintervacht komt. Dan in de tussen seizoenen is het een beetje spelen met wel of geen deken, en diktes en in de winter kunnen ze dan gewoon met een 300 grams van een goed merk bijvoorbeeld. Voor een mens maakt het uit of het -2 is of 7 graden. Maar voor een paard meestal niet. Bij geschoren paarden is het natuurlijk weer een ander verhaal maar het meeste zit imo in het manegement en op tijd beginnen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:03

Muchas schreef:
Misschien denk ik er te menselijk over maar ik vind het zo lastig te geloven dat ze dezelfde deken bij 10 graden kan dragen als bij -5.

Heb jij zelf ook voor -5 een andere winterjas dan voor 10 graden? Ik niet hoor

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:07

Ik wel, bij 10 graden loop ik al bijna in mijn zomerjas, of met een longsleeve onder mijn niet al te gevoerde winterjas, bij -5 of een extra voering in de jas, of dikkere trui aan of thermoshirt aan buiten.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:15

Paarden zijn sowieso niet te vergelijken met mensen qua temperatuur en koud hebben/ krijgen. Mensen doen vaak een extra deken op omdat ze het zelf koud hebben. Ze denken vanuit zichzelf en niet van uit het paard.

Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:56

Elisa2 schreef:
Wintu schreef:
Ik heb die van mij gisteren een 50 grams regendeken opgelegd van horseware. Heb ook een 100 grams liggen en verder liners.

Onder 100 gram is het nu te warm voor hem, ook al staat hij in een buitenstal in de nacht.

Elisa, wanneer er met liners gewerkt wordt, wil niet zeggen dat het geen goede dekens zijn natuurlijk. Bucas is een fijn merk, maar past niet elk paard en dan zijn er merken die even goed zijn als bucas.
Het fijne van liners vind ik dat je makkelijk kunt variëren en voor een redelijker prijs.


Ik bedoel ook Bucas en vergelijkbare dekens.

Maar volgens mij wordt er in dit topic ook wel wat door elkaar gehaald.

Sommige mensen laten een paard eerst een wintervacht groeien en doen dan een denken op als het koud is of regent. Die paarden krijgen het inderdaad snel te warm.

Wij doen altijd in September/ Oktober de dekens al op in de nacht zodat er geen wintervacht komt. Dan in de tussen seizoenen is het een beetje spelen met wel of geen deken, en diktes en in de winter kunnen ze dan gewoon met een 300 grams van een goed merk bijvoorbeeld. Voor een mens maakt het uit of het -2 is of 7 graden. Maar voor een paard meestal niet. Bij geschoren paarden is het natuurlijk weer een ander verhaal maar het meeste zit imo in het manegement en op tijd beginnen.


Die van mij heeft een wintervacht en ik heb hem gisteren voor het eerst een regendeken op gedaan, gevoerd want ongevoerd vind ik zweetdingen. Hij is van stal veranderd en van een stal in een klein binnenblok met vier paarden, naar een grote buitenstal. Hij mag er wat bij in kilos, dus vandaar ook een dekentje. Volgend jaar idd eerder beginnen.

Voordeel van de liners vind ik idd, dat je ze makkelijk tussendoor even kunt wassen idd.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:08

Gewoon naar het paard kijken. Als ik mijn ongeschoren paard, wel met deken vanaf het najaar, met dezelfde dikte laat staan bij plus 8 als min 5 dan is ze zo stijf als een plank in het lijf. Geen dikke wintervacht en geen baas die deken opdoet omdat ze het zelf koud heeft, maar paard die duidelijk in lijf laat merken met bepaalde temperaturen het koud te hebben.

Net als dat anderen geschoren zelfs nog minder dekens ophebben, omdat die paarden het altijd warm hebben. En in de zomer boven de 20 graden al zeiknat van zweet raken en slomer, terwijl de mijne dan niet eens een beetje nat is en alleen maar heter wordt