De hele winter dezelfde deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:03

Het is echt per paard verschillend wat het beste en fijnst werkt met de dekentjes. Mijn oma stond tot haar 28e 24/7 buiten zonder dekentjes. Haar laatste paar jaar hebben we wel met dekentjes gewerkt. Meestal was 0 grams voldoende zeker tot een graad of 5. Kouder deden we er meestal een 100 grams liner onder of haar 100 grams dekentje op. Later een 50 grams liner gekocht als tussenstap tussen de 0 en 100 gram. Ik heb zelfs nog een gloednieuwe 200 grams deken liggen die ze nog nooit heeft om gehad. Je kunt het maar beter hebben liggen voor het geval dat. :D

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:46

Elisa2 schreef:
Dan zullen we in vervolg alle paarden maar zonder dekens laten en dag en nacht het licht aan en blijven ze vast kort in het haar. :D

Dat klopt, er zijn genoeg stallen die (daglicht) lampen hebben en het licht tot 23:00 uur aanlaten, dit zorgt voor veel minder wintervacht. Er moet wel een donkere periode zijn (7-8 uur), dat is fijner qua hormoonhuishouding.

Het is wel een combinatie van langer licht is minder vacht, dat betekend ook dat ze buiten (bij slecht/nat weer) wel een deken nodig hebben.

Er is daar echt al veel onderzoek naar geweest.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:35

Mijn 10 jarige Shetlander ruin is ongeschoren, maar heeft wel een 150grams deken op nu. Hij heeft het ook wel echt nodig.
Grote kans dat hij deze deken inderdaad de hele winter op houd. Ik wilde gisteren vanwege de huidige temperaturen de dekens omwisselen. Van 150gram naar 100 gram, maar zodra mijn ruin ook maar denkt of in de gaten krijgt dat ik de deken om wil wisselen loopt die al weg. Duidelijk. Mijn ruin vind het wel prima zo met een 150gram deken op. Ik houd hem goed in de gaten, maar hij heeft het niet te warm.
Mijn ruin heeft 8 jaar lang zonder deken gelopen, maar staat sinds vorig jaar in de winter met deken. Achteraf gezien had ik heel wat jaren eerder met een deken moeten beginnen bij hem. Hij komt de winter veel beter door nu.

Ben een maand geleden begonnen met een 100gram deken. Hij is chronisch hoefbevangen en zijn wintervacht is ook nooit dik dik geweest.

Mijn 7 maand oud Shetlander hengst veulen heeft nu al een veel dikkere wintervacht dan dat mijn ruin ooit gehad heeft. Mijn veulen krijgt overigens geen deken op uiteraard. Die mag het puur natuur met zijn dikke wintervacht doen :D .