Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:51

In de bak grondwerken, kan prima. Lange lijnen\teugelen, strek en wijk oefeningen, evt indd aqua trainen of een keertje schriktraining. Longeren als het niet te modderig\glad is.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:21

Kaitlyn schreef:
Zo stapte ik ook naar de verenigingsles toe 2 straten verder ja, maar zo ga ik toch echt niet voor de lol buiten rijden...


Tja idd op en neer na de vereniging zo buiten rijden in mijn uppie is mij tegek..

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:28

Niets.. rust is ook in vorm houden. Wel fijn als ze vrije uitloop hebben of los kunnen lopen in de bak en niet de hele dag op stil staan. Na 5 weken begint een paard pas zijn ‘ vorm’ te verliezen.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:54

Mjah het regent nu al weken flink :=

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:09

We kunnen dit topic ook tot een plek maken waarin we elkaar steunen en aanmoedigen ondanks het vieze weer toch in beweging te komen, op welke manier dan ook?

Ik ga dadelijk eerst keutels met een schepnetje uit het zwembad van modder vissen (paarden kunnen droog staan maar poepen in de drek). En dan een rondje hardlopen met pony in de regen.

Stilstaan is geen optie, ze is al te dik en dat wordt alleen maar erger als ik me iets van het weer aan ga trekken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:56

Sellyxx schreef:
Ik dacht, je paard optuigen als een kerstboom, Hmm oké, *had er nog niet echt een beeld bij*.

Totdat ik de foto’s zag. :') Nou daar is niks aan gelogen _/-\o_

:')

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:00

swartbeessie schreef:
We kunnen dit topic ook tot een plek maken waarin we elkaar steunen en aanmoedigen ondanks het vieze weer toch in beweging te komen, op welke manier dan ook?

Ik ga dadelijk eerst keutels met een schepnetje uit het zwembad van modder vissen (paarden kunnen droog staan maar poepen in de drek). En dan een rondje hardlopen met pony in de regen.

Stilstaan is geen optie, ze is al te dik en dat wordt alleen maar erger als ik me iets van het weer aan ga trekken.


Kijk dat is een top idee denk ik! Ik heb zelf ook moeite om motivatie en inspiratie op te doen met dit weer.
:( .
De foto's van @Dorien92 zijn wel erg leuk! Geen smoesjes gewoon door gaan :j

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:08

Onze bak is nu ook een zwembad na een dag en nacht regen. Het regent nog steeds…
Heb straks wel les, dus word aquatraining :')

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:16

Ik rij nu zelf 3 dagen in de week. Kan alleen buiten rijden, heb op dit moment geen beschikking over een rijbak. Met verlichting rijden is hier ook niet echt een optie. Daarom besloten om te kijken of een bijrijder een optie is.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:59

Van de nood een deugd maken en zolang de bodem niet echt zuigt, gewoon lekker door de plassen stampen:


Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:17

Het viel mij enorm mee. Een paar plassen en voor de rest gewoon droog en dat na de enorme hoeveelheid water weer gisteren en vannacht. Dus fijn kunnen rijden vandaag :)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:42

Hier ook iemand die bijna niet rijd met dit weer. Ik vind het niet heel erg om in een natte bak te rijden, maar je spullen worden er zo vies van. Ik zit soms van top tot teen onder modder, inclusief pony. Daar vind ik gewoon niks aan…morgen ben ik eindelijk vrij overdag dus kan ik een rondje naar buiten, maar ‘s avonds doe ik dat liever niet. Voor diegene die buiten rijden ‘s avonds: ga je dan alleen stappen of ook harder dan dat?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:13

Hardlopen is gelukt, het was zelfs droog zo zie je maar weer. En de moddermest was een mooie workout moet je maar denken.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:40

Ineke2 schreef:
Persoonlijk verhuis ik dan van stal. Een vereiste van mij is een goede (buiten) bak. Die ook na veel regen en dan een paar uur droog weer goed is.

Anders kan je niet fijn door trainen in dit seizoen en ja dat kan ook prima zijn, maar wil ik zelf niet.

Dan wens ik je momenteel heel veel succes. Bij ons in de buurt heb ik momenteel geen enkele rijbaan gezien waar geen plassen in liggen.
Want het probleem is dat de laatste dagen geen paar uur droog is geweest…..

Vandaag was onze rijbaan weer bruikbaar. Maar gisteren stonden paddocks en rijbaan helemaal blank. Er was zelfs nauwelijks te longeren.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:12

Ik zet mn paard dan gewoon op de trailer en ga lekker naar een binnenbak hier in de buurt…

Mijn bak is na regen snel weer droog, maar heb ‘m net aangelegd en wil er momenteel niet in rijden als ie nat is. Dat is een te groot risico voor de bodem en het beschadigen van de onderlaag

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:37

Onze bak ik nog steeds droog. :+
Soms staan er wat plassen op de hoefslag, maar zijn naar een paar uur ook weer weg. Naja heb van de week ook 2x in de regen gereden. Is even niet anders.

De binnenbak is 5 minuten rijden met de trailer. Maar durf niet alleen op pad en heb ook geen BE rijbewijs. Dus ben een beetje afhankelijk van mijn ouders en die hebben niet altijd tijd.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:50

Hahaha Dorine, leuke foto's!

Ik woon gelukkig op 5 minuten stappen van een binnenbak, maar ook een zeiknatte buitenbak kan je wel iets in doen. Misschien niet precies wat je 'normaal' doet, maar aangepast trainen is toch wel mogelijk volgens mij.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:06

Sabbientje schreef:
Dan wens ik je momenteel heel veel succes. Bij ons in de buurt heb ik momenteel geen enkele rijbaan gezien waar geen plassen in liggen.
Want het probleem is dat de laatste dagen geen paar uur droog is geweest…..

Vandaag was onze rijbaan weer bruikbaar. Maar gisteren stonden paddocks en rijbaan helemaal blank. Er was zelfs nauwelijks te longeren.

Heb geen succes nodig hoor. Ik dacht gisteren dat de bak wel lichtjes water zou hebben, maar op een paar plasjes na was hij droog en in zijn geheel goed te rijden.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 00:33

Tussen de buien door buiten rijden. En we hebben een binnenbak op stal, dus de wekelijkse les kan gelukkig droog. Verder dus alleen buiten rijden.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:27

Wij hebben thuis een eb en vloed bodem en in de 4 jaar tijd dat hij er ligt heeft er alleen na zwaar vriezen een plasje in gestaan. Wat dat betreft kan ik mezelf echt ‘blessed’ noemen en kan altijd rijden. Nu moet ik wel zeggen dat ik mezelf ook niet zeiknat laat regenen dus wel tussen de buien door en met dramatisch slecht weer opladen en naar de vereniging om te rijden, of een dagje laten staan.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:11

Ik probeer in deze lastige tijd met donker, kou, regen en wind de momenten te pakken dat het lukt om wat te doen, dus per dag kijken wat er mogelijk is.
Soms is dat een paar avonden in het donker wandelen met lichtjes en regenjas aan. In het weekend als ik overdag kan een buitenritje maken en als de bak goed is even de bak in.
Afgelopen woensdag voor het laatst in de bak kunnen rijden, de dagen erna gevuld met wandelen en buiten rijden, vandaag was de bak zowaar weer goed genoeg om mijn les te kunnen rijden.
En zo de winterperiode maar door zien te komen…

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:30

Nu het rotweer echt is begonnen neem ik de vrijheid dit topic toch weer op te pakken.

De bak is te nat, de paarden staan de hele dag stil... Tijd om creatief te zijn. Merrie is nog niet gek lang onder zadel dus even op safe gegaan en een rondje ernaast gedaan. Hardlopend door de regen en de wind, langs de weg. Kerstboom stijl!

De lampjes deden goed hun werk, al bleken de bandjes aan de benen niet helemaal waterproof.

Na 4,5 km kwamen we vrolijk en zeiknat weer op stal. Voor herhaling vatbaar!

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:43

Wat moet ik voor mij zien bij hardlopen :')

Ben jij aan het hardlopen met een paard naast je, of ben je echt bewust bezig om dat paard wat meer op zijn gangen te trainen?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat te doen met slecht weer om je paard toch in vorm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 01:56

Samen hardlopen. Schoenen aan en gaan :-)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 07:51

Ik doe dat inderdaad ook als de bak te nat of te hard bevroren is, hardlopen met mijn paard buiten. Mijn conditie is niet vreselijk goed qua rennen dus meestal kortere intervallen tussen rennen/wandelen. Paard krijgt onbelast zijn beweging, en ik ook. :+

Mijn stalgenoot pakt altijd de fiets en dat is een stuk efficiënter, maar ik vind het doodeng (kan ook niet met mijn voeten bij de grond zonder af te stappen doordat ik zo klein ben dus het voelt levensgevaarlijk).