Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 12:58

Hoi allemaal.
Ik hen sinds een maandje een paard (daarvoor altijd paarden gehad) hij heeft altijd in de herfst/ winter een gevoerde regendeken op gehad.hij stond daar veel buiten met een schuilstal. Hier hetzelfde verhaal 24 uur buiten en een stal waar ze 24 uur per dag in en uit kunnen lopen.alleen geen deken. Mijn andere paarden ( Shetlanders en vorige paarden) hebben nooit een deken gedragen en hadden/ hebben altijd een dikke vacht. Nu is hij niet fit. Het heeft natuurlijk veel geregend en het word kouder wat hij niet gewend is zonder deken. Heb hem getempratuurd en hij is een beetje kouder dan mag. Nu zit ik er toch aan te denken om hem een regendeken te halen maar dan niet gevoerd zodat hij hopelijk toch een beetje een dikkere vacht krijgt als het echt winter wordt. Maar hij toch lekker droog blijft. Of is dat toch niet slim om dat te doen? Ik heb wel eens gelezen dat een deken niet goed is voor de vacht. Of dat je de deken dan niet meer af kan doen als je er eenmaal aan begint

Update hij heeft vanaf april geen deken op gehad
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 28-10-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:02

Het paard heeft het koud.
Het paard is gewend een deken op te hebben.

Niet twijfelen, deken erop. Volgend seizoen zie je wel weer verder.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:02

Imo kun je rustig stoppen met dekens bij een paard dat dekens gewend is, als ze 100% gezond zijn. Die van mij maakte gewoon een volledige wintervacht aan toen ik geen deken gebruikte.

Maar een wintervacht aanmaken kost energie en dat zou ik persoonlijk niet doen bij een paard dat niet fit is. Ik zou dan deze winter met dekens werken en volgend jaar een nieuwe poging doen als hij 100% fit is.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:04

Ow dat is niet slim als hij een deken er op heeft gehad en deze er af gehaald is. Zo heeft hij geen kans gehad om een goede wintervacht aan te maken.

Ik zou gewoon een gevoerde regendeken kopen, 100 gram met vulling of fleece want juist die ongevoerde regendekens ademen niet en gaan ze snel onder zweten.

Je kunt altijd volgend jaar zonder deken proberen (al weet ik niet of dat heel verstandig is bij een draver) maar dan moet hij wel de tijd hebben gehad om een vacht aan te maken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:08

Gewoon een deken opdoen en wel gevoerd als je paard het duidelijk koud heeft. Het verschilt gewoon per paard wat die nodig heeft.

Mijn vorige paarden kregen wel een enorme wintervacht en deed ik scheren ( afhankelijk wat ik er mee deed helemaal of deels ).

Mijn huidige paard heeft / krijgt nauwelijks wintervacht en heeft echt een deken nodig om warm te blijven en die krijgt ze dan ook.

Vanaf volgende week word het s’nachts kouder en krijgt ze daarom der dikkere winterdeken weer op. In ons geval is dat de bucas smartex met stay dry voering.

De kou ( en vooral eigenlijk de nattigheid! ) op de spieren is echt niet best voor paarden. Daarom hebben veel paarden het lastiger in het Nederlandse klimaat als bijvoorbeeld in Zweden.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 13:26

Elisa2 schreef:
Ow dat is niet slim als hij een deken er op heeft gehad en deze er af gehaald is. Zo heeft hij geen kans gehad om een goede wintervacht aan te maken.

Ik zou gewoon een gevoerde regendeken kopen, 100 gram met vulling of fleece want juist die ongevoerde regendekens ademen niet en gaan ze snel onder zweten.

Je kunt altijd volgend jaar zonder deken proberen (al weet ik niet of dat heel verstandig is bij een draver) maar dan moet hij wel de tijd hebben gehad om een vacht aan te maken.


Hij is hier nu een 1.5 maand en heeft vanaf april geen deken op gehad

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:28

Mijn arabier kan ook niet zonder dekens en dat terwijl hij 's nachts op staal staat in de winter.
Heb hem wel eens een winter zonder gehad, maar dan viel hij heel erg af en was altijd (net) niet fit.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:38

Maar dit gaat dus om een draver?

Ik zou beginnen met een 50 of 100 gram, maar het zou best kunnen dat je in de loop van de winter warmere dekens nodig gaat hebben. Je kunt er dan een liner onderdoen. Sommige paarden hebben het gewoon nodig en kunnen echt niet zonder deken 24/7 buiten staan, ondanks dat er een open stal staat en/of onbeperkt ruwvoer.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:38

Ik zou wel een deken op doen, hij kan er duidelijk niet zonder. Ik denk dat je het beste een gevoerde (200 gram) en een ongevoerde kunt kopen. Of eentje met een liner systeem, dan kun je er liners onder doen als het kouder wordt.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 13:41

Hij heeft al wel een beetje vacht dus ben bang als hij gevoerd Is het weer te warm word voor hem. Het gaat inderdaad om een draver

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:46

Ik zou gewoon een 0 gram regendeken aanschaffen, en een 100 gram liner of onderdelen voor als hij het echt koud krijgt. Ik heb een Arabier die van mij ook zonder dekens moest staan (staat s nachts op stal), maar die kan echt niet tegen de regen. Ze krijgt het dan echt koud, wordt vreselijk irritant in de omgang en ze heeft al een 2 x een huidinfectie gehad toen ze zonder deken stond. Omdat ze het koud heeft, en een verzwakte weerstand, is ze dan veel vatbaarder voor ziektes en infecties. Ze krijgt trouwens wel echt onbeperkt hooi, maar ze had het alsnog echt koud. Ik heb mijn lesje dus geleerd, paard krijgt nu een regendeken op en dan gaat het prima. Het gaat niet altijd om wat we als mensen graag zouden willen, soms heeft een paard gewoon een deken nodig. Zou jouw nieuwe paardje dus gewoon een plezier doen met een regendeken :).

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:51

appiesjappie schreef:
Hij heeft al wel een beetje vacht dus ben bang als hij gevoerd Is het weer te warm word voor hem. Het gaat inderdaad om een draver

Dat kunnen wij niet zien vanaf hier, of hij het warm krijgt.
Gewoon doen, je merkt het vanzelf of hij het (te) warm krijgt. Met dieren moet je gewoon dingen uit proberen. Niet alles dood-redeneren. Zolang jij aan het twijfelen bent , staat je paard zonder deken en heeft het koud. Hop, deken erop.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:02

appiesjappie schreef:
Hij heeft al wel een beetje vacht dus ben bang als hij gevoerd Is het weer te warm word voor hem. Het gaat inderdaad om een draver


Goed ademende dekens zijn niet snel te warm, maar ik zou nu wel een regendeken op doen dan zie je wel hoe het gaat. Mocht dan als het echt koud wordt niet genoeg voor hem zijn, dan kun je er een liner onder doen. Gewoon goed in de gaten houden of hij niet te koud is.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:27

Gewoon een deken erop, 50 of 100 grams. Zelfs 1 van onze paarden, die toch echt wel vacht krijgt, staat onder een 100 of 200 grams deken en die krijgt het niet snel te warm. De aanhoudende regen worden ze niet blij van, zeker als ze niet 100% fit zijn.
Het is logisch dat je paard va. april geen deken op heeft gehad, die van ons staan meestal van april/ mei ook zonder net als vrijwel alle andere paarden ( vliegendekens uitgezonderd); voorjaar/zomer is het zelden/ nooit nodig.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:32

appiesjappie schreef:
Hij heeft al wel een beetje vacht dus ben bang als hij gevoerd Is het weer te warm word voor hem. Het gaat inderdaad om een draver

Goede ademende dekens worden niet snel te warm. Daarom heb ik een deken met de stay dry voering. Die kun je ook op een nat paard leggen ( bijvoorbeeld van het zweten na het rijden of nat van de regen ) de deken voert het vocht netjes af.

Elcid ts bedoeld denk ik dat het paard geen deken op had vlak voor die bij haar kwam.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:33

Dekens zijn vaak lastig, omdat moeilijk is in te schatten of een paard het koud heeft.
Maar hier is het heeeel makkelijk. Je hebt gemeten dat je paard te koud is en hij is niet fit!
Waarom twijfel je nog!?
Vind dat dood zielig.

Gelet op dat hij het koud heeft zou ik een gevoerde regendeken kopen. Begrijp dat je paard een draver is. Mijn idee is dat die vaker toch wat vatbaar zijn voor koud en regen. Waarschijnlijk heb je deze winter ook nog een dikkere deken nodig.
Succes!

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:42

Hup deken erop. Je zegt dat het dier niet fit is en dat de lichaamstemperatuur te laag is, ik snap eigenlijk niet waarom je twijfelt.
Ik zou sowieso een gevoerde doen, zodat het niet enkel droogte, maar ook warmte geeft.
Paarden zetten hij kou hun haren uit, dit kan niet met een deken op, dus met een gevoerde deken blijft ie dan wel droog, maar warmer krijgt ie het er niet van. Vandaar gevoerd voor de nodige warmte.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 17:29

Bedankt voor de tips. Ik heb verder ervaring met dekens daarom mijn vraag hier. Hoorde vaak van mensen geen deken op doen want dan krijgen ze geen goeie vacht of eenmaal een deken altijd een deken enzovoort. Ik heb er vanmiddag gehaald. Zet hem nu s ' avonds op stal zodat alle deuren dicht kunnen en overdag regendeken op als het veel gaat regenen kreeg ik als tip bij de paardenwinkel.zo krijgt hij toch misschien een dikkere vacht maar bescherm ik hem tegen de kou en regen en overdag kan hij met zijn regenjas toch lekker naar buiten

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:35

Vacht heeft te maken met licht, niet alleen met kou. Daarnaast maken niet alle paarden veel vacht aan of heeft het veel meer tijd nodig. Leg je paard een deken op voordat hij ziek wordt. Ik raad een 50g deken aan als je niet dikker in wil pakken, die worden minder klam dan 0 grams regendekens.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:37

Dat is echt onzin hoor met de vacht en eens een deken altijd een deken.
Vachtgroei is genetisch bepaald. Enige invloed die je zou kunnen hebben is s’avonds op stal het licht langer aanlaten om minder vacht te krijgen. Maar bij mijn Ijslander die ik hiervoor had maakte dat weer niks uit, die zag er eind augustus alweer uit alsof ze de ijsschotsen in het vizier had.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:39

Mijn paarden hebben zodra het kouder word een ongevoerde regendeken op en maken toch een goede wintervacht aan.Vooral mijn Haflinger word een grizzlybeer.Ze staan 24/7 buiten met inloopstal.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 28-10-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:42

Soms hebben ze gewoon een deken nodig. Niet elk paard kan ons natte klimaat goed hebben zonder deken. Ik had vroeger een Arabiertje die niet zonder kon, nu een Duitse rijpony met een kort vachtje die met 's nachts op stal het wel zonder trok maar nu 24/7 met schuilstal toch met de haren omhoog stond. Dus ja, daar gaat een deken op ook al staan haar vriendinnen zonder.

Ik heb een 0 grams regendeken, waar een 100 grams liner onder kan. Op natte maar relatief warme dagen kan ze prima met de 0 grams deken toe. Is het guur dan gaat de 100 grams eronder. En ik heb nog een 200 gram met hals achter de hand waar ook de liner weer in kan. Dus dan heb ik de mogelijkheid om met 3 dekens 0, 100, 200 en 300 gram te realiseren.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 18:03

Dankjewel allemaal. Sommige mensen vertellen dat de haren dan plat gedrukt worden waardoor de warmte weg gaat en dat een p grams deken dan geen zin heeft. Krijg zoveel verschillende dingen te horen waardoor het ook wel ingewikkeld wirdt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:14

Die haren plat drukken is een fabeltje tenzij we het hebben over goedkope regendekens die niet meer zijn dan een soort zijltje.
Een goede ademende outdoor deken is niet snel te warm en is ook niet plakkerig/zwererig.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Wel/geen deken. Paard gewend winterdeken winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 18:16

Heb nu deze Afbeelding