Regendeken om of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:36

Mijn paard staat ook al 2 dagen met regendeken op. Hij is er niet warm onder, maar is tenminste wel happier dan zonder deken. Puppy paard staat wel gewoon zonder deken

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:36

_Mir schreef:
Paarden die niet tegen regen kunnen? :')

Die van mij verliest te veel energie met dit weer. Dus ja. Die heeft wel even wat hulp nodig. Nu met deken op heb ik een hele blije pony. Zonder deken niet. Daar doe ik het voor. Liever gebruik ik geen dekens, maar zijn gezondheid gaat nog altijd voor!
Pony is blij en ik daarmee ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:55

Heb mijn merrie al 20 jaar en nog nooit eerder heb ik haar tijdens de zomer rillend uit de wei gehaald -O- staat nu lekker met een dekentje om op stal.

Ik moet dus terugkomen op mijn eerdere woorden in dit topic :o

Even kijken per paard wat nodig is, dit is echt bizar weer!

Ineke2

Berichten: 33126
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 01:18

De meeste mensen kunnen ook prima tegen het huidige weer. Ik niet… Mijn spieren slaan op slot en ik voel mij ellendig en stijf.

De meeste paarden kunnen wel tegen dit weer, maar… Voornamelijk door de flinke wind in combinatie met doorweekt natregenen krijgen ze zonder deken op wel stijve ( rug) spieren en als ik dat kan voorkomen door een vliegen met waterdichte rug op te doen, dan doe ik dat. Mijn huidige paard heeft weinig vacht. Ook in de herfst en winter niet, dus die krijgt lekker dekens op om het comfortabel te hebben.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:44

Ik twijfel met dit extreme weer ook wel een beetje…
Maar zou niet goed weten wat voor deken handig is.
24/7 buiten. Barok gebouwde pony, hangt enigzins tussen 185 en 190 in.. bucas zit al snel veel te krap om de borst alleen de irish lijkt daarvan wel oké te zitten.
Ergens vind ik t veel te warm voor een deken maar deze regen is wel extreem

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:45

Heeft je paard er last van? Er zijn ook plenty paarden die er gewoon tegen kunnen. Zeker als ze een schuilplek hebben.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:50

Denk inderdaad gevalletje ken je eigenaar paard.

Wij hebben er hier 8 lopen. Met schuilmogelijkheden.
1 heeft het zwaar gehad en is nog wat mager.. Hij had het echt koud, koude oren, vacht omhoog. Hij kan zijn energie beter steken in aankomen dan in warm blijven dus hij heeft een deken op. De rest staat bloot en heeft nergens last van.

Ik heb self een paard gehad die sneo. Last had van zijn rugspieren. Die had ik met dit weer onder een vliegendeken met regenrug, met zon niet meteen te warm en met regen/wind kon hij zich fijn warm houden.

Maar een doorsnee paard kan prima met deze temperatuur in de volle regen staan zonder het koud te hebben of last te krijgen van zijn spieren..

Josien_

Berichten: 9022
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:07

Mijn merries lijken er niet zo'n problemen mee te hebben, ook degene die 24/7 buiten staat niet.
Mijn gevoel vindt het wel een beetje zielig hoor, maar ik heb ze alleen nog maar vrolijk etend aangetroffen en nog niks zien rillen.
Alles is wel zo nat, zodra het een paar uur droog is zie je het meteen mooi weg trekken maar het is niet lang genoeg droog om echt op te drogen helaas. En als het eten op de verharding onder de overkapping op is gaan ze daar niet meer staan natuurlijk :Y) .

Chinas

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:09

Ik hoorde van de week dat alle paarden op een kluitje stonden te schuilen tegen de regen. Maar de mijne - met deken - vol in de regen stond te vreten op de wei. Dat doet me wel goed.
Heb haar er gister middag onder weg gehaald, ze stond niet klam gelukkig. Nu even 2 dagen zonder, en voor het weekend moet ik nog even kijken. Afgelopen nacht heeft het nog wel wat geregend, maar niet nonstop. Ze stond vanochtend ook niet opgetrokken. Blij met de keuze's die ik gemaakt heb in ieder geval.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:11

Ik ben gelukkig dus niet de enige die hier mee liep deze week :D

Ik heb uieindelijk bij mijn pony die toch wat met zijn gezondheid moddert een regendeken opgedaan, en toen weer af, en nu is het weer scheitweer, ik weet het gewoon niet. Zo'n vliegendeken met waterdichte rug klinkt voor hem eigenlijk ideaal in zulke zomers, ik ga er een aanschaffen.

De andere die zoekt het maar uit, die is gezond en in de kracht van zn leven :Y)

Anoniem

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:17

Inderdaad het scheelt gewoon erg per paard.

Hier 8 paarden zonder deken die gewoon tot zonsondergang ongestoord verder grazen, en 1 die het dus echt niet aankon. Maar zij is dan ook 29 met een super dunne vacht.

pol013

Berichten: 9007
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:48

MyWishMax schreef:
Hier gewisseld van regen vliegendeken naar normale regendeken. Helemaal niet warm eronder en met deze hoeveelheid water is de vliegendeken wat te weinig.

Ook bij paarden wisselt het wat ze een fijne temperatuur vinden. Waar het ene paard hier echt geen deken ophoeft, wordt de ander echt stijf en gevoelig als ze zonder staan. Net als in de winter, de ene heeft genoeg aan een lichte deken, de ander moet dikker ingepakt met hals erbij. En aangezien ik met ze wil trainen pas ik me dus aan aan wat paard aangeeft.(hoewel ik bij niet fitte paarden hetzelfde doe, liever energie kn herstellen steken en zich zo comfortabel mogelijk voelen) Als deken ervoor zorgt dat ze niet stijf en of gevoelig zijn ga ik ze niet zonder laten staan, omdat ze het in theorie aan zouden moeten kunnen. Dan vind ik het niet eerlijk om vervolgens wel een training te gaan vragen waar ik ze los en ontspannen wil hebben.
En hard worden ze er ook niet van := Ja, hard qua spier als je pech hebt en er 1 hebt die dus reageert. Het is makkelijk als je er 1 hebt die er geen last van heeft, want het is soms best puzzelen :')

Gewoon per paard bekijken en eigen principes loslaten als paard aangeeft iets anders fijn te vinden.


Dat klopt op zich helemaal. Met 1 maar.
Te warm is net zo ellendig, vermoeiend en beperkend als te koud*. Een deken opdoen is dus niet ALTIJD beter.
De kunst is om dat optimum te vinden. En je daarbij niet te veel te laten lijden door je eigen gevoel.

Met daarbij dus de grote nuances: per paard verschillend, veel of weinig wind, schuilgelegenheid of niet, wat is de temperatuur, schijnt de zon ook op veel momenten, dag en nacht, moet de deken meteen 24h op of kun je hem halverwege de dag af geen doen etc etc

*Of eigenlijk niet, want een paard is echt beter toegerust op dealen met kou dan met warmte. 1 rondje rennen en presto: warm.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:52

Die fout had ik vorig jaar juist gemaakt. Ik moest de deken 24/7 omlaten en kon niet zomaar elke dag 2x wisselen. Ik koos dus voor liever iets te koud in de nacht dan overdag iets te warm want dat leek me beter. Nou, mijn paard viel zo gigantisch af.. Dat was dus niet helemaal de bedoeling. Het blijft gewoon erg lastig!

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:53

Ook dat is per paard verschillend. Mijn paard kan absoluut niet tegen kou die staat confortabel ook als ze het veel en veel te warm heeft. Maar 2 graden te koud naar haar zin en ze is boos en zit vast in haar lijf. Ze heeft pssm 2 en dat slaat op haar spieren. Dat doet haar echt pijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:14

pluisje88 schreef:
Ook dat is per paard verschillend. Mijn paard kan absoluut niet tegen kou die staat confortabel ook als ze het veel en veel te warm heeft. Maar 2 graden te koud naar haar zin en ze is boos en zit vast in haar lijf. Ze heeft pssm 2 en dat slaat op haar spieren. Dat doet haar echt pijn.


Ja het is inderdaad gewoon goed naar het paard kijken, elk paard heeft een andere behoefte. De ene voelt zich comfortabel door het wat frisser te hebben en de ander blijft graag wat warmer.
Ik had ook een pssm paard en die moest ook snel onder de dekens, hij toonde niet dat hij het koud had maar het werd heel snel stijf en verkrampte dan heel erg in zijn hele lijf.

Ik heb nu een ander paard waarbij ik dacht, klaar met dat dekengedoe, zomer is bloot, klaar.
Maar die staat bij wind en regen met zijn haartjes omhoog over zijn hele lijf te trillen en dan is er niks meer mee te beginnen, alleen maar strak, paniekerig…
Dus helaas, het gesleep met de dekentjes heeft zich weer voort gezet, ook hij staat nu met dit weer met een regenjas aan… :+

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:01

Inderdaad, het ene paard kun je beter iets te koud laten lopen dan te warm.
Mijn senior was er zo een.
Als die te warm stond, kreeg die enorme jeuk.

Die stond in de winter rustig onder een ongevoerde regendeken om regen en koude wind buiten te houden, zijn dikke vacht deed de rest.
Ondanks het verhaal dat een regendeken de vacht plat zou drukken en de isolerende werking zou afnemen, ik hoefde die, toen die eenmaal zo oud was dat hij niet meer in het werk stond en daarom niet meer geschoren werd, in de winter alleen bij vorst een gevoerde deken op te leggen.

De ander, die er nu nog is, kan ik juist beter iets te warm zetten.
Dan blijft hij soepel in zijn lijf en is er ook lekker mee te werken.
Als ik die nu met deze wind en pittige regenbuien (of zoals gisteren nagenoeg nonstop regen) helemaal bloot laat staan wordt die heel stram.
Als ik s avonds gereden heb en het koelt in de nacht flink af in de zomer, dan leg ik daar voor de nacht al deze vliegendeken met dichte rug op om hem lekker soepel in zijn lijf te houden.
Rijd ik de volgende ochtend nog wel even langs stal om de deken er weer af te halen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:41

Het blijft apart hoe mensen voor anderen willen beslissen en mensen ook oordelen.

Wij hebben dus echt jaren de paarden 24/7 buiten gehad zonder dekens, maar altijd met schuilmogelijkheden. Ik zou weer nooit paarden zonder een schuilmogelijkheid buiten willen.

Nu gaan ze 's nachts wel op stal en dan kan je roepen dat ze dan wel droog staan en liggen, maar dat is dan op de door ons gekozen uren. En dan roept ook iedereen hoe zijn of haar paard graag naar stal wil en ze daar tot rust komen, maar dat is vrij logisch als de rest van de dag er weinig mogelijkheid was tot rust, droog liggen etc.

Het maakt voor paarden helemaal niks uit of ze sportpaard zijn en er zijn niet eens zoveel verschillen tussen koedbloeden en warmbloeden zoals wij mensen paarden houden. Dat is alleen als de omstandigheden ook daar naar zijn.

Zoals eerder gezegd; wij hebben echt voldoende schuilmogelijkheid, maar ze staan er nu ook echt veel. Dan staan ze dus stil. Ten eerste geeft dat dus aan dat ze de regen en of wind niet zo fijn vinden, want er is overal eten en dan zouden ze dat wel kiezen boven schuilen.
En ten tweede bewegen ze dan echt te weinig. Voor een dagje vind ik dat nooit zo erg, maar nu aanhoudend vind ik dat wel een probleem. En nee, ze hoeven niet rond te racen of gek te doen. Onze paden zijn zand en zwarte grond, dus ze moeten wel uitkijken waar ze lopen, ook op de wei.

Ik heb mijn ruin van 24 nu een Bucas met waterdichte rug op gedaan en hij gaat nog steeds wel schuilen, maar blijft op de rug warm en droog zonder te zweten.
Zijn zus heeft een gewone vliegendeken op.

Maar 's avonds vond ik ze beiden wat te koud met binnen halen. En daar is verder geen enkele reden voor, want ze hebben onbeperkt goed hooi, worden aanvullend gevoerd, krijgen gras, kunnen schuilen, bewegen en hebben geen problemen verder.
Vanaf najaar voer ik meer bij en dat doe ik nu dus ook al waar ik dat normaal de hele zomer echt niet doe.

De shetjes hebben echt een andere vacht. De merrie van 23 was echt in slechte toestand vorig jaar toen ze bij ons kwam en heeft nu mooi, glad zomervachtje, maar het is wel meer haar dan de quarters. Haar zoon net zo. Die had nog veulen haar en is zelfs half geschoren omdat het weken terug zo warm was.

Ik zou ook nooit zomaar dekens op doen en imo moet de quarter jaarling er tegen kunnen, maar die heeft het toch wel zwaar. Hij is niet ziek of ongezond, maar houdt gewoon echt niet van regen. Waar hij wel door de plassen stampt is regen gewoon niet zijn ding. Maar hij krijgt dus geen deken op omdat ik stug vasthoud aan het idee dat jaarlingen er maar tegen moeten kunnen en dan gezonder en sterker worden. En als hij speelt, voelt hij het niet, maar ze schuilen dus (te) veel.

Daarnaast heb je nu wel ook de wisselwerking met de beestjes. Is het niet de regen, zijn er wel beestjes en daarom heb ik nu een vliegendeken met waterdichte rug om te kijken of we die prettig vinden. Die worden wel gewisseld als er warme dagen aan komen, maar voor nu lijkt het ideaal.

En dan maakt de theoretische kennis van anderen, waar ik ook jaren in geloofde niks uit. Mijn man en ik dragen ook niet altijd hetzelfde en soms heeft hij een jas dat ik denk??? en soms klaag ik dat ik het koud heb dat hij weer vraagt of ik ziek ben.........
We zijn geen paarden, maar zeggen dat we oordelen uit eigen gevoel is vrijwel altijd logisch, want je moet iets. Of dat je eigen kou is of dat je je paard er sneu bij ziet staan.

En nee, paarden met hun kont tegen de wind en kop naar beneden is helemaal niet fijn. Ze doen het bij gebrek aan een droge plek waar ze fijn uit de regen en wind kunnen staan. Dat we het herkennen en het algemeen geaccepteerd lijkt dat paarden dat doen is een ander probleem. Maar heel veel paarden moeten nog per se overdag buiten en 's nachts binnen. Ondanks dat er buiten niks voor ze is. Daar valt ook genoeg over te zeggen. Ook al ligt dat niet altijd aan de eigenaren, maar ook gemeentes die niet meewerken aan schuilmogelijkheden. Waar vaak ook wel oplossingen zijn, maar dat zijn vaal hele grote veranderingen en aanpassingen.

Dus maar blijven roepen voor andere paarden dat ze hier maar tegen moeten kunnen is niet oke. Maar ik herken dat je eerst dat wil geloven en dan ook wel fanatiek bent. Soms kost het tijd om te leren nuanceren.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:52

Je verwoordt het heel mooi, superpony.
Dat is ook wel zo'n beetje zoals ik er tegenaan ben gaan kijken :j

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:43

Marije_jiplover schreef:
Je verwoordt het heel mooi, superpony.
Dat is ook wel zo'n beetje zoals ik er tegenaan ben gaan kijken :j


Dank je wel.

We leven echt teveel in hokjes. Toen ik een andere richting op ging sloeg ik ook door en je wordt dan gelijk ook een hokje in geduwd.

Mensen worden hartstikke onzeker gemaakt. Ik merk het heel erg om me heen. Veel eigenaren willen goed doen, maar de een zegt dit en de ander dat. Er is van alles te koop en als je daar niet aan mee doet heb je niet genoeg voor je paard over.
Doe je het niet ben je een...............(vul maar in)

Mijn ruin heeft nu bijna 24 uur de deken op en hij was net lekker aan het rennen met de jaarlingen over het racepad en loopt ook weer te klooien, dus voelt zich duidelijk prettiger. Het verschil is me te groot om te negeren.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:48

Helemaal met je eens, superpony. :j

Principes en denkwijzen zijn heel mooi, als je ook maar naar het individu blijft kijken en er dus vanaf wil en durft te wijken als dat in het belang van hen is. En dat maakt echt niet uit aan welke 'kant' je staat, het paard zou het uitgangspunt moeten zijn.

Het is ook lastig, vooral als je weinig of minder ervaring hebt of gewoon nog wat onzeker. Dan is het fijner als er ook grijs gezien wordt ipv alleen zwart wit haha. Zodat je kan leren hoe je zelf de beste keuze voor eigen paard kan maken :j

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:53

Ja, precies. En iets als Bokt waar mensen antwoorden zoeken zou daar kunnen bijdragen. Het is echt lastig soms voor mensen en ze worden doodgegooid met reclames die op gevoel spelen en veel verschillende meningen van anderen.

En het zijn maar dekens. Je kan ze er gewoon weer afhalen. Je kan ze zelfs weer verkopen........

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:56

superpony schreef:
Ja, precies. En iets als Bokt waar mensen antwoorden zoeken zou daar kunnen bijdragen. Het is echt lastig soms voor mensen en ze worden doodgegooid met reclames die op gevoel spelen en veel verschillende meningen van anderen.

En het zijn maar dekens. Je kan ze er gewoon weer afhalen. Je kan ze zelfs weer verkopen........


Nou dat …
Doen waarvan je denkt dat jouw paard er baat hij heeft, en denken voor jezelf , niet voor een ander …
Hooguit iemand op weg helpen die twijfelt

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:45

superpony schreef:
En het zijn maar dekens. Je kan ze er gewoon weer afhalen. Je kan ze zelfs weer verkopen........


:') :') :') :')