Pony scheren voor de zomer of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stieno

Pony scheren voor de zomer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 21:31

Hai hai!

Ik heb een vraagjee en ik hoop dat iemand mij advies kan geven! Ik heb een a pony die niet actief gereden word maar waar ik wel grondwerk, longeren, soms voor de kar mee loop! zou ik haar vacht kunnen scheren of is dit onnodig? Zie meestel paarden die echt instesief bewegen zonder hun dikke vachtje, weet niet of dit ook goed is als je paardje niet intensief beweegt? Ze zweet namelijk best wel ondanks minder beweging. Scheren of niet? Alvast bedankt x

pluisje88

Re: Pony scheren voor de zomer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:54

Dikke vachtje? De paarden horen nu een gladde en dunne zomervacht hebben? Al mijn paarden hebben een strak zomervachtje maar alleen met in de wei staan zweten ze nu al. Gewoon lekker vrij geven met dit weer.

Maar jouw pony heeft geen dunne vacht dus blijkbaar? Dat idee krijg ik uit je verhaal? Heb je een foto?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:58

Mijn oudje heeft op rug en buik oktober best veel haar maar hals en borst wel kort.. ( maar die hoeft zeer zeer weinig te doen) dus geen last van

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:00

Ik scheer onze shet, die niks doet behalve gezelschapspony spelen, elk voorjaar.
Zij maakt een hele dikke vacht aan en komt daar moeilijk uit, dus elk voorjaar het scheerapparaat erover en ze kan zo lekker de zomer in.

Wel zou je je pony kunnen laten testen op ppid, een dikke/lange vacht is wel een symptoom van ppid (cushing).
Maar scheren net voor/in de zomer kan gewoon, al moet je wel opletten dat het niet te kort wordt ivm verbranden van de huid.
Op de stal waar ik vroeger werkte, werden de warmbloedpaarden die op concoursen in Spanje etc gingen, ook geschoren in de zomer, en die hadden echt geen berevacht maar het hielp ze toch om de warmte daar beter aan te kunnen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:03

We hebben hier een shet die elke zomer geschoren moet worden. Maakt elke zomer een wintervacht aan, waarschijnlijk doordat ze blind is en de vachtlengte wordt bepaald door de hoeveelheid daglicht. Het is in haar ogen altijd winter..

Wij scheren meestal een keer in mei en nog een keer extra in Juli als het nodig is. Ze is ook nog zwart en al op leeftijd, dat speelt ook nog mee.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:07

Hoe dik is de vacht van je pony dan dat je eraan denkt die te scheren?
Wat deed je vorige zomers?
In eerste instantie zou ik zelf niet kiezen voor scheren als je pony een normale zomervacht heeft en niet intensief werkt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:30

Wat is er mis met zweten? Door zweten koelt je paard juist zijn lichaam af.
Met 30+ graden staan ze ook in de wei te zweten, laat je paard dan met rust en zet 'm niet aan het werk, tenzij 's morgens vroeg of 's avonds laat. Zorg dat hij in de schaduw kan staan en voldoende water heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:36

Met dit weer zweet ieder paard zelfs met een korte zomervacht. Na de training even af spoelen met water.

Als je pony nu nog een dikke vacht heeft zou ik eerst willen achterhalen hoe dat kan. Want dan is er toch wat aan de hand