Ijslander scheren en deken opleggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ijslandert
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-01-22

Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 13:55

Ik wil na de zomer mijn Ijslander volledig scheren en dan dekens opleggen, maar weet echt niet waar ik moet beginnen.

Gaat om een jong paard, ze staat 24/7 buiten, soort paddock paradise. Ze wordt eerder te dik dan dat ze afvalt, wordt ook niet bijgevoerd.

Bij het trainen zweet ze in de winter echt enorm, dit jaar alleen de hals geschoren en dus geen deken opgedaan, maar ik merkte dat ze het toch best zwaar had tijdens het rijden.

Hoeveel grams zou ze gemiddeld nodig hebben? En wanneer wisselen van regendeken naar deken met vulling? Of gelijk beginnen met vulling? Hoeveel dekens heeft ze uberhaupt nodig? Ik kan elke dag naar stal om dekens te wisselen maar meerdere keren wisselen op een dag lukt niet.

Ik heb nog nooit een paard gehad die dekens ophad dus weet er echt niks over.

Ik snap dat het nog niet eens zomer is maar wil graag eerst n beetje kennis hebben voordat ik eraan begin.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:06

Ik ben absoluut niet tegen scheren hoor. Mijn paard met pssm voelt zich veel prettiger geschoren onder dekens dan ongeschoren onder dezelfde dekens. Als je laat scheren is het handig om zo lagg mogelijk te wachten met scheren zodat je een keer minder hoeft. De meeste scheerders zitten erg vol dus plan op tijd je afspraken in. Ik doe het altijd zelf dus ik doe het wanneer ik dat nodig vind ;)

Is je paard een koude of een warme? Mijn vorige paard heeft geschoren nooit onder meer dan 300 gram gestaan. Mijn huidige paard heeft bij echte kou al snel 750 gram met hals nodig en voelt dan nog niet super warm. Dat is wel handig om van te voren rekening mee te houden als je nog dekens moet gaan kopen. Ik heb zelf altijd amigo dekens met horseware liners eronder. Zoek naar een model deken die comfortabel zit en dus een goede pasvorm heeft voor je paard. 24/7 een knellende jas aan hebben is totaal niet tof.

Euhm heb ik zo al je vragen gehad?

ijslandert
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:09

Dankjewel!

Ik scheer haar ook zelf idd, ik weet niet precies wat je bedoeld met koude of warme. Het is iig een jonge, gezonde Ijslander dus ze kan wel tegen een beetje kou

750 gram lijkt me voor haar echt enorm veel, ik dacht zelf aan max 300 grams voor de echte koude winterdagen?

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:16

Dat bedoel ik inderdaad. Mijn paard is een koukleum maar dat is verre van normaal. Denk dat je met 200 gram voor in de echte winter een heel eind komt.

Ik scheer de eerste keer meestal vrij vroeg, rond half tot eind september. De tweede keer scheer ik begin november ongeveer. Na 21 december groeit de vacht niet meer aan. Dus hoe het op dat moment is, dat blijft het dan. Ik wil haar in de echt koude maanden liever niet echt kaal hebben maar meer lengte zomervacht zegmaar. Dus daar hou ik altijd rekening mee.

Als ik scheer en het is nog mooi weer, kan het zijn dat ik daarna alleen de regendeken weer op die die ze daarvoor ook op had. Als dat te koud is dan doe ik de regendeken met 100 gram liner. Als ze te koud zijn ga je een stapje dikker. Zoals gezegd ik denk dat jij aan een 100 gram en 200 gram echt meer dan genoeg zult hebben.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:22

Ik heb mijn IJslander nooit onder meer dan 200 gram gehad. En ik scheer hem ook behoorlijk. Die staat grotendeels in de winter onder de 0 grams en de 100 grams. Bij meer gaat hij echt klam/zweterig aanvoelen.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:26

Hier 2 shetlanders. De oudste is wat sneller koud. Die stond afgelopen winter op de koudste dagen onder 400 gram en de jongste onder 300. Ik heb een 0 gram regendeken, 200 gram en 300 gram voor beide met een 100 gram onderdeken erbij. Voor komend seizoen wil ik misschien ook nog een 200 gram onderdeken aanschaffen, puur zodat ik altijd van 0 tot 400 gram kan ook als er eens iets kapot gaat.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:30

Vanaf komend jaar zal mijn paard nooit meer volledig geschoren worden ivm ziekte, maar ik heb haar de afgelopen jaren altijd helemaal kaal gehad.
Wat Pluisje ook noemt, ik scheerde altijd zo laat mogelijk. Meestal begin december. Dan hoefde ze maar 1x geschoren te worden.

De mijne staat veel buiten en is ook een erge koukleum. Afgelopen jaar viel het mee qua temperaturen en heeft ze maximaal onder 500 grams gestaan. Ik gebruik liners van Rambo. Qua dekens heb ik dan 100 gram, 2x 200 gram, en 400 gram. Deze vallen ook te combineren onder de regendeken. Maar vorig jaar heeft ze echt een stuk dikker gestaan.
Wisselen doe ik trouwens bijna niet. Als er 1 ietwat warmere dag in de week tussen zit laat ik haar gewoon onder de dekens voor de koudere dagen staan. Pas bij meerdere dagen warmer en/of kouder pas ik de deken aan. Anders blijf je bezig.

Ik denk dat je voor een IJslander (afhankelijk hoe veel ze buiten staan) wel voldoende hebt met 400 gram. Ik ben zelf erg fan van de liners. Zou dan een losse regendeken, een 100 gram, en een 300 gram doen. En vooral je paard goed in de gaten houden. Dan kom je er vanzelf achter wat goed werkt!
Laatst bijgewerkt door Chinas op 09-05-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ijslandert
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:32

En wanneer gebruiken jullie dan welke dekens? Met welke temperatuur wisselen enzo, en is een regendeken wel nodig of alleen winterdekens agz ik dr niet meteen in de herfst ga scheren, en wanneer geen dekens meer gebruiken in de lente?

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:36

De regendeken gaat er bij mij op als ik graag een dun jasje aan heb, en af als ik geen jasje meer nodig heb ;) maar zoals gezegd, dat is heel erg verschillend per paard. Je kunt hem ook zonder deken laten staan tot de dag dat je hem scheert. Het is vrij simpel. Niet koud en nat? Regendeken. Kouder? Winterdeken. Te koud? Meer/dikkere dekens op. Te warm? Minder dikke dekens op. Je kunt gewoon onder de deken voelen met je hand of het aangenaam voelt. Ik hou ongeveer lichaamstemperatuur aan. Of iets warmer, zeg maar “lekker warm” want dat heeft mijn paard het liefste. Voor een ander is dat misschien te warm. Is toch geen kwestie van uitproberen.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:40

ijslandert schreef:
En wanneer gebruiken jullie dan welke dekens? Met welke temperatuur wisselen enzo, en is een regendeken wel nodig of alleen winterdekens agz ik dr niet meteen in de herfst ga scheren, en wanneer geen dekens meer gebruiken in de lente?


Een regendeken is imo noodzakelijk als je met onderdekens werkt die niet waterdicht zijn. Als je waterdichte winterdekens hebt (bijvoorbeeld een 100 gram, 200 gram, en 300 gram) hoeft er niet een aparte regendeken over. Een losse regendeken gebruik ik eigenlijk alleen in de zomer wanneer het echt veel regent. In de herfst/winter gooi ik er liever dan wat vulling bij.

Temperaturen vind ik lastig. Maar ik denkt dat ik het ongeveer als volgt heb
Overdag -10 tot -5 graden: 600 gram
Overdag -5 tot 0 graden: 500 gram.
Overdag 0 tot 5 graden: 400 gram.
Overdag 5-10 graden: 200 gram.
Overdag meer dan 10 graden: 100 gram/zonder deken.
Maar als het bijvoorbeeld heel hard waait of regent en ze staat gewoon buiten kan ik haar meer op gooien. Ook heb ik geen zin om constant te moeten wisselen als het een enkele dag warmer of kouder is.
Maar elk paard is verschillend. De mijne heeft het snel koud en is niet heel makkelijk op gewicht te houden. Dus dan heb ik haar liever te dik dan te dun staan.


In het begin vond ik het ook erg spannend, en vertrouwde ik veel op lijstjes zoals hierboven. Maar na verloop van tijd wordt je er wat zelfverzekender in. Goed naar je paard kijken en vertrouwen op je eigen gevoel. Jij kent je paard beter dan welk lijstje dan ook!

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:43

Ik scheer meestal 2 keer. 1 keer augustus september en een tweede keer in december en dan groeit de vacht niet meer dus dan hoeven ze niet nog een keer. Soms november en januari.

Ik voel altijd, want wind/regen/zon maakt wel uit. Grotendeels staan ze goed onder de 200 gram. En ze staan pas bloot zodra het overdag mooi zonnetje boven de 12 graden is ongeveer en s nachts niet onder de 5 (ze staan op stal dan).

@Chinas mijne zouden stikken met jouw schema. Hier is het:
-5 tot 10 graden 200 gram als het scheren langer geleden is. Anders 300 gram bvb na de scheerbeurt in december.
Alles erboven meestal of regendeken of bloot en alles eronder 300 gram.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:46

Lijstjes zijn onzin en kloppen meestal totaal niet. Het standaard paard bestaat namelijk niet.

Ts begin gewoon bij 0 grams en ga opbouwen met stapjes van 100 gram dan zie je snel genoeg hoe of wat. Ik denk dat je met een regendeken en een liner van 100 en 200 een heel eind komt. Of een regendeken, winterdeken 200 gram en een liner van 100 gram. Ik denk dat je niet meer nodig hebt dan dat. Ik heb altijd waterdichte dekens want mijn paard staat de hele dag buiten. Dus staldekens heb je dan geen bal aan. Een goede outdoor/winterdeken is dan prima.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:54

Jorex schreef:
@Chinas mijne zouden stikken met jouw schema. Hier is het:
-5 tot 10 graden 200 gram als het scheren langer geleden is. Anders 300 gram bvb na de scheerbeurt in december.
Alles erboven meestal of regendeken of bloot en alles eronder 300 gram.


En dat is inderdaad waarom je niet zo veel hebt aan dat soort lijstjes. Elk paard is anders (en de mijne dan ook nog een erge koudkleum).

pluisje88 schreef:
Lijstjes zijn onzin en kloppen meestal totaal niet. Het standaard paard bestaat namelijk niet.

Ts begin gewoon bij 0 grams en ga opbouwen met stapjes van 100 gram dan zie je snel genoeg hoe of wat. Ik denk dat je met een regendeken en een liner van 100 en 200 een heel eind komt. Of een regendeken, winterdeken 200 gram en een liner van 100 gram. Ik denk dat je niet meer nodig hebt dan dat. Ik heb altijd waterdichte dekens want mijn paard staat de hele dag buiten. Dus staldekens heb je dan geen bal aan. Een goede outdoor/winterdeken is dan prima.


Ik zou het ook op deze manier voor de jouwe doen!

ijslandert
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:56

Dank jullie wel! Maar staan jullie paarden wel s'nachts buiten? Want ik geloof best dat ze overdag prima met 200 grams kan staan maar s'nachts is het toch wel een stuk kouder

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:57

Ik heb al 40 jaar eigen paarden en nog nooit geschoren. De natuurlijke vacht is de beste deken. Daarbij hoort wel dat je een paard met wintervacht niet in het zweet gaat rijden en voldoende tijd neemt om droog te stappen.Zwaar in het werk staande paarden horen dan s'nachts op stal te kunnen en niet nat gereden op een wei zonder schuilstal. Maar goed, je moet er het ideale management maar voor hebben uiteraard.

ijslandert
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 15:02

Dus je zegt dat ik mn paard niet meer moet gaan rijden in de winter omdat ze dan zweet?

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:03

De mijne staan snachts op stal Ivm wolven. Tot afgelopen jaar stonden ze van +- maart tot december snachts buiten. De echt vieze/natte maanden gingen ze snachts naar binnen. De mijne heeft pssm en moet droog kunnen liggen. Haar gepensioneerde weidemaatje stond zonder deken en die werd te dun. Vooral hij wilde snachts graag naar binnen. Eerder dan mijn eigen paard wilde. Buiten is toch ook prima? Als ze kunnen schuilen (let erop dat de deken niet per ongeluk doorlekt na dagenlange regen want dan krijgen ze het heel erg koud. Desnoods een iets dikkere deken op maar meestal is dat niet nodig.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:09

Ik scheer mijn IJslanders altijd helemaal in het voorjaar, en dan heeft hij bij kouder dan 8 a 10 graden een 100 grams deken op (meestal alleen 's nachts) en bij temperaturen onder het vriespunt een 200 grams of een combinatie van fleecedeken met de 100 grams als het veel regent en ik moet wisselen.

In het najaar scheer ik zijn hals en borst, soms schouder en deel van de buik 2 keer. Vaak begin oktober en dan halverwege november nog een keer. Zodoende hoeft hij geen deken op in de natte periode en heeft hij het ook niet te warm.

Je zou een bucas deken kunnen overwegen met stay-dry voering, die zijn 50 grams en kun je op een nat paard leggen omdat ze ademen (maar toch goed waterdicht zijn). Ik heb de turnout anniversary gehad, inmiddels verkocht omdat ik hem destijds niet gebruikte.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:42

Ik heb onze ijslanders half geschoren, dus hals, schouder en onderkant buik. Mijn ijslander krijgt ontzettend veel haar en heeft het dus ook vaak te warm vandaar de reden om ze te scheren.

Hij heeft in de winter onder een ongevoerde regendeken gestaan en dat was prima. Ik had nog een 50 grams onderdeken als back up maar die heb ik niet gebruikt. Ik heb de catago icelandic met een half hoge hals en ben daar heel tevreden over. (hij wordt overigens 24 deze zomer, maar nog topfit en we rijden 4 keer per week)

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:40

ijslandert schreef:
Dus je zegt dat ik mn paard niet meer moet gaan rijden in de winter omdat ze dan zweet?

Wel rijden maar niet nat rijden en dan zo de wei opgooien.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:46

Anjali, ik wil wel eens zien hoe jij een tweespan shetten in wintervacht in een binnenbak met deze zachte winters van nu droog op de wei gooit na een lesje van 45 minuten. Want het antwoord is gewoon niet. Mijn ene wordt overigens ook heel erg sloom dan en de andere krijgt gewoon rainrot omdat zijn vacht niet droogt. Natuurlijk zou ik ze ook 10 van de 12 maanden niet kunnen trainen, maar dan raken ze ben ik bang van hun hooi al hoefbevangen. Ze beginnen namelijk nu pas naar zomervacht te verharen en zijn daar eind juni mee klaar en beginnen halverwege augustus weer met hun wintervacht aan te maken. Kijk, niet alle paarden zijn zo vreselijk laat, maar de mijne helaas wel. En een IJslander heeft wel een vergelijkbare vacht, dus ik snap ts maar al te goed.

TS je kunt overdag dan gewoon 200 doen en tijdens de avond voerbeurt wisselen naar 300 gram. Ik heb in april ze vaak overdag bloot en dan s nachts nog onder 100 gram gehad.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ijslander scheren en deken opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:49

Niet nat rijden lukt zelfs niet met mijn kwpn die het altijd koud heeft zelfs als ik alleen maar ga stappen. Er is niks mis met scheren. IJslanders zijn gemaakt voor een hele dikke laag sneeuw en koud weer, in die Nederlandse piswinters smelten ze van ellende joh.

ijslandert
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 16:54

Jorex schreef:
Anjali, ik wil wel eens zien hoe jij een tweespan shetten in wintervacht in een binnenbak met deze zachte winters van nu droog op de wei gooit na een lesje van 45 minuten. Want het antwoord is gewoon niet. Mijn ene wordt overigens ook heel erg sloom dan en de andere krijgt gewoon rainrot omdat zijn vacht niet droogt. Natuurlijk zou ik ze ook 10 van de 12 maanden niet kunnen trainen, maar dan raken ze ben ik bang van hun hooi al hoefbevangen. Ze beginnen namelijk nu pas naar zomervacht te verharen en zijn daar eind juni mee klaar en beginnen halverwege augustus weer met hun wintervacht aan te maken. Kijk, niet alle paarden zijn zo vreselijk laat, maar de mijne helaas wel. En een IJslander heeft wel een vergelijkbare vacht, dus ik snap ts maar al te goed.

TS je kunt overdag dan gewoon 200 doen en tijdens de avond voerbeurt wisselen naar 300 gram. Ik heb in april ze vaak overdag bloot en dan s nachts nog onder 100 gram gehad.



Ik zou het wel zo willen doen, maar het lukt me niet om meerdere keren op een dag op stal te zijn om dekens te wisselen enzo, is het niet een optie dat ze overdag en s'nachts gewoon dezelfde deken draagt?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:57

Je zou nog aan een jacht patroon kunnen denken met scheren. Mijn pony deed het daar ook goed op toen zij nog in de wedstrijdsport zat.
Ik heb mijn pony ook altijd 24/7 buiten gehad, maar ook geschoren. Het is belangrijk dat je echt goede waterdichte dekens hebt die een goede pasvorm hebben voor jouw IJslander.
Het is ook goed om te kunnen wisselen met dekens als er eentje echt te nat is en om meerdere opties te hebben.
Ik heb dan bv een 300 grams deken maar ook een regendeken met 300 grams onderdeken als optie. Zo heb ik mogelijkheden als er eentje echt te nat is of stuk oid.

Wat betreft het aantal gram is het echt afhankelijk van jouw pony vind ik.
Mijn pony kreeg op de koudste winter nachten echt wel 600 gram op. Dan was het -10 of kouder. Maar het verschilt enorm per paard wat ze nodig hebben hierin.

Ik heb het altijd prima gered met een geschoren pony 24/7 buiten, maar wel met investering in goede waterdichte en passende dekens.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:59

anjali schreef:
Ik heb al 40 jaar eigen paarden en nog nooit geschoren. De natuurlijke vacht is de beste deken. Daarbij hoort wel dat je een paard met wintervacht niet in het zweet gaat rijden en voldoende tijd neemt om droog te stappen.Zwaar in het werk staande paarden horen dan s'nachts op stal te kunnen en niet nat gereden op een wei zonder schuilstal. Maar goed, je moet er het ideale management maar voor hebben uiteraard.


Dat is zo een grote onzin. Je haalt van alles door elkaar.

Paarden die werken kunnen gaan zweten. Na het trainen horen paarden op adem te zijn en de lichaamstemperatuur weer normaal.

Natte haren van zweet zijn helemaal geen ramp als het paard goed op adem en temperatuur is.

Dan kunnen ze ook gewoon naar buiten. Dat is eerder beter dan opsluiten. Buiten blijven ze nog bewegen, kunnen ze rollen etc.

Ook paarden die zwaar in training staan kunnen gewoon het hele jaar rond 24/7 buiten lopen. Maar voor ELK paard geldt dat paarden de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen schuilen, droog moeten kunnen staan en liggen/rollen, voldoende goed ruwvoer moeten hebben, drinkwater en sociaal contact.

Scheren doe je juist als paarden op stal staan, omdat ze dan snel snel een deken op moeten en terug naar stal. Maar goede,ademende dekens kunnen ook op een paard dat heeft gezweet. Maar dus wel op adem en temperatuur is, anders gaan ze nazweten.

Meest ideaal is een baan uitscheren. Dan kunnen ze hun warmte goed kwijt en hoef je niet te klooien met dekens en kunnen ze hun eigen vacht/deken behouden en gebruiken.

Bij dekens moet je goed opletten wat je wanneer op legt, of de pasvorm echt goed is etc.

Ik heb er 2 wel met dekens, maar ook jaren paarden 24/7 buiten gehad zonder dekens EN volop gereden.

Maar mijn ruin is 24 en heeft een mega dun velletje en sneller last van kou of nattigheid. Zijn zus is 16 en die gaat alleen maar staan schuilen bij regen, wordt dan bloedchagrijnig en beweegt me te weinig en is ook niet leuk naar d erest.

Maar nu ze af zijn, leg ik ze niet op bij elke bui.