Weiland 'inrichten' tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Weiland 'inrichten' tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 11:52

Hoi,

Ik sta op een stal waar we alles zelf doen, nu wil ik mijn paard van het zomer dag een nacht buiten laten mits het weer het toelaat.

Alleen hebben we nu gewoon een groot weiland met alleen gras en dat is het, ik wil het dus eigenlijk wat huiselijker maken. Ik heb gister al een slowfeeder geplaatst en wil nog graag boompjes planten en een soort van mineralen buffet maken. Ook wil ik het gras bij zaaien met een kruidenrijk graszaad.

Welke boompjes raden jullie aan voor vooral schaduw? Welk kruidenrijk graszaad wat ook nog eens snel ontkiemt raden jullie aan? En hebben jullie nog meer tips om het leuker te maken? :)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:55

Haal flinke wilgentakken op van een meter of 6.
Dan heb je direct een flinke boom die snel uitloopt en schaduw geeft. En je kan de takken en bladeren voeren.

Verder zijn berken en elzen goed en veilig.

Qua graszaad. Vooral niet doen het raaigras blijft over. Wat je wel kan doen is zelf zaden van verschillende kruiden bestellen en die doorzaaien. Veel goedkoper dan kruidenrijk graszaad en je kan het aanpassen aan wat je wil en wat op je bodemsoort het goed doet

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Weiland 'inrichten' tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 13:10

Dankjewel!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Weiland 'inrichten' tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:36

Nog tips over welk graszaad ik het beste kan nemen?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:45

Ik zou simpel Engels raaigras doen. Groeit goed en krijgt een stevig wortel stelsel. Evt. Meng je er nog zelf wat andere soorten bij door maar alsnog gaat begrazen blijven uiteindelijk alleen de sterkte grassoorten over. En dat is vaak het raaigras. Dat is alleen wel vetter gras. Dus als .d gevoelig zijn voor suiker ed. Dan nog meer in de gaten houden

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 13:03

Ze is idd gevoelig voor suikers (ze heeft cpl). Ik ben ook helemaal niet thuis in de grassoorten, dus ik heb geen idee wat handig is.

Django_Mette

Berichten: 1373
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Weiland 'inrichten' tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:18

Wij hebben Barenbrug Paardengras ingezaaid zonder kruiden. Heel sterk in de wortel met een laag fructaangehalte. Wij hebben geen kruiden ingezaaid omdat we bang zijn dat er toch zooi tussen zit wat we niet op de wei willen hebben. Wij hebben alleen gras ingezaaid, en toch staan er distels, paardenbloemen, en zuring tussen. Heel incidenteel zelfs JKK, want dat staat in de bermen iets verderop -O-