Stressvol paard scheren, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:14

Hallo,

Binnen een paar dagen zou ik mijn paard zelf willen scheren, en dat zou ik graag zonder verdoving doen. Ik heb een Heiniger opal scheermachine en heb hem er al een paar dagen aan laten wennen. Laten ruiken, aaien met de scheermachine, de machine aanzetten en hem er overal mee aanraken. Dit gaat opzich wel redelijk goed maar je ziet aan zijn lijf dat hij heel hoge spierspanning heeft en er toch wel een beetje bang van is. Aan zijn borst kan ik nog niet komen, dan lijkt hij door zijn benen te zakken van de spanning. Iemand zei me om een tube stressless te geven dat dit zou helpen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er andere tips?

Ik hoor het graag

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:29

Waarom per se zonder verdoving?

Als je ze een paar keer met verdoving scheert geef je ze een goed ervaring mee waardoor het later makkelijker is omdat ze weten dat het ok is om geschoren te worden.

Zo als je het paard nu beschrijft zit er teveel stress in waardoor scheren lastig en een nare ervaring voor je paard wordt.

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:36

Ook ik vraag mij af waarom je het zonder verdoving wil proberen..
Ook een stukje voor je eigen veiligheid.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:41

Al die middeltjes stresses/confidence eq en dergelijke werken in dit soort situaties echt niet. Persoonlijk denk ik dat je óf nog een jaar moet verdoven, of het scheren moet uitstellen tot je paard helemaal gewend is aan het apparaat. Als hij nog hoge spierspanning heeft is hij gewoon niet ontspannen er mee.

Het kan echter zeker wel! De mijne werd ook altijd intraveneus verdoofd en ik kan hem nu bijna helemaal scheren terwijl hij gewoon rustig staat te wachten.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:57

Ik ben maar bang dat met het verdoven hij zo hard gaat zweten dat ik niet meer door de haren heen kom. Scheren jullie dan eerst de hals?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:59

Mss een handige vraag, hoe ervaren ben je er zelf in?
Zeker bij een onzeker paard of eentje die nog nooit geschoren is, kan dit wel een belangrijke zijn.

Persoonlijk ben ik ook voorstander om je paard te verdoven. Idealiter zelf intraveneus. Op die manier kan jij, of degene die gaat scheren rustig en efficient aan de slag en ook voor het paard zal het een positieve ervaring zijn.
Naarmate dat je je paard meer zal scheren, zou je bvb de dosering steeds kunnen lichter maken tot je allicht ooit zonder kan verdoven. Verder is het ook handig om gedurende het jaar dan ook regelmatig de scheermachine eens boven te halen (benen opscheren bvb, stuke achter de oren etc)

Als je echt niet met verdoving wilt werken, dan zou ik het mss wel doen op jouw manier, maar dan bvb niet helemaal scheren (bvb een jachtpatroon) Dit zou je dan eventueel stelselmatig steeds anders kunnen doen(uitbreiden).

Veel succes

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:00

Gewoon verdoven. Ik scheer paarden voor particulieren en ik doe dit soort dingen echt niet zonder verdoving.

Het is levensgevaarlijk als hij zich laat vallen op jou of uit angst gek gaat doen of gaat slaan ben je verder van huis :)

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:07

Het verbaast me hoeveel er een voorstander zijn van het verdoven. Hoe mooi als je met positieve associatie het gaat lukken om zonder verdoving te scheren.

Tip: langzaam kleine beetjes. Al is het maar alleen dat je hem kort kan aanraken met het scheerapparaat, dan is dat al een stukje winst! Weeg het zelf ook niet te zwaar. Jij vindt het apparaat niet eng, stap er zo ook in :)

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:14

Ik doe niet aan verdoven met scheren. Ik heb ook een opal en die hoor je amper. Dat je paard daar bang voor is is complete kolder. Dan is er eerst op andere vlakken nog heel veel werk aan de winkel als hij dit niet kan hebben. Stop met pamperen, neem je plek in,
Ga stevig in je schoenen staan en ga de grens van spanning verleggen door in hele kleine stapjes steeds iets lastigere situaties op te zoeken zodat het paard zelf leert spanning te reguleren. Door alleen maar te paaien en alle prikkels weg te houden maak je het probleem alleen maar erger. Je eigen houding is echt cruciaal bij zo’n paard. De mijne kon ik niet aan komen toen ik haar kreeg. Inmiddels scheer ik haar los staand in een weiland, kan ik er met vlaggen en bladblazers achteraan. Je zult het probleem moeten aanpakken. De wereld past zich niet aan aan je paard. Je zult je paard moeten leren om klaar te zijn voor de wereld. Daar help je hem pas echt mee.

Scheren doet geen pijn, de opal heeft geen snoer die ze spannend kunnen vinden en maakt geen geluid. Dus dit is gewoon dikke onzin. Ik heb er de meest rillerige beesten mee kunnen scheren. De eerste aanraking houden ze hun adem in, tweede haal ademen ze weer en na de derde haal is het klaar. In 5 minuten staan ze ontspannen aan hun hooi te knabbelen terwijl ik ze ontdoe van hun jas. Het is maar net wat je eigen houding hierin is. Laat desnoods iemand anders het doen die wat minder “mieperig” is.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:19

Euridicey schreef:
Het verbaast me hoeveel er een voorstander zijn van het verdoven. Hoe mooi als je met positieve associatie het gaat lukken om zonder verdoving te scheren.

Tip: langzaam kleine beetjes. Al is het maar alleen dat je hem kort kan aanraken met het scheerapparaat, dan is dat al een stukje winst! Weeg het zelf ook niet te zwaar. Jij vindt het apparaat niet eng, stap er zo ook in :)


X 2... geduld is een schone zaak en een emmer snoep een goede motivatie :D

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:20

1 van mijn pony's had dat ook. Ik heb elke dag een stukje geschoren. Heb er meer dan een week over gedaan voor hij helemaal geschoren was. De keren erna kon ik steeds meer scheren en nu kan ik hem helemaal scheren in 1x. Met rust en veel geduld heb ik een hoop bereikt

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 13:29

pluisje88 schreef:
Ik doe niet aan verdoven met scheren. Ik heb ook een opal en die hoor je amper. Dat je paard daar bang voor is is complete kolder. Dan is er eerst op andere vlakken nog heel veel werk aan de winkel als hij dit niet kan hebben. Stop met pamperen, neem je plek in,
Ga stevig in je schoenen staan en ga de grens van spanning verleggen door in hele kleine stapjes steeds iets lastigere situaties op te zoeken zodat het paard zelf leert spanning te reguleren. Door alleen maar te paaien en alle prikkels weg te houden maak je het probleem alleen maar erger. Je eigen houding is echt cruciaal bij zo’n paard. De mijne kon ik niet aan komen toen ik haar kreeg. Inmiddels scheer ik haar los staand in een weiland, kan ik er met vlaggen en bladblazers achteraan. Je zult het probleem moeten aanpakken. De wereld past zich niet aan aan je paard. Je zult je paard moeten leren om klaar te zijn voor de wereld. Daar help je hem pas echt mee.

Scheren doet geen pijn, de opal heeft geen snoer die ze spannend kunnen vinden en maakt geen geluid. Dus dit is gewoon dikke onzin. Ik heb er de meest rillerige beesten mee kunnen scheren. De eerste aanraking houden ze hun adem in, tweede haal ademen ze weer en na de derde haal is het klaar. In 5 minuten staan ze ontspannen aan hun hooi te knabbelen terwijl ik ze ontdoe van hun jas. Het is maar net wat je eigen houding hierin is. Laat desnoods iemand anders het doen die wat minder “mieperig” is.


Daarom heb ik deze scheermachine gekocht. Ikzelf ben hoefsmid, ik pamper mijn paard niet. Ik wil gewoon niet boos worden als hij er gespannen van is want wat bereik je daar mee. Ik heb altijd geleerd rustig te blijven. Daarom ben ik er al een paar dagen mee bezig om hem eraan te laten wennen. Het is ook niet het geluid, het is de trilling waar hij spanning van krijgt.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:30

Waarom wil je je paard scheren?

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 13:32

BugsFunny schreef:
Waarom wil je je paard scheren?


Hij is elke keer helemaal nat na het rijden, zelfs bij rustig 20min te rijden is het zo.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:32

deborah_D schreef:
<knip>
Daarom ben ik er al een paar dagen mee bezig om hem eraan te laten wennen. Het is ook niet het geluid, het is de trilling waar hij spanning van krijgt.


Je kent het principe van belonen voor het juiste gedrag? Maw, dat 'enge' trilding pas weghalen als hij ontspannen is? Dat kwartje zou in 1 sessie moeten vallen als je timing goed is.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:35

deborah_D schreef:
BugsFunny schreef:
Waarom wil je je paard scheren?


Hij is elke keer helemaal nat na het rijden, zelfs bij rustig 20min te rijden is het zo.


Ja eerlijk gezegd, ik zou niet scheren, zweetdeken op na het rijden en geen extra stress.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 13:35

Ibbel schreef:
deborah_D schreef:
<knip>
Daarom ben ik er al een paar dagen mee bezig om hem eraan te laten wennen. Het is ook niet het geluid, het is de trilling waar hij spanning van krijgt.


Je kent het principe van belonen voor het juiste gedrag? Maw, dat 'enge' trilding pas weghalen als hij ontspannen is? Dat kwartje zou in 1 sessie moeten vallen als je timing goed is.


Ik doe het ook zo, ik kon eerst niet aan hem komen en nu kan ik over zijn hele lijf het scheermachine houden, alleen aan de borst nog niet. Dit is in 2 sessies gebeurd. Ik beloon uitbundig als hij zich ontspant en haal de machine pas weg als hij geen spanning meer toont.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:45

Waarom je paard door deze stress duwen? Ik zou zelf een jaartje gaan trainen met het apparaat, heb je voor de rest van zijn leven plezier van. En ja, reken daar maar een jaar voor ipv een paar dagen als hij zich letterlijk door zijn benen laat zakken.
Verdoven zou niet mijn keuze zijn, gewoon een zweetdekentje op en halfuurtje op stal dit jaar en wie weet heb je volgend jaar wel een paard die er juist nieuwsgierig naar is..

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:07

Mijn ervaring met bange paarden is dat je juist niet te voorzichtig moet doen, dat geeft ze geen verrouwen. Gewoon doorzetten. Jouw mindset in je hoofd nemen, "we gaan dit gewoon even doen" en het gewoon doen. Jouw sterke overtuiging zorgt voor het vertrouwen dat het allemaal wel okee moet zijn. Ook gewoon niet reageren op angst, hooguit met je stem, maar gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent.

Scheren is voor mij al meer dan 20 jaar geleden, maar hier heb ik het met afspuiten. Sommigen springen eerst alle kanten op, hangen in het halster etc, maar als je gewoon blijft spuiten en niet reageert geven ze het heel snel op en op een gegeven moment vinden ze het allemaal wel prima. Zelfde voor vliegenspray bv. En het zijn over het algemeen zwaar mishandelde paarden die bij mij komen.

Dus ik ga helemaal met pluisje88 mee.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:27

Gho wel of niet sederen, dat is ieders zijn keuze. Maar als je beslist te scheren moet je wel doorzetten, je kan niet half half maar wat gaan avonturieren. Eens ze echt in de stress zitten kan je verder weinig kanten op (vaak adrenaline te hoog om nog te sederen, en zal je dus het scheren moeten staken en wegzetten, dus enkel verliezers)

En stress kan een deel bij het paard zitten, maar ook bij de scheerder(onervarenheid of soms ook bepaald klik). Dus hoe ervaren is TS zelf met scheren?
Een scheerder die er vaak aanstaat is gewoon zelfzekerder en handiger en daardoor vaak doortastender en efficienter.

Als TS er niet 100procent gerust in is (wat ik wel opmaak als je hier een topic over start), dan zou ik het overlaten aan iemand die er handig in is en zelf op paarden gaan oefenen die er al meer comfortabel mee zijn om dan zo handig te worden om in de toekomst het eigen paard te doen.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:39

Ik doe bij mijn machine, terwijl hij aanstaat, de achterkant tegen het paard aanleggen.
Tegen de hals op een plek waar het paard graag gekriebelt word.
Ik haal hem er pas van af als het paard stopt met bewegen.
Daar moet je wel een beetje handig in zijn qua timing als het echt om angst gaat.

Mocht het dan echt niet gaan, dan heb je geen gaten in de vacht.

Als dat goed gaat, kun je er voor kiezen om alleen de onderkant van de hals uit te scheren de eerste keer.
De meeste paarden vinden die plek ook wel prettig en je staat zelf op een redelijk veilige plek.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:45

Lusitana schreef:
Mijn ervaring met bange paarden is dat je juist niet te voorzichtig moet doen, dat geeft ze geen verrouwen. Gewoon doorzetten. Jouw mindset in je hoofd nemen, "we gaan dit gewoon even doen" en het gewoon doen. Jouw sterke overtuiging zorgt voor het vertrouwen dat het allemaal wel okee moet zijn. Ook gewoon niet reageren op angst, hooguit met je stem, maar gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent.

Scheren is voor mij al meer dan 20 jaar geleden, maar hier heb ik het met afspuiten. Sommigen springen eerst alle kanten op, hangen in het halster etc, maar als je gewoon blijft spuiten en niet reageert geven ze het heel snel op en op een gegeven moment vinden ze het allemaal wel prima. Zelfde voor vliegenspray bv. En het zijn over het algemeen zwaar mishandelde paarden die bij mij komen.

Dus ik ga helemaal met pluisje88 mee.




En vooral dat eerste deel ben ik het helemaal mee eens. Niet te betuttelend doen. Gewoon met zelfvertrouwen scheren. Jij geeft het paard vertrouwen...

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:54

Lusitana schreef:
Mijn ervaring met bange paarden is dat je juist niet te voorzichtig moet doen, dat geeft ze geen verrouwen. Gewoon doorzetten. Jouw mindset in je hoofd nemen, "we gaan dit gewoon even doen" en het gewoon doen. Jouw sterke overtuiging zorgt voor het vertrouwen dat het allemaal wel okee moet zijn. Ook gewoon niet reageren op angst, hooguit met je stem, maar gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent.

Scheren is voor mij al meer dan 20 jaar geleden, maar hier heb ik het met afspuiten. Sommigen springen eerst alle kanten op, hangen in het halster etc, maar als je gewoon blijft spuiten en niet reageert geven ze het heel snel op en op een gegeven moment vinden ze het allemaal wel prima. Zelfde voor vliegenspray bv. En het zijn over het algemeen zwaar mishandelde paarden die bij mij komen.

Dus ik ga helemaal met pluisje88 mee.


Mee eens. Mijn paard vond het ook eng, maar gewoon 'doen' heeft ervoor gezorgd dat hij erachter kwam dat het allemaal wel mee viel. Hebben hem helemaal kunnen scheren. Tuurlijk af en toe werd het hem wel ff spannend (hals scheren en buik vond hij een beetje vreemd). Plukje hooi erbij en belonen wanneer hij super stoer is!

Als je bij mijn paard te afwachtend doet, denkt hij juist dat iets eng is en dan krijg je het nooit voor elkaar :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:58

pluisje88 schreef:
Ik doe niet aan verdoven met scheren. Ik heb ook een opal en die hoor je amper. Dat je paard daar bang voor is is complete kolder. Dan is er eerst op andere vlakken nog heel veel werk aan de winkel als hij dit niet kan hebben. Stop met pamperen, neem je plek in,
Ga stevig in je schoenen staan en ga de grens van spanning verleggen door in hele kleine stapjes steeds iets lastigere situaties op te zoeken zodat het paard zelf leert spanning te reguleren. Door alleen maar te paaien en alle prikkels weg te houden maak je het probleem alleen maar erger. Je eigen houding is echt cruciaal bij zo’n paard. De mijne kon ik niet aan komen toen ik haar kreeg. Inmiddels scheer ik haar los staand in een weiland, kan ik er met vlaggen en bladblazers achteraan. Je zult het probleem moeten aanpakken. De wereld past zich niet aan aan je paard. Je zult je paard moeten leren om klaar te zijn voor de wereld. Daar help je hem pas echt mee.

Scheren doet geen pijn, de opal heeft geen snoer die ze spannend kunnen vinden en maakt geen geluid. Dus dit is gewoon dikke onzin. Ik heb er de meest rillerige beesten mee kunnen scheren. De eerste aanraking houden ze hun adem in, tweede haal ademen ze weer en na de derde haal is het klaar. In 5 minuten staan ze ontspannen aan hun hooi te knabbelen terwijl ik ze ontdoe van hun jas. Het is maar net wat je eigen houding hierin is. Laat desnoods iemand anders het doen die wat minder “mieperig” is.

Ik zie het je graag komen proberen met Sam hier. :)
En als ik "mieperig" was, was ie uberhaupt niet zo ver gekomen dat scheren nodig was. En mijn man is het nog minder. :+

Eentje die door de voorbenen zakt van angst als je aan de borst komt is niet "gewoon aan het stressen". Het enige paard dat dat ooit gedaan heeft hier was een paard dat daar heel veel redenen toe had en die deed dat vlak voor hij halvelinge in shock ging. (gelukkig was het door de DA dus die kon hem ook behandelen. )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-11-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:59

Idd ff laten voelen dat er niemand dood gaat en dan gaan ze het zelfs waarderen. Mijn merrie vindt scheren echt super ontspannend. Die gaat er helemaal voor staan. Maargoed om haar bij zinnen te brengen (zo ontspoord heb ik een paard nog nooit meegemaakt toen ze kwam) en dapperder te maken heb ik ook heel veel gedaan moet ik zeggen. Ballen, vlaggen, bladblazers, massagegun en weet ik veel wat allemaal ;) als ik nu weer met iets geks aankom zie je dr kijken oh wat heeft ze nu weer. Naja het zal wel. Als zij het bij mij doet zal het vast wel goed zijn. *gaat over tot de orde van de dag