Paard zeer gevoelig na scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 12:42

Ik ben even radeloos. Iemand tips…

Pony wordt al zeker 6 jaar, 3x per winter geschoren.
Nooit problemen. Meestal laten we een zadeldekje zitten.
Maar de vacht was nu zo enorm dik. Dat we besloten hebben die er ook gewoon af te halen.

Gisteren is ze geschoren.
Vandaag wilde ik rijden. Dat was al staatsgevaarlijk.
Aan de longeerlijn komt ze alleen maar omhoog. Voor een paard met een kapot SI is dat niet tof om te doen..

Zonder zadel loopt ze wel, beetje hoofdschuddend maar stap, draf en galop probleemloos.
Aan de hand schud ze ook wat met haar hoofd.

Ik heb een bontje onder t zadel gelegd en aangesingeld met een bontje om de singel. Dat gaf geen verbetering.

Probleem is dus; dat wat haar huid raakt. Irriteert haar… -O-


Afbeelding



littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:48

De tijd geven om te wennen? En hopen dat haar vacht snel weer een beetje aangroeit.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 12:49

littleroosie schreef:
De tijd geven om te wennen? En hopen dat haar vacht snel weer een beetje aangroeit.


Als je van te voren weet, dat de reactie zo extreem is. Dan had ik er inderdaad vandaag niet op gestapt.

Vacht groeit “helaas” snel. Dit is haar tweede scheurbeurt al.
De eerste was september. Dus het is niet nieuw.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:55

Wat vervelend! Bij haar eerste scheerbeurten dus geen reactie?
Is er wat veranderd aan het scheerapparaat? Korter, anders geschoren? Of andere olie gebruikt waar ze misschien op reageert?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:58

Ik laat idd altijd een dekje zitten, hoe dik de vacht ook is. Dat stukje maakt ook niet echt uit qua hitte, maar wel enorm qua comfort. Maar daar heb je niks aan. Pony was hier ook zo gevoelig en daar zat niks anders op als wachten tot de gevoeligheid afnam. Helaas... Ik Ben ook minder gaan scheren, geen 3 keer per jaar meer, maar maximaal 2 en in het najaar aan de gang met verlichting en dekens tegen het haar. Als ik zo vroeg schoor als jij gedaan hebt was de gevoeligheid ook erger op de een of andere manier. Ik denk omdat hij juist midden in de verharing naar wintervacht zat en de jeuk oid erger werd na scheren. En dan moest het heel snel weer.

Vervelend voor jullie beide zeg. Is het apparaat ook niet te warm geworden?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 13:02

MyWishMax schreef:
Ik laat idd altijd een dekje zitten, hoe dik de vacht ook is. Dat stukje maakt ook niet echt uit qua hitte, maar wel enorm qua comfort. Maar daar heb je niks aan. Pony was hier ook zo gevoelig en daar zat niks anders op als wachten tot de gevoeligheid afnam. Helaas... Ik Ben ook minder gaan scheren, geen 3 keer per jaar meer, maar maximaal 2 en in het najaar aan de gang met verlichting en dekens tegen het haar. Als ik zo vroeg schoor als jij gedaan hebt was de gevoeligheid ook erger op de een of andere manier. Ik denk omdat hij juist midden in de verharing naar wintervacht zat en de jeuk oid erger werd na scheren. En dan moest het heel snel weer.

Vervelend voor jullie beide zeg. Is het apparaat ook niet te warm geworden?



Meerdere keren scheren is helaas noodzakelijk. Vanwege haar astma en deze temperaturen is ze te kortademig met zo’n dikke vacht.

Ze heeft van zichzelf een hele dichte structuur. Veel haar op 1 plek. Bijnaam mammoet.

Dus omdat het nooit eerder is voorgekomen.

Enige wat anders is dat de messen zijn geslepen. Of het apparaat te warm is geworden weet ik niet.
Ik besteed het scheren uit en degene doet het altijd voor me en ook dan nooit klachten.

Ik denk dat er niks andere op zit dan wachten tot het afneemt. Maar hoe lang dat gaat duren -O-
Voortaan maar een dekje erin houden. Goede les. Pijnlijke les haha.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:07

Ja, ik herken het, mijn pony had het ook. Net een shetlander in ijstijd qua vacht en astma.

Hier was het met een week al wel een stuk minder. De tijd waarin de strepen weg trekken ongeveer. Maar was pas echt over na een paar weken.

Kan je ook niks aan doen :(:) ergens een samenloop van omstandigheden denk ik. Zou makkelijker zijn als je 1 ding wist.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:12

Heb je haar gewassen na het scheren? Zijn er geen losse mini haartjes die haar huid nog eens extra irriteren?
Er is ook een speciaal middel op de markt voor na het wassen als ze huidirritatie/gevoelige huid hebben na het scheren.
Misschien eens een huidolie/balsem op haar sprayen wat je ook gebruikt bij geïrriteerde huid?

edit;

deze:
https://nl.equinics.eu/collections/vach ... clip-spray
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-10-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 13:17

Ayasha schreef:
Heb je haar gewassen na het scheren? Zijn er geen losse mini haartjes die haar huid nog eens extra irriteren?
Er is ook een speciaal middel op de markt voor na het wassen als ze huidirritatie/gevoelige huid hebben na het scheren.
Misschien eens een huidolie/balsem op haar sprayen wat je ook gebruikt bij geïrriteerde huid?


Ja ze is helemaal gewassen na het scheren. Met zo’n pippa zeepje.
Ik kan straks eens googlen en op pad voor iets.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:18

Is het alleen op de plek waar haar zadel normaal zit dat ze reageert?

Ik zou bijna het hele lijf met zinkzalf insmeren. Daar zitten ook ingredienten in die de huid kalmeren (tenminste die van zwitsal).
Wat sneu zo gevoelig op de huid. Is het misschien een optie om de volgende keer minder kort te scheren? Wellicht helpt dat?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:18

Saaams schreef:
Ayasha schreef:
Heb je haar gewassen na het scheren? Zijn er geen losse mini haartjes die haar huid nog eens extra irriteren?
Er is ook een speciaal middel op de markt voor na het wassen als ze huidirritatie/gevoelige huid hebben na het scheren.
Misschien eens een huidolie/balsem op haar sprayen wat je ook gebruikt bij geïrriteerde huid?


Ja ze is helemaal gewassen na het scheren. Met zo’n pippa zeepje.
Ik kan straks eens googlen en op pad voor iets.

https://nl.equinics.eu/collections/vach ... clip-spray
Had het inmiddels gevonden waar ik het had zien staan maar was even zoeken. Maar er zijn vast nog merken die iets zoals dit hebben. Misschien vind je meer producten op "after clip horse" ofzo.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 13:31

Slmt9 schreef:
Is het alleen op de plek waar haar zadel normaal zit dat ze reageert?

Ik zou bijna het hele lijf met zinkzalf insmeren. Daar zitten ook ingredienten in die de huid kalmeren (tenminste die van zwitsal).
Wat sneu zo gevoelig op de huid. Is het misschien een optie om de volgende keer minder kort te scheren? Wellicht helpt dat?


Nee, ze reageert ook op haar halster en hoofdstel door met haar hoofd te schudden.

En met de achterbeschermers deed ze ook 2 keer “slaan” maar daar zoek je normaal niks achter :+

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:08

Afbeelding
Ik ga er vanavond hiermee wassen en ik las op internet talkpoeder voor erna. Wie weet helpt t.

Volgens een vriendin lijkt het op razor burn.
Wat mensen dus ook kunnen hebben.

In ieder geval, bedankt voor de tips. We doen t rustig aan tot ze weer comfortabel is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:12

Skin calm werkt goed. :j deze heb ik ook voor eentje met een gevoelig huidje. Hoop dat het voor jullie ook zo goed werkt.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:25

Ik zie op verschillende plekken de huid doorschijnen. Op welke lengte is ze geschoren? Is dat korter dan 3mm geweest?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:33

Is het scheerapparaat, onbedoeld, (te) heet geweest tijdens het scheren? Dat kan vervelende pijn geven.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 18:25

Ik weet niet hoe kort ze geschoren is en hoe warm het apparaat was.

Maar ik vertrouw erop dat degene weet wat ze doet. Want ik heb er geen verstand van :+

Ik heb er net voor t eerst gewassen met dat spul.

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 18:26

Ik zou dan toch de scheerder even vragen. Gezien het doorschijnen van de vacht vind ik het er uitzien of ze al dan niet per ongeluk op 1 of 2 mm geschoren is. Wat ook echt véél te kort is en daar heb ik vaker zo'n reactie mee gezien := dat duurde ook echt wel een aantal weken voor dat dat over was.

Anoniem

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:45

Ik vraag me af waarom dit in uitgelicht staat. :o

Vervelend!! Ik zou ook zeker een dekje laten zitten in het vervolg om extra irritatie tegen te gaan.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 19:20

pimaude schreef:
Ik vraag me af waarom dit in uitgelicht staat. :o

Vervelend!! Ik zou ook zeker een dekje laten zitten in het vervolg om extra irritatie tegen te gaan.


Jeetje. Dank voor je berichtje.

Ik vind dat ook een beetje gek. Want de steiger lijkt spectaculair.
Maar is iets wat ik echt niet oke en tof vind. Want het is compleet onbeheerst.

Dus waarom er nou uitgelicht wordt met die foto… ik heb er niet om gevraagd.


Ik heb er vannacht in de deken gehad. Recuptex. Ben er een uurtje bij gebleven dat ging probleemloos.
Vanmorgen met af doen ook geen reactie.

Vanmiddag even datzelfde touwtje over erheen gegooid en toen gaf ze geen explosieve reactie. Ze liet de huid iets trillen, zoals met een vlieg.
Ze kan met het halster nog wel wat schudden.

Ik ben net haar recuptex weer wezen op doen en dat ging ook goed.

Ik denk dat het langzaam wat beter gaat, maar we nemen nog even pas op de plaats :+

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:24

Oh wat fijn! Is ze normaal gevoelig op lijf of rug? Die recuptex vindnik ook erg fijn, maar helemaal dat ze er niet op reageerde nu.

Heeft het wassen misschien toch nut gehad, zou mooi zijn

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 19:35

Ze heeft van zichzelf een iets verhoogde spiertonus op de bovenlijn als gevolg van haar SI.

Maar over het algemeen moppert ze nooit.
Ik hoop inderdaad dat het geholpen heeft. Ik zal haar morgen nog eens wassen. Gelukkig is het warm genoeg.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:38

Hopelijk gewoon combinatie van wat gevoeliger in de rug, geen dekje en nog wat. Zodat het ook niet meer voorkomt volgende keren

En het weer zit enorm mee ja!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard zeer gevoelig na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 01:54

Hoe is het nu met haar TS?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 07:32

Het gaat al een stuk beter. Maandag even kort gekeken.
Ze was nog wel boos en geirrireerd op het zadel. De galop vind ze dan niet leuk.

Soms doet ze sporadisch nog met het hoofd schudden als haar halster om is.

Ze heeft rust tot zaterdag. Dan kijk ik weer even eerst zonder en daarna met zadel aan de longeerlijn.