jowien schreef:Ik had ook een eczemer en vond het ook fijn voor de vacht en huid als ze het winterhalfjaar lekker zonder dek kon.
Ik liet haar dus in wintervacht, ook al was die superdik. Ik schoor de hals en bij de liezen, daarmee kon ze met rijden warmte beter kwijt en kon ze de rest van de tijd zonder deken buiten (24/7).
Ik reed toch vrijwel altijd buiten, dus ging prima.
Heeft je paard een schuilpkek? Staat hij dag en nacht buiten? Heeft hij (vrijwel) continu gras of hooi? Want van ruwvoer blijven ze warm, het verteren levert veel warmte.
siskeh schreef:Sommige paarden "doen" het niet goed op regen, dat kan een prima reden zijn om met slechte dagen een deken op te doen.
Daarbij is het soms ook wel handig om te bedenken dat geen regen/winter deken betekend dat ze zelf hun kacheltje op moeten stoken, als je paard al de neiging heeft om schraal te worden dan kan dat extra reden zijn om juist wel een deken op te doen.
Ook de reden dat ik mijn iets te stevige merrie juist zonder deken liet staan, ga maar lekker eerst dat vet verbranden...
Maritjuhhh schreef:jowien schreef:Ik had ook een eczemer en vond het ook fijn voor de vacht en huid als ze het winterhalfjaar lekker zonder dek kon.
Ik liet haar dus in wintervacht, ook al was die superdik. Ik schoor de hals en bij de liezen, daarmee kon ze met rijden warmte beter kwijt en kon ze de rest van de tijd zonder deken buiten (24/7).
Ik reed toch vrijwel altijd buiten, dus ging prima.
Heeft je paard een schuilpkek? Staat hij dag en nacht buiten? Heeft hij (vrijwel) continu gras of hooi? Want van ruwvoer blijven ze warm, het verteren levert veel warmte.
Fijn dat ze een goede wintervacht groeide zodat ze lekker zonder kan, fijn dat ik nu hoor dat andere mensen hun paard een ‘deken-stop’ geven!
Geen schuilplek helaas, dus hij kan niet droog gaan staan, alleen met zijn kont naar de regen. Op de paddock heeft hij 1 hooinet, maar dat is na een uur op, dus hij staat dan wel nog 7 uur zonder eten. In de winter voer ik hem zelf nog veel bij om
op gewicht te blijven, dat doe ik rond het einde van de middag als hij (bijna) naar binnen gaat. Ik voer fibrenuggets van pavo, basic growth en first care van florian horsefood bij.
Op stal krijgt hij dan nog hooi, en savonds nog een keer.
_Mir schreef:Captain schreef:Hier ook 12 maanden per jaar een deken.
Hij blijft zo lekker schoon.
Elke dag er even af om te luchten, en laat hem ook regelmatig even rollen zonder deken.
Kan je hem anders niet in een glazen kastje doen, blijft ie nog schoner
Gebruikers op dit forum: Bytespider en 1 bezoeker