40 graden en paarden buiten

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 15:33

Nu zie ik al een paar dagen op social media kaarten voorbij komen met temperaturen van rond de 40 graden voor eind volgende week. De kans is natuurlijk dat het zover niet komt, maar toch bedacht ik me gisteren hoe dat moet met dieren. Ik zie genoeg paarden in weilanden staan zonder enige beschutting en volgens mij ook geen mogelijkheid voor op stal zetten. Ik vind dat wel pittig, kunnen paarden wel goed tegen dit soort warmte? En de schapen en andere dieren die 24/07 buiten staan?
Het gaat momenteel vooral om zondag 17 juli.

Gemiddelde temperatuur
Afbeelding

Maximale temperatuur.
Afbeelding

Gelukkig is er nog kans op een lager gemiddelde, ik hoop echt heel erg dat dit gaat gebeuren...
Afbeelding

Nibbit

Berichten: 10460
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:36

Eerst zien dan geloven.. :D

Maar mocht het zo warm worden dan zet ik ze op stal tussen 12 en 15u.
Daarna is er schaduw in de wei

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 15:39

Nibbit schreef:
Eerst zien dan geloven.. :D

Maar mocht het zo warm worden dan zet ik ze op stal tussen 12 en 15u.
Daarna is er schaduw in de wei


Het is inderdaad afwachten, maar het zijn wel serieuze temperaturen om je zorgen over te maken en in de gaten te blijven houden...

Poekkie

Berichten: 7437
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:39

Hier zijn de stallen warmer dan buiten, dus dat is geen optie.
Er is een schuilstal en beperkt schaduw van bomen maar alle voorgaande keren dat het warm was kwam ik al mijn onnozelaars tegen in de wei in de vlakke zon.
Ze zweten wel, maar ik kom om de 2 uur controleren, geef fris water bij en spuit iedereen die het te warm lijkt te hebben even af. Tot nu toe ging dat altijd goed.

Ir111

Berichten: 12108
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:41

Hier kunnen ze zelf kiezen, buiten in de schaduw of binnen in de schuilstal. Ze kiezen eigenlijk altijd voor dat laatste.

superpony
Berichten: 25480
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:06

Het is best snel warm voor paarden, maar je kan en mag niet overal schuilstallen en of bomen hebben.

We hebben gelukkig een ruime schuilmogelijkheid, dus ze moeten zelf kiezen. We zitten ook aan een bosrand en het is een paar uur overal warm, maar al snel draait het zo dat we het aan 1 kant en achter vrij lekker hebben.

Op onze vorige plek stond een linde boom en daar stonden ze liever onder dan in de stal. Daar was ook snel een lekker windje onder.

Vroeger stelden we tropen rooster in. Dan sliepen we op stal en gingen de paarden heel vroeg naar buiten, voor 12 uur naar binnen en tegen het einde van de middag weer naar buiten om ze voor de nacht weer binnen te halen.

Daar vindt je nu geen personeel meer voor, dus zouden stallen het kunnen omdraaien, rond 17uur naar buiten en rond 10 uur naar binnen.
Maar als het binnen ook bloedheet is, is dat ook niet altijd fijn. Ze rollen toch graag even in het zand als ze zweten bijvoorbeeld.
En niet iedereen wil zijn paard 's nachts buiten.

We stonden ergens waar ik vroeg ze rond 12 binnen te zetten en dan zette we ze zelf weer rond 19uur buiten. Paddocks lagen langs bosrand en hadden half schaduw.
Omdat ze in de zon stonden elke dag en niet in de strook schaduw, liet de stal ze na een paar dagen gewoon staan.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 16:08

Ik vraag me af wat beter is, binnen staan waar het nog iets warmer is maar wel schaduw, of buiten staan waar het net iets koeler is, maar wel in de volle zon.

superpony
Berichten: 25480
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:09

Als het kan open zetten en kijken wat ze zelf doen.

Ineke2

Berichten: 33216
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:14

Bij ons gaan ze dan naar binnen vanaf 12 uur. Daar is het aanmerkelijk koeler. Ze krijgen ook elektrolyten bijgevoerd door de stalhouder en hebben uiteraard de beschikking over drinkwater.

Ik vind het wel een fijn idee dat ze niet in de volle zon buiten staan als het echt warm word / is.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 16:27

superpony schreef:
Als het kan open zetten en kijken wat ze zelf doen.

Ja dat zou een mooie optie zijn, maar ik denk voor veel mensen niet haalbaar.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:31

In 2019 was het hier ook zo heet.
Ik vond het toen fijner voor ze buiten.
Maar ze hebben hier een echt goed geïsoleerde schuilstal, die is frisser dan de binnen stallen.
Hier kunnen ze rondom, dus altijd schaduw zoeken.
Plus bomen waar ze onder kunnen staan.

Dieren zonder enige vorm van schaduw vind ik echt niet kunnen met dat soort temperaturen.

Sunnda

Berichten: 7851
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:36

Gewoon niet druk maken, doen de paarden ook niet.
Die zorgen gewoon dat ze amper bewegen en wachten rustig af.

musiqolog
Berichten: 3439
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:45

Eh, momentje. Je ziet een weerbericht voorbijkomen op sociale media en je gaat niet eerst kijken of er iets van klopt? Wat is dat toch dat mensen zomaar geloven wat er op sociale media wordt gedeeld?

Om te beginnen kun je het weer niet voor twee weken fatsoenlijk voorspellen. Elke dag verder in de toekomst wordt de verwachting weer minder betrouwbaar. De meeste goede weersites bieden zo'n lange verwachting niet eens aan. Weerplaza, een site die dat wel doet, voorspelt wel zomerse temperaturen en continu droog weer (en dat lijkt me zeker iets om je zorgen over te maken!), maar nog altijd tien graden onder wat deze weerprofeten beweren.

Maar goed, zulk extreem warm weer is tegenwoordig mogelijk in Nederland, dat hebben we in 2019 wel gevoeld. Dus de adviezen van toen kunnen weer van stal. Overigens vermoed ik dat bepaalde ponyrassen dit extreme weer prima kunnen hebben, maar daar heb ik geen verstand van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38088
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:50

Het is beter om vooraf alvast maatregelen te hebben klaarliggen dan als het toch zo heet wordt dan nog hals over kop dingen moet gaan regelen.

Ik heb altijd zo n medelijden met dieren in die hitte die bij gebrek aan schaduw in elkaars schaduw gaan staan en liggen. Of in 2019 geleden een wedstrijd die gewoon doorging met paarden in trailers om een paar rottige winstpunten 8)7

Veel vers drinkwater en desnoods binnen houden op het heetste moment ipv buiten. Dan is het nog wel warm maar een zonnesteek kunnen ze dan in ieder geval niet oplopen. :(:)

Josien_

Berichten: 9154
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:51

Niet helemaal de geschetste situatie, maar wij hebben overdag op het weiland ook maar weinig schaduw.
Ze kunnen echter wel áltijd naar de paddock onder de bomen en in de schuilstal staan. Dat staat altijd open en daar maken ze op zulke dagen echt wel gebruik van.

Eventueel zou ik nog overwegen om in de schaduw hooi te geven of extra water aan te bieden op de weide.

Maar op de weide zonder schaduwmogelijkheden die toegankelijk zijn zou ik ook echt niet doen.

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:52

Ik zet ze dan gewoon binnen. Daar is het heerlijk koel

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 16:52

musiqolog schreef:
Eh, momentje. Je ziet een weerbericht voorbijkomen op sociale media en je gaat niet eerst kijken of er iets van klopt? Wat is dat toch dat mensen zomaar geloven wat er op sociale media wordt gedeeld?

Om te beginnen kun je het weer niet voor twee weken fatsoenlijk voorspellen. Elke dag verder in de toekomst wordt de verwachting weer minder betrouwbaar. De meeste goede weersites bieden zo'n lange verwachting niet eens aan. Weerplaza, een site die dat wel doet, voorspelt wel zomerse temperaturen en continu droog weer (en dat lijkt me zeker iets om je zorgen over te maken!), maar nog altijd tien graden onder wat deze weerprofeten beweren.

Maar goed, zulk extreem warm weer is tegenwoordig mogelijk in Nederland, dat hebben we in 2019 wel gevoeld. Dus de adviezen van toen kunnen weer van stal. Overigens vermoed ik dat bepaalde ponyrassen dit extreme weer prima kunnen hebben, maar daar heb ik geen verstand van.


Ja dat hep ik op feestboek gelesen ja!

Eerlijk, ik trek het niet zomaar van sm af hoor. En natuurlijk is het nog ver weg, maar omdat het toch al veel runs in de kaarten staat, is het wel iets om serieus rekening mee te houden.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:54

Ik vind eerlijk gezegd geen schaduw hebben bij temperaturen boven de 30 graden tamelijk onmenselijk :n Dat weiland is dan niet geschikt om dieren op te houden in de zomer.

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:01

Wij kijken het per dag aan. Soms met een windje is het lekkerder buiten, soms juist weer binnen. Wel regelmatig even afspuiten, degene die dat fijn vinden. We hebben automatische drinkbakken. Helaas heeft niet elk weiland schaduw. Aantal hebben fijne bomen, die echt groot zijn, maar sommige ook niks en mag helaas ook niet.

Maar kleine stal en eigenaar die enorm mee denkt. Op zich zijn er wat paddocks met schaduw, maar eerlijk gezegd vinden de paarden het vreselijk als de helft op het land mag en de andere helft niet :') ze staan ook nooit in de schaduw? Eigenlijk ondankbaar :+

We zien het wel en dan kan het dus alle kanten op en elke dag nog anders zijn
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-07-22 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 17:01


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38088
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:03

Als ze zelf schaduw of zon kunnen kiezen dan zouden ze het van mij zelf mogen uitzoeken. Mijn merens destijds ging altijd pal in de brandende zon staan braden :') als de rest van de kudde in de schaduw stond te puffen en zweten.

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:09

Hier is er serieus geen 1 die de schaduw opzoekt. Afgelopen tijd met die warme dagen lagen er een aantal op een kluitje in het bloed hete zand en het schaduw stuk was leeg :+ Dat waren de manege pony's die overdag inloop stal, overdekt open stuk met deels verharde paddock en zandpaddock hebben, het land gaan ze s nachts op als de pension dieren eraf zijn. Met grote bomen en schaduw vanaf de bak. Moeten ze niks van weten :+

Ook degene in het land stonden allemaal in de zon.

Misschien omdat het hier ook bijna altijd waait? En onder/tussen de bomen wat minder

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:30

Mijn sjimpie stond echt zelden in de schaduw.
Mijn ruintje soms
Mijn merrie heel veel.

Maar ik merk het ook echt aan de karakters.
Sjimpie wilde altijd vol gas, welk weer ook -10 +10 +30
Maar mijn merrie die zie je bij +22 al kijken van phoe phoe moet dat nou %)
Die zal ik met het weer van vandaag al niet overdag aan het werk zetten. Terwijl ik dat bij sjimpie zonder nadenken deed en ik zelf kapot was met een gezicht als een tomaat en hij na het rijden terug in de wei nog wel ff een sprintje trok :P

Maar keuze moeten ze naar mijn idee wel hebben.

criollo_yess

Berichten: 1124
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:53

Hier zetten we ze bij 25 á 30+ en volop zon meestal binnen. In de stal is het ook dan net zo warm, maar geïsoleerde dakplaten dus geen warmtestraling en we hebben boven de stallen ventilatoren. Die gaan aan en dan zie je ze echt lekker in dat briesje staan. Dat briesje is ook meteen fijn om de meeste vliegen ook weg te houden.

Overigens geeft buienradar bij ons op 17 juli slechts 25 graden aan nu.

Zinzi_jewel

Berichten: 9034
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:00

Earth schreef:
Ik vraag me af wat beter is, binnen staan waar het nog iets warmer is maar wel schaduw, of buiten staan waar het net iets koeler is, maar wel in de volle zon.

In de schaduw. Binnen dus dan maar

De onze kunnen kiezen binnen of buiten