Jeuk van vliegjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Jeuk van vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 09:21

Gisteren kwamen we bij onze pony (die staat bij mijn ouders in de tuin) en we merkten een heel raar gedrag. Ze stapte steeds dezelfde rondjes in de wei, en vond geen rust. Ik heb haar toen even op stal gezet om te kijken wat ze daar deed, en daar was ze wel rustig. Daarna wilden we haar opzadelen, om te kijken wat ze met het rijden deed. Toen we haar klaar zette om te poetsen, zagen we meteen wat er aan de hand was. Ze werd gek van de vliegjes die rond haar vlogen, stampte in het rond. Het was gevaarlijk om haar te poetsen want de kans om geraakt te worden was groot.
Ik heb de dierenarts gebeld, die is gekomen en heeft haar ingespoten met cortisone en raadde aan om een vliegendeken of eczeemdeken op te leggen ipv haar gewone deken dat ze nog droeg.
Nu vraag ik mij een beetje af hoe het verder moet. Met het deken kan ze mss wel geholpen zijn, maar wat in de toekomst om haar te poetsen? Ik had al gehad om eerst vliegenspray te gebruiken voor we ze poetsen?
Ze heeft nu het vliegendeken op dat we nog hadden, als het niet helpt ga ik een eczeemdeken halen.
Is er een bepaald merk van eczeemdeken mss die beter zijn? En van vliegenspray?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:49

De vliegjes zijn waarschijnlijk knutten.
Deze heb ik dit jaar ook extreem veel bij mijn paarden. Je kan ze zo zien rondvliegen. Waarschijnlijk door de zachte en natte winter dat ze nu zo talrijk aanwezig zijn.

Heb er eentje gedood gehad om foto te kunnen maken.
Afbeelding

Mijn paarden ga ik waarschijnlijk ook een deken omdoen, maar dan zijn de geslachtsdelen nog niet bedekt en komen die beesten daar nog op zitten.

Sprays helpen ook niet 24u is mijn ervaring.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:50

ik heb een exceemdeken met een zebra patroon :D Zeer tevreden. de benen en de uiers van mijn merrie spuit ik in met vliegenspray met hertshoorn spul. werkt ontzettend goed!

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 09:56

Art_Ificious schreef:
De vliegjes zijn waarschijnlijk knutten.
Deze heb ik dit jaar ook extreem veel bij mijn paarden. Je kan ze zo zien rondvliegen. Waarschijnlijk door de zachte en natte winter dat ze nu zo talrijk aanwezig zijn.

Heb er eentje gedood gehad om foto te kunnen maken.
[ [url=m/7At8f9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paarden ga ik waarschijnlijk ook een deken omdoen, maar dan zijn de geslachtsdelen nog niet bedekt en komen die beesten daar nog op zitten.

Sprays helpen ook niet 24u is mijn ervaring.



Ja, zou kunnen dat het die zijn. Ze vlogen talrijk rond.
Ik dacht de vliegenspray te gebruiken om ze te poetsen en op te zadelen, omdat ze dan tijdelijk geen deken op kan.
Met rijden zal nog meevallen denk ik omdat ze dan in beweging is. Ik heb haar gisteren even gelongeerd, en toen was ze rustig.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 09:57

jitskenienke schreef:
ik heb een exceemdeken met een zebra patroon :D Zeer tevreden. de benen en de uiers van mijn merrie spuit ik in met vliegenspray met hertshoorn spul. werkt ontzettend goed!


En kan je de hals vast maken aan het hoofd?
Het vliegendeken dat ze nu op heeft is wel mat een hals, maar die hals is los en zakt wel wat.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:05

Bij mij zit er elastiek aan de bovenkant van de hals die ik zelf strakker of losser kan zetten waar door hij niet zakt naar beneden. Er zijn ook exceem dekens die lopen door tot de oren. Dan zitten de oren ook bij de deken en daardoor zakt hij ook niet. Genoeg keuze :). een vliegendeken en exceemdeken zijn wel anders! bij een exceemdeken zit een buikflap bij een vliegendeken meestal niet en is de stof van een exceemdeken anders dan de meeste vliegendekens :)

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 10:28

jitskenienke schreef:
Bij mij zit er elastiek aan de bovenkant van de hals die ik zelf strakker of losser kan zetten waar door hij niet zakt naar beneden. Er zijn ook exceem dekens die lopen door tot de oren. Dan zitten de oren ook bij de deken en daardoor zakt hij ook niet. Genoeg keuze :). een vliegendeken en exceemdeken zijn wel anders! bij een exceemdeken zit een buikflap bij een vliegendeken meestal niet en is de stof van een exceemdeken anders dan de meeste vliegendekens :)


Een buikflap heeft het vliegendeken gelukkig wel. Morgen kan ik een eczeemdeken gaan kopen, dan is ze hopelijk geholpen. Voorlopig houden we het vliegendeken op en blijft ze voornamelijk binnen staan.

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Re: Jeuk van vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:15

Update: ze heeft nu een eczeemdeken op en heeft geen last meer.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:29

EVL schreef:
Update: ze heeft nu een eczeemdeken op en heeft geen last meer.



Wat fijn zeg!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:59

Hoop dat jouw deken het uithoudt.

Hier is het deken van mijn oudste gesneuveld na 3 dagen.
Durf geen nieuw deken omdoen. Dus ben zoekend naar een andere optie.
Afbeelding

EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 14:32

Art_Ificious schreef:
Hoop dat jouw deken het uithoudt.

Hier is het deken van mijn oudste gesneuveld na 3 dagen.
Durf geen nieuw deken omdoen. Dus ben zoekend naar een andere optie.
[ [url=m/59zCiR.jpg]Afbeelding[/url] ]



Oh, dat is wel jammer ja !
Onze pony krijgt nu jammer genoeg schuurplekken op haar heupen van het eczeemdeken.