Rijden met regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaasgek
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-02-21

Rijden met regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:33

Iets wat ik me nog altijd afvraag..

Kan het kwaad om te rijden met een paard wat al natgeregend is? Omdat het naar mijn idee dan toch kan schuren onder het zadel van zand/modder wat er lastig of niet af te krijgen is door de natte haren.

Misschien is dit onzin en kan het geen kwaad maar ik vraag het toch maar :)

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:42

Ik rij wel in de regen maar ik leg nooit een zadel op een nat paard. Idd Ivm schuren. Als ik in de regen rijd doe ik er meestal ook een waterdichte uitrijdeken (in de winter, in de zomer zijn ze snel genoeg droog) op zodat ze na het rijden ook weer droog de deken op kan. In natte vacht blijft zand plakken en dat geeft snel schuring is mijn ervaring.

Goed dat je erover nadenkt! Beter van te voren vragen dan achteraf ontdekken dat de hele rug kapot gestuurd is :P

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Rijden met regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:34

Ik ben gisteren toevallig gaan rijden op een kletsnat paard en dat ging prima :) ze staan hier gewoon buiten en ik leg niet voor elk buitje een deken op in de lente.
Als dat af en toe is, zie ik echt geen probleem.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Rijden met regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:59

ik gooide er dan juist als er zand en modder op zat nog wat extra water over om ze schoon te maken/zand te verwijderen. Dan haren recht zadel erop en gaan. Je zadel hoort niet te schuiven dus gewoon in 1 keer goed neerleggen dan kwam het bij mij altijd goed

Larapony
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-03-22

Re: Rijden met regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:27

Ik gebruik bij het losrijden in de regen altijd deze uitrijdeken: https://www.ej.nl/uitrijdeken-horseware ... orId=10142
Na het afzadelen leg ik dan twee zweetdekens over en probeer ik hem nog aan de hand een beetje uit te stappen. Rijden in de regen kan vgm verder geen kwaad met schuren, maar ik leg geen zadel op een nat paard

Fabienne_vos
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-04-22
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:15

ik zeg inderdaad ook, rijden in de regen is geen probleem, let wel op met natheid van de ondergrond,
maar een zadel op een nat paard leggen is niet altijd een slim plan
maar natuurlijk is er een verschil met een beetje natte plekken en een echt nat paard
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-04-22 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:17

Als mijn paard in de modder heeft gerold sla ik vaak over, okal zou het niet zoveel kwaad kunnen ts, overige zand ervan af en gaan. Rijden in de regen kan uiteraard al helemaal geen kwaad.