Welke deken, paard nu nog scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 16:02

Nee zeker niet, je bouwt het rustig op maar als ik een deken op doe waar moet ik die dan laten als ik op gang ben? Dan heb ik toch alsnog een paard die het veel te warm heeft. :+

Ik weet na dit topic overigens ook niet meer of ik nog ga scheren, heeft mij wel aan het twijfelen gemaakt..

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:42

Dat is dus het dilemma van scheren :) je paard zo hup naar buiten met de kale koude kont is namelijk ook niet zo handig.

Als zoals nu de zon schijnt hoeft dat natuurlijk niet. Maar ik ga morgenochtend al naar het bos, het vriest dan nog.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:45

Met dit weer hoef je echt na het scheren niet met een uitrijdeken naar het bos hoor!

Ik rijd als ik in de winter een paard heel kort in het haar heb ivm ook trainen in de binnenbak zelfs zelden met uitrijdeken op naar het bos.
Gewoon lekker doorstappen en ik ga iets sneller draven.
Als t echt heel hard waait dan wel, dan rol ik m op en zet m vast met 2 klittenbandjes als paard warm is. En meestal rol ik m dan niet meer af, want met uitstappen is het juist fijn als paard terug kan afkoelen, eenmaal thuis en niet meer in beweging gaat er dan wel weer een deken op.

Maar wanneer je flink werkt met je paard is het alleen maar fijn dat het paard de warmte direct kwijt kan ipv eerst enorm moet gaan zweten voor het koelsysteem pas gaat werken.

Dat warm worden en gaan zweten kost echt enorm veel energie.
En het weer goed af laten koelen met een zeiknat paard is ook echt lastiger dan met een paard dat kort in het haar zit.

Maar goed, dat zijn mijn ervaringen met meer dan 1 paard, die ook nog eens 24/7 buiten lopen, maar dus ook door de winter heen getraind worden en dat zit veel haar in de weg.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:50

Petrichor schreef:
Spenk schreef:
Als je buiten rijdt zou ik het eerlijk gezegd al helemaal niet doen. Dan zul je met koud weer met uitrijdekentjes aan de gang moeten ook.

Waarom? Als je continu tempo houd word het paard niet koud hoor..


Dan zou ik gaan voor zo'n race streep op hals en borst. Dat lijkt me een acceptabele middenweg.

Zoals genoemd vertrek je niet in een flinke draf. Een meerdaagse trektocht (hoe gaaf!) geeft sowieso meer stress lijkt me (hoe relaxed het paard ook is, je hebt vast niet je eigen hooi etc. vooruit gebracht, dus extra belasting voor de maag), niet fijn als er ook al extra energie moet naar het inwendige kacheltje op een flink stuk stappen.

Zolang je in beweging bent is het zweten niet zo'n ramp. Met een racestreep zweet je paard zeer waarschijnlijk al wat minder omdat het meer warmte snel kwijt kan. De lange haren kunnen dan gewoon goed hun natuurlijke werking behouden :)

SVlugt
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:57

Elk paard is weer anders. Goed kijken naar je paard en in de gaten houden of het te warm heeft onder de deken. Mijn ene paard heeft het al gauw warm onder een deken, de andere niet. Beide scheer ik. De ene cushing, de ander loopt in de sport.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:24

Tja Marije maar mijn ervaring met best veel paarden die ik schoor is dat ze wel een uitrijdeken opmoeten omdat ze het anders behoorlijk koud kregen op de rugspieren daar en dan ook stijf werden ervan.

Dus dat verschilt gewoon per paard.
Nee zoals nu doe ik ook geen deken om, maar ga je sochtends bijvoorbeeld als het nog vriest dan wel dan vonden ze het anders echt te koud.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:06

Scheren kan nog prima...die zomervacht groeit wel door dus nu scheren en daarna niet meer groeit paard vanzelf in de zomervacht.
Recent mijn apaloosa geschoren en die was zeer zeer dankbaar om van die kriebelende verharende vacht af te zijn...buiten dat heeft ze het nu ook niet meer te warm...

Als je gaat scheren, kan je gerust je huidige deken op laten.
Mijn appie staat nu nog steeds onder haar 300 grams winterdeken en heeft het hier niet te warm of te koud onder.
Snachts is het nog altijd in de - qua temperatuur (op stal zal dit anders zijn) en overdag wordt het hier echt nog geen 10 graden...

Ik merk duidelijk verschil met mijn ongeschoren paarden, die hebben het momenteel koud in de nachten omdat ze al flink aan het verharen zijn en nagenoeg zomervacht hebben...die kunnen momenteel niet zonder dekens in de nacht vanwege de koude temperatuur en 24/7 buiten.
Mijn geschoren appie doet het super en heeft het overdag en snachts niet te koud of warm

prugelpiet

Berichten: 12572
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:13

Lekker scheren. Ik werk met sport paarden en ik scheer ze ook allemaal nog kaal nu als ik ze te lang in de vacht op stal krijg.

Als ze hier kaal zijn en het is winter longeer ik zelfs nog wel eens met een dekentje om, maar de temperaturen gaan vanaf volgende week goed omhoog en als het 9 graden met een zonnetje is, kan je heel prima zonder dekentje, vooral als je fanatiek rijd.

Het word de nachten wel koud, geschoren onder 200 gram vind ik met temperaturen rond de 0 graden wel koud. Overdag in de zon moet dat kunnen.

Jester_

Berichten: 12275
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke deken, paard nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:25

Gewoon scheren joh, vacht groeit prima terug ze verharen gewoon door. Ik heb nu nog genoeg aanvragen. This gewoon warm overdag dus lekker doen!