[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:00

De buikflappen van bucas vallen klein.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:05

Mijn protector heb ik al jaren in gebruik van mijn vorige paard nog maar mijn ‘baby’ paard van nu 4 jaar en 1,75 hoog is er nu echt uitgegroeid -O- Vorig jaar pastte die wel nog maar nu dus tijd voor een eigen.

Vorig jaar en ook nu lees ik dat de nieuwe Rambo’s niet meer zijn zoals de oude. Balen want ik vond de V sluiting zo fijn in de wei.
Mocht iemand tips hebben voor fijne dekens voor een paard met bredere schouder en lage halsaanzet hoor ik het graag :Y)

Zijn regen en winter dekens zijn allemaal Rambo en liggen heel mooi.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:11

De buzz off buikflappen vallen ook heel klein! Ik vind de Bucas Buzz Off X een veel fijnere deken! Die is echt mijn favoriet. Mooie grote buikflap ook en vind de pasvorm van de deken het mooiste bij mijn paard.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:21

Spenk schreef:
De buzz off buikflappen vallen ook heel klein! Ik vind de Bucas Buzz Off X een veel fijnere deken! Die is echt mijn favoriet. Mooie grote buikflap ook en vind de pasvorm van de deken het mooiste bij mijn paard.

Bedankt voor de tip, maar die heeft een vaste hals zo te zien. Ik wil eigenlijk eentje met afneembare hals...

Edit; maar de pasvorm is zo te zien inderdaad wel een stuk beter. Betreft de Buzz-Off; ik herinner met dat bij de Bucas cooler met eenzelfde "singel" systeem dat dat continu scheef gaat hangen.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 08-04-24 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:23

Ik vond de X geen aanrader. Viel van de oren.
De 'gewone' buzz off past hier goed, alleen de buikflap is veel te klein. Dus heb gewone buiksingels in gebruik.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:30

xSCWx schreef:
Spenk schreef:
De buzz off buikflappen vallen ook heel klein! Ik vind de Bucas Buzz Off X een veel fijnere deken! Die is echt mijn favoriet. Mooie grote buikflap ook en vind de pasvorm van de deken het mooiste bij mijn paard.

Bedankt voor de tip, maar die heeft een vaste hals zo te zien. Ik wil eigenlijk eentje met afneembare hals...

Edit; maar de pasvorm is zo te zien inderdaad wel een stuk beter. Betreft de Buzz-Off; ik herinner met dat bij de Bucas cooler met eenzelfde "singel" systeem dat dat continu scheef gaat hangen.

Ja wel een vaste hals maargoed die heb ik altijd om..

Inderdaad veel beter pasvorm. De normale buzz of hangt bij mij ook de hele tijd scheef.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:34

Mooie deken. Lijkt enorm op de Amigo.
Ik denk dat ik een Arika ga bestellen. De Arika regendeken ligt fantastisch, dus hoop dat de vliegendeken hetzelfde ligt.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:36

manzano schreef:
Mooie deken. Lijkt enorm op de Amigo.
Ik denk dat ik een Arika ga bestellen. De Arika regendeken ligt fantastisch, dus hoop dat de vliegendeken hetzelfde ligt.

Ja alleen wel andere pasvorm! De amigo was hier te klein die ging steeds open staan en trekken. De bucas buzz of X ligt bij mijn paard mooier en gaat niet open. De hals is ook langer :j

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:18

Hmm dan hoef ik die niet te proberen. Hoewel ik alles onder amigo heb ligt de bug buster juist als een soepjurk. Dus nog groter hoeft niet.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:10

manzano schreef:
Hmm dan hoef ik die niet te proberen. Hoewel ik alles onder amigo heb ligt de bug buster juist als een soepjurk. Dus nog groter hoeft niet.

Dat is ook wel het hele idee van zulke dekens dat ze heel lang over de benen vallen :j

Bij mij was alleen de hals opening te klein.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:11

Spenk schreef:
manzano schreef:
Hmm dan hoef ik die niet te proberen. Hoewel ik alles onder amigo heb ligt de bug buster juist als een soepjurk. Dus nog groter hoeft niet.

Dat is ook wel het hele idee van zulke dekens dat ze heel lang over de benen vallen :j

Bij mij was alleen de hals opening te klein.


Oh sorry. Ik bedoel dat hij veel te laag en ruim valt op de schouder. Dat langs de benen is logisch ja :))

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:05

Vraagje.. hoe doen jullie het nu met de dekens..

Ik had afgelopen week de 100 gram liner onder mijn regendeken gehaald ( amigo ) en toen even zo onder de 0 gram..
vond het zaterdag toch nog warm en heb toen zijn eczeemdeken al opgelegd (Rambo )
Dus daar staat hij nu geschoren onder.. vroeg me af of het te koud is daarvoor al?
Laten jullie de regendekens nog opliggen nu ?

Celebi
Berichten: 3739
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:12

Vandaag met die regen en wind hier is geschoren toch wel erg fris lijkt me. :brr:

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:40

Celebi schreef:
Vandaag met die regen en wind hier is geschoren toch wel erg fris lijkt me. :brr:

Denken de paarden hier heel anders over.

Alles staat gewoon zonder ze vinden het heerlijk :) dit is een fijne temperatuur he voor paarden ze hebben een hele andere thermo zone dan wij.

Jokonootje

Berichten: 4858
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:44

Ik heb mijn merrie wel weer onder haar 50 gram regendeken gezet.
Ik denk echt dat je naar het paard zelf moet kijken. Mijn merrie kan slecht tegen regen en tegen wind. En ondanks ze niet geschoren is staat ze als een ellendig hoopje in het land.
Dus die deken gaat er in het weekend wel weer af

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:50

Ik heb serieus weer de dikke deken opgegooid nadat paard volledig koud en met haar omhoog uit de paddock kwam ondanks de regendeken. Zelfs flanken, oksels en tussen achterbenen was ze echt koud en alles stijf. Eerst de recuptex eronder gegooid, maar nu toch terug gegaan voor de dikkere deken, want ze was zelfs met recuptex eronder aantal uur was ze niet comfortabel nog.
Het is hier ook maar 10 graden nu en gevoels temperatuur 6 en vannacht wordt het 8 graden hier. De enorme wind maakt het echt koud, ook in de box.

Meerdere paarden hadden het niet lekker ondanks 0 grams op, dus nee hier is het geen fijne temperatuur volgens de paarden.

Morgen gaat hier weer de regendeken op, dan is er zon en minder wind.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:55

Ok bedankt voor de reacties , ik ga dadelijk na het rijden dan terug de regendeken erop doen.. is toch meer wind dicht.
Vind het echt moeilijk nu met de dekens

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:56

Dat jouw paard er niet tegen kan maakt toch niet dat voor anderen paarden het dan ook maar te koud moet zijn want het is koud vind jij? Ik deel mijn ervaring en die mag er evengoed zijn. Het is inderdaad per paard verschillend.

Hier was geen 1 paard stijf. Allemaal lekker soepel en blij zonder jas. Maar ik zie hier uberhaupt op stallen amper nog dekens vandaag. Kom langs meerdere. Staat allemaal zonder buiten.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:56

Onemillion schreef:
Ok bedankt voor de reacties , ik ga dadelijk na het rijden dan terug de regendeken erop doen.. is toch meer wind dicht.
Vind het echt moeilijk nu met de dekens

Heeft je paard het koud dan?

Of doe je dat omdat anderen het ook doen?

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:02

Ik vond het ook wel even lastig met die enorme wind vandaag. Maar paard voelde warm en spieren waren zacht, dus dan doe ik hem met een deken geen plezier.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:05

Spenk schreef:
Dat jouw paard er niet tegen kan maakt toch niet dat voor anderen paarden het dan ook maar te koud moet zijn want het is koud vind jij? Ik deel mijn ervaring en die mag er evengoed zijn. Het is inderdaad per paard verschillend.

Hier was geen 1 paard stijf. Allemaal lekker soepel en blij zonder jas. Maar ik zie hier uberhaupt op stallen amper nog dekens vandaag. Kom langs meerdere. Staat allemaal zonder buiten.


Jij hebt het over de thermo zone en dat dit voor paarden sowieso een fijne temperatuur is. Dat wisselt gewoon enorm en niet alleen mijn paard had er last van vandaag hier. Juist bijna allemaal. Het gaat niet om dat ik het koud vind? Wat is dat voor rare opmerking, ik kijk naar het paard en niet enkel naar wat volgens een onderzoek voor een gemiddeld paard een gemiddelde comforabele thermo zone zou zijn. Dat is niet alleen jouw ervaring, want die mag er zijn, alleen ik reageer op de opmerking dat dit een fijne temperatuur voor paarden is. Niet voor allemaal en toevallig hier voor allemaal niet.
Ook die ervaring mag er zijn en mag benoemd worden. Zonder zo'n rare opmerking dat ik blijkbaar vind dat het voor anderen ook te koud is. Ja, hier wel dus en hebben we meerdere dekens opgegooid die het nog niet hadden. Niet omdat wij mensen het koud hadden hoor.

Net als dat je er eigenlijk niks over kan zeggen als je niet weet waar de ander staat. Ook in NL wisselt het weer enorm. Met 6 graden staat normaal alles onder dekens en nu omdat het een paar dagen mooi is geweest zou dat onzin zijn en omdat ik het koud vind? Ik voel gewoon aan mijn paard, dat heeft er niks mee te maken of ik het zelf koud vind of niet. Hier is het weer blijkbaar een stuk slechter geweest.
Ik heb het namelijk gewoon over hier zoals in bericht stond. Dat het HIER geen fijne temperatuur was volgens de paarden en HIER dus onder de 10 graden.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:12

Die thermo zone heb ik niet bedacht daar is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan ;)
Ik heb niet bedacht dat dit een comfortabele temperatuur is dat hebben wetenschappers gedaan.

En ja voor jouw paard kennelijk niet dat kan. Maar nogmaals dat betekend niet dat het voor anderen niet zo is.

Dat gezegd hebbende scheelt het inderdaad ook waar je woont. Hier heeft het amper geregend vandaag ja. Ik zit tegen de duitse grens aan.

Als het paard van degene hierboven gewoon comfortabel staat hoef je echt niet terug een deken op te leggen omdat andere paarden het wel koud hebben.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:28

En dat onderzoek gaat over gemiddelde uiteindelijk. Ik gebruik het als niks meer als een richtlijn, want het blijven individuen die kunnen verschillen. Anderen hebben het weer warm bij 10 graden met zon en moet je scheren. Dan kan je onderzoek aanhalen, maar daar heb je niks aan als de paarden warm of juist koud zijn en oncomfortabel.

Nogmaals, het was niet alleen mijn paard, het was alles hier. Er wordt gevraagd wat wij doen en ik geef aan hoe het hier was vandaag, zelfs nog met welke temperatuur en omstandigheden. Dan hoef je geen opmerkingen te maken dat het zo is omdat ik het koud vind, want het heeft niks met mij te maken. Ik geef gewoon antwoord op een vraag en geef aan dat het hier voor geen enkel paard een fijne temperatuur was vandaag, juist omdat het er niet maar 1 was. Daar stond ik juist van te kijken.
Plus dat 10 of 15 graden met zon, zonder wind en regen en met wintervacht heel anders is als zomervacht of geschoren, harde wind en regen.
Laat staan het verschil tussen de kust en de Duitse grens, dat kan je niet vergelijken.

Ik heb ook nergens gezegd dat zij een deken op moet gooien, alleen dat ik het gedaan heb en waarom.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:30

Nou vooruit het regende hier niet dat zei ik al was 13 graden waaide flink en de paarden hier zijn geschoren of zomervacht :)

In tegenstelling tot bij jou merk ik wel verschil in of dat nu is of in januari. De dagen zijn langer het is langer dezelfde temperatuur hier. Hier is het nu ook nog steeds 10/11 graden en geen 6. Dat is heel verschil met in januari als het dan overdag 13 is en snachts -2

Ik sScheer niet alles over 1 kam er zijn ook paarden waarbij dat wel kan.

Bij jou zal het wel kouder dan 13 geweest zijn vandaag dan ja.
Je zal het niet zo bedoeld hebben maar je bericht kwam echt over alsof mensen die geen deken opdoen nu heel raar zijn en paard tekort doen. Ik heb het beste met mijn paard voor net als jij ;)

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:42

Dat las ik er niet in hoor ;)
Ik heb net wel een deken met 50 gram liner opgedaan. Kan morgenvroeg wel weer af, denk/hoop ik, maar heb geschoren in november en ik vind de vacht er nog lang niet waterdicht uitzien.